Avelsfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Varför är det bäst(?) med naturligt betäckning för ett maidensto? Varför inte seminering första gången? Finns det någon vettig anledning eller är det en tradition baserat på känslor? I stil med att när stoet "förlorar oskulden" ska det ske på riktigt! :confused:

Det finns inget som säger att det skulle vara bättre.
(nu skulle Cesam flyga i taket, om hon läste detta.)
Läs en tidigare tråd om detta ämne.

Ingen aning.
Det finns ju inte speciellt många halvblodshingstar som betäcker naturligt, oftast inga som intresserar mig iallafall, och då blir det ju semin. Det har iallafall fungerat på våra ston som betäcks för första gången.

Jag skulle gissa att det är lättare att få dem dräktiga när det sker med naturlig betäckning när det är första gången.

Fast det är ju ändå fler än man tror, minns att vi hade nån tråd om det, och det var betydligt fler än jag hade gissat i alla fall! Äldre hingstar verkar ofta betäcka naturligt tycker jag.

Jag lät betäcka mitt 14-åriga sto för första gången i år. Jag pratade med veterinärer, seminstation och hingsthållare, och alla sa att det var bäst med naturlig betäckning första gången på ett så pass gammalt sto eftersom spermietätheten blir mycket högre vid naturlig betäckning.

Om tätheten blir högre beror väl mest på hur och om man tillför spädningsvätska.

Jag vidarebefodrar bara de uppgifter jag fick när jag frågade runt. Har ingen åsikt själv, men valde naturlig betäckning eftersom mitt andra hingstalternativ var på fryst sperma.

Men dräktighetsprocenten är ju större (ca 84%) vi färsk semin på station än vid naturlig betäckning (ca 80%).

Sedan ligger färsk transport på ca 75% o Frys på 50% för nyfikna.
Enligt statistiken stämmer det alltså inte, men det är klart, många ston är ju inte förstföderskor i denna statistiken.

/Lina

Inte? Men jag har både hört och läst det på flera ställen. Men det kanske bara är ännu en hästavelsmyt då?

Visste inte att det fanns fler trådar i ämnet! Vad ska jag söka på för att hitta den tråden?

Ja, du borde ju veta med all din erfarenhet! :)

Visst finns det en hel del hbl-hingstar på naturlig betäckning, men det ska ju vara rätt också. Har själv funderingar på en viss hingst till mitt sto när hon blir tre, men han är ju på semin.

Men *varför* skulle de bli lättare dräktiga på naturligt första gången??? Är det något kemiskt menar du?

Precis, jag antar att jag fick den info jag fick p g a att mitt sto inte är betäckt tidigare.

I mitt fall så finns hingstarna jag var intresserad av i år på naturlig betäckning eller fryst.

Hmm, jag har också hört det. Men det kanske också är en myt då? Knepigt sånt här!

Ja, jag vet ju inte ännu om mitt sto blivit dräktig eftersom hon betäcktes i förra veckan.

Hingsten jag valt fick ett år 6 födda föl på lika många betäckta ston, och året efter 23 föl på 26 ston. Minns inte de andra siffrorna utantill, men de var bra!

Skröna eller inte men jag har hört av en gammal hingsthållare (nordsvensk) att om stoet och hingsten gillar varandra så blir de lättare dräktiga.
Rent teoretiskt så borde det vara lättare att bli dräktig naturlig väg då stoet får hela satsen för sig själv istället för att dela sast som det ofta blir när man tappar för semin. Kanske stoet gör ägget mer mottagligt om hon har en snygg hingst som hon riktigt tänder till på???? Det låter som en trevlig förklaring i mina öron även om den inte räcker till vetenskapligt sett. Varför gillar vissa ston bara vissa hingstar och vise verca? Lite romantik skadaar nog inte fertiliteten för efter att ha sett stona som blivit betäckta hos mig i år så syns det verkligen att de har olika åsikter om hingsten :love: Såsom vårt 21 åriga sto njuter varje gång hon har en date med hingsten så måste det verkligen vara riktigt för stoet med inte bara en djurisk drift :o

Det beror säkert på att det är lättare att seminera vid exakt rätt tillfälle eftersom man i större utsträckning undersöker stona regelbundet i brunsten. Vid naturlig betäckning brukar det inte vara några eller iallafall färre undersökningar.

För mig har de intressanta hingstarna för det mesta gått via semin. Tyvärr, eftersom det blir mycket dyrare. Men seminen möjliggör ju att man kan välja hingstar som annars skulle ha stått för långt bort.
En gammal herre som vi faktiskt har använt på naturlig betäckning på senare år är Maraton. Jag är väldigt förtjust i honom :love:.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 779
Senast: Mineur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka