Att skaffa shettis!

Sv: Att skaffa shettis!

Jag håller helt och hållet med dig, varför ska en så pass stor människa rida en sån liten ponny. Varken ponnyn eller ryttaren får ut nånting av det, i så fall köper man en ponny som passar sin storlek om man är ute efter att rida!

Jag håller helt och hållet med dig, varför ska en så pass stor människa rida en sån liten ponny. Varken ponnyn eller ryttaren får ut nånting av det, i så fall köper man en ponny som passar sin storlek om man är ute efter att rida!

Nu var det ju inte att rida ts var ute efter, utan en kompis att greja med och lära olika saker. Ridningen skulle bara vara ett komplement på en kort tur då och då.

Shetland-storleken du aldrig växer ur!

Nu var det ju inte att rida ts var ute efter, utan en kompis att greja med och lära olika saker. Ridningen skulle bara vara ett komplement på en kort tur då och då.

Shetland-storleken du aldrig växer ur!

Men har man för avsikt att rida någon gång ibland så är fortfarande en shetlandsponny en häst man inte köper. De är inga leksaker bara för att de är små! Dessutom kostar det pengar att ha en shetlandsponny också, om ts inte har råd med 90kr som hon skrev i en annan tråd så har man inte råd men en häst heller.

Alltså tanken var ju att jag skulle skaffa en shettis just för att träna olika grejer, och köra osv.
Sen det där med ridningen, jag hade absolut inte tänkt rida hårda pass, utan kanske ut på en skogspromenad i 10-15min kanske någon gång per månad, bara för skojs skull. Det är ju inte direkt något jag kommer hålla på med ofta. Absolut inte.

Sen förstår jag inte dom som säger att dom inte skulle sätta upp en så "stor och tung" ryttare på en shettis. Men en gång då och då skadar ju verkligen inte. Och har man bra balans gör det ju ännu mindre. Är man nybörjare och tung och lång kan jag förstå att man inte vill kasta upp den på en shettis.

Aja.. Jag var bara ute efter lite tips och allmänt sådär.

Jaså?
Har hästen en stark rygg ska den väl klara att bära upp än någon enstaka gång som kanske knappt blir av alls?

Visst är det så att shetland är storleken man aldrig växer ur, men rida som vuxen ska man då inte göra tycker jag.
Det finns så otroligt mycket annat man kan göra i stället, det är det som är grejen.

Och träna en shetland som är runt metern att ha en ryttare på sig som är 155 lång och väger 55 kilo eller var det var är väl inte shysst i mina ögon. Det är väl inte speciellt kul att släpa benen i backen?

Även fast det är en stor shettis, minst 107cm? En grov och bra och rätt musklad?

Spelar ingen roll, jag skulle inte tycka att det är någon speciellt bra idé att rida på en grov b-ponny heller..

Lånad knapp

Jag ska köpa shettis och jag är lika kort som dig och väger nästan lika men jag skulle aldrig rida den ens en liten stund. Jag tänker köra den och så får grannflickan rida den.

För stor helt enkelt, det kanske inte drabbar hästarna speciellt mycket men jag ser ingen mening med att göra det och tycker inte att det är shysst för hästarna.

Men det är ju upp till var och en hur man gör..

Ojojoj... Jag tycker rent sakt att det är löjligt av diverse personer att tjaffsa om att man är för lång osv.

Har ni ren fakta i hand när ni säger att det aldrig skulle gå osv? Jag tror inte det. Det är ni som gör våra hästar och ponnyer till nå slags prydnads saker.

Jag har 25 år erfarenhet av shetlandsponny. Jag och mina nuvarande ponnyr har varit med i en studie i england. Och ingen av mina ponnyer har någonsin haft en skada och dom rids dagligen 1-2 timmar av vuxna ryttare. Min älsta ponny är idag 24 år. (gått i pension nu)

Ni säger att dom skulle ta skada, när kommer dom?
Eftersom jag varit med i studie så har ständig vetrinär koll utförts samt röntgen samt värmekammra. Och inga förändringar har skett på mina ponnyer samt de andras som deltog i studien.

Jag länkar med en film från ett tevebolag som gjorde en dokumentär om en av tjejerna som var med i studien.

Så luta er tillbaks och skåda. Shetlandsponnyer är inga leksaker så behandla dom inte där efter. De går dagligen på bruket vid shetlandsöarna. Ta dig en resa dit. Jag själv har varit där och tillsammans med familjen jag bodde hos gått mil efter mil med mjöl bra över 100 kg på var ponny, därefter red vi hem till gården. Det är deras kultur. Det var underbart att uppleva den.

http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ&feature=player_embedded

Klart det går, men varför pressa den till onödigt mycket? Det är möjligt att sätta en shettis på din rygg som du kan gå runt med också..

Vilken toppenponny i länken, men varför inte sätta ett barn på ponnyn i stället för att den stora ryttaren ska rida på den? Varför kan inte den personen skaffa sig en häst som lämpar sig i storlek och är proportionerligt?

Och att rida på en shettis fast man är på tok för lång och i vissa fall för tung känns oseriöst och som om man anser dom vara leksaker, inte tvärt om.

Senast ändrad:

Visst är ponnyn i din länk fin men det ser ju inte bra ut med ryttaren på, det kan man inte säga även om man verkligen skulle vilja.

Min dotter red en shettis/welsh när hon var runt 9 år, det var bara några gånger eftersom hon var alldeles för lång och då var hon ändå bara drygt 135 cm men viktmässigt helt ok eftersom hon vägde runt 20 kg.
Den lilla hästen var runt 110 cm hög.

Visst har många hästar fått slita tungt genom åren men inte kan du väl tycka att det var ok det som de utsättes för i gruvorna?
Är det verkligen försvarbart för dej att rida en häst som man är för lång för även om vikten i sig inte vållar några problem?
Vilket föredrar du, en rygga som sitter så platt det bara går på din rygg eller en som står ut en meter?

Du skriver att man inte ska behandla dem som leksaker men det är ju just vad du menar är okej genom att rida på dem för skojs skull när det inte är speciellt schysst mot hästen.
Och skador, måste något skada en häst så att det syns på värmekamera och röntgen för att du ska låta bli? Kan inte det sunda förnuftet få råda?

En shettis är en utmärkt körhäst om man är för lång/tung så varför inte låta den vara det?

Men det är ju percis det jag menar, moment 22.

Kan du inte träna hästen för sin uppgift (för att det blir för mycket för den) kan du heller inte nyttja den till uppgifter i fråga.

Vilket innebär: är du för stor för att träna hästen för ridning, ska du inte rida på den.

Ponnyn i länken är ju helt klart seriöst tränad för sin uppgift, av någon som har hjälp och kunskap. Det är lite skillnad när man kommer ut i stallarna och pappa (110 kg+) får för sig att han ska skritta med dottern ut i skogen på lilla ponnyn - det är ju OK för det har de läst; att ponnys kan bära vuxna personer. Ja, det är ett fall från verkligheten.

Från att ha gått i hagen som sällskap till att bära storvuxen nybörjare - tufft.

Nu var det inte vad TS föreslog; det var enstaka turer i skogen. Och jag hävdar fortfarande att ska hästen bära dessa vikter och längder, ska den vara tränad för ändamålet. Att som enda träning slänga upp någon så lång med den vikten och kånka runt på enstaka turer i skogen tycker jag inte är god hästhållning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar