Att skapa kön...

Sv: Att skapa kön...

Du skrev ju "gå till överdrift med jämmställdheten".
Allt det jag skrev har med jämställdhet att göra.
Vad adventsljustakar har med saken att göra har jag dock ingen aning om.

Adventsljusstakarna var det tal om för något år sedan att det inte var jämlikt och att det var kränkande att tvinga på andra sin religion eller nåt liknande...:crazy:

Jag har dessutom aldrig skrivit att jag vill att män och kvinnor inte ska vara jämlika!!

var jag sett människor som tvingar pojken bära kjol osv

Okej..

Jag blir bara så förvånad!! De enda pojkar/killar/män jag sett med kjol är antingen på bilder/TV från andra länder. Två gånger har jag sett vuxna unga män med kjol. En gång på krogen och en gång en kille som gick över en gata. Båda var rätt "rockiga" i stilen och... ja, det som slog mig var att det var RIKTIGT smakfullt! Sen har jag förstås sett Peter Siepen också... :D

Jag har aldrig sett någon liten pojke som tvingas ha kjol. Däremot hört talas om drösvis som förhindras ha det.

jag skrev visst fel, menade att det inte är mina åsikter att killar inte får ha kjol utan samhällets åsikter, vår kulturs åsikter. Visst hör jag till samhället, men då tycker inte jag att jag uppfostrar barnet enbart efter mina egna åsikter!!

Då undrar jag: hur stor måste majoriteten vara för att man inte ska få välja själv att lära sina barn enligt EGNA åsikter? Och gäller den majoriteten i landet, världen eller enbart den egna orten?

Exempel: Jag är själv inte kristen och vill därför inte döpa vårt barn. Är det okej att låta bli även om majoriteten på den här orten döper sina barn?

Om samhället tyckte det var rätt och nödvändigt med barnaga (vilket merparten tyckte på 30-40-50tal) och jag inte tyckte det: borde jag då se till att följa samhällets åsikter och fostra barnet enligt den "allmänna meningen".

Adventsljusstakarna var det tal om för något år sedan att det inte var jämlikt och att det var kränkande att tvinga på andra sin religion eller nåt liknande...:crazy:

Jag har dessutom aldrig skrivit att jag vill att män och kvinnor inte ska vara jämlika!!

Jämlikhet är ett vidare begrepp än jämställdhet. Jämlikhet är ett likavärdesbegrepp för alla människor oavsett religion, etnicitet, skostorlek, ögonfärg, längd, handikapp, kön, sexuell läggning osv osv. Jämställdhet är ett snävare begrepp och handlar specifikt om jämlikhet mellan könen. Om vi nu ska hålla oss till jämställdhet så är det alltså "könsjämlikhet" som är på agendan. Män-kvinnor.

Adventsljusstakarna kan säkert vara en intressant diskussion, men berör alltså religion och det mer vida begreppet jämlikhet.

Själv talar jag jämställdhet i tråden.

jag mins tydligt när jag själv var liten. Kanske 5 år eller nått. Jag lekte mycket med en pojke i grannskapet och vi lekte cowboys och sprang omkring med hatt och pistol. Mina föräldrar sa aldrig nått om detta och vi hade jätte kul. En dag kom 2 tjejer och tittade på när vi sprang omkring och jag mins det så väl. Jag visste direkt att det här som jag gjorde var en pojklek och inte något för mig. Ingen hade sagt det till mig det bara fanns där.

Vad vill jag ha sagt med detta då.... jag vet inte riktigt men kanske att könsidentiteten är medfödd och oerhört stark.

När man är fem år har man hunnit lära sig mkt av samhället. Därav lär man sig även hur ens egna kön "är".. Det är inte medfött. Har svårt att tänka mig att människor för LÄÄÄÄÄNGE sedan hade uppfattningar om vilka färger som var tjejfärger alt. killfärger.. Hur vi "gör" kön förändras med tiden.

Men könet är trots allt socialt konstruerat...

Att könet är socialt konstruerat tror jag inte ett dyft på.
Visst min liknelse från när jag var 5 var kanske lite dum. Klart jag hade snappat upp saker från omvärlden.

Men det går inte att socialt konstruera ett kön. Det går jag inte med på. Har du inte sett de skrämmande dokumentären från USA om pojken som skulle omskäras men det gick fel och de förstörde snoppen på honom. Detta var på 60-talet och man trodde att det bara var att ge honom hormoner och uppfostra honom till flicka. Han är död idag. Tog livet av sig.

Personligen tror jag att det är en kombination av arv och miljö. Teststeron och östrogen är starka saker..
Men samhället är det som bestämmer vilka "roller" som anses manliga eller kvinnliga.
Tror att det var på 1700- talet det ansågs mycket manligt att gråta, iallafall bland överklassen. Sen blev det tvärtom "en riktig man gråter inte"

Senast ändrad:

Visst min liknelse från när jag var 5 var kanske lite dum. Klart jag hade snappat upp saker från omvärlden.

Men det går inte att socialt konstruera ett kön. Det går jag inte med på. Har du inte sett de skrämmande dokumentären från USA om pojken som skulle omskäras men det gick fel och de förstörde snoppen på honom. Detta var på 60-talet och man trodde att det bara var att ge honom hormoner och uppfostra honom till flicka. Han är död idag. Tog livet av sig.

Grejen är ju att han tvingades in i en roll han inte ville ha. Det finns gott om exempel genom historien om folk som tvingats in i könsroller även UTAN operationer.
Det föds ju barn som är hemafroditer eller som ser ut som ett kön utanpå men ett annat innuti. Och sen finns det de som känner att de är födda i fel kön.
Men jag tror att med ett mer jämlikt samhälle så skulle det vara LÄTTARE för dem att må bra. Eftersom de skulle kunna vara som de KÄNNER sig, oavsett hur deras kroppar ser ut.
Förstår du hur jag menar?

*kl*

Jag har själv funderat på att starta en sådan här tråd efter vissa inlägg jag läst i andra trådar, så det var lite kul...

En sak som jag har reagerat på är att vissa vill uppfostra till tjej/kille, alltså könsbundet, men jag hoppas kunna uppfostra mitt blivande barn till en bra människa!

Vår nioårige kille här hemma älskar både traktorer och kaniner. Han kan bli retad för sitt djurintresse ibland hemma hos sin biologiska mamma (av hennes neanderthalkille) och det gör mig bara så arg!!!:mad: Vad är felet med att han lär sig känna, visa och uttrycka känslor, det är ju sådana killar alla tjejer vill ha (trodde jag i min enfald)!

Sedan har han själv bestämt att ha långt hår och skulle aldrig i livet sätta på sig en rosa tröja. Det är helt okej.

Vad är det som gör en bra man/kvinna/människa? Vilka egenskaper vill vi se hos den personen? Borde man inte fokusera på det i stället för yttre attribut?

Jag anser inte att våra biologiska skillnader motiverar ofta slentrianmässiga könsmönster. Varför anser vissa att en tjej inte får leka med pistoler, medan en kille får det? Krigsleksaker är antingen okej eller inte, och hur kommer det sig då att en pojke får leka att han dödar andra människor medan en flicka inte får det? Är det bättre att bli mördad av en kille än av en tjej?
Hur förklarar man till exempel att det (här i Sverige) ofta anses kvinnligt att laga mat och rida, medan majoriteten av stjärnkockarna och elitryttarna är män? Det är inget annat än könsförtryck, man tar inte kvinnor på allvar.

När jag ser min trettonåriga styvdotter och hennes kompisar kan jag bli sorgsen. De ägnar nästan hela sitt vakna liv åt att fundera på hur de kan vara killar till lags. Det känns som om inget har hänt på de 25 år som gått sedan jag själv var i den åldern, och får jag en flicka nu ska jag göra allt för att uppfostra henne till en aktiv självständig allmänbildad individ med egna intressen.

Jag skulle vilja säga såhär: könsrollen eller genus är till största del konstruerat. Kön är för mig lika med könet/organet och det är ju som det är så att säga.

Jag har sett den dokumentären du nämner. Men den visar egentligen inte så mycket om hur det funkar... dels så fick han/hon ju som liten ständigt äta piller, vilket inte brodern gjorde (de var ju tvillingar). Dels fick han träffa en massa läkare som ville studera honom. Dels så visste ju föräldrarna att han var född som pojke. Det är därför svårt att säga om omgivningen inte trots allt omedvetet påverkade honom. Kanske inte till att känna sig som "icke-flicka", men till att förstå/känna att "NÅGOT är annorlunda med mig".

Men jag tror att med ett mer jämlikt samhälle så skulle det vara LÄTTARE för dem att må bra. Eftersom de skulle kunna vara som de KÄNNER sig, oavsett hur deras kroppar ser ut.
Förstår du hur jag menar?

Åh, vad jag håller med dig!! Om inte världen var så himla "uppdelad" i kön så skulle vi i högre grad acceptera transsexualitet, hermafroditer och tex kvinnor med skägg. Då skulle inte dessa behöva operera/göra om sig lika ofta som de känner behov av nu.

Men att tjejer inte "ska" leka cowboy är ju just ett konstruerat kön!
Utanförskap kan vara lika starkt hos de som har "rätt" kön men är annorlunda.. Det är ju vissa saker som anses kvinnliga resp. manliga och om man inte besitter dessa.,vad är man då? :confused:

Jag pratar om könsroller & uppfattningar som ett konstruerat kön. Inte det biologiska könet.

Om du inte tror att det går att socialt konstruera ett kön så har du inte förstått att vi konstant förändrar innehållet i vad könen bör göra.

Exemplet med arbetande mammor och hockeyspelande tjejer är perfekta exempel på det. FULLKOMLIGT otänkbart för 50 år sen. Det var helt enkelt inte normalt, inte passande. Eftersom kvinnor och män var olika i grunden.

Plymen! Vi påverkar våra barn hela tiden. I någon riktning. Förstår jag dig rätt så tycker du att gränsen går vid just kjol. Tänk, kjol som var ett unisexplagg för 1200 år sen. Tänk, det var vad både pojkar och flickor hade på sig för 150 år sen.

Ser ni verkligen inte att vi bara diskuterar vad som anses lämpligt just nu? Och att det kommer att förändras över tid? Och vad är så farligt med just kjol? Förresten, någon som kommer ihåg vilken ramaskri det blev när kvinnor ville ha byxor och klippa (shingla som det hette då) håret?

Vi människor tenderar alltid att bli lite störda när normer (ja inlärda) förändras.

Titta på gamla bebisbilder, där är det vanligt att pojkar och flickor har kjol. Det behöver inte ens vara så extremt länge sedan

*kl*

Det finns faktiskt människor som VILL dela in i könstyper. Alla MÅSTE inte vara så otroligt neutrala, fast man kan vara jämställd ändå! Det betyder inte att vi är fast i 1800-talet, bara att vi tycker att det är RÄTT att det ska vara så. Alla får tycka som de vill. Som tur är.

Appropå kjolar är det ju vanligt i skotska folkdräkter t ex. Vissa arabkulturer har också långa klänningsaktiga plagg, även om de har byxor under.

*kl*

Det finns faktiskt människor som VILL dela in i könstyper. Alla MÅSTE inte vara så otroligt neutrala, fast man kan vara jämställd ändå! Det betyder inte att vi är fast i 1800-talet, bara att vi tycker att det är RÄTT att det ska vara så. Alla får tycka som de vill. Som tur är.

men är det inte mer ... vad ska man säga.... "inrutande" att just "dela in i könstyper"? Jag menar: vem har störst "frihet": flickan som får välja om hon vill ha snaggat hår eller långt, rosa klänningar eller blå jeans, leka med bilar eller dockor. Eller: flickan som blir "indelad i sin könstyp" och därmed bara får tillgång till långt hår, rosa klänningar och dockor?

Neutralt är väl det minsta man kan säga om personer som har hela spektrat av färger, lekar, intressen och framtida yrken att välja bland! Hur kan det anses vara "neutralt" att få välja vad man vill som individ och inte vad man förutsätts vilja pga sitt kön? :confused:

Vad är problemet med att låta sitt barn välja "otypiska" kläder, färger, lekar/leksaker eller annat?

*fattar nada*

*kl*

Appropå kjolar är det ju vanligt i skotska folkdräkter t ex. Vissa arabkulturer har också långa klänningsaktiga plagg, även om de har byxor under.

Fast problemet med att vissa delar in i könstyper är att jag som inte gillar det öht ändå får ta nackdelarna med det.
1. Jag tjänar mindre än min make- kvinnor tar ut mer VAB, mer föräldrapenning och är inte lika attraktiva på arbetsmarknaden.. så även om jag lever j'ämställt får jag ta skit för att andra inte gör det
2. Mina barn knuffas in i en mall...trots att jag inte vill det

Finns nog fler saker..känn er fria att fylla på listan..själv lagar jag mat :)

När sonen då 3 kom i klänning till bekanta så fick han snabbt rätta SIG I LEDET och höra att klänning, det har bara tjejer! :eek:

Jämställdhet till vilket pris? Min son (om jag hade någon) hade jag knappast klätt upp i klänning och smink ute bland andra barn. Barn mobbar för mindre än så, och de såren som något sådant innebär läker aldrig. Vill min son ha klänning får det bli när han är stor nog att överväga konsekvenserna av sina val.

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Övr. Barn En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
11 814
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar