Att ta emot andras begagnade saker...

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

*kl*

Ni som får mycket av föräldrar/svärföräldrar, brukar de köpa mycket saker till er annars också? Eller är det bara till barnbarnen de shoppar loss?

Varför handlar de saker, är det för att det är kul att shoppa bara, eller för att hjälpa till lite ekonomiskt, eller för att vara delaktiga, eller...?

Klart man får säga nej men vissa saker kan man spara mycket pengar på att
slippa köpa nytt. Vagn tex, men visst ska man bara emot sådant som känns bra.
Vissa saker vill man ju köpa nytt

Varför bryr du dig om sådant?
Jag har aldrig förstått mig på mödrar som ser på sina barn som dockor som ska kläs upp i "fina saker" och varför man så tidigt markerar för barnen att det är viktigt hur de ser ut. Vad vill man fostra fram med det?

Men visst, om du vill köpa det bästa till ditt barn (oavsett om det är urvuxet efter fyra månader eller så) - gör det. Men tyvärr måste jag säga att hela resonemanget skriker yta. Bara det får mig att rysa.

:eek: :eek: :eek:

Rys på du men du har dragit väldigt konstiga slutsatser.

Kl

När ni säger att ni ärver babyskydd, vagn osv, menar ni att ni får grejerna gratis eller betalar ni för dom? Jag skulle aldrig ge bort såna saker då det faktiskt är ett rätt stort värde i det. Kläder kanske, men inte större och dyrare saker. Jag köper gärna nytt, men kalkylerar med att sälja allt sedan så vi får igen kanske hälften av pengarna på så sätt. Fast det kan ju vara annorlunda om man själv fått sakerna eller köpt dem billigt begagnat, att skänka bort det.

Jag måste erkänna att jag börjar förstå att det här med begagnat är vanligare än vad jag förstått. ;) jag som tänkt slänga de billiga kläderna som V haft eftersom jag trott (och tror fortfarande egentligen) att ingen människa skulle vilja sätta på dom på sitt barn. Men jag kanske ska tänka om. De dyrare PoP-kläderna har jag tänkt att försöka sälja.

Eftersom vi ärver från våra syskon som har fått en massa möbler och datautrustning osv från oss så tycker jag att det skulle vara både trist och konstigt om vi då skulle betala för de saker de ger oss. Sambon kom hem från sin syster - som bor 40 mil bort - igår efter att ha levererat ett helt hästsläp med möbler till henne. Att då betala för bebiskläderna han fick med sig tillbaka är för mig främmande. Sen får hon hemskt gärna tillbaks sakerna när bebisen vuxit ur dem. Vi har ändå inte utrymme för att spara allt, men det har hon.

Jag tycker att det handlar om att ge och få inom familjen.

Du får gärna utveckla hur du tänker, så ska jag dra om dem!

Men du verkar väldigt säker på att jag är en ytlig snobb som kommer klä upp mitt barn till en liten docka och lära h*n att det enda som är viktigt här i livet är att se bra ut... :grin:
Jag ser ingen orsak att bevisa någonting för dig. Jag vet själv och det är egentligen det viktigaste. Även om jag fortfarande känner så här: :eek: när jag tänker på och läser det inlägg som du skrev till/om mig.

Är det vanligt detta att få massor av saker från föräldrar/svärföräldrar? Börjar fundera, vi har fått ett spjälskydd och en liten leksaksanka (typ välkommen-till-världen) av våra svärföräldrar, och ingenting av mina föräldrar. Har svårt att tro att vi kommer få mer saker, annat än någon julklapp, framöver heller. Är det väldigt udda?

(ingenting jag sörjer över, men det framstår ju som extremt ovanligt om man läser här, där alla verkar få lådvis med prylar varje vecka nästan)

Vi har hittills inte fatt arva nagonting till vara tvillingar (som snart fyller 3) forutom en lada med bocker och en sack med leksaker - bilbana, bilar, leksakskok och lite andra smaprylar.
Min mamma koper en del till barnen, framst klader och svenska bocker/cd's, for att hon tycker det ar roligt och for att hon saknar dem sa mycket (bor ju i annat land). Sen har kompisar kopt lite smasaker inkl klader till jul/fodelsedag. Svarforaldrarna har i princip inte kopt nagot alls, ens till jul/fodelsedag. Sa det blir att vi far kopa det mesta som behovs.

Jag lagger undan de finare, dyrare kladerna som barnen vuxit ur for att antingen salja eller ge till min syster nar/om hon far barn. Resten ger jag bort till kompisar eller valgorenhet. Samma med leksaker.

Eller förresten... Jag är en totalt o-ytlig person. Jag tänker väldigt lite på mitt utseende. På jobbet brukar de jämföra mitt hår med Plupp (du vet han det där lilla fjälltrollet) och det är ganska bra jämförelse. ;)
Jag använder aldrig smink, inte ens på mitt bröllop.

Jag h a t a r att shoppa, och jag är ganska snål. :o

Men det här betyder inte att jag ser ut som en uteliggare eller att det är ok att göra det. Tvärtom. "Hel och ren" är väl ett ganska bra rättesnöre...

Men jag är gravid i v. 8 och jag tänker verkligen så: Bebisen ska ha det absolut bästa. Och det som andra tyckte var det bästa kanske jag inte bedömer är det bästa....
Det betyder inte automatiskt att jag tänker sätta sprätt på varenda krona jag har "bara för att bebisen ska se ut som en jet-setare".
Det är min omsorg om barnet som ska komma. Eller min osäkerhet. Vilket har jag inte bestämt mig för än.

Jag har i alla fall insett att jag inte behöver köpa ett skötbord eftersom jag faktiskt har ytor som duger utmärkt. :-) och i ladan har jag hittat en spjälsäng som ska in när det börjar bli dags för det.

SÅ.... har du lite annan bild av mig nu kanske?

Ang detta med bilbarnstolar så har jag för mig att det är en rekommenderad hållbarhet på 8 år för att vara säker på att plasten håller. Det blir ju rätt tight om stolen man fått är från en familj som använt den till flera barn.

Vi valde att köpa babyskydd begagnat då de används så kort tid
Sedan nu bilstol nr 2 har vi köpt ny av utgående färg så den var lite billigare, vill inte köpa en bilstol som ska användas 3-4 år begagnad för då blir det ju på gränsen åldersmässigt.

Inte jag heller. Jag tror inte att en enda av alla bilstolar som ligger ute pa blocket just nu har varit krockade. Jag tror inte att foraldrar skulle ljuga och salja nagot till en annan smabarnsfamilj nar det galler nagot sa viktigt. Jag kanske ar blaogd men jag tror faktiskt gott om de flesta manniskor. Jag har en ny och en begagnad till mina barn.

qrumelur om du vill ha det basta till ditt barn varfor inte vara openminded och titta bade pa nytt och begagnat? Annars kanske du missar det som ar bast...

For ovrigt ar det ju bra att folk koper nytt och saljer till oss andra sen. Dessutom haller det varldsekonomin igang.

Eftersom vi ärver från våra syskon som har fått en massa möbler och datautrustning osv från oss så tycker jag att det skulle vara både trist och konstigt om vi då skulle betala för de saker de ger oss. Sambon kom hem från sin syster - som bor 40 mil bort - igår efter att ha levererat ett helt hästsläp med möbler till henne. Att då betala för bebiskläderna han fick med sig tillbaka är för mig främmande. Sen får hon hemskt gärna tillbaks sakerna när bebisen vuxit ur dem. Vi har ändå inte utrymme för att spara allt, men det har hon.

Jag tycker att det handlar om att ge och få inom familjen.
Okej, då är jag med och förstår! :idea: Självklart låter det märkligt att betala varandra om det är både ett givande och tagande. Tänkte inte på det eftersom det är så främmande för mig. Vi har aldrig gett bort och fått saker, utan var och en har skaffat saker från annat håll. Men varken jag eller min man har nån stor släkt, så det har inte funnits något underlag heller.

SÅ.... har du lite annan bild av mig nu kanske?

Jag har inte suttit och målat upp en bild av dig framför mig, jag funderade mest över dina värderingar. Och snarare, vilka omedvetna värderingar du förmedlar genom ditt handlande.

Jag kan mycket väl förstå din och andras önskan att göra det som är bäst för ditt barn. Men det som är bäst för ditt barn i dag, kanske inte är det i framtiden. Jag tycker personligen inte att vi behöver mer consumerism och hygientänkande i västvärlden. Snarare är det en stor brist på det motsatta, unga mödrar som vågar trotsa de där destruktiva normerna. Det är inte viktigt att vara hel och ren, eller ren och snygg. Särskilt inte om man är en bebis eller ett litet barn. Vår hygienfixering har lett till, bland annat, ökade allergier, hudproblem och multiresistenta bakterier. Vår skönhetsfixering till panisk rädsla för att åldras, låg självkänsla, ångest. Vårt shoppingälskande till att jordens resurser håller på att ta slut snabbare än kvickt.

Min förra chef var förresten väldigt noga med det där med hel och ren. Det ledde till att hennes dotter, 2 år gammal, hade lärt sig att hon inte fick smutsa ner sig. 2 år gammal - och budskapet var redan inpräntat.

Om man tänker lite mer storskaligt är det just hos våra barn det börjar. Alla kan inte ha sitt barns bästa som rättesnöre. Det vore bättre, känner jag, om så många som möjligt hade planetens bästa för ögonen. Och just när det gäller småbarn och snabbt urväxande av både plagg och prylar borde det finnas enorm potential att både göra skillnad och föra vidare kloka värderingar.

(Nu kanske du tröttnar på att köpa nytt i alla fall, när du har lagt ut ett antal tusen för tredje gången samma år, och föräldrapenningen börjar tryta. Och inte minst när hormonerna gått ur kroppen! :D)

Det känns som du drar väldigt stora växlar.

Tror du verkligen att om man inte låter sitt barn gå i smutsiga och trasiga kläder, så kommer det få en panisk rädsla för att åldras och låg själkänsla?:crazy:

Ärligt talat, vem, utom barn som växer upp i fattigdom och misär, låter sina barn alltid vara trasiga och smutsiga?

För övrigt är det en total myt att det finns ett specifikt graviditetshormon som gör att man vill köpa bebiskläder.

Jag tycker inte att det är så konstig reaktion när man står inför något nytt att vilja ha kontroll och styra och planera på egen hand för att skapa sig en bild av det som komma skall, det är lite en del av processen för en del. Visst har du rätt i det du skriver men just den tiden när man får sitt första barn kan jag förstå att det inte är prio ett att tänka samhällsmedvetet. Som flera uttrycker i tråden så lägger ju sig det behovet ganska snabbt för de flesta.

Och ska man vara samhällskritisk och miljömedveten så borde ingen av oss hålla på att lägga tusentals inlägg på forum på nätet, datorer och mobiler tar mycket resurser i anspråk både när de produceras och används. Det finns ju nån uträkning av att två googlesökningar motsvarar en uppvärmning av en kanna vatten i vattenkokare, så det är långt ifrån helt oproblematiskt ur ett miljöperspektiv att hänga på buke...

Tror du verkligen att om man inte låter sitt barn gå i smutsiga och trasiga kläder, så kommer det få en panisk rädsla för att åldras och låg själkänsla?:crazy:
Ärligt talat, vem, utom barn som växer upp i fattigdom och misär, låter sina barn alltid vara trasiga och smutsiga?

Att ha udda sockor är knappast att leva i misär. Eller om det är hål på dem, eller om de är skitfula eller begagnade. Eller om man blir grön på knäna av att landa i gräset. Osv. Jag tycker verkligen att det är dags att ifrågasätta de normer som gör oss så rädda för bakterier och smuts att vi håller på att förlora antibiotikavapnet. Det finns inget fog för det i den delen av världen vi lever i.

Men var kommer alla dessa extrema hygien-idéer ifrån, anser du? Någon måste ha planterat dem och fått människor att gå på dem. En sådan där grej är till exempel att bada bebisarna nästan dagligen. Och vem har fått så många av oss att tro att second hand är sämre än nyköpt?

Jag ser mammor varje dag som klär upp sina barn i moderiktiga/dyra kläder från dag 1. Det vore väldigt skönt om det kom en generation mammor som kunde stå motpol till det beteendet, för det har verkligen inget med barnens bästa att göra.

men just den tiden när man får sitt första barn kan jag förstå att det inte är prio ett att tänka samhällsmedvetet.

Jag tror det där är antingen eller. För vissa är det nog en tid då de på allvar börjar tänka framåt - vilken värld vill de att deras barn ska leva i? Somliga andra verkar gå lös på bebismarknaden som om livet hängde på det. Jag funderar mest över "vad som är bäst för mitt barn". Svaret på den frågan, hur jag än tolkar den, kan knappast vara nya kläder.

så kommer det få en panisk rädsla för att åldras och låg själkänsla?

Ja, hela 80- och 90-talsgenerationen präglas av att konsumera sig till identitet, i alla fall om man får tro våra trendanalytiker. Och konsekvensen av det är ju att man klär sig till självkänsla (vilket fungerar sådär). Vem har lärt dessa ungdomar det?

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar