Avel (travare)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Virran31
  • Startdatum Startdatum
V

Virran31

Avel

Jag är lite intresserad av vad ni har valt för avelshingst och varför?
Jag själv har betäckt med Tap In inte enbart för färgen skull utan tycker att han lämnar trevliga och talangfulla avkommor.
Har även betäckt med Com Hector för han är ny på marknaden och det ska bli intressant och se vad det blir (om hon nu är dräktig ).

Sv: Avel

Super Arnie och Rite On Line.

Rite On Line för att stoet är syster med lovande Rite On Track (e. Rite On Line). Tror att det passar bra.

Super Arnie för att det är tryggt med en beprövad Elithingst.
Passar också bra.

Senast ändrad av en moderator:

Jaså, lämnar Tap In trevliga avkommor??? :rofl: :rofl:

Jag har sett några trevliga och några riktiga ormar, skulle inte vilja ha en sån. :angel:

I år har jag inte betäckt någon men har en åring efter Peace on Earth och ett årsföl efter Gentle Star.

Peace om Earth blev det efter rekommendationer på något halvfranskt till gammalt Aspirant Nibs-sto.

Gentle Star efter att ha kollat extreriörer i hingstkatalogen på grund av att jag visste ungefär vad jag ville ha utseendemässigt, sen fick jag en snygg linjeavel på köpt.

Båda dessa ungar är för "eget bruk" så jag har inte behövt tänka säljbart.

När jag betäcker nästa är får jag tänka mer i de banorna eftersom jag inte kan samla på hästar och ändå vill ta föl efter det stoet...

(Den här tråden försvinner snart till Avelsforumet...)

/// ghost

Jag har sett några trevliga och några riktiga ormar, skulle inte vilja ha en sån. :angel:

Ok men på vilket sett har de varit knäppa då?Jag har bara hört bra saker men det finns ju rötägg lite överallt.

Det behöver inte ha med just den hingsten att göra för en kamrat till mig har en avkomma efter Gentel star och den är oxå knäpp den gör lite som den tycker och slår och backar när hon blir sur och kastar sig ned i diken och det går inte och sko henne utan lugnande hon är helt enkelt nästan livsfarlig.

Har oxå betäckt med Tap in. Tycker om hästar som är lite egna utan att vara elaka och mamma häst är väldigt stabil och säker så man får hoppas att hon nedärver lite klokhet. Sen är ju så klart färgen ett plus :o :D . Nej, men jag vill ha en häst som kan bli självförsörjande, har inga krav på miljoner utan vill bara ha en häst att framförallt ha skoj med och om den tjänar pengar så är det en bonus ;) :D .. Ha ha..

Vi har betäckt vårat fodersto med Smasher :) För han lämnar lugna,startsnabba och travsäkra avkommor ;) å dom blir ju fina oxå :love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har betäckt med egen hingst (Tenacious) och den andra märren med San Pellegrino :bow:... Dom skall föla med en dags mellanrum flickorna :D

Arv och miljö??? :angel:

De jag sett, och en jag hört beskrivas är ungefär vill de så vill de, men passar det inte så kom inte här och kom... Sånt kan ju vara både bra och dåligt.

Kanske därför det inte är så mycket ston efter G.S. som startar??? :D Fast jag har faktiskt hört mycket om bra psyke efter honom. Och faktiskt träffat flera trevliga unghästar också för den delen. Men det blir jag väl varse vid inkörning. ;)

Jag skriver givetvis inte ut namn på andras hästar på nätet men det finns en Riktigt enveten dam ute på banan som jag sett. Hon är väl kanske inte elak men vilken vilja. :crazy:

/// ghost

Marri skrev:
Vi har betäckt vårat fodersto med Smasher :) För han lämnar lugna,startsnabba och travsäkra avkommor ;) å dom blir ju fina oxå :love:

Fina kan jag hålla med om :love: men lugna :eek: Kanske jag som haft "otur", men har iaf tränat 3 efter smasher och alla har varit lakadana, riktigt virriga..har alltid varit tvungen att dämpa, lugna och döva ner osv. så mycket som möjligt...kanske bara mina som är sådana..? de är iaf de värsta jag haft förutom de e starchip..

Betäckt med Adams Hall.
Men det var mera pappas val än mitt även fast det är en fin hignst

var faktiskt lite sugen på R.O.L själv i år , men det får väl bli nåt annat år istället..

Senast ändrad:

Jag betäckte med Ride The Night hade lite funderingar på TAp IN men det kändes lit för tufft på en Atas Rocket -Smokin Yankee-Lindys Pride märr. så det blev RTN.
Sista sem förra veckan (2:aggn) hoppas hoppas annars gäller tappningsavgiften tom juni nästa år.

Smasher är en bra hingst vi har en 9 årig valack efter honom och han är supertrevlig, travsäker, snäll en helt underbar häst.
Vi funderar på att betäcka med han nästa år men han står vell upp i norrland någonstans.

Okej det kan ju bli spännande att se vad det blir av den här fölungen (om det blir ngt man vet ju aldrig)

:rofl: jag har en efter Smasher och en efter Starchip i träning och bägge är hur lätthanterliga som helst :p

Smasheravkommorna upplever jag som otroligt snälla och samarbetsvilliga :love: ....men sköra har jag hört från alla håll :crazy:

Virran31 skrev:
Smasher är en bra hingst vi har en 9 årig valack efter honom och han är supertrevlig, travsäker, snäll en helt underbar häst.
Vi funderar på att betäcka med han nästa år men han står vell upp i norrland någonstans.

smasher står i Värmland...fast idagens tider spelar det ju ingen roll när det finns transportsperma.....smashers avkommor tycker jag är otroligt samarbetsvilliga o trevliga hästar ( har haft ganska många av hans avkommor) däremot dras dom med en del problem....MEN det kan ha med att göra att dom är tidiga o talangfulla så att man luras att köra för fort för tidigt med dom.....OM jag skulle ha en unghäst efter honom skulle jag ta det väldigt lugnt och kanske röntga tillväxtzonerna på dom innan man börjar med tempokörning...

Sv: Avel (travare)

Gubbens märrar är betäckta med Gentle Star och Comets Tail!

Sv: Avel (travare)

Vi har i år betäckt ena stoet med Rite On line, (började med Adams Hall, hon tog sig inte, men hon är nu dräktig med R.O.L.)
Det andra stoet väntar på dräktighetskoll, är seminerad med In love With You.
Sedan "råkade" det trilla in två ston i stallet, som nu är seminerade med Center Field, och väntar på dräktighetskoll.

Apropå Tap In har vi en treåring i träning, helcool, talangfull, men vill han inte springa, så vill han inte springa. Är bättre sedan han blev valack i vintras. Vi hade en åring här på inkörning, som mest ägnade sig åt att gå på bakbenen, och vråla efter brudarna.... Han är nu kastrerad.... I övrigt också väldigt cool och orädd. Båda är snälla att hantera, den äldre är jättesnäll att köra också,bara man är hemma, men vill inte att någon ska driva på honom i ett lopp, för då vill han plötsligt hellre springa åt ett annat håll. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 226
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31