Avelsfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Mitt sto blev tyvärr inte dräktigt med Artist vid första försöket. :( Får åka dit igen och göra ett nytt försök. Hoppas att det är mer aktiva spermier denna gång... :) Det kan ju också bero på stoet....

Blev hon inte :(

Mitt sto blev betäckt tre gånger under senaste brunsten (hon har lååånga brunster) så jag hoppas att något har tagit sig!

Hoppas att ditt sto tar sig nästa gång! Hon har ju i alla fall fått föl tidigare, så du vet att hon är fertil!

Jo, hon har ju fått ett antal föl tidigare. Tyvärr kunde inte veterinären som gjorde ultraljudet säga om hon var dräktig eller ej så vi missade en brunst... :mad: Du behöver nog inte oroa dig! Hon är säkert dräktig. :) Vi får väl se om vi hinner ses nästa gång hos Artist! ;)

De doser man seminerar med räcker gott och väl till. De flesta ägg blir ju befruktade, men utvecklas inte till foster. Att stoet löper om innebär ju inte automatiskt att spermierna inte hittade ägget.
Det kan ju lika gärna blivit nåt fel på celldelningen, eller att stoet är infekterat, så fortsatt dräktighet hindrats redan på dag 7.
(spermier är som stockholmare, det finns jävligt många, men det är inte många det blir folk av... :rofl:)

Jag tror att det beror på att stoets mottaglighet ökar pga ökad hormonfrisättning, och kanske stoet visar tydligare när det är dags att betäcka när man har en hingst närvarande. Men det är bara spekulationer...

betäckte i år naturligt för första gången, och jag blev förvånad! :) Vi valde Uskudar och allt funkade perfekt!! :)Många fler vet koller än på seminstationen förra året, ioförsig bad vi om många koller för att inte missa något, hon blev ju tyvärr inte dräktig på semin förra året (haft föl innan)
har pratat med andra hingsthållare som har naturlig betäckning och det verkar som att en del är lite mindre seriösa....en jag pratade med kollade inte stoet innan, utan hingsten skötte "allt".kanske funkar det oxå, men jag vill gärna ha koll och inte göra för många "försök" eftersom det även är en skaderisk.
men det finns ju även seminstationer som inte är någon höjdare...tyvärr. :mad:
seminerade däremot vårat 3 års sto med Elmshorn (när han stod i sverige) och det gick jättebra. då var ju ioförsig hon på samma station som hingsten, vilket nog är en fördel.och så är de ju mkt duktiga på semin!
har för mig att det står i flyinges hingstkatalog att maidensto under 8 års ålder är lämpade för fryst semin!?

jepp, jag kollade , det stämmer! s. 74

/Emma

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 779
Senast: Mineur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka