avelsvärdering/bruksprov

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
M

mizz_perfect

jag ska ev visa mina två shetlandshingstar i höst på premieringen. någon som har gjort det tidigare som kan berätta lite mer om hur det går till osv. hur går bruksprovet till? är det något program man ska köra?

har inte så stor koll på sånt där :smirk:

Sv: avelsvärdering/bruksprov

Själva exteriörbedömningen går till på samma sätt som vilken utställning som helst.
Tycker de att hingsten är bra så känner veterinären på testiklarna, inne vid bedömningsplatsen.

Vad gäller bruksprovet så har jag ju lyckats undvika det genom att min hingst hade gått kvalitetsbedömning i stället. Men jag tror nog inte att det är något program utan man kör efter domarens anvisningar.

Det är som Ameo säger men tänk också på att du har vant dem vid att man känner på testiklarna och bakknäna och även att tänder och sånt om det går så lånt som vetrinärbesiktning.

Bruksprovet har jag kört några gånger inget svårt alls det är skritt och trav i båda varven domaren säger till när även ska den kunna stå stilla 2 gånger en stun då , Sen får du spänna på och spänna av vagnen framför domaren också tänk på att din medhjälpare bara håller hästen och inte lägger sig i selningen.....
Lycka till vi kanske ses då om jag ska åka och titta..

mizz_perfect skrev:
jag ska ev visa mina två shetlandshingstar i höst på premieringen. någon som har gjort det tidigare som kan berätta lite mer om hur det går till osv. hur går bruksprovet till? är det något program man ska köra?

har inte så stor koll på sånt där :smirk:

(lite förkortat men i stora drag)
Hingstar visas vid tidigast vid 2,5 års ålder.
Vid denna ålder exteriörbesiktigas och veterinärbesiktigas hingstarna.
Hingstar som når 40p exteriört och är veterinärt godkända erhåller avelsvärdeklass G (godkännt)

Sedan skall hingstarna komma tillbaka det år de fyller fyra, ny veterinärbesktning och exteriörbedömning sammt bruksprov.
Det krävs då att hingsten är veterinärt godkänd, får minst 40 p exteriört och gör ett godkännt bruksprov.
(vill man kan hingstarna gå bruksprov när de är tre år)

Dessa hingstar blir då slutgodkända och får avelsvärdeklass GII.

Bruksprov. Ridning eller körning
Ridning. Hingsten skall ridas enskilt i samtliga gångarter i båda varven, enligt domarens anvisning. Hingsten skall kunna göra halt och vara stillastående.

körning. Hingsten skall köras enskilt i skritt trav i båda varven, enligt domarens anvisning. Kusken skall sitta på fordonet. Hingsten ska göra två halter och vara stillastående.

Beräkning av godkännt bruksprov.
uppsittning/anspänning
igångsättning
halter
temperament,sammarbetsvilja, lydnad.

Betyg 1-10, på de fyra momenten. Poängen för de fyra delmomenten sammanräknas och delas sen med 4. För godkännande krävs en genomsnittspoäng av lägst 5. Ingen delpoäng under 4.

På protokollet anges omdöme om gångarter

När en hingst är exteriört, veterinärt godkänd och avlagt ett godkännt bruksprov är den slutgodkänd.
Därefter kan hingsten höja sin avelsvärdeklass med utställnings eller sportmeriter till avelsvärdeklass GI.

När hingsten lämnat 15 avkommor som är minst tre år kan hingsten avkommebedömas
Avkommebedömning.
B= normal förvärvning
A=God förvärvning
ELIT= utmärkt förvärvning
C= mindre god förvärvning

peråke

Senast ändrad av en moderator:

finns det både utställning och premiering??

Jag skulle vilja ställa ut min goding, men enl uppfödaren så är han för "bred" bak när han lallar iväg...enl de som kan trav så är han perfekt exteriört....vad tittar dom på om man ställer ut? Jag skulle bara göra det för att det skulle vara en kul grej....och för att jagtycker han är så fin :love:
fast han har ju inte tappat sin vinterpäls än !!!!!! GÖR dom inte det??

Snyggen :love:

Whisky0506-4.jpg

Min lilla börjar se ut som en skabbräv... :crazy: Dom kanske vet något vi inte vet, blir det en tidig vinter i år månne?

Ang. vinterpäls som inte släpper: Om jag inte är alles ut o cyklar så har jag för mig att en bonde sa för många år sen att man ska ge dom ASKbark mot vinterpälsen,(men jag börjar ju bli gammal o senil..... ) :angel:

ja martha, det finns både utställningar och premieringar. På utställning bedöms dagsformen och på premiering försöker man se genom dagsformen och avgöra avelsvärdet... Du hittar utställningarna på shetlandssällskapets hemsida www.shetlandsponny.se
Travfolket ser inte riktigt samma saker som utställninsfolket, dvs i de flesta fall så är travshettisarna av lite lättare modell än de BRA utställningsshettisarna. (Fast självklart finns naturligtvis lysande undantag!)
Att han breddar bak är ju inget man vill ha hos en shettis, de ska helst spåra perfekt. Men om det inte är extremt så drar de bara en poäng på det...

Det kan räcka med 38-39 poäng på shetland om ponnyn har t ex travmeriter eller färg värd att bevara såsom black, skäck, skimmel och isabell.

Jag tror att mizz_perfect har en skäck eller tänker jag på någon annan nu...?

Nej jag har fårstått att det inte är ett plus att han breddar...uppfödaren har ju en hel del "meriterade" avkommor och dom behöll denna för att dom trodde han skulle kunna gå i avel, men dom såg se att han breddade för mycket och har inte ens brytt sig om att visa honom för det....om han ska bli travare så tycker ju jag själv att det är bra om han breddar lite....Men han är så söt ändå :love:

ja det stämmer alldeles utmärkt, en svartskäck! han är tre år nu och förhoppningsvis så ska vi åka på premieringen.

tack alla andra som förklarat hur det går till. dax och träna på att få hästarna att stå still vid påspänningen. inget mina hästar är experter på. har tendens att inte vilja backa in mellan skaklarna. hur gör ni när ni ska sätta fast kärran??

du behöver ju inte visa honom på premiering för avel... DET kanske han inte räcker till. Men utställning är en helt annan sak!

Vad kul! Visar du i Örebro? I så fall ses vi där, jag ska dit med hingsten och göra bruksprov :)

Senast ändrad:

mizz_perfect skrev:
ja det stämmer alldeles utmärkt, en svartskäck! han är tre år nu och förhoppningsvis så ska vi åka på premieringen.

tack alla andra som förklarat hur det går till. dax och träna på att få hästarna att stå still vid påspänningen. inget mina hästar är experter på. har tendens att inte vilja backa in mellan skaklarna. hur gör ni när ni ska sätta fast kärran??

Vi jobbar ju med ardenner men i detta fallet så har ju storleken ingen betydelse. Vi lär våra hästar att stå still tidigt.Det gör dom nu.
Att sätta för kan vara lite bökigt om dom inte vill backa. Kolla upp om du kan "fälla"ner skacklarna över hästen om du fattar hur jag menar. Annars så är det bara att träna o träna.Ett tips kan vara att du lägger 2 st ganska grova stockar parallet och backar hästen mellan dom. Brukar funka

Senast ändrad:

Nej, kuskarna i loppen (kat A) får vara max 15 år, men vuxna kan träna dem...

Du behöver inte backa in shettisen mellan skaklarna utan du lyfter skaklarna och dra fram vagnen och på det viset sätter du på den . Det är överkurs att rygga in mellan skaklarna ;-) de har ju nu tagit bort ryggningen också från bruksprovet och det tycker jag är jättebra då man i första hand vill lära sina ponnyer att gå framåt och kunna stå still *ler*

Han ser ju fin ut på bilden men testa att ge han lite B-vitamin så kanske det ramlar av eller så tvättar du han så lossnar det ....
Att den är bredspårig bak kan ju faktiskt försvinna med har ju inte riktigt koll på hur gammal din är men jag har faktiskt sett hingst bli godkänd som var lite bredspårig bak och ibland så när de blir nervösa och spänner sig så kan de ju bredda.
Jag har ett sto som går så i skritten hon fick ändå en 9 på sin skritt men en 7 i stället på bena och hon bredda mycket i skritten men hon har en jätteskritt så jag tror att hon gör det bara för det ...Men i år verkar det bättre men än så länge har jag ju bara kollat henne ordentligt i hagen och där är ju inget att bli rädd för ;-)..

JAg tror han är fin, för det sa uppfödaren ( :D) och dom var ju så ärliga att dom sa att dom inte trodde han var ett hingstämne pga breddningen..han är tre år ( och jäv***t billig för dagen :devil: )

ja det är i örebro jag ska visa. du såg han ju föresten (skäcken) i uppsala i höstas. jag som köpte dom där hingstböckerna av dig :idea: han har växt till sig lite sen sist iallafall men det kasnke bara är jag som tycker det. dommaren har kanske en annan uppfattning om den saken!

måste man göra bruksprovet samma dag som premierinen eller kan man göra det året efter?

finns det kärra att låna där eller måste man släpa med sig hela alltihopa??

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V