Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

Sv: Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

Det tror jag absolut att det är! :) Tycker inte vi har så trångsynta domare i distriktet även om du naturligtvis har mer gratis om du kommer på sambons hannoveraner än på min lilla prick. Men det beror ju mest på hästarnas kvalitéer. Hannoveranern har ju en helt annan gång, takt & lätthet i sig själv. Mkt lättare för samling och att arbeta i en bra form oxå än pricken. Beror delvis på extriören, delvis på deras temprament.

Det är ju förjävligt om det är så, att skäckar blir ned dömda... tacka vet jag islandshästar - skäckar, vitblackar, rödblackar - ja, ni fattaar grejjen, ingen blir nedömd där eftersom alla ser olika ut ;) hästen rörelse moment har ju absolut inget att göra med färgen, de borde väll alla veta?

En bra häst har ingen färg

*lånar knapp*
Var på väg att skriva samma sak som lakrits.
Tror inte att alla skäckar blir nerdömda, men där finns de som är extremt udda tecknade och där det är svårt att se vissa rörelser. En duktig domare kan säkert se förbi det men det finns ju faktiskt en hel del mindre duktiga domare :angel:

Sedan är det ju så att ger mig sig in i en bedömningssport så får man tåla de oskrivna reglerna och de är ju inom dressyren inte så få av den varan :angel: :devil:

Apo

Intressant diskussion! Kände att jag måste dela med mig av min nykomling, ettårig hingst e:Homme d Honneur ue: Sambesi (gambler)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.396006123755648.89377.100000387906219&type=3

Lyckades inte klura ut hur man lägger in en bild, så ni får länk till ett fb album istället.

Det intressanta med honnom är ja att halva huvudet är vitt och ögonen delvis blåa. Jag har iallafall aldrig hört talas om ett halv blod eller fullblod med blå ögon! :P

kul att den här gamla tråden lyftes upp igen :)

tyvärr går det inte att se bilderna på fb heller.
För att lägga upp en bild lägger du bilden/bilderna på en fotosida (pixbox, photobucket, postimage eller liknande) och sedan tar du bildlänken och klistrar in i rutan som kommer upp när du klickar på den gula fyrkanten här ovanför textrutan (andra från höger i ikonerna, ser ut som en bild på två bergstoppar och en sol)

Det är väl som med hundsporten? Min kompis hade en stooor kraftig rottishane som morrade när domarna ville se tänderna dock ing bitande utan han bara ville visa sitt revir lite.
Vissa domare vart superglada och sa fasiken en sådan bastant vakthund denna vinner. Andra skickade ut somfrån ringen vid morrning.

Så min kompis lärde sig vilka domare hon skulel tävla för och vilka hon inte skulle tävla för.
Så måste de väl vara för oss hästmänniskor med, man får väl lära sig vad domarna vill ha och inte vill ha.

Fast när det gäller gångarter ska ju den bästa vinna oavsätt ras, jag kommer snart börja tävla min islänning lite smått i dressyr inte alls att jag har som mål att vinna men jag ser de som ett roligt kompliment till islandshästridningen. Vi rider väldigt mkt dressyr och vore ju kul att få åka ut och visa upp vad vi lärt os.
Jag är inställd på att få mestadels blickar från de andra tävlande men jag är inte där för att bry mig om sånt.
Jag är där för att ha roligt=)
Sedan tror jag att vid LD OCH LC nivå är det mkt korsningar och alla möjliga raser, men ju högre upp du kommer är de minre travare, islänningar och andra raser som inte riktigt är avlade för dressyr.

Ja så är det ju alltid när det handlar om bedömnings-sporter. Det behöver som sagt inte handla om färgen heller, utan att vissa domare föredrar t.ex. "den gamla halvblodstypen" och en del "dagens sport-SWB". Jag planerar för tävlingsdebut på dressyrbanan med min paint, och det enda jag har haft i åtanke som kan dra ner poängen är att han, trots att han har bra gångarten för rasen, är en paint och inte ett "dressyrstammat halvblod" med allt vad det innebär rörelsemässigt och i kroppstypen. Vi siktar inte så högt tävlingsmässigt visserligen :)

Som andra tidigare skrivit "En bra häst har ingen färg"!
Däremot fick jag mig en tankeställare härom veckan när jag red programridning för en domare. Jag hade en luva med grå passpoal pga att det regnade så Forsythias skulle slippa få regn i öronen.
Domaren säger då "Se upp med att ha några färger som bryter av, ha helst helsvart så det inte stör domaren" (Detta då det enligt denne fanns risk att en domare fastnade/hakade upp sig på detta ting). Vidare säger denne person "Ja du förstår väl varför det inte finns några skäckar inom dressyren". - Att domare enligt denna person inte kan döma en skäck objektivt liksom vilken annan helbrun yllehäst som helst. Att en mörk häst med sned bläs kan få en domare att tro att hästen går med huvudet på sned är en sak, men att denna domaren utifrån min tolkning verkade vara inställd på att så är det och inget konstigt med det gjorde mig ställd. Kan bara hoppas att jag misstolka uttrycken, meningarna och att det inte var en självklar sak att skäckar inte platsar på dressyrbanan enligt vissa.

Vilken stenålderskommentar. Här i Värmland är det nog ett 15-tal år sedan skäckar var väldigt ovanliga på dressyrbanan. Nu finns de både här och där. Vi hade en mycket duktig skäck som var aktiv på tävlingsbanan under många år och som kom ganska högt i klasserna. Ryttaren var själv dressyrdomare. Efter dennes framfart på tävlingar tyckte ingen längre skäckar var konstigt. Jag fattar inte hur man ens kan tycka att färgen spelar någon som helst roll.

Det intressanta med honnom är ja att halva huvudet är vitt och ögonen delvis blåa. Jag har iallafall aldrig hört talas om ett halv blod eller fullblod med blå ögon! :P

Det finns halvblod med blåa ögon, jag har en sådan själv ;)

Ett blått öga, utan att vara skäck
DSC_2970.jpg

KL

Jag blir faktiskt peppad av den här tråden - i nästa alla lägen känns det som att dressyr här i USA ligger generationer bakom Europa men inte gällande konstiga färger och raser på dressyrbanan. :) Jag har blivit slagen av både skäckar, en percheron och en PRICKIG FULING :love::

print1b.jpg

(Visserligen i tagen i en hunterklass, men anyway - och inte jag som rider).

Jag tror dock att en liknande mentalitet existerar när man kommer upp i klasserna: på den senaste CDIn som jag groomade på såg jag inte en enda skäck eller prickig fuling, men däremot ett par isabeller.

kl

Min mors hästs mamma var glosögd och hade blå ögon. Ett fullblod jag träffade på Irland var med största sannolikhet sabino, stora flikiga tecken på ben och ansikte, och bla gick en flik ner över halva ögat, vilket gjorde det blått.

Tecken + blå ögon är avsaknad av pigment.

Jag tävlar med skäckar, måste säga att det har blivit mycket bättre sen jag började tävla 1995

Vet inte ifall ni hört talas om en c-ponny uppmätt till storhäst?
Jag har följt dem i flera år, ryttaren fyllde 18 och mätte upp honom. Nu har de precis satt kvalet till msvA/st George.....
Ponnyn är korsning apaloosa/islandshäst;)
Vet inte om man får länka men är någon intresserad så skickar jag gärna länk via pm!

Det låter konstigt att mäta upp en ponny med åtminstone 10 cm... du menar inte att hon löst licens för stor häst till den? :)

Jag vet vilken du menar. Häftigt att en sådan annorlunda korsning kan hävda sig så bra på dressyrbanorna på så hög nivå :bow:

Nej hon har mätt upp honom till häst. :) För vad jag förstått trivs hon bra med honom och vill inte göra sig av med honom bara för att han är ponny. Och de har ju minst sagt visat de flesta nu att de även kan slå stora dyra (icke-skäckar) halvblod;)

Man behöver inte mäta upp en ponny för att kunna tävla den som storhäst :), låter helt omöjligt att "mäta upp" en C-ponny till storhäst. Onödiga pengar med när man bara behöver lösa storhästlicens istället för ponny ;) (jag har sj tävlat med ponny bland storhästar nämligen när jag blev överårig, senare bytte vi ryttare och han gick ner till ponnytävlingarna igen).
Häftigt att en sån kombination gör sådana resultat! Jättekul!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar