Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

Sv: Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

Og Ann-Cathrin Lübbe tok jo to gull i Paralympics i Athen på sin hvitfødte (few spot) knabstruperhingst Zanko. Vet ikke om det teller, men...

Jag har tavlat dressyr pa en Palomino (raknas det som isabell i sverige?) Quarter Horse. och JA jag blev neddomd, mot de bruna halvbloden av klassiskt dressyrsnitt. :mad:
Tror dock att jag blev neddomd pga hastens ras och inte fargen. En Quarter ar ju inte automatiskt lika pampig som ett stort halvblod! :p

Som någon annan tog upp så är skäckaveln nog inte den bästa, det finns inte så många fint byggda tjusiga skäckar, dom jag har sett har varit lågställda med lågt ansatt hals och pissig gång inte lätt att få bra poäng då.
Så jag tror inte det har med färgen alls att göra utan mer att det inte finns så många fina skäckar.

Jag vet en tjej som blev nerdömd på tävling med ridskolans ponny som var skäck, alla tyckte att dom borde ha vunnit men domaren tyckte skäckar var fulla så dom fick helkassa poäng.

Jag har också haft den här diskussionen tidigare.....

Jag fick många positiva svar....att de inte blev nerdömda.
Däremot kan skäckar vara svårdömda.
Har dom oregelbundna och många fält så kan det vara svårt för domarna att se hästens rörelser ordenligt.
En del hästar kan tom se ut att gå orent...

Det är samma med enfärgade hästar....önskemålet är ju att man vill ha lika tecken på benen..

Två strumpor tex på bägge fram osv.....

Fast domaren vet ju inte att det är en quater du sitter på när du kommer in på banan. Det står ju inte på protokollet eller startlistan :smirk:
Att du fick dåliga poäng beror troligtvis antingen på själva ritten eller hästens gång. Som i lätta klasser ska vara riktigt kort för att man ska få under 7 om allt annat är rätt.

Nu ska du inte vara sådan här inte :D
Kan inte stava å slänger gärna in dubbelbokstäver eller en för lite när det ska vara dubbelt. Det är någonting som inte går att korigera eftersom att det kallas för dyselexi.

Hoppas du förstår att jag inte menade att vara elak. Det såg bara så härligt ut, att jag inte kunde motstå att plita ned en kommentar.

Härligt att du skriver för hjärtans lust när du har dyselexi :bow: . Kan tala om att man behöver inte ha dyslexi för att skriva konstiga saker här inne. Mina fingrar har sluntit både en och två ggr mellan tangenterna. En gång blev ordet så tokigt att jag inte vill skriva det här igen. Kan säga att det syftar på vissa manliga kroppsdelar och det jag skulle skriva var buk, *harkel*, :o . Upptäckte det inte för än det var för sent att ändra.... :crazy:

Mvh//LH

Senast ändrad:

Närå, men vissa peroner lägger in klagomål på os ungdomars datasvenska med grund av mig å det tycker jag är något mindre snällt å man tycker ju att äldre personer ska kunna tänka sig för innan dom slänger ut sig en sådan där sak. Därför jag påpekar det.

Törs väll skriva här mycket för att folk bör förstå vad man mennar trots att det är dubbelbokstäver och felstavat, ingen här kan väll knappast ha direkt korekt stavning om dom inte tar hjälp likosm...

Vad tråkigt om någon/några har anmärkt på allvar ang. din stavning. Hoppas att det inte har varit många!

Det är därför vi använder glada gubbar efteråt för att man ska förstå att man inte menar något illa. Ibland kan det bli ganska roliga meningar och då kan man skratta med den som skrivit, inte åt personen.

Viktigt är nog att man lär sig att skratta åt sig själv också och kunna le när det blir lite tokigt. Kul att kunna roa någon.

Mvh//LG

Senast ändrad:

JO i vanliga fall så bryr jag mig inte, skriver man att vitlöken å löken får inte ligga ihop får man faktiskt skylla sig själv lite :angel: Å vid sådda saker ger man igen om man hittar liknande å skrattar gott åt det.

Det är just när folk har slängt ut sig elaka kommentarer som bara har hänt vid enstaka tillfällen som man blir lite sur över att folk inte har bättre vett i skallen. Har hänt vid en stark markerad gång. Å då blev jag lite ledsen.

Skulle du se honom sa skulle det vara ratt uppenbart for dig med att det ar en Quarter! :) Stoor rumpa, rund nacke, rejal "cutting-typ". Folk brukade vara ratt forvanade nar han gjorde bra ifran sig i falttavlan, for han ar inte alls en Quarter av hopp- eller dressyrtyp.
Men sot ar han! :D

*knapplån*
Men sen kan det kanske också vara att i de högre klasserna dominerar halvblod, hannoveranare m.m och dess avel finns det inte många hingstar med skäckanlag!

Jag har ju tävlat dressyr med denna kille:

Dscn4858.jpg

Tycker inte att vi blivit nerdömda pga färgen. Vi har många plac i LB-LA (rider på 60-65 % i de klasserna) och har ridit Msv på 55-58 % och det är väl där vi ligger ungefär. Tror inte jag fått högre poäng om han varit brun. Han är ju dessutom liiiten, maxad kat d ungefär. Sambon har fö plac i Msv dressyr på honom så nog går det att rida på en lite udda färg alltid. Du och jag ridir ju dessutom i samma distrikt. ;)

Rumpnissen skrev:
Men det är ju bara att konstatera att det ser inte lika flashigt ut att komma med en skäck som men en hel svart häst. :)

Joo det tycker jag! :banana:

ja jösses!
hästen är jättefin, jag är ju inte orolig utan det var en diskussion jag hade med en väninna,hon ansåg att det inte var ngn mening :smirk:

vi kanske ses så småningom, han är ju bara 3 än så mycket kan hända....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar