Att stanna med sin hund tills hjärtat slutar slå

purity_666

Trådstartare
14639757_1107544462692907_8725252213924496228_n.jpg

Jag får lite ont i magen varje gång jag ser den här bilden. Tanken på att en hund ligger där och det sista den ser är att matte/husse lämnar den ensam, jag blir helt gråtfärdig.

Jag tycker man har en skyldighet att stanna kvar. Att bita ihop såpass att man kan sitta med sin vän till sista andetaget. Jag var helt knäckt, tårarna rann, men jag stannade så han fick somna in med huvudet i mitt knä. Jag hade nog inte förlåtit mig själv om jag vänt honom ryggen där och då.

Hur tänker ni och hur har ni gjort?

Jag tog bort min ena kisse nyligen och givetvis var jag kvar. Veterinären gjorde mig nästan förbannad eftersom hen (visserligen av välvilja) mer eller mindre erbjöd mig att inte vara med. Visst, jag grinade när det stod klart att det inte gick att göra något men kisse var lugn hela tiden. Hon fick lugnande när hon låg i min famn och tittade på fiskarna i akvariet, sedan fick hon ligga på sin fleecefilt på bordet med min hand på sidan när hon fick sista sprutan. Det sista jag gjorde när hon var borta var att klia henne under hakan och stryka henne över ryggen.

Hästarna har jag inte varit med för det fanns risk för att jag skulle hetsa upp dem eftersom jag var så ledsen. Pappa höll i båda två och de kände honom väl. När fuxan togs bort var dessutom veterinären där och var beredd på att ge lugnande (båda bultades) men det behövdes inte. Båda dog med huvudet i en havrehink hemma i hagen.

Alltid stannat. Och sitter kvar så länge jag behöver efteråt för att samla mig. Hatar att gå ifrån dem för sista gången, även fast de är borta :heart

Håller med, det är så vidrigt. Tassa fick ha kvar sin filt fast jag vet att de säkert slänger den. Det hade dels känts hemskt att ta hem den och även hemskt att låta henne ligga där på bara bordet.

Håller med, det är så vidrigt. Tassa fick ha kvar sin filt fast jag vet att de säkert slänger den. Det hade dels känts hemskt att ta hem den och även hemskt att låta henne ligga där på bara bordet.
Min veterinär kom in med filt som hon la över hunden när sista sprutan gavs. Tycker jag var fint. Han låg på filtar p golvet också

Min veterinär kom in med filt som hon la över hunden när sista sprutan gavs. Tycker jag var fint. Han låg på filtar p golvet också

De hade säkert tagit in något men de visste ju att jag hade en egen filt. De dämpade ljuset i rummet också så det var mer eller mindre akvariet som lyste upp. Det kändes rätt, det var bättre att döden klev in i ett dämpat rum än med full sjukhusbelysning.

Jag har varit med när hund och katter tagits bort men inte hästarna. Min syster satt utanför när jag tog bort hunden, hon visste direkt när min Nikita var borta för då skrek jag rakt ut. Fan vad ont det gjorde.

När Milla fick somna in fick vi gå in i ett litet rum med dämpad belysning där de hade tänt en massa fina ljus, det var en soffa och kuddar, vi satt på golvet och Benji var med. Kommer ihåg hur jag gosade med henne, hade näsan i hennes päls sa "jag älskar dig Milla"... Fick en djup suck till svar, vilket fick mig att skratta lite, trots situationen. Den hunden fick mig alltid att le, ända in i sista stund :heart

Usch, kommer börja böla :banghead:

Jag stannar. Jag vägrar lämna. Har bara tagit bort en hund, men det är samma med råttorna. De brukar vilja gå iväg för att söva dem men nej, inte om jag inte får följa med. Oftast brukar de ge med sig eftersom de känner mig, annars har de fått söva dem med sprutan. Jag ska vara där, hela vägen.

Det svåraste jag någonsin gjort var att lämna min hund där på golvet och då var hon ändå redan borta. De fick faktiskt bära iväg med henne, jag kunde inte med att vara den som gick. Att gå medan hon fortfarande var vid liv är en omöjlig tanke. Jag gråter bara av att skriva det.

Än har jag inte behövt ta bort en fyrbent vän, men när den dagen kommer ser jag det som en självklarhet att stanna kvar in ända i slutet, hur mycket hjärtat än brister av att se sin vän försvinna.

Jag har bara tagit bort en katt, men jag var med hela tiden. Det var fint och lugnt, veterinären tände massa ljus och dämpade belysningen och la fram en mjuk filt. Sen fick han första sprutan i buren, så han slapp gå ur den. När han somnat la hon honom på filten och gav den sista sprutan. Minns hur hon lyssnade för att höra om hjärtat slutat slå och sa "Nu har han åkt till katthimlen.", det tycker jag var fint.

Usch, börjar gråta när jag skriver det här och fasar för att behöva avliva något annat djur, men kan inte tänka mig att lämna dem själva i slutet. Har vi haft (förhoppningsvis!) många fina år tillsammans, ska jag självklart vara med ända in i deras sista ögonblick.

Har stannat och varit kvar med båda hundarna långt efter att de dött, något annat var otänkbart. Samma sak med gammelkatten. Men när den yngre katten skulle avlivas började det susa i öronen sådär som det gör innan man svimmar, så jag lämnade rummet medan mamma var kvar till slutet.

Känns som de som lämnar rummet och går ser djuret mer som ett objekt än en levande varelse, en familjemedlem. Jag hoppas att de allra flesta stannar med sina djur till slutet.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 902
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka