Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

_carmenzita_

Trådstartare
Ja ni.....
Ni som har skäckar, hur har ni blivit bemötta på dressyrtävlingarna samt tycker ni att ni blivit nerdömda pga färgen?

Denna diskussion hade jag för en tid sedan med en "väninna", så vad säger ni?

Nu menar jag främst traditionella dresseyrtävlingar, alltså inte dressyrmomentet i FT.

Sv: Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

Vet ingenting om det här men det verkar ju helsjukt att det ska hänga på färgen!!! :eek:
Om hästen är superduktig ska väl inte färgen spela nån roll????

// M

<---- darlingen

Nu pratar jag iof på ponny. :D

Tävlade min ponny på elit nivå och red två SM på henne. Överlag tycker jag att jag blev rättvist bedömd, visst hände det att man kännde sig nerdömd nångång då och då men det händer ju alla ibland.
Men det är ju bara att konstatera att det ser inte lika flashigt ut att komma med en skäck som men en hel svart häst. :) Och domare vill ju ofta ha det så. Men det kan bli minst lika mycket show, teater-apa som jag är. :D

Vet att det finns någon har på buke som ridit MSV med en skäck med bra resultat, vem är det???

Kan ju också tillägga att det var med en skäck i EM-laget på ponny 1995.

Jag har ingen erfarenhet av just skäckar men förr när jag tävlade dressyr på min fjordingkorsning (såg ut som en borkfärgat halvblod) så blev jag nerdömd. Fick också höra många negativa kommentarer från andra medtävlande :(

det är nog så. Men som sagt, funderar på vem det var som hade den stora häten som var skäck. Hur som helst vet jag att den gick MSV med bra resultat, så visst går det. :idea:

Visst var han inte i klass med de bästa ekipagen men när man hör kommentarer redan när man lastar ut hästen så är det ganska tråkigt.

Var på en stor regional dressyrtävling igår. Det var ingen skäck där, men i topp låg en borkfärgad, en skimmel, en fux och en svart. Hm, känns som om färgen inte hade så stor betydelse.

fast de färgerna är ju inte direkt utmärkande, bortsett från möjligen den borkfärgade :)

Vad jag menar lite med min originalfråga är:

Är domarna nog förutseende och neutrala att de kan se bakom en skäck och se dess faktiska prestationer, eller är det för "störande" i bilden att den har fläckar? Blir man mer koncentrerad på den istället för att se ritten och bedöma efter det?
En del har ju fördomar mot att det är just skäckar.

Det är inte svårare för en domare att bedöma en skäck. Domare är så kompetenta att de kan se bakom fläckarna. :)
Det finns alltså ingen anledning att det skulle vara svårare att bedömma skäckar än några andra hästar.
Dock kan det ligga fördommar och förutfattade meningar om skäckar i domarens bakhuvud, något som jag peronsligen inte har erfarat speciellt mycket av.

att det skulle vara svårare har jag aldrig antytt, utan som även du skrev, fördomarna kan göra att de blir nerdömda.
Vad bra att du aldrig känt så, men som jag skrev tidigare så är nog ponnier mer accepterade som skäckar :)

Jag tror faktiskt att de flesta domare klarar det. De flesta domare dömer ju både ponny och hästklasser, vilket ju gör att de är vana att döma skäckar. I en annan tråd nämnde jag kompisen på sin kallblodstravare. Jag menar, han är liten, kraftig och frysmärkt. Ändå är hon placerad på många tävlingar. Tror inte det kan vara värre att komma med en skäck!

Dock så läser man ju här och var här på Buke att man blev neddömd pga att man har en Frisé eller varmblodstravare eller you name it. Detta gör nog att man tror att det är ett problem som i verkligheten inte finns. Själv kände jag mig neddömd i helgen och jag har ett mörkbrunt stiligt halvblod med långa ben. Vad ska jag skylla på? att hon inte har några vita tecken, eller???? Domaren gillade inte oss som ekipage helt enkelt! Jag tyckte att jag gjorde en bra ritt, men det tyckte inte hon (ach jag kom precis utanför placering men jag har blivit bortskämd senaste tiden genom att vara högt placerad på varje tävling. Kanske var det bra att jag kom ned på jorden :-).

Vad som dock kan vara ett problem med skäckar är att de ofta avlas på just utseende. Man är mer intresserad av fläckarna än steget och prestationen. Detta gör kanske att skäckar inte är så vanliga på tävlingsbanorna (stor häst). Bara funderingar från min sida.

bugatti!
När jag red ponny var pieball med...när den gick bra fick den bra iaf

nu har ju inte jag det problemet, med gången alltså :) Min nya skäck=korsning (som bara är 3 år :) ) har betydligt bättre gångarter än mitt förra fina, långbenta, med stam, halvblodssto.
Jag har diskuterat detta fenomen med skäckar på dressytävling med en inbiten dressyrryttare, so i princip sa; fortsätt med hoppningen, ingen mening att starta en så'n där på dressyren, poängen blir dålig pga färgen.
Det verkar sedan inte ha betydelse att gången är bra och förhoppningsvis kommer det att bli en lydig liten häst. :)
Skäckarna verkar vara mer OK att äga inom FT och möjligen hoppningen,men inte inom dressyren då de faller utanför ramen för hur en dressyrhäst skall "se" ut...
Naturligtvis ska domarna bedöma rättvist och efter hur ritten är genomförd. Jag hoppas att du har rätt ang. att domarna ser till individen och inte till färgen, fast det finns säkert undantag.
Jag är ju i grunden hoppryttare och tänker så småning om atävla denne vackre i hoppning, men det vore ju roligt att kunna starta dressyr utan att behöva "skämmas" för färgen, för hur det än är så köpte jag denna "gatukorsning" just pga att det är en härlig individ med flash i traven, hyfsad skritt och bra galopp.
Men diskussionen är intressant hur som haver :)

Fler kommentarer från någon?

Japp, du kommer säkert att hitta domare som inte kommer att klara av en skäck. Kan säga en på direkten :-). Han kommer trilla av stolen av förfäran, om du inte är elev till honom (ja, han dömer sina egnan elever). Då får man per automatik höga poäng.

De flesta domarna är dock duktiga och kompetenta.

På tal om bild. Du har ingen på din? Personligen tycker jag skäckar är mycket söta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar