Att skapa kön...

Sv: Att skapa kön...

Ja, tillexempel genom att känna sig kränkt av att se adventsljusstakar i fönstren eller hur det nu var...;)
Ursäkta? Vad yrar du om?
VET du vad jämlikhet är för något?

Tycker du om att ha rösträtt? Tycker du om att få ta ut skiljesmässa?
Hade du velat ha lika lön för lika arbete?
Vill du ha lika lätt att bli anställd som en kille?
Vill du att våldtäcksoffer ska slippa bli skuldbelagda för att de bar svarta spetstrosor?
Vill du ha mediciner som är UTPROVADE på kvinnor?
Vill du ha rätt till samma vård som män?

Hur fan kan man tycka att "jämställdhet går till överdrift":eek:

Ursäkta? Vad yrar du om?
VET du vad jämlikhet är för något?

Tycker du om att ha rösträtt? Tycker du om att få ta ut skiljesmässa?
Hade du velat ha lika lön för lika arbete?
Vill du ha lika lätt att bli anställd som en kille?
Vill du att våldtäcksoffer ska slippa bli skuldbelagda för att de bar svarta spetstrosor?
Vill du ha mediciner som är UTPROVADE på kvinnor?
Vill du ha rätt till samma vård som män?

Hur fan kan man tycka att "jämställdhet går till överdrift":eek:

Får väl fråga detsamma,, vad yrar du??? När har jag sagt att kvinnor inte ska ha ovanstående???

Bara för att jag tycker att kvinnor och män är olika så tycker betyder det inte att någon av dem ska vara bättre eller sämre, bara olika!!

Det är ju kul att du vet vad jag gör och inte gör...;)
Om du vill förhindra din pojke att ha kjol pga skälet att du "inte ser nyttan med det" så; ja, då befäster du nog könsroller.

Själv är jag övertygad om att många många många av mina handlingar varje dag befäster könsroller. Omedvetet.

Män och kvinnor är olika, det kommer man inte ifrån.
Jag citerar mig själv:
Som betyder .... vad? Att män inte kan/bör/ska bära klänning? Att kvinnor inte kan/bör/ska yrkesarbeta när de får barn? Att män inte kan/bör/ska utbilda sig inom vårdyrken för att de är mindre lämpade rent genetiskt?

Vi är olika åt pga våra könsorgan och även hormonellt till viss del. Hur stor betydelse den biologiska skillnaden har för våra val vad gäller kläder, intressen, yrken osv. lär vi aldrig kunna utröna, eftersom vi även är sociala varelser. Jag tror att biologin har långt mindre betydelse (dock EJ ingen alls) än vad många tror. Men det är rätt ointressant. Det som är biologiskt förutbestämt kommer inte att ändra sig med annat bemötande. Det är bara de sociala faktorerna som är möjliga att ändra.
Du svarade bara på det där med klänning på karlar. Vore intressant om du kunde utveckla dina tankar kring frågan lite!

Nyttan? Men vad är "nyttan" med att tjejer har kjol då? Vad är överhuvudtaget "nyttan" med kläder i några färger alls...

Jag tycker man ska uppmuntra individen att växa till den person den är. Om pojken gillar kjol och vill ha kjol ser jag inget skäl att förhindra det. Jag ser heller inget skäl att tala om för små barn "kjol är för flickor, inte för pojkar". Snacka om att påverka barn utifrån sina egna åsikter! :angel:

Det är ju inte sina egna åsikter, utan samhällets/kulturens åsikter...;)

Bara för att jag tycker att kvinnor och män är olika så tycker betyder det inte att någon av dem ska vara bättre eller sämre, bara olika!!
Ska man tolka dig som att du tycker det finns ett självändamål med att könen "ska vara olika"? Eller ska man tolka dig som att du tycker att könen är så olika att tex män i klänning är någon slags "biologisk motsägelse"? På vilka punkter i samhället är det viktigt att vi fortsätter vara olika och varför?
(om vi nu kan undanta den rent biologiska skillnaden i snopp/snippa, muskelmassa osv)

Jag har sådana avlägset bekanta plus en hel drös med kunder.
Jag har heller aldrig sagt att tjejer inte får spela hockey eller att mammor inte får jobba osv...

jag mins tydligt när jag själv var liten. Kanske 5 år eller nått. Jag lekte mycket med en pojke i grannskapet och vi lekte cowboys och sprang omkring med hatt och pistol. Mina föräldrar sa aldrig nått om detta och vi hade jätte kul. En dag kom 2 tjejer och tittade på när vi sprang omkring och jag mins det så väl. Jag visste direkt att det här som jag gjorde var en pojklek och inte något för mig. Ingen hade sagt det till mig det bara fanns där.

Vad vill jag ha sagt med detta då.... jag vet inte riktigt men kanske att könsidentiteten är medfödd och oerhört stark.

Får väl fråga detsamma,, vad yrar du??? När har jag sagt att kvinnor inte ska ha ovanstående???

Du skrev ju "gå till överdrift med jämmställdheten".
Allt det jag skrev har med jämställdhet att göra.
Vad adventsljustakar har med saken att göra har jag dock ingen aning om.

:confused:
Jag skrev:
Jag tycker man ska uppmuntra individen att växa till den person den är. Om pojken gillar kjol och vill ha kjol ser jag inget skäl att förhindra det. Jag ser heller inget skäl att tala om för små barn "kjol är för flickor, inte för pojkar". Snacka om att påverka barn utifrån sina egna åsikter!

Jag kan ju inte direkt påstå att det är "samhällets åsikter" att pojkar ska få ha kjol om de vill.... Tycker du verkligen det? :confused:
Dina åsikter i frågan är långtifrån de enda jag hört. Majoriteten i MITT liv skulle direkt säga "nej, låt INTE din pojke ha kjol!" Argumenten skulle variera från "han kan bli mobbad" (vilket är ett skäl som jag kan förstå till viss del) till "han kommer att bli bög".

Förbereder mig för påhopp....

men jag måste säga att jag inte skulle sätta på min son en kjol eller klänning även fast han själv bad om det. Nää det skulle jag bara inte.

Och samhället/kulturen är en fristående organism helt utan påverkan av människorna som bor i den?

Det är VI människor som skapar samhället och kulturen.
För 90 år sedan var det vågat och utmanade för kvinnor att ens visa fotknölarna. Hatt skulle bäras.
För 60 år sedan så fick inte svarta i USA använda samma bussäte som vita. (för att inte tala om at tApartheiden i sydafrika avskaffades långt senare)

Allt detta har ändrats, för att folk har sagt ifrån och folk har ändrat sitt sätt att tänka.

men jag måste säga att jag inte skulle sätta på min son en kjol eller klänning även fast han själv bad om det. Nää det skulle jag bara inte.

Men du bär väl själv byxor?
Långbyxor på en kvinna var otänkbart för inte alls så länge sedan.

Jag har arbetat med tanter som fortfarande lider av problemen de åtdrog sig när de var unga och cycklade mil i iskyla till jobbet - i kjol...

jag kan villigt erkänna att det skulle kännas som ett mycket tufft steg att ta. Inte för att jag tycker det är fult. Eller fel. Eller är rädd att han blir bög. Utan för att jag skulle vara rädd för (den inskränkta) omvärldens reaktioner. Inte deras eventuella reaktioner gentemot mig - JAG kan tackla det. Men om barn (som fått lära sig av sina föräldrar) skulle reta, trakassera, slå honom för det faktumet - DET skulle oroa mig.

Men jag hoppas att jag (om jag hamnar där om några år) vågar låta honom ha det han själv vill! Och kan stötta honom om några andra är dumma pga detta.

Min mamma lät min lillebror ha spetsstrumpbyxor till lekis när han var liten. Detta var på 70-talet. Hon var lite fundersam. Resultatet? Jo; alla andra pojkar hade varit jätteavundsjuka och ville ha likadana!
(nej, han är inte bög idag..:smirk:)

Ja, personligen så avskyr jag rosa, att leka med dockor och fläta hår.
Men med tanke på lagen om alltings djävlighet så lär jag garanterat få en unge som ÄLSKAR rysh och pyssel.
Då är det bara att bita ihop, hålla god min och lära sig att göra inbakade flätor, sy rosa gardiner och stå ut med falsettskratt.

Oavsett kön på barnet...

jag skrev visst fel, menade att det inte är mina åsikter att killar inte får ha kjol utan samhällets åsikter, vår kulturs åsikter. Visst hör jag till samhället, men då tycker inte jag att jag uppfostrar barnet enbart efter mina egna åsikter!!

Ja, personligen så avskyr jag rosa, att leka med dockor och fläta hår.
Men med tanke på lagen om alltings djävlighet så lär jag garanterat få en unge som ÄLSKAR rysh och pyssel.
Då är det bara att bita ihop, hålla god min och lära sig att göra inbakade flätor, sy rosa gardiner och stå ut med falsettskratt.

Oavsett kön på barnet...
:rofl:
Jag äääälskar rosa! Leka med dockor.. mja, det gjorde jag som liten. Speciellt Barbie och Sindy var roliga! Men mina var både fräcka i käften, hade ett sexliv och en Barbie snaggade dessutom håret fullkomligt! ;):D

Flätor.. tja, det tycker jag kan vara sött (har det själv idag!), men göra dem är mindre roligt.

Så: oavsett kön kommer jag säkerligen köpa en del rosa kläder, köpa lite söta dockor och kanske låta håret växa på barnet så att man kan fläta det!

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Övr. Barn En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
11 814
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar