avelsvärdering/bruksprov

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
Sv: avelsvärdering/bruksprov

när jag selar på själv försöker jag backa in men då kan man hålla på ett tag, inget man önskar när man ska visa upp inför dommaren. problemet är väl att få någon med sig till premierinen som kan hjälpa till att hålla i osv. de flesta jag känner gillar inte hästar och föräldrarna är inte mycket att fråga, räcker att dom kör oss dit. :smirk:

Okej... Ska erkänna att jag inte minns mycket av din hingst mer än att han var skäck :D
Ska bli kul att se honom i Örebro, alltid spännande när det visas skäckar.

Du måste släpa med vagn om du ska göra bruksprov. Är hingsten 3 år så är det valfritt att göra bruksprov samma år eller om man vill vänta till året efter. Om hingsten är 4 år eller äldre så ska bruksprovet göras i samband med visningen.

Senast ändrad:

okej och då är frågan, vad gör man av hästarna och vart sjutton ska man ha kärran nånstans för att komma iväg? har bara tillgång till transport med plats för två hästar... lite knepigt... :angel:

kommer inte ihåg så mycket av din heller som du visade då merän att det var en fux. kort minne... :crazy:

Vi skyller på att det var så mkt hästar där :D

Jadu, jag har en vagn enkelt går att skruva isär, inget du kan göra med din vagn? Alternativet är väl att hänga den bak på luckan om det finns sulkyfästen.

Vem var den andra hingsten efter?

När jag sätter för på sulky leder jag in hästen på sned över skaklarna, och sedan behöver jag abra back ett eller två steg, mycket enklare än att backa hela vägen.

Ett annat alternativ jag lärt mig av en gammal hästkarl är att led hästen tvärs över skaklarna, stanna när bägge bakbenen är mellan skaklarna och sedan flytta framdelen i sidled för att få hästen i position. Funkade utmärkt på min unghäst när jag hade lite problem med henne...

Lycka till!

Häls Embla

peråke skrev:
När hingsten lämnat 15 avkommor som är minst tre år kan hingsten avkommebedömas
Avkommebedömning.
B= normal förvärvning
A=God förvärvning
ELIT= utmärkt förvärvning
C= mindre god förvärvning

peråke

Hur blir ett sto ELIT osv? För det kian ju knappast handla om 15 avkommor där oxå? :crazy:

om den skulle gå att skruva isär så vore det ju bra men det är den självklart inte. men det fixar sig nog på något sätt. är ju inte i morgon vi ska åka ändå :idea:

min andra hingst är efter southfieldgate goldstrike.

martha skrev:
fast han har ju inte tappat sin vinterpäls än !!!!!! GÖR dom inte det??

hörde från en uppfödare för ett tag sedan... vissa linjer har denna egenskap mer än andra. alla hennes hästar som kom från en viss urmoder fällde sin vinterpäls väldigt sent, de som var obesläktade med denna fällde tidigt. men i början av augusti brukar den vara borta :D :devil:

Men jag rekkomendera dig att fixa en hjälp till att hålla hästen när du ska köra bruksprov , ser bra ut om inte annat och sen kan ju allt hända när man är iväg.

Även när jag är själv så ryggar jag inte mina unghästar in i skaklarna utan jag lyfter vagnen fram på plats och sneddar man över skaklarna så hamnar man ju närma och när jag kör in dem så lär jag de stå still när man ska sätta på vagnen *ler* ;-)

Faktum är att just det där är ett av mina problem.

Jag är alltid själv när jag kör så jag har lärt honom att stå still medan jag spänner för. I våras började jag träna med en som håller i honom och han fattar ingenting, backar och undrar varför det står någon framför honom. Men jag tänker som du, på ny plats, hormonerna svallar och andra hingstar i närheten så är det nog bra att ha någon som håller i. Om inte annat så står det ju att man ska ha en medhjälpare.

Majjijann skrev:
hörde från en uppfödare för ett tag sedan... vissa linjer har denna egenskap mer än andra. alla hennes hästar som kom från en viss urmoder fällde sin vinterpäls väldigt sent, de som var obesläktade med denna fällde tidigt. men i början av augusti brukar den vara borta :D :devil:

Det där stämmer i alla fall på mina hästar, den som jag precis sålt var slät och fin i pälsen redan innan hon åkte i juni (obesläktad med mina andra), medan de andra två precis som deras mamma/mormor fortfarande inte har släppt all päls. Det är ett gissel om man vill ställa ut, men det går ju att använda t.ex. en svettskrapa med taggar på eller en ryktsten (som dock inte jag tycker är bra - det ger mest "sand" i pälsen), eller så får man ha rejält med pälsglans... ;)

hanna_shetland skrev:
Minst sex avkommor krävs för Elit. Fem för A.

Så det spelar ingen roll hur avkommorna blir/presterar, utan har enbart med antalet att göra?? Så ett toppsto med 6 kanonavkommor går under samma beteckning som en travare med 6 avkommor?
funderar..

maria_b skrev:
Så det spelar ingen roll hur avkommorna blir/presterar, utan har enbart med antalet att göra?? Så ett toppsto med 6 kanonavkommor går under samma beteckning som en travare med 6 avkommor?
funderar..
Nej, det krävs naturligtvis att avkommorna har vissa meriter också! olika meriter ger olika poäng (endast en merit kan tillgodoräknas/avkomma, dvs man får inte mer poäng för att t.ex stoet både har diplom och ett jättebra travrekord...

Nämnda antal avkommor är det minsta som krävs för att stoet ska kunna få A eller elit, även om hon uppnår erforderliga poäng innan så många avkommor är födda...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V