Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

Sv: Att tävla dressyr med en SKÄCK!!!

050930_2.jpg

050929_1.jpg

Va häftig färg! :D

Det är säkert inga problem, speciellt i lätta klasser är det inte så mycket fördommar, det är mest när du kommer upp i klasserna!

Blir nog inga bekymmer i högre klasser heller. Han har ju inte så många fläckar utan är mest vit över kroppen. Svårast blir nog att få honom tillräckligt ren inför tävlingarna :-).

Vilken sötnos............

LillaGeisha skrev:
Svårast blir nog att få honom tillräckligt ren inför tävlingarna :-)

nämen, skämta :eek:
han är hemsk! har köpt easy white och det är knappt det verka funka... urk :crazy:

Ryktsten, babyschampoo, potatismjöl, tvättsvamp man har till bilar och tvättmedel med blekmedel i till svansen så brukar de bli rena. :D

Lider med dig. Min gamla häst var en flugskimmel, mycket vit. Vet inte hur många gånger som jag slet mitt hår, som matadoren i Ferdinand, av ren förtvivlan.

Nu har jag en mörkbrun (nästan svart) häst som alltid är glansig och har nästan ingen vinterpäls. Är övertygad att jag hittade henne som betalning för allt slit på gamlingen :-). Kruxet är bara att hon älskar att rulla sig i leran och riktigt gnugga in det i manen. Kan tala om att det inte är mysigt att borsta ut när man själv är 166 cm över jordytan och hästen 173 cm. Brukar se ut som en sotare i ansiktet när jag är klar :-). Har faktiskt funderat på att skaffa mig skyddsglasögon, för att hindra jordskredet som uppstår, från att rasa i mina ögon

Jepp. :D
Men det är effektivt. Min gamla var också skäck med väldigt mycket vitt och verkligen KRITVITT, dessutom hade hon lång och tät päls året om. :devil:

Jag med, men man har blivit härdad. Nu mer tycker jag alla hästar är lätta att få rena. :D

Jag tror att det är mycket myter om att hästar blir neddömda för att de avviker från idealet (klassikern är ju alla som påstår att de minsann vet varmblodstravare som fått mycket högre poäng när frysmärkningen målats över, en riktig klintbergare :D )! Får ibland känslan av att ryttaren skyller på det istället för att inse att den egna prestationen inte var värd fler poäng.

Jag räknade poäng på en dressyrtävling för något år sen där en skäck utan några gångarter startade. Ryttaren red mycket prydligt och korrekt, och blev placerad i alla klasser hon startade i. Jag tycker att hon fick rättvisa poäng!

Jag håller med dig.

Pratade med en äldre dommare som jag också tränat för med min skäck, hon sa också det att för tio år sedan var det mycket ovanligare med skäckar, och det var absolut inget man ville komma med på dressyrbanan, men att det nu börjat släppa. Nu mer är domare inte alls så trångsynta och faktisk nerdömning är mycket ovanlig.

Så som sagt, ut med skäckarn på dressyrbanan! :D

åh vilket betryggande svar!!!

nåja, det är väl hoppa vi ska göra men det är kul att kunna starta ngn dressyrklass ändå, om jag kan lära mig att sitta på honom :o vill säga...
Mer gång i denne man i halvblodet jag hade.

Föressten nu när jag har dig på tråden... :D
Hans stam är inte alls okänd, mödernet känner jag till och vet vad pappan heter. Pappan sägs vara en icke gdk hingst (som är skäck) men jag hittar 2 hingstar med det namnet men inte om färgen stämmer. Har kontaktat uppf. för vidare info men inte fått svar. Morfar är iallfall fullblodsaraben Kairouan ox.
Skulle du ha bett om tagel för att kunna föra in stammen i passet?

Hoppas att du står ut med mitt evga tjat :o

Klart att ni ska ut på dressyrbanan! ;)

Skicka pm till mig om de alternativa fäderna, så får vi se om jag kan lista ut vem det borde vara.

Var med och hjälpte till på MSVB-St george. såg då en skäck på St georgen som vann (häst)

Darbhanga har ju tävlat upp tom MSV dressyr på en prickig korsning som hon har. Kanske hon dyker upp här i tråden med lite info. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 232
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 289
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar