Att ta emot andras begagnade saker...

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

Bara för att man inte tar emot alla kläder man får betyder det ju inte att man är en sämre människa eller att barnet kommer att få men för livet.

Jag har aldrig heller satt likhetstecken mellan incident A och incident B. Det är andra som har gjort den tolkningen, antagligen för att hela resonemanget verkar lite mer korkat svart-vitt då. Men hur förklarar du ångesten när det gäller just utseende redan bland 9-åringar? Vad kan få dem att vilja svälta sig själva och följa diverse dieter (dieter som inte ens var uppfunna när jag var liten)? Och vad får dem att drabbas av ångestsjukdomar när de är 17-18? Med tanke på den höga materiella standard som vi trots allt kan erbjuda dem, och deras ökade köpkraft och goda hälsa, är det något annat som oroar dem. Men få verkar vara beredda att ens koppla detta till sitt sätt att spä på eller skapa olika värderingar.

Jag hade en kollega som klagade på att hennes dotter ville gå ner i vikt. Dottern var 8 år gammal. Hon undrade vad i hela friden som kunde ha fått tjejen att ens tänka i sådana banor, och trodde att influenserna måste ha kommit från andra mammor på förskolan. Och jag svarade bara rakt på sak: "vet du hur ofta du fäller negativa kommentarer över ditt eget utseende? Självklart har du också påverkat henne."
Hon trodde mig såklart inte.

Mina föräldrar har aldrig haft ont om pengar, men de har alltid varit noga med att vi inte ska ha mer än någon annan och de har inte börjat ge oss dyrare gåvor förrän vi varit stora nog att uppskatta dem och dess värde.

Så jag tror faktiskt inte att allt sitter i kläderna, det mesta kommer ifrån föräldrarnas sunda uppfostran.

Uppfostran tolkar jag som aktiva handlingar att lära barnen saker och ting. Men barnen lär sig minst lika mycket rent passivt, bara av att snappa upp undertexter, undertoner, vuxna resonemang. Det är som med djur: de lär sig saker även när vi inte lär dem saker. Jag tror inte du kan skilja på vad vi sätter på barnen för kläder eller hur vi hanterar våra relationer till släktingar som vill ge oss saker, och ren uppfostran.

Jag har aldrig sagt att det är FEL. Jag vet inte varför alla mödrar i tråden genast går på defensiven om detta? Jag efterlyste andra uppfostringsideal. Nämligen att redan från början tona ner utseendefixeringen och kanske erbjuda alternativ som inte handlar om att vara fullständigt nedsmutsad hela tiden (mabuses tolkning för övrigt), bara att det inte spelar någon roll om kläderna matchar, är begagnade, gamla eller nya. Bara de fungerar. Kalla det en normförändring som kan balansera upp den flod av budskap som gör gällande att du inte duger om du inte är attraktiv och sexuell. Ungefär som du skriver att man måste vara lite snygg om man jobbar på kontor. Det gör jag varje dag - nej, det behöver man inte. Och inte så märkligt ser jag inte alls samma krav på männen att vara matchande klädda. och jag skulle faktiskt bli förvånad om Mabuse, som är verksam inom forskningsvärlden, har slagits av alla prydligt klädda gråhåriga akademiker i korridorerna...

Jag tror du skulle bli förvånad om du kikade in i våra korridorer. Forskare ser inte riktigt ut som du tror. ;)

Skämt åsido, jag har inga problem med normförändring, mindre fokus på yta etc. Det jag reagerade på var just att du skrev att barn ska inte vara hela och rena. Är man inte hel och ren, så är man ju smutsig och trasig, eller hur menar du?

För jag anser nämligen just att det är bra om man är hel och ren. Det behöver inte vara senaste mode, det behöver inte vara nytt, det behöver absolut inte vara sexualiserande (varken för barn eller vuxna). Men jag kan verkligen inte se varför det skulle vara dåligt för barn att vara hela och rena (åtminstone, som någon skrev, när dagen börjar. :D)

Och jag tror att man kan bry sig om sitt utseende på nivån att man klär sig hyfsat prydligt, inte luktar illa, inte går med trasiga kläder, utan att bli ett utseendefixerat modeoffer med självsvält och stringtrosor på agendan. Jag själv varken svälter mig eller bär stringtrosor, men för den skull bryr jag mig ändå lite om vad jag sätter på mig och sjavar inte runt bland studenterna i smutsiga, trasiga kläder.

Uppfostran tolkar jag som aktiva handlingar att lära barnen saker och ting. Men barnen lär sig minst lika mycket rent passivt, bara av att snappa upp undertexter, undertoner, vuxna resonemang. Det är som med djur: de lär sig saker även när vi inte lär dem saker. Jag tror inte du kan skilja på vad vi sätter på barnen för kläder eller hur vi hanterar våra relationer till släktingar som vill ge oss saker, och ren uppfostran.

Det är klart de gör. Just därför tycker jag det är bra att lära dem hur man klär sig hyfsat prydligt, hel och ren och hyfsat matchande, och förstår hur man gör när man köper kläder.

Jag vill inte uppfostra mitt barn till att tro att kläder har man rätt att få gratis av vänner och bekanta och behöver aldrig betala för, och man behöver inte tänka på om kläderna är hela och rena eller passar ihop när man klär på sig på morgonen. För jag tycker det är rätt viktigt att man kan klä sig så att man inte ofrivilligt uppfattas som en excentrisk lodis.

Jag vill inte uppfostra mitt barn till att tro att kläder har man rätt att få gratis av vänner och bekanta och behöver aldrig betala för, och man behöver inte tänka på om kläderna är hela och rena eller passar ihop när man klär på sig på morgonen. För jag tycker det är rätt viktigt att man kan klä sig så att man inte ofrivilligt uppfattas som en excentrisk lodis.

Det är nog därför vi inte når varandra i den här diskussionen. För mig är det inte viktigt alls, och jag ser inte alls något problem med excentriska människor som agerar efter eget huvud. Samhället behöver fler sådana, inte färre.

Skämt åsido, jag har inga problem med normförändring, mindre fokus på yta etc. Det jag reagerade på var just att du skrev att barn ska inte vara hela och rena. Är man inte hel och ren, så är man ju smutsig och trasig, eller hur menar du?

Nej. Jag tror inte att människor är särskilt smutsiga över huvud taget, eller kläder är särskilt rena. I vilket fall som helst, är hudavlagringar på insidan av ett par byxor förmodligen betydligt harmlösare att gå omkring med än spår av gifter från tvättmedel och en rad andra kemiska substanser från färgning. Jag förstår inte alls samhällets upptagenhet av detta. Vi lever ju knappast i medeltidens pestsmitta längre. Vad definierar du själv som rena kläder - att de ska vara nytvättade varje dag? Och är en reva i jeansen ett problem? (givetvis är det inte särskilt trevligt att gå omkring med bajsfläckar, men det hör väl knappast till vanligheterna - så ja, där drar jag lätt en gräns).

Men när jag tänker efter har jag faktiskt en blodfläck på min tröja just nu, som jag inte har orkat tvätta bort. Men jag planerar gå ner på stan i den i alla fall. Jag kan ju göra en empirisk förfrågan och kolla om min man har upptäckt den? ;)

Eller så försöker jag beskriva en större bild eller mönster, och du tittar på din dotter och säger: "nej, det stämmer inte, för så gör inte min 8-åring." Kanske inte riktigt samma sak?

Om du har fortsatt att läsa hela inlägg så hade du även kunnat läsa att jag pratar om hennes klasskamrater... Men visst okej, jag bor väl på en väldigt udda plats som inte stämmer in i din bild, restän av alla föräldrar klär på sina 8 åringar stringtrosor och högklackat... Att saker finns till salu betyder inte att det köps... Och man bör även tänka på att även om en 8 åring kan ha 130 i storlek så finns det även äldre som oxå kan ha det.

Om vi nu ska prata om utbudet så blir jag lite ledsen när dottern har kommit upp på 130 i storlek då utbudet är väldigt kort och lite för tufft för att jag ska vilja köpa det till dottern, vilket gör att jag plockar det jag vill ha, köper från lite "udda" ställen och får ihop en garderob som passar oss.

Vad kan få dem att vilja svälta sig själva och följa diverse dieter (dieter som inte ens var uppfunna när jag var liten)? Och vad får dem att drabbas av ångestsjukdomar när de är 17-18? Med tanke på den höga materiella standard som vi trots allt kan erbjuda dem, och deras ökade köpkraft och goda hälsa, är det något annat som oroar dem.

Hur gamal är du? Min mamma pratar om olika dieter som hon är uppväxt med och hon är född på 40 talet... Och ja dieterna har ändrats men hetsen om vikt har funnits väldigt länge, oavsett vilka kläder de har haft... Ångest är inte heller något nytt påfund, 17-18 åringar var inlagda redan då, däremot var behandlingsmetoderna lite värre, elchocker och hårt medicinerade för att hålla dem lugna. Så nej det är varken bättre eller sämre nu eller då, bara lite annorlunda kläder, eller nej inte ens det för det mesta modet kommer igen...

Jag själv varken svälter mig eller bär stringtrosor, men för den skull bryr jag mig ändå lite om vad jag sätter på mig och sjavar inte runt bland studenterna i smutsiga, trasiga kläder.

Det där är intressant, även om det är helt off topic. Min kvinnliga chef kom till jobbet häromdagen i väldigt snygg outfit, och jag kommenterade det förstås. Det visade sig att hon skulle på något viktigt möte, och hon påpekade då att "jag försöker att i alla fall se ut som en chef." Varpå jag sa: "har du ens sett hur dina manliga kollegor klär sig? Nej, de kanske inte bär t-shirtarna ut och in, men många har synbara svettfläckar, håret på totalända, slafsiga tröjor och wow - de behöver inte se ut som chefer. Så varför behöver du?"

Typiskt kvinnligt, det där, med hygien och hel och ren. Det finns självklart en massa män som bryr sig om sådant också, men generellt är i alla fall min erfarenhet att de inte ens ser detaljer som vi kvinnor hänger upp oss på. Som blodfläcken på tröjan.

(Min man är ju för övrigt forskare och det är mer regel än undantag att han har t-shirten ut- och in. )

Så nej det är varken bättre eller sämre nu eller då, bara lite annorlunda kläder, eller nej inte ens det för det mesta modet kommer igen...

Jag tror få som studerar samhällstendenser och trender skulle hålla med dig om att det inte är någon skillnad, hur man än mäter (jag kan i alla fall inte komma på någon). Oavsett om du tittar på snabbmatsutveckling, fetma och skönhetsindustri, musik, media, massmedia, internet... Och ingen skulle nog göra sina analyser utifrån 8-åriga dottern och hennes klasskompisar, heller.

Så jag lägger nog ner den här debatten.

Det är nog därför vi inte når varandra i den här diskussionen. För mig är det inte viktigt alls, och jag ser inte alls något problem med excentriska människor som agerar efter eget huvud. Samhället behöver fler sådana, inte färre.

Självklart kan man klä sig som en excentrisk lodis - om man vill. Men jag vill att mitt barn ska ha möjligheten att göra ett medvetet val. Inte att det klär sig som en lodis för att det inte vet hur man gör för att klä sig normalt, i hela och rena kläder. Det är en annan sak.

Jag vill att mitt barn ska kunna passa in i samhället, och kunna göra ett gott intryck om man vill, t ex på en jobbintervju. Den som kommer smutsig och trasig med illasittande kläder på en intervju kommer få det tufft att få jobbet, och jag tycker att man gör sitt barn en björntjänst om man inte bibringar dem sånt man behöver kunna för att fungera i samhället.

Sen kan man vid andra tillfällen klä sig annorlunda, men man ska veta hur man gör, och förstå att den allmänna normen är att vara hel och ren, och att man väljer att avvika ifall man väljer att gå i smutsiga och trasiga kläder.

Jag blev överröst ett tag av kläder.
Tog emot allt, även vissa plagg var fullständigt vansinnigt fel.

Gjorde en övervägning & skickade vidare det jag inte ville ha.

Det är väldigt dyrt att få barn, dotterns uppdatering av vintergarderoben kostade mig 3.000kr, Skor, overaller, fleece, mössor, vantar, fuskpolos & trippelt av allt.

(Nu fick jag ett par överaller & 2 par skor, det uppskattades verkligen)

Ett set på dagis & 2 set hemma, då fröken gärna gojsar runt i skiten i stallet & i leran på gårdsplan. :D

Jag tror inte att ångesten sitter i kläderna, utan hur samhället ser ut idag med dagens ideal. Det är klart att barnen påverkas av det som föräldrarna säger och vad de hör andra vuxna prata om. Det räcker ju med att gå förbi en tidningshylla med alla modetidningar för att känna sig tjock, även fast man inte är det.

För mig är uppfostran allt det där, då ser vi olika på det. För mig är inte uppfostran bara att lära barnet att säga tack för maten, utan att se till att man har ett sunt ideal osv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar