Att välja passande yrke då man har barn?!

Sv: Att välja passande yrke då man har barn?!

Jo men finns den möjligheten då?

Sedan har jag svårt att tro att det skulle stormas så kring lärarlöner om en heltidstjänst skulle innebära 60.000 :- / månaden. Men vad vet jag, det kanske förhåller sig så i läraryrket ? :)

Nu missförstod du mig.
Anställningen är en heltid, men kräver inte mer än halvtid i arbetsinsats.

Just matematik tycks kräva förhållandevis lite förberedelser, jämför med t ex språk, där man ständigt ha saker med sig hem att rätta, och måste förbereda varenda lektion. Mattelektionerna sitter ju ofta eleverna och räknar på egen hand.

Just så är det.

Jag kan tycka att det är mycket konstigt att man inte ökar arbetsbördan (antalet undervisningstimmar) beroende på ämne och år i tjänst.

Men betänk vilket ämne det handlar om. Matte är ju alltid matte, det förändras inte och bygger på logik, därför krävs inte så mycket förberedelser. Vidareutbildning: Pedagogik, javisst, men inte 20 timmar i veckan. Mer avancerad matte som man ändå aldrig kan lära ut till gymnasieelever?

Fast han är ju inte anställd för att jobba 25 timmar per vecka? :confused: Jag antar att han liksom alla andra lärare i kommunal sektor har 45 timmars arbetsvecka (om han går på det normala avtalet för lärare, alltså INTE semesteranställning).

Att han sen "skiter i" eller inte anser sig behöva jobba effektivt i 45 timmar är ju en annan sak.... när jag läser det du skriver förstår jag varför jag ofta upplever att lärarkollektivet blir väldigt förnärmade när/om arbetsgivaren ifrågasätter vad de egentligen GÖR utanför sin undervisningstid. Det är nämligen så att har man betalt för 45 timmar i veckan så förutsätts att man JOBBAR dessa! Det är det man har lön för. Då ingår tid för förberedelse (visst att det går fortare när man är van, men kanske kan man hitta nya/andra former och förändra sig och bli bättre?), tid för elev- och föräldrakontakt, tid för egen utbildning (som ingår i avtalet med lärarna) mm.

Att just din man har en bra lösning i sin arbetssituation struntar jag egentligen i, det är en ledarskapsfråga på hans arbetsplats. Men att hävda att han har en "bra timlön" när det egentligen handlar om att han med eller utan arbetsgivarens "goda minne" egentligen skolkar från arbetstimmar, nej, det tycker jag är fel att påstå.

Senast ändrad:

Då förhåller det ju sig så som jag skrev först.

Dvs en heltidslön är strax under 30 000 och det står sig inte sådär jättehögt i jämförelse med andra fyra år långa universitetsubildningar. Att din man inte behöver lägga ner 45 timmar är en sak, men det betyder inte att hans 25h i tjänst men 45h betalt är det som gäller generellt för lärare..

:)

Ja jag skulle då vilja bli barnmorska/BVCsköterska/anestesisköterska, men då är det först 3 år till sjuksköterska och därefter jobba 1 år, sedan 1,5 år till i vidareutbildning. Så det är ganska lång utbildning för sån skitlön dom får. Jag ligger nu på 20tusen i heltidslön (jobbar bara 84%) som simpel städerska. Och har pratat med några fördigutbildade och grundlönen är då på 25tusen...känns ganska kasst efter så många år:crazy:

Och dom yrkena har oftast skift/schemalagda arbetstider. Blir jag barnmorska vill jag då absolut jobba på BB eller förlossning så...

Resesäljare vill jag bli, men då jobbar man oftast 9-18 vilket jag tycker är för sent att hämta små barn på dagis efter det. Och sen är det väl ganska kass lön kan jag tänka mig...

Annars är det inte så mycket jag vet jag vill bli. Kan tänka mig jobba i butik nån barnbutik med kläder eller prylar, men då jobbar man ju oftast till kl 19..

Tycker det är så svårt att pussla med arbetstider...att jag måste ha ett dagjobb med tanke på barnen.

Och eftersom sambon inte har något fast funderar han också på att börja studera till hösten. Det finns ett par ingenjörsprogram här han är intresserad av.

Svårt att pussla med arbetstider, förstår ju varför dagjobb är så eftertraktade!

Men du, det är ju faktiskt inte för alltid som du sitter i sitsen att barnen är små och sambon har oregelbundna arbetstider. Det kommer att ändras med tiden. Så jag tycker absolut inte du ska ge upp drömmen om att bli syrra/BM! Under tiden att du pluggar så kommer du ju att ha "dagtidsjobb" s a s och det är ju precis det du behöver för ögonblicket! Och pluggar sambon till ingenjör sen så kommer han att ha dagtidsjobb så småningom och du kan jobba på BB allt du vill :)

Du ska ju trots allt trivas och vara lycklig med det du sysslar med i arbetslivet ett långt tag framöver.

Men vilket tror du är roligast i längden, att jobba som barnmorska eller att städa?

Och 25 000 tycker jag är en bra grundlön! Menar du då att man förutom detta får exempelvis ob? Det blir ju ännu mer pengar i så fall.

Det är inte många yrkesgrupper som har högre ingångslön. Man har ju heller inte samma lön år efter år, den ökar ju.

En lärarlön på "strax under 30 000) 29 500 kr? heltid efter flera års erfarenhet (vad nu det är) tycker inte jag är dåligt alls. Dessutom har de väldigt lång ledighet och hade annars haft högre lön.

Och jag tror att det är väldigt ovanligt att ingångslönen för en ekonom ligger däromkring.

kl
Håller också med Mabuse om att arbetsbelastningen för lärare nog delvis har att göra med vad man har för ämne. Språken, särskilt engelska och svenska, kan jag tänka mig kräver mycket mer arbete utanför lektionstid; långa uppsatser och inlämningar att rätta exempelvis.

Jag jobbar som fritidsledare 75 % med mycket kvällar och varannan helg, men med ob-tilägget räcker det gott och väl med 75% vilket innebär att jag oftast har flera lediga dagr i veckan och att den lille bara kommer att behöva vara på dagis några eftermiddagar i veckan tills sambon slutar, sambon jobbar alltid 7-16, perfekt tycker jag :) Kan dock bli trist sen när barnen börjar skolan och man bara träffar dem på morgonen de dagar man jobbar kvällen... Mrn det rör ju sig oftast om 1-2 kvällar i veckan...

Som Björk!
Lite beroende på arbetsgivare kvalar det in som toppenjobb i min bok.
De senaste åren har jag fått styra mina egna arbetstider med enda överenskommelse att allt som skall utföras - utförs.
Bra betalt.
Misstänker att det är guldförutsättningar om man vill satsa på familjeliv.

Jag halkade in på mitt jobb på ett bananskal, min chef letade efter någon som kunde prata svenska så det fanns inte så många sökande :D

Jag har det otroligt bra, kan jobba så mycket som det passar mig, just nu 16 timmar i veckan. Min sambo har sitt eget taxiföretag och jobbar på nätterna, så jag åker och jobbar när han vaknat. Jag jobbar på ett destination management company som skräddarsyr resor för skandinaviska turister på Irland. Varierande och kul!

I framtiden (om vi bor i Sverige) skulle jag vilja utbilda mig, gärna till sjukgymnast för det tycker jag är jätteintressant. Allra helst hade jag gått en utbildning till kiropraktor i England, men det känns inte så aktuellt.

Nu skrev jag som svar till Björk att jag skulle ha varit tydligare med vad jag avsåg med ingångslönen ( att det var mer specificerat ). Vad gäller det övriga så må vi ha olika erfarenheter.

Jag hoppas såklart att du har rätt!

Vad jobbar ni med som har barn? Och vad har ni för arbetstider?

Är undersköterska, just nu på 6 månaders vikariat i hemtjänsten.
Kommer om 6 veckor kunna påverka min arbetstid en hel del själv, då vi har 6 veckors friförläggning.

Har varit ensamstående i drygt 6 år. Har under denna tid varit föräldraledig, arbetat inom handel (mestadels kvällar), studerat 2 år och nu arbetar jag som undersköterska. Att jag kan arbeta så är tack vare ett underbart nattdagis, så jag behöver inte välja vad som passar min son. Nackdelen är att man arbetar dag, kväll och helg. Fördelen är faktiskt den samma, för badhus etc brukar ha mindre folk på vardagar :D Eller ja, den allra största nackdelen är att han sällan kan leka med sina kompisar på fritiden. Jag är ofta ledig när deras föräldrar arbetar och tvärtom, han riskerar att mista flertal kalas då dom ofta är lagda på helgen då vi undersköterskor jobbar.

Angående din tråds rubrik "att välja passande yrke då man har barn"?. Är jag för bortskämd med nattdagis för att kunna förstå att man väljer yrke efter barnen? :o Jag har bara valt efter mitt egna intresse och så fick han följa med av farten ;) Anpassar dock alltid mina arbetstider efter honom och vad han orkar, har alltid gjort det. Dessa kommande 6 veckor så får han rätta sig efter min schemarad, eftersom den redan var planerad då jag tillsattes.

Men betänk vilket ämne det handlar om. Matte är ju alltid matte, det förändras inte och bygger på logik, därför krävs inte så mycket förberedelser. Vidareutbildning: Pedagogik, javisst, men inte 20 timmar i veckan. Mer avancerad matte som man ändå aldrig kan lära ut till gymnasieelever?
Det kan jag förstå, absolut!

Däremot tänker jag (=yrkesskada antar jag...;) ) att ur ett arbetsgivarperspektiv är det ju i så fall obegripligt att man inte ser till att nyttja resursen som dessa lärare är på något annat sätt. Varför anställer man dem ens på 45 timmar om de inte jobbar mer än 25? Så, någonstans så tror jag ändå att arbetsgivaren egentligen tänkte sig att din man faktiskt ska jobba betydligt mer än bara 25 timmar för sin lön....

Det kan jag förstå, absolut!

Däremot tänker jag (=yrkesskada antar jag...;) ) att ur ett arbetsgivarperspektiv är det ju i så fall obegripligt att man inte ser till att nyttja resursen som dessa lärare är på något annat sätt. Varför anställer man dem ens på 45 timmar om de inte jobbar mer än 25? Så, någonstans så tror jag ändå att arbetsgivaren egentligen tänkte sig att din man faktiskt ska jobba betydligt mer än bara 25 timmar för sin lön....

Lärarna på denna skola (vet inte hur vanligt det är på andra skolor) har förtroendearbetstid = "jobba så mycket eller lite du vill bara du får jobbet gjort"
Jag tror att vi egentligen är överrens. Som skattebetalare så tycker jag att detta är ett konstigt sätt, usel arbetsledning. Men som sambo är det jättebra. Kombinerat med mina flexibla arbetstider så betyder det att lillan är på dagis 21,5 timmar per vecka, och då jobbar en av oss 100% och den andra 80%.

Lärarna på denna skola (vet inte hur vanligt det är på andra skolor) har förtroendearbetstid = "jobba så mycket eller lite du vill bara du får jobbet gjort"
Den kollektivavtalade förtroendetiden är centralt avtalad mellan SKL (arbetsgivarförbundet för kommuner och landsting) och de aktuella lärarorganisationerna. Den omfattar INTE 20 timmar per vecka; om jag inte minns helt fel (har inte exakta siffran i huvudet just nu) så rör det sig om 5- 7 timmar i veckan eller så (av 45 timmar). Att lärarna på hans skola har någon slags underförstått "avtal" på sidan om hänger förmodligen helt ihop med en dålig arbetsledning (=rektor). Jag kan inte tänka mig att ledningen/politikerna i er kommun skulle godta detta om de visste om det.

Det finns nog tyvärr fler skolor (och även andra arbetsplatser i viss mån, men det kan vara svårare i många andra yrken) där man "gör lite som man vill". Grattis (eller nåt...:crazy: ) till dem som jobbar där och får betalt för mer arbete än de egentligen utför, men eftersom det faktiskt är ren "smitning" (om än med chefens goda minne) så kan jag väl tycka din rekommendation om lärarjobbet som en bra lösning för TS är sådär

Jag förstår helt och fullt att det är bra för ER som privatpersoner. Men som du säger; som skattebetalare skulle jag inte acceptera det!

Jag tror att vi egentligen är överrens. Som skattebetalare så tycker jag att detta är ett konstigt sätt, usel arbetsledning. Men som sambo är det jättebra. Kombinerat med mina flexibla arbetstider så betyder det att lillan är på dagis 21,5 timmar per vecka, och då jobbar en av oss 100% och den andra 80%.

Alla lärare, utom de som avtalat bort det, har förtroendearbetstid. Man har 35 timmar schemalagd arbetstid som arbetsgivaren förfogar över (innehåller lektioner och möten av olika slag) och 10 timmar förtroendetid per vecka. Förtroendetiden kan arbetsgivaren inte styra över, men all planering och efterarbete ska rymmas här. Så även reflektion, inläsning och val av nytt undervisningsstoff, kvällsföreläsningar etc.

För egen del så varierar min arbetstid under året. Det beror på när jag har utvecklingssamtal som innebär mer tid på skolan och mycket, mycket förberedelser och efterarbete. Eftersom jag är klasslärare så beror det också på hur klassen fungerar. Har jag många elever med diverse problem så kan det tillkomma många möten med föräldrar, kuratorer och annan elevvårdspersonal samt många fler telefonsamtal.

Jag vet inte hur det är med gymnasielärare i gemen, men din beskrivning stämmer inte överens med min vardag. Känner faktiskt inte en enda lärare som kan slappa på det sätt du beskriver. Tvärtom: vår arbetsdag fylls med fler och fler sysslor. Jag skulle inte rekommendera någon alls att bli lärare idag. Det är stressigt, underbetalt och det finns ingen som helst karriärsväg hur duktig du än är.

Som småbarnsförälder är det visserligen en fördel att kunna vara hemma under loven men det försöker ju arbetsgivaren få bort.

Skriver under på ditt inlägg!

Jag är lärare (föräldraledig) med har faktiskt inte alls någon lust att arbeta som det nu med småbarn. Enda fördelen är loven, men som sagt, det försvinner nog snart. Det är ett slitigt jobb och lärarna får bara mer och mer att göra. Arbetet med barnen, i klassen är jätteroligt, men alla möten, allt pappersarbete och dylikt tar tid från just det.

Själv vill jag byta linje och bli barnmorska... men ekonomin håller nog inte för flera års pluggande till, i alla fall inte jst nu. Så vi får väl se hur det blir med allt. Jag kommer nog kanske satsa på att arbeta i förskola ett tag.

//Julia

Ja jag skulle då vilja bli barnmorska/BVCsköterska/anestesisköterska,

Jag tänker plugga till barnmorska, men vem vet KAN ju fastna för något annat under sjukskötersketiden men svårt att tro det.
Känns jättebra att vänta med pluggandet. Hade jag börjat efter gymnasiet hade de ju blivit fel! Och börjar jag plugga om några år, är jag ändå klar när jag är 35 år och har 30 år att njuta av mitt arbete.

Lönen spelar inte så stor roll, tänk vad man får tillbaka :love:

Och när mina barn flyttat hemifrån tänkte jag åka och jobba som barnmorska i Sierra Leone eller något annat land där barn och mödradödligheten är hög.

Senast ändrad:

Ja jag funderar verkligen fram och tillbaka....och jag lär bestämma mig snart också så jag hinner läsa ett par kurser innan jag kan söka till sskprogrammet...

Hmm...Vad jobbar ni andra föräldrar med?:idea:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 118
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 271
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka