Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara en liten fråga såhär spontant.
Det är alltså den som blir mobbad som ska ändras, inte de som mobbar?
Jag har aldrig sagt att det är en BRA idé, men i en klass finns det kanske 10 mobbare och 1 mobbad. Vad är lättast att göra i ett akut läge? Flytta/ändra på den som blir utsatt eller de som utsätter? Det mest praktiska och ekonomiska vinner alltid - tyvärr. (Men att byta klass kan faktiskt vara riktigt bra, var i alla fall min erfarenhet.)
Jag har aldrig sagt att det är en BRA idé, men i en klass finns det kanske 10 mobbare och 1 mobbad. Vad är lättast att göra i ett akut läge? Flytta/ändra på den som blir utsatt eller de som utsätter? Det mest praktiska och ekonomiska vinner alltid - tyvärr. (Men att byta klass kan faktiskt vara riktigt bra, var i alla fall min erfarenhet.)
Men nävisst, det går ju inte, eftersom det än i dag, år 2007, sitter en hel flock med människor som motarbetar all typ utav individualism och vill få det att verka som om det är kört i helvetet att förändra. Att det skulle komma som en blixt från en klar himmel typ. För vadå akutläge? Attityden, schemat, språket finns där, men VILL man inte se det, så gör man det inte heller.
Ett verktyg som visat sig vara effektivt är att en person tar tag i ledaren till mobbning och säga att man på något sätt fått reda på att någon är dum Kalle/Stina. Man säger också att ledaren får i uppdrag att se till att det ska ta slut. Han/hon får helt enkelt det i uppdrag.
Det fungerar förvånansvärt bra.
Ja, gärna för mig att flytta den som mobbar. Jag har dock aldrig varit med om att det praktiserats i verkliga livet.
Vem är MAN i ditt inlägg? Tror du att någon uppfostrar sina barn till att bli mobbare?
Men hur menar du? Ska den överviktige banta? Eller ska omgivningen sluta kalla den tjockis?
Ja, det finns massor som uppfostrar sina bran till att bli mobbare. Alla som anser att deras sätt är det normala, det rätta, de personerna skapar ramar som gör att deras barn ser allt annat som avvikande.
Vad jag ville säga är att barn är oerhört känsliga för andras kommentarer, även om det inte handlar om mobbning i strikt mening och att det är svårt för vuxna att upptäcka den typen av "subtil" trakassering.
Det tror inte jag. I de fall jag själv har upplevt kan man inte lasta föräldrarna för att ha skapat mallar. De brydde sig helt enkelt inte om sina barn och det låg en massa skit under ytan, skilsmässor, alkoholism, etc. Negligerade ungdomar som tog ut sin frustration på andra, kort och gott.
Tack, precis så.Att negligera/inte fostra sina barn är också ett sätt att uppfostra en mobbare. De föräldrarna har ju inte lärt sina barn några normer alls. Och ofta känner sig ju de barnen utsatta själva och "tar ut det" på någon annan.
Men visst är det så!Kanelbulle skrev:...Men man kan ju alltid hitta något att mobba nån för...Det spelar liksom ingen roll, det är inte kläder eller kroppar som är fel. Det är attityderna. Varför inte lägga krutet där istället?
Är det för att jag inte håller med dig som du blir så spydig så fort jag argumenterar med dig? Har du verkligen inga bättre argument?
Jag tänker i alla fall låta mitt barn bli en individ, inte en snopp eller mus.
Min lillebror är uppvuxen med 2 storasystrar, han lekte med barbie och tog på sig våra klänningar/kjolar när han var liten. Inte blev han bög för det (om det nu är det man är rädd för).
Jag blir så förbannad när man antingen kan köpa rosa med små kattungar eller blått med döskallar i princip. Eller så står det "girl/boy" på grejjerna.
Jag blir så less på en bekant som skäller ut sin man för han inte tagit på dottern klänning när de får besök, men det är helt ok om sonen och alla andra går i mjukisbyxor å t-shirt. Hur bra och smidigt leker man i klänning?
Barn är de elakaste som finns, väljer de att mobba någon så hittar de något att mobba honom/henne för.
När jag gick i åk.5 fick jag höra för första gången att jag var ett missfoster å anorexia barn, jag visste inte ens vad anorexi var då!
Sen höll de sig genom hela högstadiet och då mobbades jag även för mitt lite lockiga "troll" hår, kom de inte på något blev det IG-barn av någon konstig anledning.
Och vet ni vad det sjuka är? Att 4 år efter jag slutat 9an och flyttat ifrån orten hörde jag av mobb-ledaren igen
Mitt barn kommer få vara lika mkt med mig i stallet som med pappa och mecka. Barnrummet kommer bli vitt med färgglada lådor och ramar runt olika affischer.
Sen kommer h*n få välja sin egen tapet. Jag minns (eller har sett på video då jag är uppvuxen med videokamera ) hur överlycklig jag var när jag pappa tapetserade om mitt rum med mina pippi tapeter!
Och detaljer runt blir kanske lite könsbundna, gardiner och spjälsäng t.ex, men det ska blandas med många roliga färger så det tror jag inte spelar någon roll.