Avbrutet fodervärdsavtal

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en häst på foder, kontraktet går ut i mitten av april, skulle då ev förlängas eller köp diskuteras.

Ägaren vill sälja hästen nu och har en tidigare fodervärd som vill köpa, och det är väl egentligen ok för oss, även om sambon är väldigt fäst vid hästen som är så snäll. Dom behöver pengarna och det förstår jag.

Men hur brukar man göra när det avbryts tidigare.
Han skulle egentligen skos snart men det gör ju dom då.

Och jag grundvaccinerade hästen när jag tog honom, för det var inte gjort i tid, är jag snål som inte vill stå för det eftersom jag inte kan ha hästen så länge som det var tänkt?

Vi är vänner och ska såklart prata om saken.

Men hur har ni gjort i liknande sits?

Sv: Avbrutet fodervärdsavtal

Vaccinationen är ju ditt val och inget krav från ägaren? Tror inte du kan få tillbaka pengar för den, lika lite som du kan få tillbaka pengar för träningar mm.

Om ni är vänner och du är helt ok med att släppa hästen tidigare så hade jag inte gjort något åt det. Annars hade jag behållit hästen till April eftersom det är då kontraktet går ut.

April är ju väldigt nära, jag hade inte orkat diskutera kostnadsersättning när det ändå är så lite kvar på avtalstiden. Tycker nog det ger en fadd smak av snålhet, om det är så att det ändå fungerar bra att släppa hästen tidigare. Där är ju en besparing, eftersom hästen inte kostar er pengar under den tiden.

Hon sa att hästen skulle grundvaccineras igen. Jag hade inte betalat det om hästen skulle lämna oss tidigare, det var dyrt nog som det var.

Då får jag väl vara en snåljåp :)

Men hur länge har ni haft hästen och hur mycket gick vaccinationen på? Som du skriver här har du ingen rätt att kräva pengar för vaccinationen, det var ju en grundförutsättning för att hästarna skulle lämnas ut.

Men då får du väl behålla hästen till april som det är sagt?
Du kan ju alltid höra med ägaren om det kan gå att lösa men juridiskt har du inget på fötterna.

Jag uppfattar det inte som att TS frågar om den juridiska delen utan frågar snarare efter andras åsikter om vad som är snålt.

Det står att TS ev kunde förlänga kontraktet om denna ville efter april så det kan ju handla om att TS hade planerat att ha kvar hästen längre än till april?

Det beror lite på hur du hade tänkt med hästen. Var det planer på att förlänga eller köpa hästen efter kontraktstidens slut så skulle jag be om att få tillbaka pengarna. Om jag däremot tänkt lämna tillbaka hästen så hade jag låtit saken bero.
Det är ju en fråga om du investerat i hästen för att du trodde att du skulle ha den under en lång tid.

Jag skulle fråga om det var ok att de köper hästen i det skick den är i nu. Jag gissar att ni gjort ett visst arbete (tex tränat) och på så sätt ev gjort hästen mer värd nu än vad den var innan. :)

Jag kan inte se att det står någonstans att ägaren krävde att den skulle vaccineras för att hästen skulle få lånas?

(vad jag menar är att jag uppfattar det som att hästens ägare ville ha hästen grundvaccinerad, oavsett om TS lånade den eller ej men jag kanske missuppfattar)

Jag uppfattar det inte som att TS frågar om den juridiska delen utan frågar snarare efter andras åsikter om vad som är snålt.

Det står att TS ev kunde förlänga kontraktet om denna ville efter april så det kan ju handla om att TS hade planerat att ha kvar hästen längre än till april?
Vi hade absolut planerat att förlänga och längre fram ev köpa hästen.

När vi tog hästen på foder i höstas fanns det inget prat om att det var bråttom att sälja eller så.

Jag dömer dock inte ägaren, jag tycker om henne och förstår att pengar kan behövas.

Hon var snäll och har lagt på det på hästens pris iaf, så jag får tillbaka ungefär för vaccinationerna.

Och ja, hästen är ju igångsatt osv hos oss, så lite bättre kondis är han ju i.

Men varför köper inte du hästen då, om du ändå tänkt göra det längre fram.

Står hästen hos dig när den är i behov av vaccination eller skoning så står du för detta eftersom den faktiskt bor hos dig.
Behöver hästen nya skor igår eller innan den flyttar så sko den.
Då kan de senare inte heller påstå att hästens hovar missköttes.
Behöver hästen vaccineras innan den åker- vaccinera den.

Fortsätt rida den också. Säg dock till ägaren att du inte vill ha med hästens välbefinnande (misstolka ej!) att göra när den lastats in i transporten för vidare försäljning- ifall den går sönder hos köparen skyller de förmodligen på dig om du inte skor den i tid eller liknande..

Säg alltså att när hästen lämtänat din gård- är den inte dina beskymmer längre. De är därimot upp till ägaren/köparen om de besiktigar den hos dig och då är de en annan sak om den inte är ua.

De kanske inte kan det just nu? Eller så vet de ännu inte om hästen är den rätta? :)

Vi har inte möjlighet att köpa hästen just nu, och tanken från början var ju att vi skulle ha honom på foder en tid först.

Förstår jag frågeställningen rätt:
du grundvaccinerade hästen för att ha ge den ett skydd under tiden då den står hos dig?
avtalslängden var till och med april?
nu ska hästen säljas och avtalet sägs upp och tidpunkten för att hästen skall bort från ditt stall tidigareläggs?
du tycker du har investerat kostnad i hästen och hästen lämnar dig för tidigt så du inte får någon utdelning för investeringen?

Jag förstår hur du tänker men tyvärr så är man inte ägare så har man ingen möjlighet att påverka sådant. Jag tror du får backa och istället knyta handen i fickan och morra lite lågt när ägaren inte är med och därmed gilla läget.

precis. jag hade en häst på foder och jag fick vackert sko om den några dagar innan hon skulle åka. Nu var det ingen diskution mellan mig o ägaren då det för mig var helt självklart eftersom hästen var i min vård.

självklart återlämnas hästen nyskodd, det handlar ju om en marginell skillnad i återlämnande tidsaspekt, jmf med vad som var avtalat från början, inget att bråka om.

ang. grundvaccineringen så tycker jag det är generöst av ägaren att stå för den kostnaden nu när det inte blev så att ni köpte hästen. För ni har ju valet att köpa den om ni skulle vilja och återigen så är ju skillnaden i avtalsperiod marginell så i den aspekten ser jag inte att det finns särskilt mycket att klaga på?

mkt generöst. Som fodervärd är man ju skyldig att ta hand om hästen som om den var ens egen.. Med allt vad det innebär.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama