Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det måste ju fortfarande innebära att man tar en extra risk om man avlar på en import med eksem...
Fast vem ska ta ansvar om inte den enskilda individen tar det?
Alla går inte att behandla och få symptomfria, framförallt inte om man vill att de ska få leva HÄST-liv.Okej så du tycker dom ska dö bara för att dom har eksem?
Det går ju att behandla och få dom helt symptomfria om man sköter dom på rätt sätt.
Jag har mina skäl att inte vara med i SIF och har ingenting att göra med mitt engagemang. Påverka kan man göra på andra sätt. Bla genom att debattera på nätet.
finns ju andra sätt än eksemtäcke, man kan ju ta in dom i stallet när knotten kommer och smörja dom med smörjor och schampo.
Alla gör som de vill och just den hästen kanske inte gick att rädda, men jag tror de flesta kan räddas om man bara sköter om dem men i många fall är det bara hästägarna som är lata och inte orkar med jobbet.
Vi har en shetlandsponny med riktigt allvarligt eksem, han kliar ihjäl sig om han inte behandlas, men med behandling är han som vilken häst som helst.
Du läste inte vad jag skrev, va?finns ju andra sätt än eksemtäcke, man kan ju ta in dom i stallet när knotten kommer och smörja dom med smörjor och schampo.
En häst som man måste bråka med dagligen för att kunna smörja den, OCH som är beroende av att ha en luva för att skydda öronen - det var just öronen som var värst sönderkliade på den här hästen, han BLÖDDE efter bara några dagar! - den lider minst lika mycket av behandlingen som av klådan.Alla går inte att behandla och få symptomfria, framförallt inte om man vill att de ska få leva HÄST-liv.
Just den häst som jag avlivade var en sån som är rädd för sig själv och sin egen skugga, han hade tyckt att det var väldigt obehagligt att dels leva med luva för att skydda öronen (tveksamt om man hade fått på någon och att den sen fått sitta kvar) och dels att behöva uthärda att bli insmord varje dag.Jag gjorde en avvägning med flera infallsvinklar och konstaterade att avlivning var det bästa alternativet för just DEN hästen.
Du läste inte vad jag skrev, va?
En häst som man måste bråka med dagligen för att kunna smörja den, OCH som är beroende av att ha en luva för att skydda öronen - det var just öronen som var värst sönderkliade på den här hästen, han BLÖDDE efter bara några dagar! - den lider minst lika mycket av behandlingen som av klådan.
Avlivning ÄR att föredra före lidande.
Jag skulle snarare önska att fler kunde se detta och sätta hästens bästa före sina egna känslor.
I min värld så är det inte ett värdigt hästliv att stå inne större delen av dygnet för att skyddas mot knott.
Jag tar risken! Eksem/allergi är inte direkt atomforskning.
Jag tar risken! Eksem/allergi är inte direkt atomforskning.
Det är rent utav oförskämt att påstå att folk är lata om de väljer att ta bort en häst när de inte klarar av eksemet. Lika lite som det är vettigt att påstå att man ska ta bort alla hästar som har eksem så är det vettigt att påstå att folk är lata som väljer att inte gå vidare med skötsel. Alla har inte resurser att lägga motsvarande ett halvtidsjobb+ dyra tillskott för att få en häst med gravt eksem symptomfri och någonstans måste man få dra gränsen för vad man är beredda att offra (och vad hästen får offra) utan att riskera att bli kallad lat.
De flesta eksemhästar kliar sig för övrigt halvt ihjäl sig om de inte blir behandlade och/eller får täcke på sig, de jag räknar som har lindrigt eksem (för närvarande - kan ändras snabbt) eksem är just de som är behandlingsbara med rimliga metoder. Måste folk ändra sitt liv för att klara av hästen så kan man knappast kalla det lättja om man inte är beredd (eller har ekonomi) att göra det.