Att ta emot andras begagnade saker...

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

Jag hoppas verkligen att föräldrarnas mående över omatchade kläder inte trumfar det som är praktiskt för barnet och jag hoppas att barnets kläder inte är så ömtåliga att de inte kan leka som normala barn.

Jag blir alldeles upprörd när man ser bilder på mycket små barn i "vuxenkläder" dvs pälsbrämade kappor och sånt. usch. Uppenbarligen finns det ju människor som tycker det är fint, men jag har svårt att tro att de skulle låta sitt barn leka normalt iklädd sånt.

Jag vet att jag ofta var "fint" klädd när jag var liten, gick till lekis i sidenblus tex. (Om det var mitt eller mina föräldrars val vet jag inte) Det hindrade aldrig mig från att leka, och när en av fröknarna hade kommenterat hur jag var klädd så hade jag sagt till henne att min mamma minsann hade åtta paket tvättmedel hemma så det gjorde inget om jag blev smutsig :D (Om min mamma fortfarande är medlem här - fyll gärna i luckorna tack!)

Jag tror inte att det är jättevanligt.
Det är nog vanligare att som Hiddeous chefs barn som redan som tvååring lärt sig att vara "rädd om käderna" om barnet har den typen av kläder.

Barnet bryr sig ju givetvis inte, jag klär mitt barn i kläder jag tycker är fina för att jag tycker det är roligt.

Är du säker på det? Jag tror det går betydligt djupare än så, nämligen.

Ja, men jag tycker du överdriver något fruktansvärt, och ser saker väldigt svartvitt. Så är det ju inte med vuxna (att antingen går man i smutsiga, trasiga, fula kläder, eller också är man ett komplett modeoffer som shoppar sig till självkänsla), så varför skulle det vara så med barn?

Så nej, du förstår inte alls. Jag tror inte att du ser samma fenomen som jag, alternativt blundar för dem. jag talar inte om 70-talister eller äldre generationer, jag talar inte om dig alls. Jag talar om yngre generationer, som vuxit upp under helt andra förhållanden än vad du och jag har gjort, och därigenom också har ett annorlunda konsumentbeteende. De har också en utseendefixering som inte heller var särskilt vanlig när jag växte upp. Det går inte alls att jämföra dessa generationers förutsättningar! titta på programmet "ung och bortskämd", så ser du extremen av detta. Men överlag pekar all tillgänglig statistik (i a fsom jag har sett) åt samma håll: ytan betyder mer. Barn börjar banta med Atkins vid 9 års ålder - det existerade inte ens när jag var liten. De utvecklar också ätstörningar vid denna ålder. Barn shoppar och drömmer om att konsumera - och vi talar inte en smal minoritet, utan sveriges mest lästa bloggar. En stor andel kvinnor vill ha bröstoperationer vid 18-års ålder och vecko-revyn lottar ut läppförstoringar. Den utvecklingen är inte svart eller vit, utan hela gråskalan, men den går åt samma håll. Det handlar inte om någon polarisering mellan folk som är fula och smutsiga - det var din tolkning - utan snarare var det så att jag efterlyste mammor som inte ytterligare driver på fokus på skönhet, yta, konsumtion eller hygienhets. Mammor som uppriktigt sagt skiter i att passa ihop kläder, att ha trendbarnvagn, att köpa klänningar till flickorna, och som inte ens ser något behov hos barn att se ut på ett visst sätt. Begagnat eller nytt, not an issue. (och jag har inte heller varit inne på någon diskussion ang vad man måste ta emot från släktingar i den här tråden).

Jag köper kläder praktiskt taget aldrig. Bara om jag behöver dem, av funktion (väderlek, trasiga etc). Men så är jag inte heller uppfostrad som de flesta ungdomar har blivit uppfostrade i dag.

Så nej, du förstår inte alls. Jag tror inte att du ser samma fenomen som jag, alternativt blundar för dem. jag talar inte om 70-talister eller äldre generationer, jag talar inte om dig alls. Jag talar om yngre generationer, som vuxit upp under helt andra förhållanden än vad du och jag har gjort, och därigenom också har ett annorlunda konsumentbeteende. De har också en utseendefixering som inte heller var särskilt vanlig när jag växte upp. Det går inte alls att jämföra dessa generationers förutsättningar! titta på programmet "ung och bortskämd", så ser du extremen av detta. Men överlag pekar all tillgänglig statistik (i a fsom jag har sett) åt samma håll: ytan betyder mer. Barn börjar banta med Atkins vid 9 års ålder - det existerade inte ens när jag var liten. De utvecklar också ätstörningar vid denna ålder. Barn shoppar och drömmer om att konsumera - och vi talar inte en smal minoritet, utan sveriges mest lästa bloggar. En stor andel kvinnor vill ha bröstoperationer vid 18-års ålder och vecko-revyn lottar ut läppförstoringar. Den utvecklingen är inte svart eller vit, utan hela gråskalan, men den går åt samma håll. Det handlar inte om någon polarisering mellan folk som är fula och smutsiga - det var din tolkning - utan snarare var det så att jag efterlyste mammor som inte ytterligare driver på fokus på skönhet, yta, konsumtion eller hygienhets. Mammor som uppriktigt sagt skiter i att passa ihop kläder, att ha trendbarnvagn, att köpa klänningar till flickorna, och som inte ens ser något behov hos barn att se ut på ett visst sätt. Begagnat eller nytt, not an issue. (och jag har inte heller varit inne på någon diskussion ang vad man måste ta emot från släktingar i den här tråden).

Jag köper kläder praktiskt taget aldrig. Bara om jag behöver dem, av funktion (väderlek, trasiga etc). Men så är jag inte heller uppfostrad som de flesta ungdomar har blivit uppfostrade i dag.

Snacka om att dra alla över en kam :mad:

Mitt barn är fyra månader gammalt. Så ja, jag är helt säker på att barnet inte bryr sig, helt enkelt för att en fyramånaders bebis inte är kapabel att bry sig om kläders utseende. Du överskattar spädbarns mentala förmågor, tror jag.

Du skrev att barn inte ska vara hela och rena. Om man inte är hel och ren så är man väl trasig och smutsig?

För övrigt verkar du ha en orimligt svart bild av dagens unga. Jag känner inte alls igen din bild från de 2-20-åringar jag känner.

Att ha fina kläder, att ha kläder som är hela och rena (och då talar jag inte hygienhets, utan att man tvättar t ex babykläder när de är nerbajsade och nerkräkta) tycker inte jag är hemskt eller fokus på yta och konsumtion. Det går utmärkt bra att bry sig om vad man har på sig (på nivån att man ser till att kläderna är hela och rena) utan att för den skull bli någon slags konsumtionsoffer.

Bebisar har inget behov av att se ut på ett visst sätt, men jag har ett behov av att min bebis ser någotsånär fin ut. Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara så illa - då tror jag det är sämre för barnets utveckling om man lär det att man ska gå med smutsiga och trasiga kläder, och att man aldrig behöver betala för något utan kan räkna med att andra ska ge en allt man behöver.

Jag haller med om det du skriver i bulket av din text. Jag ryser nar jag ser sma flickor i hogklackade skor (t.ex. Suri Cruise) eller nar jag ser flickor som pa skolgarden ar kladda pa sadant satt att de inte kan springa/klattra/harja runt (vanligt i England). Jag blir ocksa orolig nar jag ser utvecklingen av plastikindustrin.

Men - du far nog anda svara pa varfor du tycker det ar FEL att satta pa barn hela, rena, snygga klader som nagorlunda matchar och som tillater barnet att rora sig fritt. Jag tycker att man gor sitt barn en otjanst om man lar det att det ar ok att ga ut i strumpor med hal pa, byxor med grasflackar eller trojor med spyor eller matrester pa. Vad som hander under dagen ar val en sak, men att BORJA dagen sa?! Och att lara sitt barn att matcha sina klader ar val egentligen ganska bra? Om man vill komma upp sig i varlden och framforallt om man vill jobba pa kontor, sa maste man faktiskt se representabel ut.

Jag koper garna begagnade klader (och leksaker) till mina barn. Men de maste absolut vara flackfria och hela, och jag forsoker matcha sa gott jag kan - mina barn ar nu i den aldern att de helst valjer sjalva och det ar helt ok, det ar upp till mig som foralder att ha klader i garderoben dar det mesta passar ihop.

Vad galler leksaker haller jag helt med Mabuse. Vi bor inte sa jattestort och har inget separat lekrum sa alla leksaker ligger liksom "framme" - da vill iaf jag helst att jag star ut med att titta pa dem dag in och dag ut. Sa jag valjer snygga grejer som barnen gillar att leka med och jag gillar att titta pa ;)

Det känns som om du är väldigt enkelspårig, dottern är 8 år, hennes favoritpresent när hon fyllde åtta var när hennes moster tog med henne ut och handlade kläder åt henne. Men nej det var inte kläderna som var det viktigaste, det viktigaste var att de gjorde det tillsammans. Men dottern har ganska så klara idéer om vad hon vill ha på sig, men hon bryr sig inte det minsta om det är beg eller nytt. Jag handlar mycket på barnklädesloppisar och hon tycker att det är jätteroligt. Sen handlar jag även en hel del i vanliga klädaffärer och tycker att det är roligt.

Jag träffar ju flera av hennes klasskompisar och nej det är ingen som är modefixerad, det är ingen som inte vill vara ute och leka och är rädd för att smutsa ner sig. De bygger kojor i skogen och leker av hjärtans lust. Så nej jag är inte särskilt oroad för deras inställning till kläder...

Jag kan även titta på mig och min syster som har samma uppväxt, jag är helt ointresserad av kläder, jag ska trivas i dem och de ska täcka min kropp så är jag nöjd. Syrran däremot är betydligt mer intresserad, syr egna kläder när hon inte hittar det hon vill ha, och lägger ner mycket tid på att titta på kläder, eftersom det är hennes intresse.

Det känns som om du är väldigt enkelspårig, dottern är 8 år

Eller så försöker jag beskriva en större bild eller mönster, och du tittar på din dotter och säger: "nej, det stämmer inte, för så gör inte min 8-åring." Kanske inte riktigt samma sak?

Jag känner tyvärr igen bilden som Hiddeous beskriver.

Hetsen bland de unga kanske man inte märker förrän man har barn i den åldern själv.
De lär sig *tidigt* vad som är rätt märken och inte. Den som klär sig det minsta utanför normen blir just utanför.

Det finns en marknad för stringtrosor för 8-åringar, var kommer det ifrån ?

Jag tror att vi påverkar våra barn från väldigt tidig ålder faktiskt. Vi visar/talar om för dem på alla upptänkliga vis vad som är fint och vad som är fult och sedan fortsätter detta. Jag tror inte att en liten bebis bryr sig. Men de är inte bebisar så länge. MIna egna var två år och låg på golvet och skrek efter klänning. Inte så gamla alltså.

@Sunshine, poängen är inte hela och rena för mig utan poängen är fortfarande praktiska kläder. Sen om vissa tycker att det är viktigt att de matchar är ju naturligtvis upp till föräldrarna, men det är bra om man ser vad som kan bli i förlängningen. Jag tycker fortfarande att det är trist att tacka nej till kläder för att de är just fula. Att de är trasiga eller har fläckar som inte går att få bort tycker jag är okej att tacka nej till, men just att de inte faller föräldrarna i smaken är ... konstigt

Men - du far nog anda svara pa varfor du tycker det ar FEL att satta pa barn hela, rena, snygga klader som nagorlunda matchar och som tillater barnet att rora sig fritt.

Jag har aldrig sagt att det är FEL. Jag vet inte varför alla mödrar i tråden genast går på defensiven om detta? Jag efterlyste andra uppfostringsideal. Nämligen att redan från början tona ner utseendefixeringen och kanske erbjuda alternativ som inte handlar om att vara fullständigt nedsmutsad hela tiden (mabuses tolkning för övrigt), bara att det inte spelar någon roll om kläderna matchar, är begagnade, gamla eller nya. Bara de fungerar. Kalla det en normförändring som kan balansera upp den flod av budskap som gör gällande att du inte duger om du inte är attraktiv och sexuell. Ungefär som du skriver att man måste vara lite snygg om man jobbar på kontor. Det gör jag varje dag - nej, det behöver man inte. Och inte så märkligt ser jag inte alls samma krav på männen att vara matchande klädda. och jag skulle faktiskt bli förvånad om Mabuse, som är verksam inom forskningsvärlden, har slagits av alla prydligt klädda gråhåriga akademiker i korridorerna...

De lär sig *tidigt* vad som är rätt märken och inte. Den som klär sig det minsta utanför normen blir just utanför.

Tyvarr har det dar med "ratt marken" alltid funnits. Iaf i storstader. Jag minns hur viktigt det var med Levis jeans, ratt typ av skor osv osv. De som sag annorlunda ut klassades som "nordar". Jag ar fodd 1975 och gick i skola i en Stockholmsforort. Det betyder som sagt inte att det ar ratt att det ar sa, jag papekar bara att problemet ar gammalt.

Stringtrosor, bikinis och hogklackade skor for barn finns for att idiotiska modeskapare och inkopare tycker att de ar en bra ide. De designas, tillverkas och tas in pa marknaden - finns i affarerna och tyvarr ar det alltid nagon som koper. Precis som att det finns de som koper pals. Det basta sattet att motverka detta ar att inte sjalv kopa det, samt att klaga till inkopare pa de affarer som tar in dessa plagg.

Jag tycker faktiskt inte att det ar ett dugg konstigt att man tackar nej till klader som man inte tycker ar snygga. Om man har rad att tacka nej, det vill saga. Jag tar inte emot och bar klader sjalv som jag inte tycker om, varfor skulle jag gora det mot mitt barn? Om jag har rad att kopa nagot annat som i mitt tycke ser battre ut, eller kan valja nagot annat som jag fatt till skanks.
Ett tag framover sa bestammer jag vad som finns i mina barns garderob (fast jag vet att de t.ex. gillar farger och tryck pa trojorna sa da koper jag sadant). Och vad i hela friden ar det for fel pa att se till att kladerna matchar?!

Mitt barn är fyra månader gammalt. Så ja, jag är helt säker på att barnet inte bryr sig, helt enkelt för att en fyramånaders bebis inte är kapabel att bry sig om kläders utseende. Du överskattar spädbarns mentala förmågor, tror jag.

oh, det finns många fyraåringar som bryr sig! Och de lär sig saker ganska snabbt bara genom att observera vad omgivningen gör.

Du skrev att barn inte ska vara hela och rena. Om man inte är hel och ren så är man väl trasig och smutsig?

Nej, men det där bemötte jag tidigare - det beror väl var du lägger ribban. Du kan inte räkna med att min, din och qrumelurs tolkningar av begreppet är identiska.

För övrigt verkar du ha en orimligt svart bild av dagens unga. Jag känner inte alls igen din bild från de 2-20-åringar jag känner.

Jag tittar inte i bekantskapskretsen, jag tittar på större grupper. Vilket kanske är en yrkesskada, då jag får rätt mycket statistik och mejl i inboxen.

Bebisar har inget behov av att se ut på ett visst sätt, men jag har ett behov av att min bebis ser någotsånär fin ut.

Jo, jag förstår att du har ett behov, jag är mer nyfiken på varför du har det? Och tror du att ditt behov sas ebbar ut i och med att barnet blir äldre, och om inte, vad blir i så fall konsekvenserna rent pedagogiskt? Enbart positiva?

Pa de kontor jag har jobbat sa har alla mannen varit kladda i kostym, skjorta, matchande slips och manschettknappar.... ratt prydligt alltsa.

Och jag har faktiskt aldrig sett nagon som kommit till jobbet med olika strumpor, flackiga eller rejalt urtvattade klader, eller t.ex. kostymbyxor och sweatshirt.

Senast ändrad:

Pa de kontor jag har jobbat sa har alla mannen varit kladda i kostym, skjorta, matchande slips och manschettknappar.... ratt prydligt alltsa.

Och jag har faktiskt aldrig sett nagon som kommit till jobbet med olika strumpor, flackiga eller rejalt urtvattade klader, eller t.ex. kostymbyxor och sweatshirt.

Men jag lovar att det finns många arbetsplatser där det är helt okej. Och är man bohemiskt lagd och inte tycker att det där med kostymbyxor är så viktigt, söker man sig antagligen också till jobb där andra har ungefär samma inställning.

Nu kanske England är ännu snäppet värre än Sverige i det här avseendet i största allmänhet, det är möjligt. Det var ett tag sedan jag bodde där.

Jag förvånas lite i den här tråden av att så många ser detta som isolerade element, som inte bör kopplas till någon större bild om sexualisering, osv. Det är inte bara en modeskapare som fått en knäpp idé, det är många föräldrar därtill som har samma idéer, liksom många barn som inte förstår att vuxenkläder är till för "vuxna" utan tolkar kraven på sexighet som något som även omfattar dem.

Jag såg bara i somras en 13-14-årig flicka som gick igenom shoppingcentret där jag jobbar i kort-korta shorts, så högt avklippta att skinkorna var blottade, med höga klackar till förstås. Hon gick på stan med sin mamma. Som genom sitt tysta (?) medgivande naturligtvis uppmuntrade dotterns önskan om sexappeal. Jag bara stod och gapade, faktiskt.

Jag tycker faktiskt inte att det ar ett dugg konstigt att man tackar nej till klader som man inte tycker ar snygga. Om man har rad att tacka nej, det vill saga. Jag tar inte emot och bar klader sjalv som jag inte tycker om, varfor skulle jag gora det mot mitt barn? OM ditt barn skulle få något som du tycker är jättefult men barnet älskar vad gör du då ?

Om jag har rad att kopa nagot annat som i mitt tycke ser battre ut, eller kan valja nagot annat som jag fatt till skanks.
Ett tag framover sa bestammer jag vad som finns i mina barns garderob (fast jag vet att de t.ex. gillar farger och tryck pa trojorna sa da koper jag sadant). Och vad i hela friden ar det for fel pa att se till att kladerna matchar?!
Jag undrar varför det är så viktigt att kläderna matchar ? Och jag hoppas att den dagen barnen har en egen vilja att de får välja brunrutig skjorta och orangeblommiga leggins om de vill !

Stringtrosor, bikinis och hogklackade skor for barn finns for att idiotiska modeskapare och inkopare tycker att de ar en bra ide. Nej, det största problemet är att det finns föräldrar som köper detta till sina barn, utan efterfrågan hade det aldrig sålts ett enda exemplar

...........

Men även fast man är bohemiskt lagd så innebär det väl inte att man kommer med urtvättade kläder och jeans med gräsfläckar på benen?

Vill man få ett specifikt jobb där första intrycket har stor betydelse så spelar kläderna stor roll. Går jag till en klädaffär och alla som jobbar där ser ut som hejkomochhjälpmig så får jag inget förtroende för dem osv.

Bara för att man inte tar emot alla kläder man får betyder det ju inte att man är en sämre människa eller att barnet kommer att få men för livet. Bara för att man köper kläder betyder det ju inte att de inte får vara ute och leka. Det kommer vara precis likadant för mina barn som det är för mig. Vissa kläder är finkläder och vissa inte. Dock hindrar det inte mig från att köpa lite dyrare kläder att ha som lekkläder. Jag gillar kläder och har ett ganska stort klädintresse, vilket har fått ta ett steg åt sidan nu när bebis, sambo, hundar och hästar tar upp all min tid, så för mig är det inte aktuellt att köpa/ta emot kläder som jag inte tycker om, tills barnet själv är stor nog att bestämma.

Känns som om tråden spårat ut lite. Känns inte som om det ni diskuterar nu egentligen sitter i kläderna, utan i uppfostran. Jag är en utav de 80-talister ni pratar om som haft en helt annorlunda uppväxt än tex mina föräldrar som växte upp med 1 par jeans, 2 t-tröjor, 2 sweatshirts och en skjorta. Det innebär inte att jag har ärvt mindre kläder än någon annan. Jag hade samma kläder som min bror haft, minns de kläder jag fick nya nästan än idag.

Mina föräldrar har aldrig haft ont om pengar, men de har alltid varit noga med att vi inte ska ha mer än någon annan och de har inte börjat ge oss dyrare gåvor förrän vi varit stora nog att uppskatta dem och dess värde.

Så jag tror faktiskt inte att allt sitter i kläderna, det mesta kommer ifrån föräldrarnas sunda uppfostran.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24