Att skapa kön...

Sv: Att skapa kön...

En kille på dotterns studentbal bar kilt, och han var nog så manlig:angel:
Delvis -kl- min son red och tränade gymnastik (AG) när han var i 10-årsåldern och då uttalade en man(?) i bekantskapskretsen "Akta så han inte blir bög". Mitt svar blev väl ungefär att "han blir väl det han blir oberoende av sysselsättningar".

-Såg nu att jag svarade på nåt gammalt, men..._

Det har även min ridande son råkat ut för.

Fast det där med mobbning, att inte sticka ut med kläder för att undvika mobbning som någon skrev är ju inte klokt. Jag trodde att vi alla skulle motverka sån likriktning och låta alla utvecklas som just individer. Inte snegla oroligt för att undvika eventuella mobbare.

Det har även min ridande son råkat ut för.

Fast det där med mobbning, att inte sticka ut med kläder för att undvika mobbning som någon skrev är ju inte klokt. Jag trodde att vi alla skulle motverka sån likriktning och låta alla utvecklas som just individer. Inte snegla oroligt för att undvika eventuella mobbare.

Lätt för dig att säga som slipper ta konsekvenserna. Om man blivit mobbad i typ 6 år - som jag blev - så har man kanske en annan uppfattning. Nu är det inte frågan. Min erfarenhet är att barn sällan VILL sticka ut, utan just vara som sina kompisar. När de inte kan det blir det problem på ett eller annat sätt. Och ja, det är inte klokt eller optimalt på något sätt, men get real - det är inte klokt att folk ska kunna bli mobbade i åratal utan att åtgärder sätts in och det är verkligheten barnen konfronteras med.

Jag tycker att man rätt ofta just på buke ser hur det resoneras kring att man bör "göra som alla andra" för att undvika att barnen mobbas. De som mobbar har alltså rätt? Eller hur ska man tolka det?

Du vet ganska lite om vilka konsekvenser jag har erfarenheter av.

Jag vill ge mina barn en känsla av att inte alltid behöva följa strömmen utan själv kunna sätta ramar. Det finns ju alltid några som leder, det är inte alla som är mitt i gruppen.

Dessutom är min erfarenhet av mobbning att den kan ta sig vilka uttryck som helst, du kan bli mobbad för allt. Då drar jag slutsatsen att det är mobbningen, klimatet där det får forfäste som är problemet, inte vilka kläder enskilda barn har.

Men det är ju min uppfattning.

Jag tycker att man rätt ofta just på buke ser hur det resoneras kring att man bör "göra som alla andra" för att undvika att barnen mobbas. De som mobbar har alltså rätt? Eller hur ska man tolka det?

Nej. Men det är som att inte gå ensam på en bakgata i Bronx med pengar som sticker ut ur fickan. Det är inte rätt att begå brott, men det kan vara bra att vara streetsmart. Det handlar inte om att ändra sitt beteende så mycket. Men att exempelvis ha clowndräkt på sig, eller ridkläder, eller klänning om man är tonåring och kille, i skolan, får man nog faktiskt räkna med kommentarer. Tror du inte det?

Du vet ganska lite om vilka konsekvenser jag har erfarenheter av.

Dessutom är min erfarenhet av mobbning att den kan ta sig vilka uttryck som helst, du kan bli mobbad för allt. Då drar jag slutsatsen att det är mobbningen, klimatet där det får forfäste som är problemet, inte vilka kläder enskilda barn har.

Du har ingen anledning att vara spydig, som du så ofta är. Du behöver inte gå i skolan igen, oavsett dina erfarenheter. Men det känns på ditt resonemang som om du är ganska naiv. Du kan säkert bli mobbad för allt, ja, men det är väl knappast frågan här? jag undrar förresten vad du menar med att sticka ut. Vi kanske har olika referensramar.

Lätt för dig att säga som slipper ta konsekvenserna. Om man blivit mobbad i typ 6 år - som jag blev - så har man kanske en annan uppfattning. Nu är det inte frågan. Min erfarenhet är att barn sällan VILL sticka ut, utan just vara som sina kompisar.

Jag tror inte att man nödvändigtvis vill "vara som sina kompisar". Men man vill däremot vara accepterad och omtyckt av sina kompisar. När jag valde vinterstövlar i 9:an valde jag ett par som jag tyckte om. Mamma var med och gillade mitt val. De var vita med några snören på sidan och luddiga inuti. Praktiska eftersom de var varma och sköna med en tjock sula. Och fina; eftersom de var vita med snören. När jag sen hade dem i skolan så fick jag höra syrliga kommentarer i matkön från en tjej i en annan klass. Högt och ljudligt talade hon om för en kompis hur FULA mina stövlar var. Det som var modernt var svarta stövlar med tunn tunn sula och en låg "bootsklack".

Jag tyckte då och tycker fortfarande att det INTE hade varit rätt strategi av min mamma (som jag nog aldrig berättade för om just detta) sagt till mig: "men då åker vi och köper ett par svarta stövlar med tunn sula istället". Då hade hon ju bara bekräftat att tjejen gjorde/hade rätt i att "reta" mig!

Barn och ungdomar (och vuxna såklart) kan ha helt egen smak på kläder och det tycker jag de SKA få ha. UTAN att behöva råka ut för att bli retade/mobbade.

Dessutom: även den mest anpassningsbara unge som verkligen försöker att inte sticka ut kan ändå fortsätta bli mobbad. Hur 17 gör man då?

Jag har inte alls erfarenheten att jag hela min uppväxt ville "vara som andra". Jag ville få vara mig själv och bli omtyckt för den jag ÄR.

Nej. Men det är som att inte gå ensam på en bakgata i Bronx med pengar som sticker ut ur fickan. Det är inte rätt att begå brott, men det kan vara bra att vara streetsmart. Det handlar inte om att ändra sitt beteende så mycket. Men att exempelvis ha clowndräkt på sig, eller ridkläder, eller klänning om man är tonåring och kille, i skolan, får man nog faktiskt räkna med kommentarer. Tror du inte det?

Du har ingen aning om hur mycket eller vilken beteendeförändring mina erfarenheter på området handlar om, då jag inte nämnde några exempel. Sammanfattningsvis kan sägas att dina egna exempel inte träffar särskilt mycket mitt i prick.

Tror du inte det?

Men grejen är ju att tex både du och jag blivit retade/mobbade som små. Och inte 17 hade jag ridkläder i skolan, gick naken eller hade någon extrem klädstil! Hade du??

Mobbning är den yttersta formen av intolerans. Det vi (huvudsakligen) diskuterar är något så trivialt som KLÄDER och färger på dessa. Hur kan det någonsin vara rätt att anpassa sig till mobbarna för att slippa ha dem "på sig" för något så simpelt.

Men grejen är ju att tex både du och jag blivit retade/mobbade som små. Och inte 17 hade jag ridkläder i skolan, gick naken eller hade någon extrem klädstil! Hade du??

Jag stack ut på andra sätt, genom mitt sätt att vara, men kläderna var nog en faktor också. Min mor var alltid väldigt speciell. Men hursomhelst, allt är relativt.

Senast ändrad av en moderator:

Du har ingen aning om hur mycket eller vilken beteendeförändring mina erfarenheter på området handlar om, då jag inte nämnde några exempel. Sammanfattningsvis kan sägas att dina egna exempel inte träffar särskilt mycket mitt i prick.

Är det för att jag inte håller med dig som du blir så spydig så fort jag argumenterar med dig? Har du verkligen inga bättre argument?

Jag stack ut på andra sätt, genom mitt sätt att vara, men kläderna var nog en faktor också.

Okej. Men hur anser du att din situation borde ha lösts då? Att någon vuxen i din närhet hade sagt till dig att försöka att inte sticka ut? Tycker du att din mamma eller pappa skulle ha talat om för dig att du borde ändra på dig för att slippa bli mobbad?

(Själv tycker jag ju att vuxna omkring dig borde ha tagit tag i de som mobbade och lära dem om tolerans, acceptans och allas rätt att vara sig själva)

Det du tolkar som spydighet är mitt försök att frigöra mig från det du ansett att jag har sagt. Vaddå skola liksom? Jag kanske gör det? Eller så är mobbning ett fenomen som finns i alla sammanhang där människor träffas.

Naiv har jag aldrig blivit kallad förut, det var nytt. (Så är jag tvungen att få i försvar igen innan jag kan komma till saken.) Hur kommer du fram till det? Och hur hänger det ihop med argumentationen?

Frågan om att man kan bli mobbad för är väl hur relevant som helst. Eftersom om du har rätt kläder på dig så lär då mobboffret få veta att h*n har fel namn, fel hårfärg eller säger något fel.

Det du tolkar som spydighet är mitt försök att frigöra mig från det du ansett att jag har sagt. Frågan om att man kan bli mobbad för är väl hur relevant som helst. Eftersom om du har rätt kläder på dig så lär då mobboffret få veta att h*n har fel namn, fel hårfärg eller säger något fel.

Jag har inte sagt att du har sagt någonting, jag uppfattar ditt resonemang som aggressivt och sett bara ur endast ett perspektiv - nämligen att man ska ha rätt att vara som man är i alla lägen, oavsett kostnad och risk. Yes, I agree. Det fungerar dock inte i praktiken och där kommer det naiva in. Ska en elev som man vet är tydligt annorlunda kunna fredas i en skolklass tex kräver det ett stort engagemang från de vuxna att förebygga att eleven blir utstött. (det beror ju också mycket på gruppens sammansättning, men ändå). Det kan handla om handikapp, adhd, avvikelser i utseendet, beteendet, sexuell läggning hos föräldrarna, eller vad som helst. Problemet är som jag känner det är att lärarna sällan tar det ansvaret. Och visst, man kan bli utstött ändå. Då måste lärarna ännu mer ha tentaklerna ute för att upptäcka problemet. Det kan räcka med att kompis säger "tjockis" så blir det ett öppet sår hos den elev som får en störd kroppsuppfattning.

Okej. Men hur anser du att din situation borde ha lösts då? Att någon vuxen i din närhet hade sagt till dig att försöka att inte sticka ut? Tycker du att din mamma eller pappa skulle ha talat om för dig att du borde ändra på dig för att slippa bli mobbad?

(Själv tycker jag ju att vuxna omkring dig borde ha tagit tag i de som mobbade och lära dem om tolerans, acceptans och allas rätt att vara sig själva)

Jag fick många riktigt konstiga råd - att "spela vägg" var ett av de märkligare. Jag ville nog ffa ha en vuxen som tog mig i försvar tydligt framför de andra, precis som du säger, och att resurser sattes in aktivt för att hjälpa de elever som mobbade (de hade det svårt hemma). OM man ska få vara som man är, måste någon ge dig den rättigheten och försvara den med näbbar och klor, jämt och överallt, även på skolgården. Det kräver ett jäkla engagemang, tror jag, och att man vakar som en hök över eleverna. Vi tjejer blev ofredade på toaletterna (dörrarna öppnades) så ingen vågade gå på toa i skolan. Vi blev instängda under rasterna, vid ett tillfälle efter skolan kastade en pojke bajs efter mig (jag flydde i skogen). Eftersom jag inte fick vara i fred i bussen heller gick jag fem kilometer varje dag. Ja, du förstår, det är inte lätt att komma tillrätta med problemet när det väl blossat upp. Att splittra klassen visade sig vara den effektivaste lösningen, och den kom automatiskt när vi bytte till högstadiet.

"Lätt för dig att säga som slipper ta konsekvenserna." Här börjar du uttala dig om hur min verklighet ser ut. Det du uppfattade som spydigt var mitt neutrala svar. "Du vet ganska lite om vilka konsekvenser ...."

Fantastiskt att just du uppfattar mig som aggressiv (och naiv!). Andra uppfattar mig som en ganska sval skribent som sällan väljer affekterade ord. Jag har tex inte skrivit hur jag uppfattar dina inlägg.

Men det är frustrerande att bemöta dina inlägg, jag hinner liksom aldrig till själva argumenten för jag har fullt upp med att freda mig. Apropå då.

Men om vi kanske ska komma till din tes då, som jag tolkar som att barn ska försöka undvika att bli mobbade eftersom vuxenvärlden inte kan hjälpa dom. Är det rätt uppfattat?

Då går vi till konsekvenserna av den tesen. Kläderna kan vi byta, men vad ska den som blivit kallad tjockis göra?

Det är här jag menar att ditt resonemang haltar. Jag menar att människor är sociala varelser som strävar efter att ingå i sammanhang och bekräftade. Det gör vi till viss mån genom att dela normer, värderingar och koder. Men någon leder och några följer efter. Och jag menar att vi är olika personligheter och en sån miljö där mobbing frodas kan och måste motarbetas. Bland annat genom våra egna barn. Särskilt ska de styrkas när det gäller såna saker som att ha andra kläder och hobbies.

Men om vi kanske ska komma till din tes då, som jag tolkar som att barn ska försöka undvika att bli mobbade eftersom vuxenvärlden inte kan hjälpa dom. Är det rätt uppfattat?

Korrekt.

Då går vi till konsekvenserna av den tesen. Kläderna kan vi byta, men vad ska den som blivit kallad tjockis göra?

Jag tror att föräldrarna måste ta barnet till en barnläkare, för att komma tillrätta (om det går) med sin inställning till kroppen. Även om mobbningen inte fortgår, det kanske bara var en förflugen kommentar, så kan det lätt bli en fix idé.

Alla vill bli accepterade, absolut. Den som vill ha uppmärksamheten på sig tar en risk. Antingen blir den positiv, eller negativ. I gymnasiet fick jag mycket uppmärksamhet genom att jag var synlig på lektionerna. När det störde mina mindre studiemotiverade kamrater la jag helt enkelt ner och var tyst och förklarade läget för läraren. Efter det fick jag inga mer problem, men det är ju aldrig kul att behöva göra så, förstås.

(med att du inte behöver ta konsekvenserna = du behöver inte gå i skolan igen)

Tänk, jag blev ohyggligt mobbad i skolan, ända upp till gymnasiet. Men jag tror ändå inte att lösningen består av att pressas in i mallar.
Det finns skolor med skoluniform, och en av tankarna bakom det är att ingen ska bli mobbad pga avskanad av tex märkeskläder. Tanken är god, men mobbning florerar lika friskt i sådna skolor som i andra.

Tänk, jag blev ohyggligt mobbad i skolan, ända upp till gymnasiet. Men jag tror ändå inte att lösningen består av att pressas in i mallar.
Det finns skolor med skoluniform, och en av tankarna bakom det är att ingen ska bli mobbad pga avskanad av tex märkeskläder. Tanken är god, men mobbning florerar lika friskt i sådna skolor som i andra.

Nej, lösning är det inte. Snarare en nödlösning.

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Övr. Barn En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
11 814
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar