Att ta emot andras begagnade saker...

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

Att ha udda sockor är knappast att leva i misär. Eller om det är hål på dem, eller om de är skitfula eller begagnade. Eller om man blir grön på knäna av att landa i gräset. Osv. Jag tycker verkligen att det är dags att ifrågasätta de normer som gör oss så rädda för bakterier och smuts att vi håller på att förlora antibiotikavapnet. Det finns inget fog för det i den delen av världen vi lever i.

Men var kommer alla dessa extrema hygien-idéer ifrån, anser du? Någon måste ha planterat dem och fått människor att gå på dem. En sådan där grej är till exempel att bada bebisarna nästan dagligen. Och vem har fått så många av oss att tro att second hand är sämre än nyköpt?

Jag ser mammor varje dag som klär upp sina barn i moderiktiga/dyra kläder från dag 1. Det vore väldigt skönt om det kom en generation mammor som kunde stå motpol till det beteendet, för det har verkligen inget med barnens bästa att göra.

Fast det var inte alls det du skrev, Du skrev att om man sätter på barnen hela och rena kläder så leder det till ångest och låg självkänsla.

Jag har väldigt mycket begagnade kläder till mitt barn, men det innebär inte att de är smutsiga och trasiga. Givetvis blir kläder smutsiga och såsmångom trasiga av att man har på sig dem, och det är helt ok. Men då tvättar och lagar jag dem (om det går), jag låter inte barnet (eller mig själv) gå i samma smutsiga och trasiga kläder nästa dag. Inte heller badar jag min bebis varje dag, men jag håller rent i blöjområdet. Där en bebis faktiskt blir smutsig, och där huden blir irriterad och sårig till slut om man inte tvättar.

Givet att man vill att barnet ska kunna fungera i vårt samhälle, så ser jag inte vitsen med att lära det ha i smutsiga, trasiga kläder, utan att tvätta eller laga dem. Det går utmärkt att göra det även med begagnade kläder. Vilka normalfungerande vuxna går smutsiga och trasiga? Och det gäller ju inte bara oss i västvärlden, enda anledningen till att vara smutsig och trasig är normalt fattigdom och att man inte har något val.

Att tvätta sina kläder när de blir smutsiga anser inte jag vara något exempel på extremhygien. De enda jag träffat på som aldrig tvättar sina kläder är extremt nergångna uteliggare, med både missbruks- och psykiska problem. Det anser jag vara tragiskt, inte en fin förebild för oss alla.

Jag har inte suttit och målat upp en bild av dig framför mig, jag funderade mest över dina värderingar. Och snarare, vilka omedvetna värderingar du förmedlar genom ditt handlande.

Min upplevelse av att läsa det du just skrivit är att du visst målat upp en bild av vem jag är - och framförallt vem jag kommer bli som mamma, utifrån ett fåtal reflektioner som jag skrivit på nätet. Detta har du kopplat till ett resonemang som du byggt upp utifrån dina värderingar om mijötänk och utseendehsyteri.
Mina reflektioner som är just ... reflektioner. För precis som jag också påpekade så kanske det här är min osäkerhet i den här - för mig - helt nya situationen. Vet du hur många barnvagsmodeller det finns? Hur många som helst med massor av finesser. Om person Q har valt just-den-här-vagnen så betyder det inte att den passar våra behov..
Men det behöver ju inte betyda att jag köper den ny till dubbla priset mot vad den kostar på blocket. :cool:

I det här läget är jag nog mest fokuserad på det som jag hoppas är det bästa för den jag bär åp. Men det betyder givetvis inte att jag kommer sluta källsortera och göra smarta miljöval med allt vad det innebär... :angel:

.........

... en reflektion (allmän) förresten ang. det här med trytande föräldrapenning... ligger det måntro ett uns av avundsjuka i luften om man som blivande förälder överväger att köpa helt nya pryttlar till sin lilla? Eftersom det ju faktiskt innebär att jag KAN, om jag vill? ;)

Fast det var inte alls det du skrev, Du skrev att om man sätter på barnen hela och rena kläder så leder det till ångest och låg självkänsla.

Mitt svar byggde på det tidigare inlägget, nämligen där qrumelur ansåg att udda sockor inte var okej. Så jag antog att det var vad hon menade med hel och ren.

Vilka normalfungerande vuxna går smutsiga och trasiga? Och det gäller ju inte bara oss i västvärlden, enda anledningen till att vara smutsig och trasig är normalt fattigdom och att man inte har något val.

Äh, inte! Nya jeans ska helst inte tvättas på flera månader. Jag tvättar mina mycket sällan. Det är klart att de blir smutsiga, men i längden håller de bättre om man följer tillverkarnas råd. Det gäller väl i stort sett alla kläder, egentligen. Och vad är smutsig, egentligen? Jag tror verkligen inte att folk bryr sig ett barr om du har hår som inte är tvättat på fem dagar, sätt det i en tofs och ingen märker skillnaden. Eller om du har en fläck någonstans. Min poäng är, att vi återreproducerar sanningen om vikten av att vara "hel och ren och fin" om och om igen, och då alla aspekter av detta, men rätt sällan motsidans argument, som är att vårt beteende rätt ofta är överdrivet och inte minst onödigt.

Jag tycker inte att det är så konstig reaktion när man står inför något nytt att vilja ha kontroll och styra och planera på egen hand för att skapa sig en bild av det som komma skall, det är lite en del av processen för en del. Visst har du rätt i det du skriver men just den tiden när man får sitt första barn kan jag förstå att det inte är prio ett att tänka samhällsmedvetet. Som flera uttrycker i tråden så lägger ju sig det behovet ganska snabbt för de flesta.

Det där var ju en högst genomtänkt och saklig analys. :bow:
Jag blir lite chockad ibland när jag pratar med andra som redan har barn, de har en väldigt "luttrad" attityd och jag har inte kommit dit.
Det går väl över när barnet väl är här kanske. ;)
Men faktum är att det inte är så länge sen som barn + Qrumelurs liv var något som aldrig skulle hända. Det tar väl tid att vänja sig kanske. Och jag är nybörjare. Alla är vi det från början. Även om alla inte vill erkänna det.. :angel:

Mitt svar byggde på det tidigare inlägget, nämligen där qrumelur ansåg att udda sockor inte var okej. Så jag antog att det var vad hon menade med hel och ren.

Självklart får man ha udda strumpor. Jag hade en period när jag var tonåring då det var en "grej" att ha udda strumpor. Det kanske är därför jag är så petig med det nu för tiden... :grin:

... en reflektion (allmän) förresten ang. det här med trytande föräldrapenning... ligger det måntro ett uns av avundsjuka i luften om man som blivande förälder överväger att köpa helt nya pryttlar till sin lilla? Eftersom det ju faktiskt innebär att jag KAN, om jag vill? ;)

Nej, det gör det inte. Men föräldrapenningen blir krasst lägre ju längre man stannar hemma, och köpa nytt lär du få göra rätt många gånger.

Och jag har inte målat upp en bild av dig som förälder, det kan jag lova. Jag tror att massor av föräldrar gör precis som du, annars hade inte samhället sett ut som det gör. Det är inte särskilt personligt alls, snarare tvärtom - du gör förmodligen som många, många andra. Och tittar man storskaligt på hela populationer så blir det ett ganska stort slöseri i längden. Någonstans måste man nog börja ifrågasätta det.

Nej, det gör det inte. Men föräldrapenningen blir krasst lägre ju längre man stannar hemma, och köpa nytt lär du få göra rätt många gånger.

Och jag har inte målat upp en bild av dig som förälder, det kan jag lova. Jag tror att massor av föräldrar gör precis som du, annars hade inte samhället sett ut som det gör. Det är inte särskilt personligt alls, snarare tvärtom - du gör förmodligen som många, många andra. Och tittar man storskaligt på hela populationer så blir det ett ganska stort slöseri i längden. Någonstans måste man nog börja ifrågasätta det.

Men det gör du ju visst det!
Du har precis stoppat in mig i facket bland "massor av föräldrar" som inte ser till det stora slöseriet och inte ifrågasätter något. Det gör mig full i skratt för om du hade hela bilden skulle du inte stoppa mig i det facket.
Men om jag ger dig plus i din empiriska studie av ny-föräldrars köpvanor så använd mig då. Sanningen ligger ju sällan vare sig i box A eller B utan i den där gråzonen i mitten..

Men det gör du ju visst det!
Du har precis stoppat in mig i facket bland "massor av föräldrar" som inte ser till det stora slöseriet och inte ifrågasätter något. Det gör mig full i skratt för om du hade hela bilden skulle du inte stoppa mig i det facket.
Men om jag ger dig plus i din empiriska studie av ny-föräldrars köpvanor så använd mig då. Sanningen ligger ju sällan vare sig i box A eller B utan i den där gråzonen i mitten..

Men det är ju ditt resonemang som är intressant, inte du som person. Och givetvis blir konsekvensen ett ganska stort slöseri om många tänker som du, nämligen att de vill ha det bästa till sina barn och köper nytt. Därför är ju marknaden också enorm - den reflekterar ju bara vårt köpbeteende. Och alla säljer inte sina prylar och kläder efteråt heller, utan mycket hamnar nog på tippen. Vad du kommer att välja att göra när du väl står där - who knows? Men du startade tråden av en anledning, och jag antar att anledningen var att du ville analysera detta?

Personligen kommer jag att köpa så lite som möjligt till mitt barn, under de första åren, och EN av anledningarna till det är att jag inte har någon lust att plantera just shoppinglusta hos honom eller henne. Om inte annat, så slipper man tjatet i affären!

Och ska man vara samhällskritisk och miljömedveten så borde ingen av oss hålla på att lägga tusentals inlägg på forum på nätet, datorer och mobiler tar mycket resurser i anspråk både när de produceras och används. Det finns ju nån uträkning av att två googlesökningar motsvarar en uppvärmning av en kanna vatten i vattenkokare, så det är långt ifrån helt oproblematiskt ur ett miljöperspektiv att hänga på buke...

Jag har ingen aning om det där stämmer, men för mig är datorn ett arbetsredskap och därför ett måste. Och den byts ut av tillverkaren med jämna mellanrum, så jag antar att den återvinns och används igen.

Det är lite skillnad, tycker jag, på det och att köpa kläder och prylar som fungerar i några månader innan de måste bytas ut...

Att vissa delar kan återvinnas täcker inte särskilt mycket av den energi som går åt att producera en ny dator. Och el drar den ju om du använder den, el som inte hade behövts produceras i samma utsträckning om vi alla agerade elsnålt som tex genom att stänga av datorn efter jobbet i stället för att hänga på nätet. Jag tycker (utan att kunna ställa några exakta siffror mot varandra) att just prylar runt bebisar är mindre problematiskt ur ett etiskt resurshushållningsperspektiv än väldigt mycket annat knutet till rena förströelser. Att ha häst borde komma långt före på listan över onödigheter, exempelvis.

*kl*

Denna diskution har nog spårat ut lite. Om du Hiddeous vill ha begagnade kläder till ditt barn, skitiga jeans (i mina ögon om man inte tvättar dom) och tvätta håret 1 gång/v så får du göra de.

Men om nu Qrumelur vill ha nya kläder till sitt barn och vill kosta på de, tvätta sitt hår varje dag och tvätta sina jeans varje gång de är skitiga så låt henne avgöra de själv.

Jag kan förstå de som inte vill ta emot begagnade kläder. Vi har haft en hel del begagnade kläder. Men nu när han blivit lite äldre runt 1 år. Så VILL JAG (vi) bestämma vilka kläder han ska ha. Om de nu är nya eller begagnade kläder spelar ingen roll.

VI behöver inte säck vis med kläder, vill jag ha begagnade kläder kan jag åka till dom och kolla om de finns något VI vill ha eller köpa de Vi vill ha på tradera.

Varför ska man inte kunna köpa nya kläder? De går att sälja dessa om man vill på tex tradera eller skänka bort dom. Då värnar du fortfarande om miljön och andra kan ha nytta av dom kläderna. Min sambos tremänning köper DYRA märkeskläder till sina barn, när dom vuxit ur kläderna så säljer hon dom på tradera, hon förlorar ungefär 25% på varje plagg då.

Har man råd och vill så är de upp till varje person att bestämma om denne ska ha nya eller begagnade kläder, de ska inte omgivningen bestämma.

Personligen kommer jag att köpa så lite som möjligt till mitt barn, under de första åren, och EN av anledningarna till det är att jag inte har någon lust att plantera just shoppinglusta hos honom eller henne. Om inte annat, så slipper man tjatet i affären!

Som jag tolkade detta så har du inga barn (men hänger VÄLDIGT ofta på föräldrar).

Jag tänkte lite som dig innan, jag köpte alla kläder på tradera. Men nu när man har barnet i famnen och är hemma hela dagarna. Så är det betydlig roligare att få gå och handla kläder och saker till sonen (åtminstonde där jag bor, eftersom de inte finns något annat att göra).

Jag vet många föräldrar som ger sitt barn ALLT dom behöver nytt och handlar till barnen utan att ta emot gratis saker. Men dessa barn när dom nu har nått tonåren har ingen shoppinglust och sparar sina pengar istället. De har dessutom aldrig tjatat om att få en sak i affären under sin uppväxt. Jag tror inte de är där de sitter, om man köper saker till sina barn eller får sakerna.

Allt handlar om uppfostran....

Alla gör vi våra egna val, acceptera deras val, så kommer andra acceptera dina val. :laugh:

I en annan tråd spårade diskussionen ur lite och kom in på det här med att det tydligen är så att förstagångsföräldrar "nu för tiden" är otacksamma som inte vill ta emot andras begagnade bebis och barnsaker...

Jag har grunnat jättemycket på det. Mycket också på grund av att jag blev "påprackad" ALLT (inkl. järntabletter!!) häromdan och fick panik och sa bara Nej till allting... :o

Är det bara jag som känner att ALLT som rör bebisen är världens viktigaste och största beslut, och att bara "ta emot" nåt som andra "kastar efter en" känns inte bra? Självklart om det är bra grejer som känns bra ... men "måste" man ta emot andras saker? Jag vill inte "bara ha" en barnvagn bara för att nån annan tyckte den var bra och att deras unge är så stor och inte behöver den... Är det bra grejer så absolut!
Men att bara tacka och ta emot...?
Det är ju vårt barn som ska ha det här. Det ska ha det bästa. Vad andra anser är det bästa kanske inte jag/vi tycker är det bästa... ?

Självklart måste man inte ta emot saker om man inte vill. Själv var jag otroligt tacksam att vi fick låna barnvagn, spjälsäng, babysitter, babyskydd till bilen, åkpåse, gåstol och till viss del kläder. Vår son var högst oplanerad och skulle vi köpt allt själva hade vi nog blivit ruinerade... ;) Nej då, vi hade nog löst det, men vi uppskattade verkligen de saker vi fick låna då det i vanliga fall kostar en del att köpa det och det tar även tid. Och det hade vi inte så mycket av... Jag är lite skeptisk till att köpa vissa saker begagnat, men lånar man av nån man känner har man lite bättre "koll" på sakerna så man vet att det är säkert.

När det sen var dags att köpa sittkärra och bilbarnstol så övertalade jag sambon att vi skulle köpa nytt. Han hade kunnat tänka sig att köpa begagnat men, som sagt, jag är lite skeptisk till det.

Vi har även fått beganade saker som vi inte velat ha. Dom har vi antingen kastat (en kladdig, äcklig gåstol) eller sålt (en lekhage, såldes för 2-300 kr!). Även en del kläder som åkt direkt i soptunnan.

Man har rätt att säga nej, absolut!

Du har inte tänkt på att detta resonemang kan skapa precis motsatt beteende?Har man haft det väldigt knapert och "fattigt" så finns det en hel del att ta igen när det finns pengar och möjlighet.

Du har inte tänkt på att detta resonemang kan skapa precis motsatt beteende?Har man haft det väldigt knapert och "fattigt" så finns det en hel del att ta igen när det finns pengar och möjlighet.

Det är ungefär samma logik som när föräldrar bjuder sina tonåringar på alkohol enligt devisen att de ändå kommer att smaka och det är bättre att de gör det hemma. Vilket ju absolut inte är sant, utan det är precis tvärtom. Jag tror Hiddeous skapar bra förutsättningar för sitt barn, jag håller helt med henne i hennes resonemang om miljön. Det spelar liksom ingen roll om vi alla blundar för miljöförstöringen, den kommer ändå att komma och bita oss alla i svansen.

Jag tänker också i samma banor.

Jag tycker att det finns vissa verksamheter som bygger på osäkerhet hos konsumenten.

Klart att man vill sin bebis bästa, men vad är det bästa för BARNET egentligen.

Men det är ju ditt resonemang som är intressant, inte du som person. Och givetvis blir konsekvensen ett ganska stort slöseri om många tänker som du, nämligen att de vill ha det bästa till sina barn och köper nytt.

Eftersom du har förklarat att jag är en ytlig person som inte tänker någonting alls på mijön utan bara på behov som mitt barn inte har (?!) så verkar det för Dig som att det är Jag som är viktig, och inte resonemanget i stort. För egen del har jag förändrats, och förändras (!!) mycket de sista veckorna... Allting står på ända. ;)

Nu tänker jag ställa en fråga som jag ALDRIG trodde att jag skulle ställa i en diskussion: Har du barn själv?
Om du inte har det så betyder inte det att dina åsikter är mindre värda på något vis, det ger mig bara större tolkningsutrymme och förståelse.

Shoppinglusta ... ja, det är ungefär som med feminism antar jag.
När jag var som värst i mitt rödstrumperi skämtade vi (i feministklubben) om att våra barn inte skulle få titta på Disney-filmer eftersom de är så könskonstruktivistiska.
Sen en dag vaknade jag upp och insåg att jag har sett varenda Disneyfilm, jag hade råsa kläder, jag lekte med jättesöta my little ponys och gud förbjude: Dockor. Och... jag blev en insiktsfull och klok feminist. Hur gick det till måntro...? :confused: ;)

För övrigt så håller jag med dig, vi lever i ett otroligt konsumtions samhälle. Men jag tror knappast att man kommer till rätta med det genom att ha högtravande åsikter....

mm.. men när/om man inte har det 100 % klart för sig får man väl kanske gå på sina nitar då. Det gäller ju även uppfostran. Hur ska man vara säker på vad som är det bästa??

Egentligen tror inte jag att bebis bryr sig så mycket om vagnen har luftgummihjul eller inte. Däremot tror jag att det finns finesser med en del vagnar som jag skulle föredra där jag lever här och nu jämfört med om jag bott mitt i smeten någonstans.

Men är inte det bästa för barnet att ha glada nöjda föräldrar...?

Jag menar trivs inte föräldern med vad som används på/till barnet så bör ju barnet känna av detta och oxå påverkas negativt.

Det är lite det som är grejen med konsumtionssamhället. Behov skapas som egentligen inte finns. Och man glömmer bort vad det är man *egentligen* behöver. Senaste exemplet är just en vagn, som var hur fin och flashig som helst, förutom att den vara totalt obrukbar på anant än platt asfalt utan snö.

Nej det tror jag verkligen inte !

Jag tror att ett barn är mer behjälpt av praktiska kläder som tål att lekas i än kläder som dess förälder tycker är passande/snyggt. Förhoppningsvis så kan de flesta föräldrar göra bedömningen vad som är praktiskt, men det finns en hel del skrämmande avarter. Dissa saker för att de är för fula är i min bok en sån avart om det är en sak som faktiskt är praktisk.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar