Att starta en ridskola.

Sv: Att starta en ridskola.

Du skrev i ett inlägg tidigare att du förhoppningsvis kunde låna 2 hästar och att starta med 3 är på gränsen att ens kunna kalla det verksamhet.

Köper du hästarna utbildade? Det tar ett tag att träna upp en grön häst annars.

Där jag red när jag var liten fanns inget ridhus till en början. Jag tror vi red i tält på vintern, tills de fick tillstånd att bygga. Kanske hade varit något till att börja med?

jag jobbade på ett ställe där de hade ett öppet ridhus, dvs, sarg och tak. Men det vet jag inte om det är enklare eller billigare egentligen. Men det funkade absolut.

Du skrev i ett inlägg tidigare att du förhoppningsvis kunde låna 2 hästar och att starta med 3 är på gränsen att ens kunna kalla det verksamhet.

Köper du hästarna utbildade? Det tar ett tag att träna upp en grön häst annars.

Tar du mig för nybörjare eller? Jag har tränat upp flertalet hästar från noll till msv klass.

Jag har tre hästar (som jag själv äger) som skulle kunna ingå och jag kommer att kunna låna två till och säkert fler om jag vill.

I början kommer det nog heller inte kallas verksamhet.

Tar du mig för nybörjare eller? Jag har tränat upp flertalet hästar från noll till msv klass.

Jag har tre hästar (som jag själv äger) som skulle kunna ingå och jag kommer att kunna låna två till och säkert fler om jag vill.

I början kommer det nog heller inte kallas verksamhet.

Jag tar dig inte för något, jag var bara nyfiken då du skrev:

Jag har redan tre sådana hästar. Det är mina hästar och mina hästar är alltid utbildade lägst msv dressyr.

Då låter det onekligen som om du köper in hästar som är utbildade.

Ok sorry, men det lät som att du menade att jag inte hade koll.

Ingen av mina hästar har varit särskilt utbildad när jag köpt dem. Det jag menar är att jag alltid utbildar dem till msv nivå. Vilket i sig inte egentligen är speciellt svårt. Observera att de är utbildade till den nivån i dressyr. Dessa hästar jag har nu är inte tävlade mycket i dressyr och min gamle man är en ren hopphäst men han kan trampa iaf. :)

Ska jag vara ärlig så skulle jag nog nappa och rida på din ridskola. Jag har under hela min uppväxt med hästar och även nu aldrig varit beroende av ett ridhus. Blir istället superglad över att få rida på en helt vanlig och bra ridbana. Klär man sig rätt så är vädret inget större problem och är det en mindre ridskola blir det kanske även mer flexibelt...Rider hellre på mindre ridskola och får allt runt omkring, att man kan var länge i stallet och pyssla och få en relation till häst och människor än en stor ridskola med ridhus..

Nu driver inte jag en ridskola men har två barn som kommer och rider min lilla Shettis, jag och min syster ger även lektioner till dom för att dom ska komma vidare i ridningen, dom rider alltså bara hos oss och inte på en ridskola och vi ser stor utveckling på shettisens medryttare som ridit längst (ett år) Båda barnens föräldrar tycker det är toppen hos oss just för att barnen får ta tid på sig, man behöver inte stressa fram saker och dom får lära sig allt runt omkring...

Som sagt, sånt lockar mer än Ridhus...Iallafall för min del...

Lev ut din dröm! det går nog super ska du se! Lycka till!

Alla verkar vara så "upphängda" på att det inte kommer finnas ridhus, men om det är en trevlig liten ridskola med trevliga hästar så tycker jag absolut inte att det är några problem! :D Verkar som en toppen idé tcker jag! Lycka till!!!

Ska jag vara ärlig så skulle jag nog nappa och rida på din ridskola. Jag har under hela min uppväxt med hästar och även nu aldrig varit beroende av ett ridhus. Blir istället superglad över att få rida på en helt vanlig och bra ridbana. Klär man sig rätt så är vädret inget större problem och är det en mindre ridskola blir det kanske även mer flexibelt...Rider hellre på mindre ridskola och får allt runt omkring, att man kan var länge i stallet och pyssla och få en relation till häst och människor än en stor ridskola med ridhus..

Nu driver inte jag en ridskola men har två barn som kommer och rider min lilla Shettis, jag och min syster ger även lektioner till dom för att dom ska komma vidare i ridningen, dom rider alltså bara hos oss och inte på en ridskola och vi ser stor utveckling på shettisens medryttare som ridit längst (ett år) Båda barnens föräldrar tycker det är toppen hos oss just för att barnen får ta tid på sig, man behöver inte stressa fram saker och dom får lära sig allt runt omkring...

Som sagt, sånt lockar mer än Ridhus...Iallafall för min del...

Lev ut din dröm! det går nog super ska du se! Lycka till!

Håller med dig i allt! :D

Med bra ridterräng för att rida ut är det något jag absolut skulle nappat på. Tycker konceptet med medryttare i kombination med lektioner och små grupper låter helt perfekt.

Delvis knapplån

Tycker folk är lite väl negativa i den här tråden - vem bryr sig om att det inte finns ett ridhus? (eller det finns såklart folk som gör det men en ridskola här i närheten har inget ridhus o är populär med fullsatta grupper ändå).

Det där med att låna häst ett par gånger i veckan låter ju hur trevligt som helst också! Ett utmärkt sätt att testa om man kan ha en egen kan jag tänka mig.

Det viktigaste som jag tänkte på var det som vissa redan nämnt: hästarna ska vara torra och rena inför lektion, bra underlag även vintertid. Välutbildade hästar ser jag som ett plus, samma med utbildning på ridläraren (om det är en såpass liten och personlig ridskola som detta verkar handla om). Att ridläraren "bara" tävlat känns som tillräckligt enligt mig.

Jag kommer att lägga ett underlag som inte fryser så lätt. Kan man inte rida så behöver man givetvis inte betala.

Jag är inte utbildad instruktör men har en lång pedagogisk utbildning plus att jag har ridit medelsvåra klasser i alla discipliner och har haft rätt mycket träningar med allt från nybörjare till elever på ganska hög nivå.

Hästarna kommer att vara utbildade till msv dressyr.

Nu är detta bara ett förslag och jag vill höra era tankar.

Vintern är helt klart den känsliga punkten vad gäller din idé.
För övrigt tror jag på detta konceptet. Ett ställe där vuxna ryttare, inte nybörjare, kan rida på välutbildade hästar och lära sig. Om du är pedagogisk och kunnig och dessutom känner hästarna, ser jag stora fördelar.

Men det gäller som sagt att hitta rätt elever.
Ekonomin: tja, jag antar att du har koll på de skatte- och redovisningsregler samt försäkringar och tillstånd som behövs.

Om en häst kostar (jag tänker på de inlånade; dina får du väl inte ha helt som ridskolehästar skattetekniskt om du rider dem själv också) ca 3000kr/mån, vilket antagligen är ganska lågt satt (försäkring, skoning, foder, den el som går åt, vatten et c), ska gå en lektion per dag 20 dagar per månad, så behöver du ta 150kr plus moms för att hästen ska gå runt. Därefter se till att få lön själv, beroende på vilken timpenning du själv vill ha.

Men jag tror att idén är bra. Jag betalar gladeligen 500kr för en halvtimmes lektion till en av mina ridlärare och då har jag egen häst (vilket är en fördel i sig).

Jag tror att du är inne på en nisch som saknas!

Tycker att ditt upplägg och idé låter väldigt bra:)

Jag började som 17-åring för 1,5 år sen och även om ridskolan har bra lärare och ett fullt fungerande ridhus är standarden på stallet väldigt låg och utbildningsnivån på hästarna är inte speciellt hög. Tycker att det finns så mycket att "anmärka" på i hantering och skötsel på större ridskolor/anläggningar (självklart med undantag för vissa ridskolor) och jag skulle gladeligen betala lite mer för att rida på välutbildade hästar där det är en trevlig stämning, som sätter eleven i fokus och att hästarna inte behöver gå flertalet pass varje dag.

Jag skulle inte se några problem i att det inte finns något ridhus! Tycker att undervisningen många gånger blir så bunden till ridhuset och under mina 1,5 år på ridskolan har jag endast varit ute och ridit i skogen EN gång:eek: Det känns inte så lovande till den dagen jag köper min egen häst...

Att få chansen att ha vara medryttare och få chansen att tävla en häst är definitivt något som skulle locka mig:)

Hoppas att din idé blir till verklighet snart och jag önskar dig allt gott!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama