Sv: Att skapa kön...
Föräldrarna minskar glatt sitt eget handlingsutrymme. Det tycker jag är problemet. Och så länge de villigt accepterar att kvinnor ser ut på ett sätt och män på ett annat på sina jobb förstår jag inte hur de uppmuntrar sina barn till denna normupplösning. Barn ser upp till sina föräldrar som facit för hur man ska vara. Om pappa ALDRIG skulle kunna tänka sig att gå klädd i klänning eller kjol lär den unge sonen förr eller senare inse att han faktiskt är fel ute som gör det, oavsett tidigare praktisering. Det är i alla fall min teori.
Hur många minskar
glatt på sitt eget handlingsutrymme egentligen? Jag tror för övrigt att det är
väldigt få som uppmuntrar sina barn till "normupplösning" gällande kläder. För vore det många så skulle inte problem som retande, mobbning och utsatthet uppstå ifall en pojke väljer kjol.
Nej, självklart minskar chansen (risken?) att sonen fortsätter ha kjol när inte pappa har det. Liksom allt annat så gör ju barn som föräldrar GÖR i slutänden. Samma ska gäller cykelhjälmar, rökning/snusning, dricka alkohol mm mm.
Men varför skulle det du tar upp vara argument för att man
BÖR fortsätta att så mycket som möjligt fortsätta fostra sina barn olika beroende på kön?
För mig ser jag det såhär: jag är naturligtvis ett resultat av min omgivning, fostran, kvinnorollen i samhället osv. Vissa normer är jag för feg för att bryta och kommer aldrig att bryta. Vissa bryter jag mer eller mindre jämt. Vissa
önskar jag i högre grad bryta, vissa ser jag inget personligt behov av att bryta. Nu när jag ska bli förälder hoppas jag att barnet också kan ge
mig utveckling som person. Att jag kan vara öppen för att ge vårt barn en annan "frihet" gällande vissa val som jag själv kanske inte fick fullt ut. Att jag tänker efter innan jag säger "nej" bara för "sakens skull". Med största sannolikhet (snarare; HELT SÄKERT) kommer jag
inte få ett barn som står
helt utanför könsrollsnormerna; därför att jag själv, sambon och omgivningen i olika hög grad lever och "sitter fast" i dem. Mer eller mindre omedvetet.
Men varför ska jag
inte försöka ge mitt barn större handlingsfrihet än mig själv? Varför ska jag
inte försöka låta mitt barn utmana mina egna fördomar och istället för att medvetet försöka stävja den "utmaningen" försöka att själv tänka om?
Jag ser inte att världen, jag själv, min sambo eller vårt barn på
något enda sätt kan förlora på att försöka bli mer toleranta och vidsynta; vare sig det gäller våra egna val eller hur vi ser på andras.