Att välja passande yrke då man har barn?!

MsSleepalot

Trådstartare
Jag vill inte vara kvar på mitt jobb av olika skäl, vill gärna gå nån utbildning och bli nått som jag trivs bättre med och där jag tjänar bättre.

Men det jag vill bli är det så dumma arbetstider på:crazy: sambon har jobbat väldigt oregelbundna tider nu ett tag, men kommer nu få ett schema då han börjar på annat ställe. Men han jobbar fortfarande mycket kvällar och nätter så jag måste ha ett dagjobb så jag kan ha barnen själv. Men det stämmer inte överens med mina jobb...

Vad jobbar ni med som har barn? Och vad har ni för arbetstider?

Sv: Att välja passande yrke då man har barn?!

Jag jobbar med personalfrågor. Vanliga kontorstider 8-17 vardagar vilket är bra tider. Jobbet i sig är relativt "fritt", men det är ju så att jag besitter en kompetens som ingen annan "fyller" om jag är borta. Så; om jag är bokad på något viktigt möte så måste min sambo kunna ta VAB istället för mig sådana gånger. Och det löser sig oftast så det är inget problem.

GÄllande dig och din sambo: Om ni vänder på steken- om ditt drömjobb innebär knepiga arbetstider - varför kan inte HAN byta jobb eller arbetstider så att han jobbar mer dagtid? (du behöver inte svara i tråden förstås, bara en tanke att kanske väcka mellan er...)

Sambon har inget fast jobb. Eller han hade kunnat stannat och fått fast där han nyss sa upp sig pga att han inte fått ett schema på de 6 månader han varit provanställd. Han kunde få veta upp till nån timme innan att han skulle jobba, och han kunde vara borta upp till 2 dagar, hem och sova sen iväg igen. Det funkade inte nå bra att ha det så...
Nu ska han tillbaka till det jobb han var på innan, ett vikariat där han kommer gå på 4skift, förmiddagar eftermiddagar och nätter. Där kommer han nog vara till efter sommaren iaf. Sen är det ovisst... Så han kan tyvärr inte ändra sig.

Jag han fast dagjobb som är väldigt flexibelt, kan jobba kväll istället om det skulle köra ihop sig, med viss planering. Men det är ett tungt jobb som är sjukt stressigt och kräver så mycket planering, så jag vill prova något nytt. Har nu 20tusen i heltid (jag jobbar bara 84%) och vill gärna att det ska löna sig att byta yrke också...

Ni får gärna beskriva vad ni gör på ert jobb också kanske man kan få någon ide:idea:

Aha!

Frågan är ju hur många års utbildning du (ni) är beredda på att satsa? Mitt jobb kräver 4 års högskoleutbildning. Det är jätteroligt att jobba med personalfrågor! Jag jobbar huvudsakligen med "alla" frågor och är alltså generalist. Sen finns det ju andra i mitt yrke som är mer specialinriktade.

Jag jobbar med bland annat: framtagande och revidering av olika policys (t ex personalpolicy, arbetsmiljöpolicy, jämställdhets- och mångfaldspolicy), rehabilitering (stöttar chefer i sådana frågor), utbildning för chefer och fackliga ombud (håller själv eller bokar in andra), medarbetarenkäter, rådgivning till chefer i allt som rör personalarbete (t ex konflikter, medarbetarsamtal, avtalstolkningar mm), friskvårdsfrågor osv osv.

Jag utbildar mig nu till ekonom, det är vanliga kontorstider med en hel del övertid i perioder. Sambon kommer att jobba mer flexibelt.

Vi funderar på att arbeta lite mindre båda två för att minska tiden för dottern på förskolan. Jag vet inte än hur vi ska lösa det praktiskt, kanske att man tar varannan vecka. Svårta att sia om nu när vi inte har vår arbetssituation klar.

Men det vore intressant att se hur andra föräldrar här på Buke löst det :)

Vi funderar på att arbeta lite mindre båda två för att minska tiden för dottern på förskolan. Jag vet inte än hur vi ska lösa det praktiskt, kanske att man tar varannan vecka.

Både jag och min sambo jobbar kontorstider. Under sista halvåret föräldraledighet så jobbade vi varannan dag (vecka 1: 3 dagar, vecka 2: 2 dagar) omlott om varandra. Och det var SUPERBRA tyckte jag! Man var alert på jobbet OCH man var alert hemma så att säga. Det funkade också bra med våra jobb; det handlar bara om att se till att arbetsbördan blir just hälften istället för heltid.

Jag tror att varannan dag i ett kontorsarbete fungerar bättre än varannan vecka, men det beror ju på hur det är organiserat just där man själv jobbar.

Om man inte har föräldraledighet så kan man kanske kan jobba typ 80-90 procent var och hämta tidigare x dagar per vecka eller vara ledig en dag var per vecka.

Min sambo är gymnasielärare med undervisning av i huvudsak matte. Han har 20 timmar i veckan som är undervisningstid (kommunal skola). Efter flera år i yrek så behöver han mycket lite tid till förberedelser och jobbar kanske 25 per vecka om det inte är provperiod. Sedan kommer ju alla trevliga lov...

Om jag skulle välja nytt yrke så skulle valet vara självklart för min del -gymnasielärare i matte!
Jag tror att lönen ligger precis under 30 i månaden. (ja det blir en mycket bra tim-lön så jag fattar inte varför lärarna gnäller)

Ja det är ju något sådant jag funderat på, jobba 80-90% var och dela upp hämta/lämna. Vi har visserligen FP-dagar kvar men dom hade vi nog tänkt spara till sommarsemestern..

:)

Fast om du jämför med andra arbeten som kräver 3-4 års högskolestudier så är den lönen förhållandevis låg för en person som jobbat ett tag.

Runt den summan är ingångslönen för den utbildning som jag läser exempelvis..

Min sambo är civilingenjör inom maskinteknik. Vad jag hör vet jag inte rikigt men något med motorer inom motorsport. Han jobbar vanliga kontorstider. Nu har han inte jobbat heltid under en period men 1 april börjar han med det.

Jag är miljövetare (fil. kand i miljövetenskap) men har aldrig jobbat med det. När min föräldraledighet är slut funderar jag på att plugga ett masterprogram eller plugga något helt annat så jag är väl där du är ungefär i funderingarna :)

Fast om du jämför med andra arbeten som kräver 3-4 års högskolestudier så är den lönen förhållandevis låg för en person som jobbat ett tag.

Runt den summan är ingångslönen för den utbildning som jag läser exempelvis..

Men inte om du räknar timlönen... Tänk att jobba halvtid och ha betalt för heltid (om än inte en jättehög heltidslön). Omgjort till timlön så skulle det nog bli runt 60 tusen i månaden om man jobbade 40-immarsvecka med normal semester.

Jo men finns den möjligheten då?

Sedan har jag svårt att tro att det skulle stormas så kring lärarlöner om en heltidstjänst skulle innebära 60.000 :- / månaden. Men vad vet jag, det kanske förhåller sig så i läraryrket ? :)

Det är nog lite 50/50. Jag tycker att under utbildningstiden så tenderar det att förekomma någon slags "övertro" om löneläget ute på marknaden. En "övertro" som skolan ofta går ut med. "Personer med er kompetens kommer landa på minst xxtusen i månaden i ingångslön!" och sen är det inte helt med sanningen överensstämmande. Upplever jag och jag ser tendensen i ansökningshandlingar också från nyexade; en del anger lönekrav som om de utöver sin utbildning hade 15 års yrkeserfarenhet också. Men det beror naturligtvis på sektor också; privat eller offentlig arbetsgivare har betydelse.

Som personalare som jag är så tjänar jag precis strax över 30000 kr nu. Och då gick jag ut högskolan 1995. Har i och för sig jobbat "perifert" innan jag kom hit till nuvarande "riktiga" personaljobb, men här har jag varit i ca 8 år. Och min löneutveckling har nog ändå varit över genomsnittet under dessa år.

När jag snabbt tittar lite i vår kommun finns nyexade socionomer, lärare, statsvetare som ligger på ingångslön ca 24-25tusen i månaden. Förskollärare har ett par tusen lägre än så som ingångslön.

Kvalificerade ekonomer kan jag tänka mig ligger högre i ingångslön, både hos oss och framförallt i privat sektor. Men en ingångslön på 29-30000 tror jag inte är en realistisk förväntan inom kommunal sektor som nyexad inom ekonomiområdet.

Min sambo är gymnasielärare med undervisning av i huvudsak matte. Han har 20 timmar i veckan som är undervisningstid (kommunal skola). Efter flera år i yrek så behöver han mycket lite tid till förberedelser och jobbar kanske 25 per vecka om det inte är provperiod. Sedan kommer ju alla trevliga lov...

Om jag skulle välja nytt yrke så skulle valet vara självklart för min del -gymnasielärare i matte!
Jag tror att lönen ligger precis under 30 i månaden. (ja det blir en mycket bra tim-lön så jag fattar inte varför lärarna gnäller)

Jo han har väl 20 h per vecka som undervisningstid, men sedan har han väl planeringstid, möten etc. liggande utanför det? Mina föräldrar är gymnasielärare båda två, pappa heltid och mamma 80 %. De tjänar någonstans mellan 25-30 skulle jag tro. Och jobbar de heltid - 40 h per vecka, så ska 35 h per vecka vara på skolan, 5 timmar får göras hemma. Sedan är ju vissa skolor hårdare på just de reglerna än andra, men så ska det fungera.

Jag skulle ha varit tydligare med att ingångslönen jag skrev om är mer specificerad än allmän och generell, ursäkta. Jag håller även med om att många nyexade studenter har lönekrav som är direkt orimliga i dagsläget.

Men jag ifrågasätter fortfarande uttalandet om att lärare inte har något att gnälla på ang lönen då dom skulle tjäna runt 30.000 för 25-30 timmars/vecka och upp emot 60.000:- om man har heltidstjänst, det låter inte riktigt rätt.

Varken jag eller min man har någon utbildning. Nu är jag ju arbetslös men har arbetat:

På slakteri, jobbade skift, sonen gick 15 timmar/vecka hos dagmamma. Varannan helg. Hade väldigt olika arbetstider, allt från 8-14, 18-23 till 10-23.
Hade 130:- timmen. Timlönen på helgen och röda dagar, storhelger varierade från 230:- till strax över 500:-

På arlanda, skift där också. Sonen gick 20 timmar i veckan hos dagmamma. Oxå jobb varannan helg men alltid en ledig dag mellan mån-fredag och vissa veckor jobbade jag bara 3 dagar. Tider 6-14 eller 15-23 var vanligast.
Hade 120:- i timmen. Helger och röda dagar bara 25-50:- extra. Fick en extra ledig dag om vi jobbade storhelg.

Som fritidsledare på en ridskola. Bara 12 timmar som jag drygat ut FP lite med. Sätter mina tider själv men det som funkat bäst var 3 dagar i veckan kl. 15-19. Barnen går 11 timmar hos dagmamma. Timlön på 109:-.

Min man har jobbat som betongare, gjort industrigolv, lagat balkonger, p-garage, lagt specialgolv på hästkliniker i både gummi och betong (ex. röntgen och springgången på Ultuna)
När han trasade sönder knät hade han precis fått löneförhöjning till 173:- timmen + han fått firmabil.

Nu jobbar han med byggliftar och kranar både montera och på verkstan. Är han ute och monterar kan han jobba allt från 4 till 16 timmar och åka till norge över en natt osv. På verkstan är det kontorstid som gäller. Tjänar ca130:- timmen + ob, traktamente och sånt.
han har gått in på 22.000:-/mån nu under provanställningen sen efter något möte nu om någon vecka pratade de om att öka till 25.000:-/mån.

Att jag valt att skriva ut vad vi tjänat är just för vi faktiskt inte har någon utbildning alls, jag är diplomerad hästskötare och min man skogsmaskinförare från gymnasiet. Ingen av oss har direkt kännt någon panik att plugga.
Några 10-15 års arbetslivserfarenhet finns inte heller. Eftersom vi är nyss fyllda 25 år.

Senast ändrad:

Men inte om du räknar timlönen... Tänk att jobba halvtid och ha betalt för heltid (om än inte en jättehög heltidslön). Omgjort till timlön så skulle det nog bli runt 60 tusen i månaden om man jobbade 40-immarsvecka med normal semester.

Fast han är ju inte anställd för att jobba 25 timmar per vecka? :confused: Jag antar att han liksom alla andra lärare i kommunal sektor har 45 timmars arbetsvecka (om han går på det normala avtalet för lärare, alltså INTE semesteranställning).

Att han sen "skiter i" eller inte anser sig behöva jobba effektivt i 45 timmar är ju en annan sak.... när jag läser det du skriver förstår jag varför jag ofta upplever att lärarkollektivet blir väldigt förnärmade när/om arbetsgivaren ifrågasätter vad de egentligen GÖR utanför sin undervisningstid. Det är nämligen så att har man betalt för 45 timmar i veckan så förutsätts att man JOBBAR dessa! Det är det man har lön för. Då ingår tid för förberedelse (visst att det går fortare när man är van, men kanske kan man hitta nya/andra former och förändra sig och bli bättre?), tid för elev- och föräldrakontakt, tid för egen utbildning (som ingår i avtalet med lärarna) mm.

Att just din man har en bra lösning i sin arbetssituation struntar jag egentligen i, det är en ledarskapsfråga på hans arbetsplats. Men att hävda att han har en "bra timlön" när det egentligen handlar om att han med eller utan arbetsgivarens "goda minne" egentligen skolkar från arbetstimmar, nej, det tycker jag är fel att påstå.

Men jag ifrågasätter fortfarande uttalandet om att lärare inte har något att gnälla på ang lönen då dom skulle tjäna runt 30.000 för 25-30 timmars/vecka och upp emot 60.000:- om man har heltidstjänst, det låter inte riktigt rätt.

Nej, precis! (se mitt svar ovan).

Just matematik tycks kräva förhållandevis lite förberedelser, jämför med t ex språk, där man ständigt ha saker med sig hem att rätta, och måste förbereda varenda lektion. Mattelektionerna sitter ju ofta eleverna och räknar på egen hand.

Angående TS om yrken så är jag forskare, det är extremt fritt, så på det sättet funkar det utmärkt att kombinera med barn. Nackdelen är väl att det är ganska dåligt betalt (jag har ungefär 23000 i lön, efter ungefär tio års högre utbildning), ingen föräldrapenning/sjukpenning/a-kassa för många, och med friheten följer också rätt mycket ansvar. Om inte du är där gör ingen jobbet i ditt ställe, så ibland måste man jobba fast man egentligen inte kan (pga t ex sjukskrivning eller föräldraledighet).

Jag arbetar i butik med både morgon och kvällstider, och det passar helt utmärkt. Iom att jag arbetar varannan helg så är jag ledig flera vardagar i veckan, dessutom gör helgs och kvällspassen att jag inte behöver jobba heltid. Jag jobbar 25h i veckan i snitt och det är helt perfekt! Trivs jättebra på mitt arbete och känner att det passar utmärkt när jag har barn!

Sambon har mer "Normala" tider, 7-16 (7-13 fredagar), men han tar pappadagar 1-3 dagar i veckan, de dagar jag jobbar dagtid. (tills dottern börjar på dagis i vår)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 118
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 271
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tik som "luktar gott"

Hästrelaterat