Avla på eksemsto?

Sv: Avla på eksemsto?

KL

Jag är ju helt enig med övriga att svenskfödda eksemhästar inte ska avlas på, då är det ju garanterat ärftlighet det handlar om. Ang. islandsimporter är det ju svårare, eftersom det har en hel del med miljö att göra också. Se bara på människor med allergier, klart att det till viss del är ärftligt, men det har ju forskats fram att ett barn som inte utsätts för pälsdjur som liten löper större risk att utveckla pälsdjursallergi senare i livet. Varför skulle det vara annorlunda med hästarna?

Sen finns det ju olika grader av eksem också, vissa hästar är ju helt symptomfria med behandling i form av täcke, insektsspray och ev. installning de värsta tiderna (morgon och kväll oftast). Jag har svårt att se att en sån häst lider faktiskt, om den får rätt behandling. Det är ju stor skillnad på en sån häst och en häst som mer eller mindre kliar sönder sig, trots behandling.

Jag skulle iofs aldrig köpa en import överhuvudtaget, men jag tycker det är självklart att man väntar några pr innan stoet sätts i avel. Jag förespråkar bara så säker avel det går. Jag försöker däremot inte ställa allt på en omöjlig orimlig spets för att få igång nån sorts ickediskusson.

MEN suck på dig själv!! HUR KAN DU VETA ATT HÄSTEN HAR EKSEM OM DU INTE UTSÄTTER DEN FÖR KNOTT, UTEVISTELSE osv!!??

Ger man hästen ett normalt hästliv så lär den bli exponerad för knott förr eller senare. Sen kan man inte veta till 100 procent men man kan ju försöka avla på friska individer . Tycker jag.

Exakt, och vet man hur illa det kan bli, kanske man aldrig gör det och börjar avla på en häst som nedärver eksem starkt, och hinner få ett par föl innan det upptäcks.

Det är ingen ickediskussion att diskutera potentiell ärftlighet när det gäller allergier hos islandshästen, det är ett infekterat ämne och det finns egentligen inget säkert svar idag och inget säkert sätt att peka ut vilka hästar som nedärver eksem.

Jag tror inte ni förstår vad jag vill få fram... Hur ska man våga avla på NÅGON importhäst!!??! Sto som hingst?? i ett annat sammanhang i ett annat stall med en annan ägare skulle ju den hästen kunna ha eksem!! Så jag hoppas ni som är så emot inte använder isländska hingstar när ni ska betäcka ert svenskfödda sto, då säger ni emot er själva....

Ja, som du ser är det som att tala till en vägg. Okunskap och att inte ens vilja vara med i islandshästföreningen för att fortbilda sig och ta reda på den kunskap som finns och så har dessa personer mycket att säga till om saken också tycker jag är typiskt. Nu låter jag hemsk som säger det för de som känner sig träffade, men har man ett grundläggande intresse för islandshästen och allt kring rasen så kan man nog satsa lite på att engagera sig innan man uttalar sig.

Det är inte bara svart och vitt, det här med eksem. Vad vi vet i dag är att svenskfödda eksemhästar INTE skall användas. Det är allt. Sedan, som du tar upp ang importen - de islandsimporterade hästar och deras avkommor som klarar av knotten bör ge ett bra underlag för en eksemfri framtida stam.

Men varför ger du dig på mig? Jag tycker bara att minska försöka avla på djur som man gjort en vettig bedömning att de
är friska individer. Oavsett om de är importer eller ej. Hellre att man väljer bort en för mycket än en för lite. Sen landet bli fel, ja, men det kan det alltid.

Att inte vilja vara med i SIF har ingenting med engagemang att göra. Det är ett ställningstagande från min sida som har helt andra grunder. Och det har ungenting att att jag inte tycker man ska avla på sjuka djur som riskerar att nedärva sin sjuka. Bättre att isf avvakta med den typen av avel tills man vet. Som jag skrivit tidigare: Det finns tillräckligt med bra friska individer som kan användas i avel istället för de sjuka.
Och det finns exempel på importston med eksem som stark nedärvt sin eksem, så varför ta risken? Inget sto kan vara så bra/unikt att just hon måste gå i avel. Vi vill väl ändå ha friska hästar, en avel som ger bättre och friskare hästar?

Ger man hästen ett normalt hästliv så lär den bli exponerad för knott förr eller senare. Sen kan man inte veta till 100 procent men man kan ju försöka avla på friska individer . Tycker jag.
Jag vet inte hur du skulle göra men om jag köpte mig en topp avelshingst från Island skulle jag inte slänga ut honom hux flux!! Å du skulle aldrig få veta om han skulle fått eksem!!

Men varför ger du dig på mig? Jag tycker bara att minska försöka avla på djur som man gjort en vettig bedömning att de
är friska individer. Oavsett om de är importer eller ej. Hellre att man väljer bort en för mycket än en för lite. Sen landet bli fel, ja, men det kan det alltid.

Hur gör man en vettig bedömning på det?

Hur kan du med blotta ögat göra bedömningen att ett importsto bär på genen för exem eller inte?
Jag vet ett importsto som har exem, grovt - detta är ren plågeri att betäcka men, inte min häst och min avel. Hon har väl en 5-6 avkommor nu.
Två av dessa hade exem i låg ålder, bättre nu. En av dom exemfria avkommorna är hingst - har lämnat två avkommor med exem (Vet ej status på stona dock, om det är import med exem eller svenskfödda.)
Min slutsats där - avla ej på detta sto då hon bevisligen lämnar generna vidare.

DÄREMOT hade jag ett sto som jag vet är känslig, men som i övrigt är en fullt fungerande individ - en mycket fin sådan och har alla dom kvaliteter jag söker i en häst så hade jag inte tvekat på att betäcka (om det inte var såpass illa för stoet att denne ej kan gå utan täcke ute vid fölning o.s.v.) oavsett om det är en svenskfödd eller islandsfödd häst.
Min förra häst var en sådan, Dalla frá Laugavöllum, hon hade allt det där som jag söker i en häst och innan jag bestämde mig för att sälja henne så testade vi att få henne dräktig. Nu gick det som det gick i det fallet och det blev ingen föling .. Däremot hade jag aldrig tvekat på att göra samma försök igen om hon fortfarande hade varit min.

Så .. Dina två (?) hästar är svenskfödda, efter svenskfödda föräldrar och med svenskfödda mor och farföräldrar långt bakåt i ledet?
Annars så stödjer du ju aveln på ev. exembärare vilket du säger att du är helt emot...

Svarar er båda: Ett sto med eksem skulle jag aldrig avla på. Däremot en import utan eksem som varit i Sverige i några år ser jag inga problem med. Detta har jag skrivit tidigare och jag förstår inte vad ni båda hakat upp er på. Jag tycker absolut att man kan avla på importer sålänge de är friska, sen kan eksem utvecklas efter ett tag och som jag skrivit tidigare: Så kan det gå, men kan kan ju sträva efter att avla fram friska individer och händer det så får man ta sitt ansvar och ta stoet ut avel.

Ingen häst kan vara så fin att det är värt att avla på eksem.

Michis: Ja, båda mina i svenskfödda. 01:an har förvisso en importmamma, men eksemfri sådan och eftersom jag köpte henne 09 så kunde jag känna mig ganska safe där. 01:an är däremot svenskfödd i flera generationer. Och nej, jag har aldrig påstått att jag inte vill stödja avel på importer, däremot vill jag absolut inte stödja avel på hästar med eksem, oavsett om de är svenskfödda eller islandsfödda. Förstår du eller behöver jag upprepa mig IGEN?

Jag skulle iofs aldrig köpa en import överhuvudtaget, men jag tycker det är självklart att man väntar några pr innan stoet sätts i avel. Jag förespråkar bara så säker avel det går. Jag försöker däremot inte ställa allt på en omöjlig orimlig spets för att få igång nån sorts ickediskusson.

Det är snarare så i Sverige att det om än inte är självklart så vanligt att betäcka ett sto innan det importeras till Sverige, det finns många hingstar som är mycket attraktiva på Island vars gener man gärna importerar till Sverige på det viset. Det medför en ökad eksemrisk, men den är långt lägre än för stoet. Detta gäller främst när man är ute efter tävlings/avelsmaterial.

Ska du vara någorlunda säker på att hästen klarar sig från eksem bör du vänta en 5 år eller så, det är ohållbart att ha en häst man vill avla på ( och importerat av den anledningen) och först kunna betäcka säsong 6 och få fölet efter 7 år.

Senast ändrad:

Nej därför anser jag att man bör utveckla någon slags DNA-test eller liknande för eksem.
det forskas om det, men den stora studie som inleddes i Sverige för några år sedan har egentligen inte gett några svar alls, man har inte hittat några gener som finns gemensamt hos eksemhästarna. (om jag tolkade det svar jag fick på rätt sätt) Man utgår från islänningar i studien, sen har man samlat in material från hästar av andra raser också för att ha som referens. Och DÄR är mina shettisar med på ett hörn...
Men, tyvärr inga tydliga DNA-resultat än, utan man måste göra en betydligt större internationell studie, om jag förstod saken rätt. Det är på gång men tar nog fortfarande många år.
Sen finns det ju olika grader av eksem också, vissa hästar är ju helt symptomfria med behandling i form av täcke, insektsspray och ev. installning de värsta tiderna (morgon och kväll oftast). Jag har svårt att se att en sån häst lider faktiskt, om den får rätt behandling. Det är ju stor skillnad på en sån häst och en häst som mer eller mindre kliar sönder sig, trots behandling.
Fast hästen har ju eksem oavsett graden av det, för hästen själv spelar det roll men ur avelssynpunkt spelar det ju egentligen ingen roll om hästen kliar mycket eller lite, risken att den nedärver eländet är ju lika stor/liten i vilket fall som helst.

//ameo, som avlivat de eksemavkommor som fötts här (och inte betäckt om detas mammor) och som inte ens skulle tänka tanken att betäcka sitt sto med ytterst lindrig klåda, trots att hon hos tidigare ägare fått fyra eksemfria avkommor

Fast hästen har ju eksem oavsett graden av det, för hästen själv spelar det roll men ur avelssynpunkt spelar det ju egentligen ingen roll om hästen kliar mycket eller lite, risken att den nedärver eländet är ju lika stor/liten i vilket fall som helst.

Absolut har hästen eksem oavsett, det skrev jag ju. Det var mer ett tyckande angående att hästarna lider av det, för jag har svårt att se att de lider om de är helt symptomfria med vettig behandling.

Jag önskar absolut att jag kunde säga att jag aldrig skulle avla på en eksemhäst, men helt ärligt kan jag inte svära på att jag skulle kunna låta bli om jag köpte ett svindyrt, fint avelssto född på Island som utvecklade lätt eksem i min ägo. Så länge nedärvningen är så osäker som nu och relativt låg, så känns det som att man får gå lite på sunt förnuft.

Sen är även min erfarenhet att många har svårt att skilja på eksem och klåda. Åt båda hållen ibland... Men knott- och myggbett kliar. Och jag som haft häst i ett stall där man själv, som människa, knappt kunde vara utanför stallet på sommarkvällarna för att knotten attackerade hade väldigt svårt att förstå de som hävdade att alla islandshästar som kliade sig över huvud taget hade eksem i princip...

Senast ändrad:

*KL*
Varför inte följa de rekommendationer som den gruppen som forskar i frågan, kommit fram till???

Rolle
IpL

Det är snarare så i Sverige att det om än inte är självklart så vanligt att betäcka ett sto innan det importeras till Sverige, det finns många hingstar som är mycket attraktiva på Island vars gener man gärna importerar till Sverige på det viset. Det medför en ökad eksemrisk, men den är långt lägre än för stoet. Detta gäller främst när man är ute efter tävlings/avelsmaterial.

Ska du vara någorlunda säker på att hästen klarar sig från eksem bör du vänta en 5 år eller så, det är ohållbart att ha en häst man vill avla på ( och importerat av den anledningen) och först kunna betäcka säsong 6 och få fölet efter 7 år.

Jag vet, men det gör det knappast bättre. Sen finns det en ekonomisk aspekt men det är en sida av saken som jag aldrig ens skulle väga in i beslutet. Men det är ju jag.

KL

Det pågår ett forskningsprojekt på Island i samarbete med en högskola i USA om hur modersmjölken påverkar fölen och om de genom den kan bli "imuna" mot knottens påverkan. Det är ett ganska stort projekt som sträcker sig över flera år.
15 ston har blivit betäckta med samma hingst och fått varsitt föl på Island som ska exporteras till USA som treåringar, sen betäcktes stona igen med samma hingst och reser till USA dräktiga och kommer att skydas mot knott tills de fölar där i vår, sedan ska de exponeras för knott. Sen ska de betäckas igen med samma hingst (han följer med till USA) och då vara exponerade för knott under dräktigheten osv.

Sen antar jag att de ska utvärdera, kan ju bli spännande att se vad de kommer fram till. Ett av målen är att undersöka om det går att få fram någon sorts vaccin.

Sen är även min erfarenhet att många har svårt att skilja på eksem och klåda. Åt båda hållen ibland... Men knott- och myggbett kliar. Och jag som haft häst i ett stall där man själv, som människa, knappt kunde vara utanför stallet på sommarkvällarna för att knotten attackerade hade väldigt svårt att förstå de som hävdade att alla islandshästar som kliade sig över huvud taget hade eksem i princip...
att de kliar sig är en sak, att de inte slutar skrubba sig en annan.

Min senaste uppfödning som fått eksem visade sig ordentligt i höstas. Innan dess hade han "kliat sig" en del men inte så att jag kunde sortera ut honom som eksemhäst. Jag tänkte, ärligt talat, inte ens tanken.
Sen släppte jag mina unghingstar och valacker på naturreservatet här i höstas, där är det lite våtmark. Och där blev det oerhört tydligt - 6 av 7 kliade sig litegrann medan den sjunde skrubbade av sig hela manen och kliade sig blodig i öronen, på mindre än en vecka... (han galopperar nu på de garanterat knottfria vidderna i hästens evigt gröna land)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama