Att starta en ridskola.

Narcissa

Trådstartare
Jag håller just nu på att räkna och kolla upp en massa saker ang att starta en egen liten ridskola. Jag letar gård och försöker hitta något som passar.
Vad eftersöker ni i en ridskola?

Jag har tänkt börja med fem hästar (har redan tre) och förhoppningsvis kunna låna dessa andra hästar. Hästarna ska vara välutbildade, snälla och välridna. Jag kommer själv att rida dem minst en gång i veckan. Hästarna ska helst kunna gå på lösdrift men om någon behöver box får den ha det. Paddock kommer att finnas men inte ridhus på ett bra tag. Jag har tävlat väldigt mycket i mina dagar och har rätt mycket erfarenhet. Man rider antingen ensam eller i grupp, det väljer man själv. Man kan även hyra häst och ha som egen några dagar i veckan och man får tävla om man vill. Hästarna går en gång om dagen.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för att rida på en sådan ridskola?

Jag har ett annat jobb vid sidan av så det måste inte gå runt 100 i början.

Sv: Att starta en ridskola.

Dokumenterad kompetens hos tränaren är ett absolut måste för mig. Och att denne i sin tur vidareutbildar sig.

Välutbildade hästar, ridhus (så jag vet att jag kan rida även om det är dåligt väder, och att jag slipper att betala för att sitta och nöta i regnväder på tvären). Välfungerande anläggning i övrigt (inte lerigt, bra skötselutrymmen), bra utrustning till hästarna och så klart att hästarna har det bra.

Att stå och karva lera i 30 minuter av en häst som precis kommit från hagen, för att sedan träna för dyra pengar på en halvdassig ridbana i ösregn är inget jag kan tänka mig att betala en spänn för. Däremot kan jag tänka mig att betala väldigt bra för att rida välutbildade hästar, för duktig tränare på en fungerande anläggning.

Ridhus kommer jag inte att kunna ha i början men lerfria hästar och allt det andra kan jag erbjuda. :)

För min personliga del går det helt bort att betala för att träna utan ridhus. Inte för att jag måste sitta där och harva, men jag vill inte sitta och försöka få något vettigt gjort (för dyra träningspengar) i skånsk storm.

Jag bara undrar hur du ska få ngn ekonomi om hästarna bara ska gå en lektion om dagen? Det verkar väldigt svårt.

Jag skulle tyvärr heller inte vända mig till en ridskola utan ridhus. OM jag nu hade börjar på ridskola igen så hade ridhus vart ett krav, välutbildade hästar inte helt nödvändigt utbildad personal men dom ska kunna lära mig något.

det jag tycker är viktigt för säkerheten är att det finns ett stall och ett ridhus. det är inte så jädra kul för en nybörjade att rida i skogen när hästen gärna travar på lite extra framåt. vem ska dessutom leda hästarna och springa breve? mor och far? om de inte kan då?..

Paddock!
Stall!
Spolspilta! Speciellt om de nu skulle få träna/tävla på egen hand och vill göra hästen fin eller duscha av den helt enkelt.
Det är helt OK med lösdrift när hästarna har vila. Ex om de är lediga under helgen. Eller nattetid, bara de kan stå var och en häst för sig när de ska bli hanterade av barnen!
Skulle inte vilja låta mitt barn hämta hästen i en hage med många hästar som kanske sparkas när hon är under 14 år..

För övrigt - ha regler. Det minskar tjabben i stallen! :)

personal- utbildad! Man ska lära sig av någon som faktiskt kan, och inte bara går efter " detta fick ja lära mig när jag var liten"..

Hästarna behöver inte vara lika välutbildade. De ska kunna grunder, lite skänkelvikningar och fram/bekdelsvändning och gilla att hoppa!!
De behöver ju inte direkt kunna piaff o passage direkt... ;]

Jag kommer alltså INTE att ha nybörjare utan bara vuxna som har ridit innan men som kanske inte vill köpa egen häst. Inga barn ska vistas på anläggningen.
Jag vill kunna erbjuda trevliga välutbildade hästar som man kan få åka ut och tävla med.

Men det där med ridhus är ju den stora frågan. Jag har ju inte hittat någon gård än men får se över det när jag hittar rätt ställe. Som jag skrev kommer det givetvis att finnas en paddock (Jag tävlar själv mycket så jag behöver verkligen en). Jag kommer att börja med fem hästar och då äger jag redan tre. Lösdriften kommer att vara utarbetad så att det är lätt att ta en häst därifrån och in i stallet. Hästarna kommer att ha täcken mm även om de går på lösdrift. Jag eller en medarbetare kommer att vara i stallet när någon ska rida och kan hämta hästen om man inte vill göra det själv.

Ekonomin kommer att gå runt men det är nätt och jämnt i början men jag har ett annat jobb där jag drar in pengar.

Det gäller bara att hitta rätt elever.

För många är litet och personligt mycket viktigare än ridhus!

Den ridskolan jag jobbade på hade inget ridhus och vi hade som mest över 200 elever och det var kanske max tre gånger per termin då det var lite väl ruskigt väder, då hade vi teori. Och det fungerar ju även med vuxna kunnigare elever, det finns ju MÄNGDER att prata om, filmklipp att visa och jämföra osv.

Har du ett bra hästmaterial och får till en bra stämning i stallet/på gården så räcker det en bit.

Det där beror väldigt mycket på hur stor tillgången och efterfrågan är i området. Här har vi t ex väldigt många ridskolor, både stora och små.

I området finns en med dressyrhästar utbildade till MSV, litet, personligt, med ridhus. Det är svårt att konkurrera med, om man inte vill dumpa priserna.

Ja självklart.

Men där vi fanns så såg man ridhustaket som tillhörde närmsta ridskolan. Och vi hade ungefär samma priser. Men var lite mindre och lite personligare.

Så har man tur träffar man in det där lilla tomrummet som finns.

Men, hur ska du göra då det är kallt och fruset och isigt i paddocken? Bara skritta? Jag tror att folk inte gärna betalar för det.

Du är alltså utbildad instruktör, eller?

Jag kommer att lägga ett underlag som inte fryser så lätt. Kan man inte rida så behöver man givetvis inte betala.

Jag är inte utbildad instruktör men har en lång pedagogisk utbildning plus att jag har ridit medelsvåra klasser i alla discipliner och har haft rätt mycket träningar med allt från nybörjare till elever på ganska hög nivå.

Hästarna kommer att vara utbildade till msv dressyr.

Nu är detta bara ett förslag och jag vill höra era tankar.

Jag letar faktiskt just nu efter vettiga möjligheter att rida (utan att skaffa egen häst och träna för tidigare tränare), men jag hade inte varit intresserad av det upplägg du beskriver.

Jag är absolut inte priskänslig utan kan betala motsvarande månadssumma som häst kostar att hålla uppstallad med ridhus, för att få möjlighet att rida och träna. Skulle vilja säga att jag är en idealisk kund, beredd att betala, ansvarsfull, kreditvärdig (ballar inte ur och slutar komma/betala) och framförallt intresserad av att utvecklas.

Hej! Även om de andra som skrivit i tråden verkar kräva ridhus, så lovar jag dig att det finns de som klarar sig utan. Jag bor utanför en inte allt för stor stad, här finns två ridskolor utan ridhus, har ridit på båda. Ena är lite mindre, 12 hästar ungefär, andra har ca 30. Båda stallen är mycket populära, och många tycker de två ställena är bättre än de två ridskolorna där ridhus finns. Jag tycker inte att tak och väggar är någon avgörande faktor, även om det kan vara skönt mitt i vintern, det viktiga enligt mig är fungerande och välmående hästar samt bra instruktör/tränare.

Nu vet jag inte var du bor och hur många andra ridskolor som finns i närheten, men här hos mig fungerar båda ridhusfria ridskolorna utmärkt! :D

Du vill starta en lyxridskola för reden ridkunniga vuxna fast utan lyxen, det är så jag uppfattar det. Det finns säkert en del som nappar, många kommer reagera på avsaknad av utbildning samt ridhus. Nu kanske du är en extremt duktig instruktör, men för att locka folk att prova måste du visa vad du går för och kan du inte göra det på pappret eller genom referenser kan det bli svårt.

Det är också en väldigt liten verksamhet du riktar in dig på, 5 hästar som bara får gå ett pass om dagen är väldigt in flexibelt. Du kan bara ta 3-4 bokade elever om dagen, du måste ha häst i reserv om någon blir sjuk eller halt. Siktar du in dig på lite fler hästar och att de ska gå 1-3 lektioner om dagen ( men räknar med 1,5-2) så blir det mycket flexiblare.

Det kan vara en stor nackdel att bara ta emot vuxna och vana ryttare, det finns då inget utrymme att ta emot nya elever i form av 15-åriga dotern eller jobbarkompisen som ridit en termin som barn och nu vill testa igen. Återväxten med lojala och duktiga elever blir begränsad, lojala duktiga elever som inte har råd med egen häst tenderar att stanna kvar där de redan rider om man inte kan erbjuda en ordentlig guldkant. Visst flyttar folk på sig men kundunderlaget blir kanske inte så stort.

Det kommer absolut inte att vara en lyxridskola! Då hade jag givetvis behövt ett ridhus. I början kommer det knappt att gå runt men som sagt så har jag ett annat jobb också. Detta jobb betalar hästarna. Jag tror att många kan tänka sig att rida på trevliga hästar och få möjlighet att komma ut och tävla utan att betala hutlösa priser. Man kommer även att kunna bli medryttare om man vill och så vitt jag vet är det många som betalar för att vara medryttare på halvkassa hästar utan ens en paddock....

Jag vill inte ha barn på mitt ställe eftersom jag inte vill ha några ponnyer.

Jag har många referenser eftersom jag har jobbat som tränare och enligt mig och många med mig så är en utbildning till ridlärare knappast nödvändig när man ser på hur kunnig man är.

Det du beskriver är just en lyxridskola, bra hästar och små grupper är lyxigt för de flesta. Ska du inte gå med förlust och betala för att låta folk rida så måste du även ha en ganska hög prislapp. Lägger du dig på nivån 150- 300 kr så lär det knappast gå ihop. Och det högre priset är snarast normalt i Stockholmstrakten och inte på landet.

Vem hade du tänkt dig skulle vilja låna ut 2 hästar till dig? Foderhästar på medelsvår nivå som är snälla, lättridna och lämpliga för lektiosridning fäxer inte direkt på träd.?

Vem hade du tänkt dig skulle vilja låna ut 2 hästar till dig? Foderhästar på medelsvår nivå som är snälla, lättridna och lämpliga för lektiosridning fäxer inte direkt på träd.?

Jag har redan tre sådana hästar. Det är mina hästar och mina hästar är alltid utbildade lägst msv dressyr.

För att träna i paddock på högutbildade hästar betalar jag 250 kr för privatlektion. Det är inget man blir fet på. Gruppridning hade jag ö h t inte varit intresserad av, men då hade jag sparat 50 kr (d v s 200 kr/tillfälle).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama