Att var nöjd

Fast jag är på nästan samma punkt idag som för två år sedan, enda skillnaden är att jag idag är hästlös.
Jämför med något annat då. Fem år sen? Innan jag träffade den personen? Du får vrida perspektivet så det passar dig. Lyckas du ändå inte? Finns det något du kan prova ändra i ditt liv så du har ett nytt perspektiv om ett år?
Typ börja motionera mer. Om ett år kan du säga, vad skönt att ha bättre kondition än för ett år sen! Det känns bra!

Läs en kurs. Om ett år besitter du mer kunskap!

Försök träffa någon ny vän. Det kan berika ditt liv oerhört!

Anlägg en ny rabatt och njut av den om ett år!

Osv i all oändlighet.

Jag har varit rastlös nästan hela mitt liv, alltid trott att något annat är bättre än vad jag har. För mig blev det bättre när jag började få en mer realistisk bild av saker och ting. Jag har haft en tendens att enbart se det positiva med "det nya" eller "det andra" och blundat för baksidorna. Då kändes något annat alltid mer lockande än vad jag hade just nu. Idag ser jag klarare på saker och ting, både för och nackdelar både med vad jag har och det där som jag får för mig att jag vill ha. Jag är fortfarande rätt förändringsbenägen när jag ser chans till utveckling eller förbättring, men jag gör inte längre några tvära och spontana kast som slutar olyckligt. Men exempelvis har jag flyttat en gång per år senaste tre fyra åren, vilket innebär att jag nu har ett förstahandskontrakt på attraktiv adress på Kungsholmen. Jag har också bytt jobb och gick upp många tusen i lön senast. Så förändring är heller inte alltid dåligt, man måste bara utvärdera ordentligt innan man bestämmer sig för att köra.

Sen har jag som @tuaphua erfarenhet av sjukdom och jävligheter, så då blir det mycket enklare att bli både ödmjuk och nöjd efter att stormen ridit ut. När jag var som sjukast så minns jag väl att jag sa till mig själv att om jag bara får bli frisk så kommer jag aldrig be om något annat i livet sen. Det är allt jag vill ha. Nu var det två år sedan jag blev frisk och känslan hänger kvar än. Jag är lyckligare och tacksammare än någonsin.

Jag vill acceptera/vara nöjd med beslutet att vara hästfri tex, men jag har svårt att hantera detta.
Vad är anledningen till att du är hästfri nu då? Jag gissar att det handlar om tid och/eller pengar, som du just nu hellre lägger på annat. Du har ju tagit beslutet av en anledning, är alternativet bättre för dig får du kanske omvärdera beslutet, annars bör ju beslutet kännas bra och vara positivt? Att man ändå emellanåt saknar att ha häst är ju en annan sak, sånt kommer man ju inte ifrån, men det är ju inte ett beslut som inte går att ändra på en dag i framtiden när dina förutsättningar ser annorlunda ut.

Jag tror det är lite så man får tänka, varför beslut tagits och varför det är bättre än alternativet, just nu. Jag vill t.ex ha hund. Jag vill också ha heltidssysselsättning, tjäna relativt bra och kunna resa ”när jag vill”. De två senare går ju liksom inte ihop med det första, och i dagsläget trumfar jobb och frihet hunden. Så även om jag saknar hund nåt brutalt så är jag idag inte intresserad av det liv jag skulle få med en hund.

Jag antar att det är lite samma för dig med häst, beslutet att vara hästfri bör ju ha tagits av en anledning.

Jag vill acceptera/vara nöjd med beslutet att vara hästfri tex, men jag har svårt att hantera detta.

Jag tror att man får dela upp det lite. Tänk inte att du är hästfri för resten av livet, utan fokusera på just nu. Just nu är det så och vad kan vi då göra för att göra det bästa av situationen? Om några år kanske det ser annorlunda ut. Jag vill exempelvis ha hus, men har verkligen inte råd just nu. Ändå drömmer jag lite ibland om det där huset jag ska köpa om 20 år.

Precis, som en semester där jag gick och fotade hela tiden och sedan upptäckte att jag inte sett någonting. Ibland är det som gör en lyckligast att bara stanna upp en sekund i huvudet, mitt i en galopp på en häst i skogen och bara tänka här, här är jag nöjd. (det är lycka).

Det gör jag jämt när jag jobbar :love: Oftast är det ju fantastiskt vackert där jag är och även om jag fotar så stannar jag och bara njuter med jämna mellanrum. Sedan kan jag ibland pausa bara för att uppskatta den häftiga geologin jag tittar på bara för att den är så häftig.

Precis, som en semester där jag gick och fotade hela tiden och sedan upptäckte att jag inte sett någonting. Ibland är det som gör en lyckligast att bara stanna upp en sekund i huvudet, mitt i en galopp på en häst i skogen och bara tänka här, här är jag nöjd. (det är lycka).

En vän till mig var nästintill olycklig när hennes bröllopsdag började, för att den snart skulle vara över. Det där med att njuta av nuet är en konst man gör gott i att träna på.

Jag tror absolut att man kan sträva efter något men ändå vara nöjd där man är just nu. Tyvärr var svår sjukdom det som krävdes för att jag skulle börja leva fullt ut (lite av "även om jag dör i förtid ska de år jag får vara roliga/innehållsrika"). En annan sak jag tror är bra är att utmana sig själv (givetvis beror det på vilken typ av person man är) ibland, putta ut sig själv utanför sin "comfort zone". Ibland blir det bra, ibland blir det pannkaka men det ska mycket till innan man inte lär sig något av det. Plus att jag blir nöjd av att ha vågat oavsett resultatet.

Vad är anledningen till att du är hästfri nu då? Jag gissar att det handlar om tid och/eller pengar, som du just nu hellre lägger på annat. Du har ju tagit beslutet av en anledning, är alternativet bättre för dig får du kanske omvärdera beslutet, annars bör ju beslutet kännas bra och vara positivt? Att man ändå emellanåt saknar att ha häst är ju en annan sak, sånt kommer man ju inte ifrån, men det är ju inte ett beslut som inte går att ändra på en dag i framtiden när dina förutsättningar ser annorlunda ut.

Jag tror det är lite så man får tänka, varför beslut tagits och varför det är bättre än alternativet, just nu. Jag vill t.ex ha hund. Jag vill också ha heltidssysselsättning, tjäna relativt bra och kunna resa ”när jag vill”. De två senare går ju liksom inte ihop med det första, och i dagsläget trumfar jobb och frihet hunden. Så även om jag saknar hund nåt brutalt så är jag idag inte intresserad av det liv jag skulle få med en hund.

Jag antar att det är lite samma för dig med häst, beslutet att vara hästfri bör ju ha tagits av en anledning.
Jag tror att man får dela upp det lite. Tänk inte att du är hästfri för resten av livet, utan fokusera på just nu. Just nu är det så och vad kan vi då göra för att göra det bästa av situationen? Om några år kanske det ser annorlunda ut. Jag vill exempelvis ha hus, men har verkligen inte råd just nu. Ändå drömmer jag lite ibland om det där huset jag ska köpa om 20 år.
Jag är hästlös pga hästen blev sjuk och var tvungen att avlivas. Så det är inte något frivilligt avbrott. Tid och pengar finns, men hjärnan säger till mig att det bästa vore att vänta till nästa vår innan det blir en ny.

Är det inte lite av ett syndrom dagens msk: or har ? Sorgligt nog....Att hela tiden jaga efter ett sedan.Att tro att man ska vara lyckligare, nöjdare "sedan" när man fått ditt och datt...Det blir man inte. Tyvärr tror jag att dagens samhälle gett oss en orealistisk bild.Man kan inte vara nöjd innan hemmet är nyrenoverat / man fått drömfiguren / hästen är i toppform / man fått detdär drömjobbet bla bla bla...Mkt pga media.Tyvärr. Mvh Själv påverkad😐

Det som är den värsta känslan för mig är när jag inte har något mål. För så länge man kömpar på mot något så ger det livet en mening. När man tappar känslan att vilja mer får jag en känsla av meningslöshet efter ett tag. En solig vacker dag kan jag vara nöjd med här och nu. Men direkt förutsättningarna blir sämre kommer känslan av "varför gör jag det här?".

För mig är det lättare att njuta om jag har några mål. I @grodan21 fall hade jag haft som mål att skaffa ny häst. Planerat vad jag vill ha, vad har jag råd med, var ska jag ha den etc

Senast ändrad:
Ett annat sätt jag brukar tänka på är att vända hur livet ser ut nu till något positivt. " vilken tur att jag är utan häst för då har jag tid med ... eller råd med ..."

För att det inte har gått så lång tid sedan det hände och ge mig själv tid att bearbeta det
Okej, men då har du ju en plan och en anledning. Men om du inte känner dig nöjd med planen, kan du inte omvärdera den då? Bara för att du bestämt dig för att hämta finns det ju inget som säger att du måste det. Plus att det är väl ofta billigare att köpa häst på hösten? ;)

Okej, men då har du ju en plan och en anledning. Men om du inte känner dig nöjd med planen, kan du inte omvärdera den då? Bara för att du bestämt dig för att hämta finns det ju inget som säger att du måste det. Plus att det är väl ofta billigare att köpa häst på hösten? ;)
Tänkte att det kanske kunde vara skönt att slippa vara hästägare en vinter :angel:

Jag är nöjd med livet, i relativa termer. Om jag inte vore nöjd så hoppas jag (och har jag) tagit aktiva beslut som gör mig nöjd(are). Vissa saker går ju tyvärr inte att förändra och då får man jobba med sin inställning istället.

Men om du nu vill ha häst i ditt liv @grodan21 men väntar för att du tycker att du bör, så verkar det ju rimligare att faktiskt skaffa en ny häst. :)

Tänkte att det kanske kunde vara skönt att slippa vara hästägare en vinter :angel:
Haha ja det är det väl alldeles säkert iofs. Men så får du ju fundera över om en höstlöv vinter gör dig mer nöjd än att köpa häst nu. Vinner den hästlösa vintern, gör då som @Modest skriver och utnyttja tiden/pengarna till något som gör dig nöjd under den perioden :)

Så kan jag känna ibland, det där med en gnagande känsla. Eller typ en olustkänsla i kroppen, som blir en rastlöshet.

Men det brukar bli bättre av att plocka undan och städa upp lite i hemmet, eller ta en promenad i trädgården. Och försöka hitta dom vackra saker jag har runt mig :)

Kanske kan man öva på att de dagar det känns jobbigt så plockar man fram en sak som är bra och tänker på den extra mycket. Ex en jättebra arbetskamrat, sin fantastiskt sköna soffa man har. Eller vad som helst. För något bra har man ju alltid, gäller bara att hitta det!

Jag kände precis så för några år sedan. Insåg att något inte var helt hundra, och kände det lite som att jag försökte lägga ett pussel och när det bara är en bit kvar och jag sitter med biten i min hand så ser den ut att passa men när jag försöker lägga dit den så passar den inte riktigt utan jag lär trycka dit den och inser då att någon av dom andra pusselbitarna måste vara fel. Fast det ser helt rätt ut. Så jag började inventera mitt liv bit för bit och hittade att det var förhållandet som inte riktigt stämde. Det såg bra ut, kändes bra, men skavde ändå lite och det gjorde att jag inte var nöjd i livet. För stunden fungerade allt det där du nämner, men jag blev aldrig nöjd.

Så nu, några år senare och i ett helt annat förhållande, är jag verkligen nöjd. Visst kan vissa dagar vara bättre eller sämre, men jag är så galet nöjd med mitt liv. Det är en skön grundkänsla att ha!

Jag är sådär lagomt missnöjd också. Blir aldrig riktigt lycklig, vet inte ens vad det innebär. Men jag lever ett bra liv och den där känslan har nog blivit bättre med åren, trots att jag tror att jag kommer vara sån hela livet. Det är liksom så det är.

Jag uppskattar verkligen allt jag har, är enormt tacksam för hur jag lever och hur jag har det, men någonstans gnager det ändå en känsla av att saker och ting kan bli bättre. Och saker och ting kan ju bli bättre såsom jag tänker. Tex hade 300 miljoner på mitt bankkonto knappast gjort livet sämre, utan jag tror att jag hade blivit lite mer nöjd med livet då. Samtidigt vet jag ju inte det eftersom jag aldrig haft 300 miljoner på banken. Pengar gör ingen lycklig sägs det och det stämmer väl, men det hade ju gjort mig lite lyckligare i alla fall, det är helt säkert.

Jag vet inte hur man blir nöjdare och lyckligare. Man får väl ändra tänkesätt, men jag är enormt tacksam för mitt liv och jag kan verkligen uppskatta det minsta i vardagen.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 715
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka