Att ta emot andras begagnade saker...

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

När jag (äntligen!!) blev gravid tänkte jag mycket som du (hade begagnatfobi och ville inte ha saker 'nån annan unge kräkts på' eller som jag inte valt), och när dottern föddes köpte vi såååå mycket grejer... men nu när hon är 2,5 har jag insett hur lite småbarnssaker slits, och köper och säljer på blocket utan att tänka mer på det. Jag ger bort våra gamla saker och lånar ut det, men är tydlig med att de kan gå igenom vad de vill ha och lämna tillbaka resten till mig, så tar jag hand om det. Skulle detta störa mina vänner/min familj på något sätt skulle jag nog bli förvånad och ganska lessen över att de inte bara kunde säga det då. Jag vill ha nya madrasser/täcken etc, men i övrigt handlar jag gärna beggat och tar emot också!

Svärmor gav oss mycket 70-talsgrejer som vi helt enkelt förklarade att vi inte ville ha för att plasten var gammal eller för att vi inte ansåg sakerna säkra, och det förstod hon, inget mer med det. Och hon har handlat mängder med nya saker åt oss, och jag är väldigt tacksam för det (att åka och handla kläder med en tvååring är inte alltid lätt :D) och jag låter henne ibland välja vad dottern skall ha för overall, även om jag egentligen valt en annan om jag fått. Men hon blir så glad och stolt så det ger jag henne så gärna, hur stor grej är det egentligen? Det kommer många vintrar :).
Att vårda sina familjerelationer blir så viktigt när man delar kärleken till ett barn med dem, man måste kunna sätta gränser men också ge med sig lite tycker jag.

varför kommer hon behöva svärmors hjälp i framtiden? :confused: *hänger inte med*

Men alltså... KLÄDER kan jag förstå, och även bebisen inte bryr sig om omaka strumpor så är jag en sån som faktiskt bryr mig om sånt - dock... :o
Men just sånt här som gäller lite större grejer, vagn och bilbarnstol och sånt.. Det ska ju vara bäst - vad är det som säger att nån annan tycker är bäst, är bäst för mig/oss?

Jag är nog lite konstig...

Bilbarnstol köper jag också alltid ny - där är det ju säkerhet inblandat, de har ju ett bäst-före-datum som inte alla respekterar. Och vagn är så individuellt, så där får man ju fråga och ta emot ett svar liksom. Men skulle jag få en gratis skulle det ju vara värt att testa den - funkar den inte är det bara att köpa en ny och ge bort/lämna tillbaka den andra?

Och även om man inte behöver 'svärmors hjälp' så är svärmor barnets FARMOR. Och den relationen är så himla viktig i de flesta fall, och där kan man som förälder underlätta så mycket genom att underlätta hela familjerelationen. Inte alltid en dans på rosor, men att ge farmor lite cred brukar sluta med att alla går plus :).

Och även om man inte behöver 'svärmors hjälp' så är svärmor barnets FARMOR.

Ja, exakt. Och annars kommer det väl gnälltrådar om det i stället: X vill inte hjälpa till att passa barn, hur kan X vara så självisk????

Ja, jag har en ganska dominant men väldigt snäll svärmor, och det är svårt med gränsdragningar ibland - men jag brukar se det just som att hon är min dotters farmor och det är min plikt att underlätta deras umgänge. Och hon lyser när hon ser klänningen som hon köpt på Elina, eller om jag berättar hur mycket Elina uppskattade någon leksak. Det är mysigt.
Ibland får hon direkt olämpliga saker, för små, för ömtåliga eller så, men då lägger jag undan dem och säger till svärmor att vi får ta fram det när hon kan hantera det, vad roligt att vi kan ha en överraskning i skåpet till senare. Och det accepteras. Är man bara rak och ärlig och generös med det som är viktigt för dem så brukar allt bli bra.

Är det vanligt detta att få massor av saker från föräldrar/svärföräldrar? Börjar fundera, vi har fått ett spjälskydd och en liten leksaksanka (typ välkommen-till-världen) av våra svärföräldrar, och ingenting av mina föräldrar. Har svårt att tro att vi kommer få mer saker, annat än någon julklapp, framöver heller. Är det väldigt udda?

(ingenting jag sörjer över, men det framstår ju som extremt ovanligt om man läser här, där alla verkar få lådvis med prylar varje vecka nästan)

Jag tar gärna emot begagnade saker bara de är i vettigt skick och passar sonen.

Eftersom han spytt massor så har det varit nödvändigt med mycket kläder då vi inte hade egen tvättmaskin utan måste boka tid. Handtvätta fick man göra ändå en del. Och det var ju inte min favoritsysselsättning.

Tack och lov så får vi inte hinkvis av familjen. Farmor och farfar är nog de som köper/stickar mest fast det är inte så mycket.

Jag har nämligen sagt att den som köper en massa saker till vårt barn får komma hit och städa själva.;)

Jag har tackat och tagit emot i princip allt vi fått. Det enda jag kommer på jag tackat nej till är en bilbarnstol (den som kommer efter babyskyddet). Den ansåg jag var för gammal eftersom den var äldre än vad som rekommenderas när man börjar använda den till ett nytt barn. Men detta var ju för att jag vill att mitt barn skulle åka säkert. Annars har jag tagit emot barnvagn, fast jag köpte en ny scooter som komplement när sonen var 7-8 månader samt spjälsängar, babygym, hoppgunga och kläder. Något som jag aldrig skulle köpa själv är faktiskt just en hoppgunga så jag är glad att vi ärvde den för det är inte mycket den har använts.

Visst just barnvagn kan ju vara lite trist att ärva om den inte är "fin" men annars tycker jag inte att det spelar särskilt stor roll om man inte har det hippaste babygymet (som mina barn heller aldrig uppskattat) eller den snyggaste gåstolen.

Till sonen köpte jag mest kläder för det var kul eftersom han kunde ärva massor från sin 9 månader äldre kusin. Nu till dottern får jag köpa alla kläder eftersom vi inte har någon större tjej att ärva från och jag inte tycker det är speciellt kul att klä henne i killkläder. Men ååååååh, vad det skär i hjärtat när hon växer ur kläderna och jag inte har någon annan att lämna över de fina tjejkläderna till.

Varför bryr du dig om sådant?
Jag har aldrig förstått mig på mödrar som ser på sina barn som dockor som ska kläs upp i "fina saker" och varför man så tidigt markerar för barnen att det är viktigt hur de ser ut. Vad vill man fostra fram med det?

Men visst, om du vill köpa det bästa till ditt barn (oavsett om det är urvuxet efter fyra månader eller så) - gör det. Men tyvärr måste jag säga att hela resonemanget skriker yta. Bara det får mig att rysa.

Nu menade hon ju att det var bilbarnstol och vagn och sådant som skulle vara "bäst".
Barnvagnar kan man ju ta emot begagnade, men det är ju inte så jättestor chans att vagnen uppfyller ens egna kriterier.
Bilbarnstolar ska man helst köpa nya så att man vet att de är okrockade och inte spröda i plasten .

Visst just barnvagn kan ju vara lite trist att ärva om den inte är "fin" men annars tycker jag inte att det spelar särskilt stor roll om man inte har det hippaste babygymet (som mina barn heller aldrig uppskattat) eller den snyggaste gåstolen.

Fast det tycker jag spelar roll - inte för bebisens skull, men för ens egen. Babygymet t ex står framme i vardagsrummet hela tiden hos oss, och då är det ju trevligt om det är ett man själv tycker är fint, och inte blir beklämd när man ser det för att det är så fult. Inte för att det behöver vara hippt, utan för att det är trevligare att ha fina än fula saker i sitt hem.

Till sonen köpte jag mest kläder för det var kul eftersom han kunde ärva massor från sin 9 månader äldre kusin. Nu till dottern får jag köpa alla kläder eftersom vi inte har någon större tjej att ärva från och jag inte tycker det är speciellt kul att klä henne i killkläder. Men ååååååh, vad det skär i hjärtat när hon växer ur kläderna och jag inte har någon annan att lämna över de fina tjejkläderna till.

Vad är skillnaden? Förutom kläder med volanger och puffärmar då, men annars är väl fina babykläder lika fina på en pojke? Vi har ärvt kläder från barn av motsatt kön, och det har inte varit några problem alls, massor av jättefina kläder!

Vi får inte heller en massa saker från svärföräldrarna, tror jag fått ett set kläder och två paket blöjor (som jag uppskattade!). Mina föräldrar köper saker sporadiskt, men inte jätteofta (kanske blir mer sällan eftersom vi inte bor i samma land, men de brukar å andra sidan ha med sig saker när de kommer och hälsar på).

Är det vanligt detta att få massor av saker från föräldrar/svärföräldrar? Börjar fundera, vi har fått ett spjälskydd och en liten leksaksanka (typ välkommen-till-världen) av våra svärföräldrar, och ingenting av mina föräldrar. Har svårt att tro att vi kommer få mer saker, annat än någon julklapp, framöver heller. Är det väldigt udda?

(ingenting jag sörjer över, men det framstår ju som extremt ovanligt om man läser här, där alla verkar få lådvis med prylar varje vecka nästan)

Det beror nog på vad man har för bekant och släktskaps krets, när vi fick våran första så var det bara en som vi stod nära som hade fått barn före oss. Så till första barnet fick vi inte ärva så mycket i början, när tvåan kom hade vi byggt upp ett nätverk av andra barnfamiljer, och andra hade hunnit få barn så då kom kläderna, leksaker har jag tacka nej till eftersom jag har ansett att vi har haft så mycket efter första.

Vet inte hur vanligt det är - av mina föräldrar har vi inte fått något direkt, men svärmor överöser oss med saker - bra saker. Hon är ju från sydeuropa, plus att maken är enda barnet, så hon har en liten annan syn på hur involverad man 'ska' vara som farmor :)

Är det vanligt detta att få massor av saker från föräldrar/svärföräldrar? Börjar fundera, vi har fått ett spjälskydd och en liten leksaksanka (typ välkommen-till-världen) av våra svärföräldrar, och ingenting av mina föräldrar.

Jag har inte fått någonting från någondera sidan. Bara lite fina plagg från kollegor.

Vi får ärva en hel del från bebisens kusin som kommer vara rätt exakt ett år äldre. Kläder, leksaker och babyskydd. Tycker det är okej med babyskyddet eftersom mamma köpte det för 3 år sedan till den äldre kusinen, plasten har en sagd livslängd på 10 år och jag vet med säkerhet att den är okrockad. :)

Nu har min bror en son och en dotter, så kläder blir inga problem att ärva. Ofta är ju ärvda kläder mjukare än nya eftersom de är tvättade flera gånger.

Svärmor/svärfar har vi inte fått något från vad jag vet. Min mamma har köpt mer kläder än jag till bebis som kommer i vår. Det är helt okej för mig, jag vet att vi har samma smak. Sambon tror jag inte gillar det lika mycket som jag, men han säger inte emot.

Vagn kommer vi nog att köpa en ny själva för där har jag krav. Spjälsäng blir också en ny. Fick erbjudande om att ta sambons gamla, vilket hade varit roligt. Men det var 2 cm längre mellan spjälorna än vad som rekommenderas idag, så då backade vi på det.

Bilbarnstolar ska man helst köpa nya så att man vet att de är okrockade och inte spröda i plasten .

Har man fått dem från nära vänner och släktingar är det nog rätt lätt att reda på om de varit inblandade i en trafikolycka. Händer trots allt inte varje dag.

kl

Igår kom sambon hem efter en resa över helgen till sin syster. Han fick med sig tre papperskassar med kläder och filtar, en babylift och en babysitter (tror jag den heter).

Bland de kläderna ska det finnas nya och gamla plagg och filtar, en del handarbetade plagg som svärmor gjort och så kom det med en liten, liten mössa för nyfödda. Herregudan så liten och söt den var! Jag är jätteglad för att svägerskan ville samla ihop saker och kläder åt oss. Det sparar mycket tid och beslut i butik som jag hellre lägger på att vara hemma och ta det lugnt.

Om en månad levererar min syster sina bebissaker till oss. Ska bli jättespännande att se vad det blir för saker. :laugh:

Lite kl

Tror ni det är så pass vanligt att folk har mage att sälja krockade bilstolar att det är befogat att vara rädd?

Det beror nog på vad man har för bekant och släktskaps krets, när vi fick våran första så var det bara en som vi stod nära som hade fått barn före oss. Så till första barnet fick vi inte ärva så mycket i början, när tvåan kom hade vi byggt upp ett nätverk av andra barnfamiljer, och andra hade hunnit få barn så då kom kläderna, leksaker har jag tacka nej till eftersom jag har ansett att vi har haft så mycket efter första.

Fast ärvda saker har vi fått, rätt mycket (och det är jag jätteglad för :bump:), men inte från just föräldrar/svärföräldrar. Jag fattade det inte heller som att det var i första hand ärvda saker man fick från föräldrar/svärföräldrar, utan att de gick och köpte säckvis med prylar hela tiden.

Lite kl

Tror ni det är så pass vanligt att folk har mage att sälja krockade bilstolar att det är befogat att vara rädd?

Nej, det tror jag inte. Vi har gladeligen köpt begagnat. Så vanligt att man krockar är det ju inte.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar