Sv: Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!
nu har ju inte jag det problemet, med gången alltså
Min nya skäck=korsning (som bara är 3 år
) har betydligt bättre gångarter än mitt förra fina, långbenta, med stam, halvblodssto.
Jag har diskuterat detta fenomen med skäckar på dressytävling med en inbiten dressyrryttare, so i princip sa; fortsätt med hoppningen, ingen mening att starta en så'n där på dressyren, poängen blir dålig pga färgen.
Det verkar sedan inte ha betydelse att gången är bra och förhoppningsvis kommer det att bli en lydig liten häst.
Skäckarna verkar vara mer OK att äga inom FT och möjligen hoppningen,men inte inom dressyren då de faller utanför ramen för hur en dressyrhäst skall "se" ut...
Naturligtvis ska domarna bedöma rättvist och efter hur ritten är genomförd. Jag hoppas att du har rätt ang. att domarna ser till individen och inte till färgen, fast det finns säkert undantag.
Jag är ju i grunden hoppryttare och tänker så småning om atävla denne vackre i hoppning, men det vore ju roligt att kunna starta dressyr utan att behöva "skämmas" för färgen, för hur det än är så köpte jag denna "gatukorsning" just pga att det är en härlig individ med flash i traven, hyfsad skritt och bra galopp.
Men diskussionen är intressant hur som haver
Fler kommentarer från någon?