Att ta emot andras begagnade saker...

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

Det där är väl en smaksak. Vill man ha nytt så köper man nytt.

Till våran son ( snart 6 månader) har vi handlat grejer för kanske 4500:- det dyraste är bilbarnstol nr 2 som vi ville köpa ny av säkerhetskäl och då det nte fanns någon att tillgå. Hyrde babyskydd.

*Barnvagnarna har vi fått, inte splirrans nya med båda från mitten av 2000-talet iaf.
*Inom familjen har vi klädlådor som går runt runt + att vi fått massor av begade kläder från några vänner.
*Gåstol och babysitter har vi lånat av min ena syster.

Jag är bara tacksam över alla saker. Fatta vad pengar vi har sparat. Sen får man ju välja själv vart man vill sätta gränsen.

Vi har fått en hel del begagnat och även köpt en del begagnat. men vi köper och använder bara sånt vi gillar.
Köpte barnvagn begagnad och det är vi glada för nu, då vi sålt den igen :) trodde den skulle vara perfekt för oss men sen visade det sig inte alls vara så ändå. svårt att veta innan vad som passar bäst ;)

Vi hade inga syskon vi kunde ärva efter så åldersskillnaden mellan deras barn och våra är så stor men som tur är har vi snälla vänner! Vi har fått en hel del kläder och det behövdes sannerligen när det blev tvillingar första gången. Nu har jag en snäll arbetskamrat som gav mig hela hennes mammaklädesgarderob och hennes yngsta sons kläder. Vi har kontrat med att ge henne alla vinterkläder och skor som vi har dubbelt utav.

Vi har alltid köpt nya babyskydd (jag fasar för att begagnade ska ha varit med om en krock eller att plasten åldrats) men köpt begagnade vagnar. Nu senast en helt ok svart Emmaljunga duovagn för 500 kr.

En tur till Myrornas tar mig 10 min med bil så skulle vi nu bli "påprackade" någon grej jag mot förmodan inte ville ha så skulle jag skänka den dit.

Jag skulle ha sagt nej till vem som helst, men inte just till henne... Min man har lite svårt att säga ifrån till henne för att han inte vill göra henne besviken och för att inte har några speciella åsikter om klädern. Han skulle kunna använda det på V om inte jag varit emot det. Han tycker att vi väl kan lägga undan kläderna, men jag anser inte att vi har så mycket förvaringsutrymme så vi kan lagra andras skit. Det är därför jag inte säger ifrån, för att det skulle göra min man obekväm. Jag vill inte heller göra mig ovän med svärmor pga en sån sak, man får välja sina strider.

Gud vad jobbigt, jag lider verkligen med dig!
Inte just för att du får begagnade saker utan att du blir påtvingad dem och du inte vill ha dem.
Hoppas att han växer snabbt nu i vinter då så att du kan dumpa skiten hos svärmor igen :devil:.
Eller så säger du att kläderna blev utslitna / förstörda / fula / försvunnit och så kastar du skiten ;).

Det verkar som att mina förvaringsproblem har löst sig, helt på egen hand. :angel:

Det är väl iallafall tur att det inte blir några fler kusiner på den sidan, annars skulle hon nog vilja ha tillbaka grejerna då...

Det verkar som att mina förvaringsproblem har löst sig, helt på egen hand. :angel:

Det är väl iallafall tur att det inte blir några fler kusiner på den sidan, annars skulle hon nog vilja ha tillbaka grejerna då...

Skönt! hehe :p

Är det kläder/saker i bra skick som jag själv skulle kunnat ha köpt så visst, men jag vill inte ha saker bara för att. Men jag erkänner, jag har begagnatfobi, men varför orkar ens folk tycka att man är otacksam för det? Jag vill ha nya fräscha saker till min son och jag har råd att köpa det också. Vad är problemet liksom? :confused:

Problemet är att du framstår som rätt ouppfostrad. Jag skulle ALDRIG vända godhet till något negativt och gnälla. Hade jag inte velat använda den "skitfula" overallen (vad spelar det för roll när man är i stallet, för övrigt?) hade jag bara lagt undan den, eller i värsta fall slängt om det inte fanns plats, eller artigt sagt att vi inte har utrymme för fler grejor nu. Jag hade dock uppmuntrat människor att fortsätta hjälpa mig!

Det kommer att komma en tid då du kanske inte har de där pengarna längre, eller tiden, eller orken, och då kan det vara klokt att inse att människors välvilja inte kommer enbart på dina villkor. Lägg grunden för goda relationer och vårda dem, är mitt råd!

Problemet är att du framstår som rätt ouppfostrad. Jag skulle ALDRIG vända godhet till något negativt och gnälla. Hade jag inte velat använda den "skitfula" overallen (vad spelar det för roll när man är i stallet, för övrigt?) hade jag bara lagt undan den, eller i värsta fall slängt om det inte fanns plats, eller artigt sagt att vi inte har utrymme för fler grejor nu. Jag hade dock uppmuntrat människor att fortsätta hjälpa mig!

Det kommer att komma en tid då du kanske inte har de där pengarna längre, eller tiden, eller orken, och då kan det vara klokt att inse att människors välvilja inte kommer enbart på dina villkor. Lägg grunden för goda relationer och vårda dem, är mitt råd!

Men hon blev ju påtvingad kläderna.
Svärmor lämnade dem och sa att "De här SKA lillen ha på sig i vinter.
Så gör man inte.
Svärmor hade kunnat skött det finare.

Men det var ju det jag gjorde, alltså tackade, log, tog emot och la undan. Jag skulle inte "bråka" om den sådan grej. Däremot avreagerade jag mig här på forumet, svärmor har inte en blekaste aning om vad jag tyckte om sakerna. Det var folk på forumet som tyckte jag var otacksam och det var det jag reagerade över att man orkar bry sig om. Fick dessutom rådet att ta upp det direkt med svärmor istället för att gnälla. Men jag vill som sagt inte göra mig ovän med svärmor.

Jag kan tycka att det är mer oartigt att tacka och ta emot när man inte vill ha sakerna, bara för att vara artig. Skulle jag ge bort saker som betyder mycket för mig (som de där fårskinnsgrejerna som hon köpte till första kusinen för 14 år sen) så skulle jag bli väldigt ledsen om de togs emot fast de inte ville ha dom. Då skulle jag hellre behålla grejerna. Det försökte jag föklara för min man också, men han vill inte ta diskussionen med sin mamma.

Visst, overallen skulle funka prefekt som stalloverall t.ex, men det är tyvärr inte tillämpligt nu eftersom jag för tillfället inte rider.

Det sista har du självfallet helt rätt i. I en annan situation hade det varit helt annorlunda. Det har funnits tillfällen i livet då jag köpt beganade saker på myrorna för att jag inte haft råd till nytt. Men just nu behövs det inte och då köper jag gärna nytt.

Så gör man inte.
Precis. Svärmor har rätt starka åsikter och har tydligen inte förstått att vi har TOTALT olika smak vad gäller precis allting. Eller också har hon förstått, men försöker "åtgärda" det.

Det försökte jag föklara för min man också, men han vill inte ta diskussionen med sin mamma.

Men varför skall du putta din man framför dina åsikter ?
Det är ju du som har problemet inte han, även om det råkar vara hans mamma

Jag har svårt att tro att hon skulle godta ett enkelt nej från mig utan att gå vidare till honom. Isåfall skulle det krävas en större grej av det hela och det är ju som sagt inget livsavgörande, därför känns det helt onödigt att ta stiden. Han ville ju inte heller det, så jag har inte puttat honom. Hade det varit en annan sak, som att hon t.ex gav V saker att äta som vi tycker är olämplig, så hade jag utan tvekan sagt åt henne direkt på skarpen utan att be min man göra det.

Så gör man inte.

Yes, men hon kommer att behöva svärmors hjälp i framtiden, så då är det kanske en detalj som man får leva med.

Jag tar gladeligen emot begagnade kläder från omgivningen. Oftast är ju barnkläder så lite använda så varför inte?

Yngsta dottern (9) ärver fortfarande kläder från bekantas äldre barn och hon älskar att få en säck med för henne nya kläder. Det som inte passar skänks bort om inte givaren vill ha dem tillbaka, men oftast är det bra kläder och bra kvalitet!

En del i garderoben är ärvda kläder från syskon/kompisar, men vi köper också nya kläder inför varje tillväxtperiod såklart! Underlättar dock för plånboken att inte behöva köpa allt nytt. Blir ju ett stort antal byxor, tröjor osv som hon växer ur varje år och i reda pengar blir det ju ganska många tusenlappar som sparas in på kläder här iom att jag gärna vill att det ska finnas ett ganska stort urval av "vardagskläder" och sådan skitas ner på löpande band när man som vi gör bor på en gård med djur.

Men det var ju det jag gjorde, alltså tackade, log, tog emot och la undan.

Ok, då tyckte jag att du handlade klokt. Dels som sagt var för att du kan behöva hennes hjälp när du vill gå på puben i framtiden, dels för att det kan vara smart att själv lägga sig på den nivå man vill att andra ska bemöta en på. Hon kanske inte visar den respekt hon borde, och det finns en generationsklyfta som spelar in, men jag tror hon försöker sitt bästa för att erbjuda hjälp. Kanske kan du få henne att köpa något i stället, om du påpekar vad ni verkligen skulle behöva?

Det är lite av en kulturkrock mellan oss, skulle jag nästan vilja påstå. Vi har nog ganska starka åsiker båda två när det gäller vissa saker och vi tycker såklart inte lika. Det repekterar jag, men jag vill som sagt inte att hon ska bestämma över vad vårt barn ska ha på sig. Jag talar inte om för dom hur de ska ha saker och ting.

Hon har köpt nya fina kläder på Polarn och Pyret flera gånger också och det är jag otroligt tacksam över. Dessa kläder har mottagits med en helt annan entusiasm från min sida, så skulle hon vara lite mer lyhörd så skulle hon nog förstå att jag inte vill gamla saker.

Jag tycker nog snarare tvärtom att man måste markera om man upplever att hjälpen och gåvorna man får ges på ett påfluget och distanslöst sätt. Min svärmor har varit väldigt på och hade lätt kunnat ta över hela projektet barn om vi inte hade satt lite gränser. De äldre barnbarnen har hon tex gett sig på att klippa, introducera godis till och bestämt sig för att barnen skulle sluta med napp utan att stämma av med föräldrarna, sånt är ju toppen om man trivs med det men om man vill bestämma sånt själv så måste man dra gränser. Att bli förälder är ganska krävande för just de två som blir det, man ska inte samtidigt behöva lägga sig ner och bli en dörrmatta för släktens bebislängtan bara för att få casha in hjälp senare. I ett enstaka fall som TS så behöver det ju inte detta betyda något och man kan agera neutralt men om man känner att det är ett mönster som återkommer så måste man markera innan hela relationen brakar samman.

Senast ändrad:

Min svärmor har varit väldigt på och hade lätt kunnat ta över hela projektet barn om vi inte hade satt lite gränser.

Men det låter ju mer extremt och nästan lite egenmäktigt förfarande. (Gud vad skönt att jag slipper!) Så uppfattade jag inte TS första inlägg i alla fall, men det är ju svårt att veta på distans, sas.

Yes, men hon kommer att behöva svärmors hjälp i framtiden, så då är det kanske en detalj som man får leva med.

varför kommer hon behöva svärmors hjälp i framtiden? :confused: *hänger inte med*

Men alltså... KLÄDER kan jag förstå, och även bebisen inte bryr sig om omaka strumpor så är jag en sån som faktiskt bryr mig om sånt - dock... :o
Men just sånt här som gäller lite större grejer, vagn och bilbarnstol och sånt.. Det ska ju vara bäst - vad är det som säger att nån annan tycker är bäst, är bäst för mig/oss?

Jag är nog lite konstig...

Men alltså... KLÄDER kan jag förstå, och även bebisen inte bryr sig om omaka strumpor så är jag en sån som faktiskt bryr mig om sånt - dock... :o
Men just sånt här som gäller lite större grejer, vagn och bilbarnstol och sånt.. Det ska ju vara bäst - vad är det som säger att nån annan tycker är bäst, är bäst för mig/oss?

Varför bryr du dig om sådant?
Jag har aldrig förstått mig på mödrar som ser på sina barn som dockor som ska kläs upp i "fina saker" och varför man så tidigt markerar för barnen att det är viktigt hur de ser ut. Vad vill man fostra fram med det?

Men visst, om du vill köpa det bästa till ditt barn (oavsett om det är urvuxet efter fyra månader eller så) - gör det. Men tyvärr måste jag säga att hela resonemanget skriker yta. Bara det får mig att rysa.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar