Avel (travare)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Virran31
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avel (travare)

jea78 skrev:
Om man vill avla på sin hetblodiga märr ändå, är det nån som har tips på hingstar som lämnar trevliga avkommor??? :d

dom här tycker jag..
Fast Photo
Smacher
Rite on Line
har även hört att Jolly Rocket ska ge lugna och trevliga avkommor, men har ej jobbat med någon själv.
Center Field är en mycket lung hingst, men han har ju inga avkommor än.

Stoet som vi betäckt med Smasher har en avkomma efter Jolly Rocket och han är så vitt jag vet väldigt lugn av sig och trevlig att ha och göra med ;)

Sv: Avel

jea78 skrev:
.
Jag däremot skulle aldrig betäcka med Medow gallant eller Pale Amber för dom har jag ingen bra erfrenhet av, slåss och skenar.. fy.. :devil:

mitt vbl är e. pale amber.
och han är jättehärlig.
fin på både utsida och insida.

Vi har två stycken hingstar efter In Love With You, en åring och ett föl. Båda är mkt stabila och lugna, och åringen är så snäll att han är larvig. De verkar bli stora dock, så man bör väl inte använda honom på för stora ston. Tills nästa år har vi en märr på 152 dräktig med honom, så det borde ju passa i allafall storleksmässigt.

jea78 skrev:
Om man vill avla på sin hetblodiga märr ändå, är det nån som har tips på hingstar som lämnar trevliga avkommor??? :d

dom här tycker jag..
Fast Photo
Smacher
Rite on Line
har även hört att Jolly Rocket ska ge lugna och trevliga avkommor, men har ej jobbat med någon själv.
Center Field är en mycket lung hingst, men han har ju inga avkommor än.

Inte får man glömma Zoot Suit... Han ger lunga avkommor enligt mig men det kan alltid dyka upp en och en annan huggorm!

Japanesen skrev:
Inte får man glömma Zoot Suit... Han ger lunga avkommor enligt mig men det kan alltid dyka upp en och en annan huggorm!

Håller inte med dig...
I alla fall inte fölmärrar efter Zoot Suit.
Dom flesta har varit huggormar.

Supervassa saker med ett inbyggt "självförsvar i alla lägen" :eek: :D

Zoot Suit har ju också en del på sin "meritlista"

AM

Måste fråga, hurdan är Wallstreet banker till sättet? Och vad lämnar han? Det står ett sto i stallet jag rider i som är betäckt med honom, och det stoet är fasen inte särskilt trevlig...

CeciliaW skrev:
Måste fråga, hurdan är Wallstreet banker till sättet? Och vad lämnar han? Det står ett sto i stallet jag rider i som är betäckt med honom, och det stoet är fasen inte särskilt trevlig...
WSB är själv en pitbull i hästformat :smirk:
Och att betäcka honom med ett vasst sto är knappast att rekommendera :crazy:
Så ta betäckning när ungen kommer ut ;)

Nafayette skrev:
Håller inte med dig...

AM
*Nickar instämmande* :bow:

Humelibumlan skrev:
WSB är själv en pitbull i hästformat :smirk:
Och att betäcka honom med ett vasst sto är knappast att rekommendera :crazy: Så ta betäckning när ungen kommer ut ;)
Men huvva! Sist stoet skulle verkas så fick vi inte in henne från hagen, hon vände arslet till och kickade... rolig häst va?
:angel: Är glad att det inte är jag som äger eller har lånat henne. Ska bli intressant att se om vi överhuvudtaget få ta i fölet efter att hon fölat... jag tänker INTE göra första försöket att titta på fölet iallafall!!

CeciliaW skrev:

Den veterinära beskrivningen i hingstkatalogen lyder:
Hingst visad i gott skick, utan påtaliga förslitningsskador.
Hästen uppvisades med munkorg och dubbla ledstänger.. :D

Och så här leddes han på stationen..
banker.jpg

Vi har haft en totalt urspårad Wallstreetare..
Men vi har även haft två som var snälla.

Att betäcka en vass märr med honom är att spela rysk roulette.. ;)

AM

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
Håller inte med dig...

AM

Okeej kanske tog i allt för hårt.. men dom flesta hingstar och vallacker som jag träffat på är underbara men ingen slår min gosse på att vara en nallebjörn.. Har inte träffat under mina 10 år i travet en så lugn häst som han :bow: ..

Nafayette skrev:

banker.jpg

AM
Jag tror han skulle passa Humlan perfekt... :angel:
Tänkte kanske hon kunde stå hos er när det är dax för avelsboxen ... :p

kanske beror på hur dom fostras också. :confused:
bara en tanke....
min är så himla snäll..i allt. Väldigt livsglad dock - förknippad med lite rädsla från hans sida, men det gör honom inte till en elak individ. Han behövde bara lite tillsägelser och tillrättavisningar i början och sen va det bra.

Betäckte min ganska skarpa märr efter Delvin G.Hanover för 3 år sen.Kollade runt väldigt mkt, det viktiga var en väldigt snäll och trevlig hingst som lämna trevliga avkommor.Så valet föll på Gentle Star, då han även stod på den hingststation jag jobbat på i många år och vet att pers är ärliga om hingsten.
Ut kom ett sto, som är ännu skarpare och tuffare än morsan .En riktig suris att pyssla med och sela .Men vilken dröm att köra, hon älskar det och är hur pigg och glad som helst då.
Lagom när det var premieloppsdax för 2 mån sen , blev hon givetvis allvarligt sparkad av hagkompisen (som alltid vart bästa polare,fast tuffa båda 2).Tog mitt på h.bakknä, spräckt muskel,1dm in i huden, och ca 20cm åt alla håll.Blev sydd i flera timmar.
Och alla som har hästar vet ju hur kul det är att ställa en häst i hög kondition och dessutom unghäst i halthage.Inte alls kul.Har rodeo där inne.

JAg fick dräktigt utan nån behandling, vi (vet o jag) började prata om hur vi skulle göra för att få dräktigt nästa år, men hon var dräktig med tvillingar , som tur var resorberade hon den ena. Ag har till o med UL foto av bebisen för hon fick ett extra UL när hon var runt 35-40 dar på väg. Man ser huvudet och benen. Jättekul Ride The Night är kanonfin.

Nafayette skrev:

banker.jpg

AM

Fy fasiken för den! :eek: :D
Kommer ihåg en hingst vi hade i stallet (Goop) han var också en pitbull. Man fick använda båthake för att få ut honom..men framför vagn var han som en ängel att köra!

Inte för att Mr Drew är en "hot" hingst precis men ändock en av mina favoriter. Tänk vilka hästar han har lämnat genom åren trots dåligt stomaterial!
I hans avelsannons står det t o m att han ofta används till heta ston då hans lugn och klokhet ofta slår igenom.
Dom avkommor jag kommit i kontakt med efter honom har alla varit så otroligt fina och snälla.

Hade jag fått välja och vraka så hade jag gärna haft ett hingstföl efter..men hjälp, hjärnsläpp!
Vad heter Båth´s välstammade Lavec-häst???
Åh..vad irro jag blir :devil:

Ja ja, den senila tanten ville (innan hon läcker i trosorna) bara säga att han ser så otroligt klok och fin ut i blicken..

Ang. Tap-In så tycker jag tyvärr att hans avkommor får så tunn och stripig man och svans för att det ska uppväga färgen.
Tänk om de kunde fått lite mer man o pannlugg..då hade de blivit jättefina att se på...så nu går han bort bara därför :D

Senast ändrad:

*Hugger sista knappen...*

Ride the Night har diskuterats en del i denna tråd, jag har hört en del snack om att alla avkommor till honom blir tåvida, stämmer detta??? Eller har ni andra erfarenheter? Och i så fall, hur många avkommor har ni sett???

/// ghost

Ja det kanske är så, han är något tåvid själv men eftersom min märr är heter det tåtrång totalt hjärnsläpp eller så borde det bli bra.
¨Jag gillar storleken på honom , min märr är stor men hennes mamma är det också och hon lämnar både stort och smått oavsett hingst så jag tog en jag gillade .
Några andra synpunkter på RTN ?
Jag har bara hört ägarens??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 226
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31