Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

Det är så jag tänkt, därav min tveksamhet. +att jag tror att det finns nog med bra hästar även om man väljer bort de med eksem.

Fast det måste ju fortfarande innebära att man tar en extra risk om man avlar på en import med eksem...

Det är inte nödvändigt vis en större risk för den enskilda individen, i synnerhet om man väger in omständigheterna kring just den hästen (sent utbrott, inget eksem bland tidigare föl och nära släkt, lindrigt eksem trots mycket knott mm). Det effektivaste sättet att utrota eksem eller vilken annan ärftlig sjukdom som helst är att ge katten i att avla på dem, men frågan är sedan om man kan begära att enskilda individer tar ansvar för hela rasen och låter bli att betäcka om risken för eksem bara är något större än för hela populationen. Ska det ha någon verkan måste alla göra så.

Den enskilda individen kan inte ta ansvar för andras handlingar och ska man undvika att avla på en häst så krävs det viss motivation. Vad som behövs här är att förbudet att avla på eksemhästar efterlevs av merparten och inte som nu i stort sett ignoreras. Du är inte ens med i SIF vilket är det logiska valet om man vill påverka.

Jag har mina skäl att inte vara med i SIF och har ingenting att göra med mitt engagemang. Påverka kan man göra på andra sätt. Bla genom att debattera på nätet.

Ja kanske det....man ska dock inte underskatta SIF, vi medlemmar är ju faktiskt SIF och jag tror stenhårt på att det är bra att vara medlem i förbundet som ju värnar om rasen, om man nu bryr sig om rasen. Att sitta hemma och säga att man har engagemang men inte vill vara med i förbundet tycker jag rimmar lite illa. Sen får såklart folk göra som de vill. Var på SIF:s årsmöte i helgen och pratade med folk i styrelsen och det var jättekul! Ett jättebra tillfälle att faktiskt ta en direktkontakt med styrelsen vilket jag och min vän gjorde och det resulteradei ett trevligt samtal med en styrelsemedlem över en kopp kaffe i pausen :)

Okej så du tycker dom ska dö bara för att dom har eksem?:cool:

Det går ju att behandla och få dom helt symptomfria om man sköter dom på rätt sätt.
Alla går inte att behandla och få symptomfria, framförallt inte om man vill att de ska få leva HÄST-liv.
Just den häst som jag avlivade var en sån som är rädd för sig själv och sin egen skugga, han hade tyckt att det var väldigt obehagligt att dels leva med luva för att skydda öronen (tveksamt om man hade fått på någon och att den sen fått sitta kvar) och dels att behöva uthärda att bli insmord varje dag.
Jag gjorde en avvägning med flera infallsvinklar och konstaterade att avlivning var det bästa alternativet för just DEN hästen.

Jag anser kanske inte att "dom ska dö bara för att dom har eksem", men jag anser att det är min förbannade skyldighet som hästägare (och uppfödare) att kunna ge hästen ett bra liv. Och om det inte är möjligt, på något bra sätt, så är avlivning ett betydligt bättre alternativ än lidande.

Jag har mina skäl att inte vara med i SIF och har ingenting att göra med mitt engagemang. Påverka kan man göra på andra sätt. Bla genom att debattera på nätet.

Just denna debatten utgår från en artikel du inte har tillgång till, vill man påverka och få folk och lyssna underlättar det med att känna ill bakgrundsfakta och vara påläst, risken blir annar att ens deltagande inte tas på alvar.

finns ju andra sätt än eksemtäcke, man kan ju ta in dom i stallet när knotten kommer och smörja dom med smörjor och schampo.

Alla gör som de vill och just den hästen kanske inte gick att rädda, men jag tror de flesta kan räddas om man bara sköter om dem men i många fall är det bara hästägarna som är lata och inte orkar med jobbet.

Vi har en shetlandsponny med riktigt allvarligt eksem, han kliar ihjäl sig om han inte behandlas, men med behandling är han som vilken häst som helst.

Nä atomforskning är nog nästan enklare eftersom man har lättare att isolera olika aspekter vid forskning och slipper att ha att göra med levande varelser.

Gäller detta antagande forskning om alla sjukdomar eller bara just eksem? Vi kanske helt borde hoppa över att lägga resurser på den här typen av forskning om det är så enkelt.

finns ju andra sätt än eksemtäcke, man kan ju ta in dom i stallet när knotten kommer och smörja dom med smörjor och schampo.

Alla gör som de vill och just den hästen kanske inte gick att rädda, men jag tror de flesta kan räddas om man bara sköter om dem men i många fall är det bara hästägarna som är lata och inte orkar med jobbet.

Vi har en shetlandsponny med riktigt allvarligt eksem, han kliar ihjäl sig om han inte behandlas, men med behandling är han som vilken häst som helst.

Det är rent utav oförskämt att påstå att folk är lata om de väljer att ta bort en häst när de inte klarar av eksemet. Lika lite som det är vettigt att påstå att man ska ta bort alla hästar som har eksem så är det vettigt att påstå att folk är lata som väljer att inte gå vidare med skötsel. Alla har inte resurser att lägga motsvarande ett halvtidsjobb+ dyra tillskott för att få en häst med gravt eksem symptomfri och någonstans måste man få dra gränsen för vad man är beredda att offra (och vad hästen får offra) utan att riskera att bli kallad lat.

De flesta eksemhästar kliar sig för övrigt halvt ihjäl sig om de inte blir behandlade och/eller får täcke på sig, de jag räknar som har lindrigt eksem (för närvarande - kan ändras snabbt) eksem är just de som är behandlingsbara med rimliga metoder. Måste folk ändra sitt liv för att klara av hästen så kan man knappast kalla det lättja om man inte är beredd (eller har ekonomi) att göra det.

Senast ändrad:

Jag är övertygad om att du inte är dum i huvudet så du förstår med största säkerhet vad jag menar.

Du läste inte vad jag skrev, va?
Alla går inte att behandla och få symptomfria, framförallt inte om man vill att de ska få leva HÄST-liv.
Just den häst som jag avlivade var en sån som är rädd för sig själv och sin egen skugga, han hade tyckt att det var väldigt obehagligt att dels leva med luva för att skydda öronen (tveksamt om man hade fått på någon och att den sen fått sitta kvar) och dels att behöva uthärda att bli insmord varje dag.Jag gjorde en avvägning med flera infallsvinklar och konstaterade att avlivning var det bästa alternativet för just DEN hästen.
En häst som man måste bråka med dagligen för att kunna smörja den, OCH som är beroende av att ha en luva för att skydda öronen - det var just öronen som var värst sönderkliade på den här hästen, han BLÖDDE efter bara några dagar! - den lider minst lika mycket av behandlingen som av klådan.

Avlivning ÄR att föredra före lidande.
Jag skulle snarare önska att fler kunde se detta och sätta hästens bästa före sina egna känslor.
I min värld så är det inte ett värdigt hästliv att stå inne större delen av dygnet för att skyddas mot knott.

Du läste inte vad jag skrev, va?

En häst som man måste bråka med dagligen för att kunna smörja den, OCH som är beroende av att ha en luva för att skydda öronen - det var just öronen som var värst sönderkliade på den här hästen, han BLÖDDE efter bara några dagar! - den lider minst lika mycket av behandlingen som av klådan.

Avlivning ÄR att föredra före lidande.
Jag skulle snarare önska att fler kunde se detta och sätta hästens bästa före sina egna känslor.
I min värld så är det inte ett värdigt hästliv att stå inne större delen av dygnet för att skyddas mot knott.

:bow:...........

Det var snällt av dig att anta det men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Såtillvida du inte själv forskar i ämnet förstår jag inte hur du kan göra så lite av dem som gör det att du inte verkar tycka det är intressant att ta del av deras forskning.

Jag tar risken! Eksem/allergi är inte direkt atomforskning.

Nej, det är inte atomforskning, de är mer komplext troligen men framförallt har de inte de ekonomiska resurserna.

Och nu kommer vi tillbaks till medlemskapet i SIF, med många medlemmar får SIF större tyngd när vi försöker påverka, att välja att inte vara med är att underminera SIFs genomslagskraft. En medlem spelar ingen större roll men ett stort och livskraftigt förbund har mer att säga till om en ett litet där många potentiella vänder förbundet ryggen.

Det finns en hel del aspekter på medlemskap.

Det är rent utav oförskämt att påstå att folk är lata om de väljer att ta bort en häst när de inte klarar av eksemet. Lika lite som det är vettigt att påstå att man ska ta bort alla hästar som har eksem så är det vettigt att påstå att folk är lata som väljer att inte gå vidare med skötsel. Alla har inte resurser att lägga motsvarande ett halvtidsjobb+ dyra tillskott för att få en häst med gravt eksem symptomfri och någonstans måste man få dra gränsen för vad man är beredda att offra (och vad hästen får offra) utan att riskera att bli kallad lat.

De flesta eksemhästar kliar sig för övrigt halvt ihjäl sig om de inte blir behandlade och/eller får täcke på sig, de jag räknar som har lindrigt eksem (för närvarande - kan ändras snabbt) eksem är just de som är behandlingsbara med rimliga metoder. Måste folk ändra sitt liv för att klara av hästen så kan man knappast kalla det lättja om man inte är beredd (eller har ekonomi) att göra det.

Min häst är min bästa vän och jag skulle aldrig avliva honom om det går att hjälpa honom om han skulle få eksem, men alla är vi olika och så jäkla svårt är det inte att ställe in hästen lite tidigare på eftermiddagen innan knotten kommer.

Våran gamla shettisvalack har riktigt grav eksem kliar ihjäl sig om man inte sköter det och jag är helt övertygad om att många hästar skulle kunna bli hjälpta precis som han.

Jag upplever att många tar bort sina hästar alldeles för lätt bara för att de vill ha ut sina försäkringspengar eller inte orkar sköta om dom.

Eksem produkter kostar inte srskilt mycket och har man inte råd att offra lite för sin häst ska man inte skaffa häst för det kostar att ha häst.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 809
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka