Att separera och barnens bästa

citron

Trådstartare
Hur gör man för att komma undan både dåligt samvete och känslan av att inte vara tillräckligt med barnen allernativt att pappan inte träffar barnen så mycket som man vill.

Ja det där låter lagom rörigt inser jag...

Jag står inför en separation pga att mina känslor helt enkelt har dött och det har varit så länge,jag borde kanske ha gått för länge sen men jag har stannat av massor med skäl.Jag känner nu att det inte längre är hållbart.I den här stan finns det nästan inga jobb eller något som tilltalar mig,så jag vill alltså byta stad.Och där kommer så problemet med barnen in i bilden.

Växelvis boende försvinner och som jag ser vet jag inte om det är en jättebra ide heller även om vi skulle bo nära.Så alternativen som finns är att de bor med mig och är hos pappa varannan helg eller vice versa.Barnen vill bo här,de trivs i sin skola,har sina vänner och allt det där...Jag känner mig som en skurk om jag skulle rycka upp dom och flytta så långt bort...får extremt dåligt samvete för hur dålig mamma jag är om jag skulle ha dom bara på helgerna.

Jag vet varken ut eller in,och bara svamlar känns det som,men jag reder inte ut det här på egen hand.Vill ha andras infallsvinklar för att se om jag kan bli klokare av det...

Sv: Att separera och barnens bästa

Min första reflektion är att om jag, som har en fungerande relation med min sambo som jag har barn med inte kan slippa undan dåligt samvete hur i hela friden ska du då kunna det?! Det hör till att ha dåligt samvete/känna att man itne räcker till när man har barn! ;)

Jag tycker INTE att du är en dålig mamma om du flyttar till en annan stad (inom rimligt pendlingsavstånd) för att få jobb/förbättra din livssituation. Jag tycker du är en sämre mamma om du stannar, vare sig det är i relationen eller i staden om det gör att du mår dåligt för DET kommer att gå ut över barnen.

Hur gamla är barnen på ett ungefär?

Jenny

Vad är rimligt pendlingsavstånd undrar jag...

De är mellan 7 och 14 år.

Så dåligt samvete kommer jag alltså få lära mig leva med...låter så lovande :crazy:

För mig är rimligt pendlingsavstånd så pass kort att det går att åka till dig över en dag utan att hela dagen tillbringas i bilen. Kanske tio mil?

När du har så stora barn så tycker jag absolut inte att du ska känna dig skyldig, de är stora nog att säga vad de vill plus att ni kan hålla tät kontakt via telefon/mail.

visst låter det lovande...;)

Jenny

Och nu var separationen ett faktum...

Barnen kommer bli kvar här med sin pappa,vart jag ska ta vägen vet jag inte än...får väl hitta en tillfällig bostad i väntan på något eget vart jag nu hamnar någonstans...

Känner mig så ledsen,sorgsen och förtvivlad och samtidigt lättad,fri och uppåt även om det kommer bli tokjobbigt framöver

Så alternativen som finns är att de bor med mig och är hos pappa varannan helg eller vice versa.Barnen vill bo här,de trivs i sin skola,har sina vänner och allt det där...Jag känner mig som en skurk om jag skulle rycka upp dom och flytta så långt bort...får extremt dåligt samvete för hur dålig mamma jag är om jag skulle ha dom bara på helgerna.
För det första - du är INTE en dålig mamma om du har barnen på helgerna. Jag tycker snarare att du är en bra mamma som låter barnens bästa - att få stanna kvar i den miljö, skola och kompiskrets där de vill vara - gå före ditt eget behov av att vara nära barnen.

Sen vad gäller ditt boende och jobb.
Hade jag varit i dina skor så hade jag försökt hitta ett boende någonstans i närheten av barnen och sedan pendlat till jobb.
Min make har jobbat 10 mil hemifrån i 2½ år och det fungerade bra. Sen jobbade han 1½ år 15 mil hemifrån, då övernattade han där 3 nätter i veckan och kom hem en kväll mitt i veckan för att umgås med barnen.
Jag vet inte vad du jobbar med, men på vissa jobb kanske man kan försöka styra om scheman så att man kan jobba 4 dagar i veckan à 10 timmar/dag och då kunna utnyttja den femte dagen till att umgås med barnen.

Det känns så skönt att höra att jag gör rätt,även om det är tungt.

För tillfället är jag arbetslös så jag hoppas att jag ska kunna få ett vettigt jobb här i närheten,tyvärr är det dåligt med jobb här och därav kanske jag är tvungen att flytta längre.A-kassereglerna om deltidsstämpling ställer till det ganska mycket just nu...

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 587
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV