Sv: Att ta emot andras begagnade saker...
SÅ.... har du lite annan bild av mig nu kanske?
Jag har inte suttit och målat upp en bild av dig framför mig, jag funderade mest över dina värderingar. Och snarare, vilka omedvetna värderingar du förmedlar genom ditt handlande.
Jag kan mycket väl förstå din och andras önskan att göra det som är bäst för ditt barn. Men det som är bäst för ditt barn i dag, kanske inte är det i framtiden. Jag tycker personligen inte att vi behöver mer consumerism och hygientänkande i västvärlden. Snarare är det en stor brist på det motsatta, unga mödrar som vågar trotsa de där destruktiva normerna. Det är inte viktigt att vara hel och ren, eller ren och snygg. Särskilt inte om man är en bebis eller ett litet barn. Vår hygienfixering har lett till, bland annat, ökade allergier, hudproblem och multiresistenta bakterier. Vår skönhetsfixering till panisk rädsla för att åldras, låg självkänsla, ångest. Vårt shoppingälskande till att jordens resurser håller på att ta slut snabbare än kvickt.
Min förra chef var förresten väldigt noga med det där med hel och ren. Det ledde till att hennes dotter, 2 år gammal, hade lärt sig att hon inte fick smutsa ner sig. 2 år gammal - och budskapet var redan inpräntat.
Om man tänker lite mer storskaligt är det just hos våra barn det börjar. Alla kan inte ha sitt barns bästa som rättesnöre. Det vore bättre, känner jag, om så många som möjligt hade planetens bästa för ögonen. Och just när det gäller småbarn och snabbt urväxande av både plagg och prylar borde det finnas enorm potential att både göra skillnad och föra vidare kloka värderingar.
(Nu kanske du tröttnar på att köpa nytt i alla fall, när du har lagt ut ett antal tusen för tredje gången samma år, och föräldrapenningen börjar tryta. Och inte minst när hormonerna gått ur kroppen!
)