Sv: Att skapa kön...
*kl*
Jag har själv funderat på att starta en sådan här tråd efter vissa inlägg jag läst i andra trådar, så det var lite kul...
En sak som jag har reagerat på är att vissa vill uppfostra till tjej/kille, alltså könsbundet, men jag hoppas kunna uppfostra mitt blivande barn till en bra
människa!
Vår nioårige kille här hemma älskar både traktorer och kaniner. Han kan bli retad för sitt djurintresse ibland hemma hos sin biologiska mamma (av hennes neanderthalkille) och det gör mig bara så arg!!!
Vad är felet med att han lär sig känna, visa och uttrycka känslor, det är ju sådana killar alla tjejer vill ha (trodde jag i min enfald)!
Sedan har han själv bestämt att ha långt hår och skulle aldrig i livet sätta på sig en rosa tröja. Det är helt okej.
Vad är det som gör en bra man/kvinna/människa? Vilka egenskaper vill vi se hos den personen? Borde man inte fokusera på det i stället för yttre attribut?
Jag anser inte att våra biologiska skillnader motiverar ofta slentrianmässiga könsmönster. Varför anser vissa att en tjej inte får leka med pistoler, medan en kille får det? Krigsleksaker är antingen okej eller inte, och hur kommer det sig då att en pojke får leka att han dödar andra människor medan en flicka inte får det? Är det bättre att bli mördad av en kille än av en tjej?
Hur förklarar man till exempel att det (här i Sverige) ofta anses kvinnligt att laga mat och rida, medan majoriteten av stjärnkockarna och elitryttarna är män? Det är inget annat än könsförtryck, man tar inte kvinnor på allvar.
När jag ser min trettonåriga styvdotter och hennes kompisar kan jag bli sorgsen. De ägnar nästan hela sitt vakna liv åt att fundera på hur de kan vara killar till lags. Det känns som om inget har hänt på de 25 år som gått sedan jag själv var i den åldern, och får jag en flicka nu ska jag göra allt för att uppfostra henne till en aktiv självständig allmänbildad individ med egna intressen.