Att samla hästen!

oxer

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen få klarhet i det här :p

Har precis skaffat min fina läromästare efter att bara ha ridit på ridskola innan. Tanken är att vi ska ut på hoppbanorna så småningom och jag rider mycket markarbete med skänkelvikning, öppna och sluta osv för att få igång bakbenen men jag vill så gärna kunna rida på voltspåret och känna hur hästen växer en decimeter under sadeln och det blir superlätt att rida, den där magiska känslan när allt stämmer perfekt :D

Så snälla förklara (gärna övertydligt:o ) exakt hur jag skall inverka med sits, hand och skänkel. Hur samverkar hjälperna? Är det bara sitsen som gäller eller är det först skänkel och direkt efter handen? Ska man göra halvhalt, bara på yttertygeln?

Mvh/ nybörjaren trots många år i sadeln :crazy:

Sv: Att samla hästen!

Kanske tråkigt svar, men det du absolut ska göra är att rida för tränare. En bra tränare hjälper dig att hitta knapparna till den där "härliga perfekta ritten" :).

Hur man samlar kan vara väldigt olika på olika hästar. Övergångar och tempoväxlingar brukar vara väldigt effektivt på de flesta hästar. När du rider kan du tänka att du ska trava till ett visst ställe, och där ska du förändra hästens takt eller gångart i ett par steg och sedan driva fram den. Viktigt när du samlar är att du också driver framåt, så att du inte bara sitter i och håller emot i handen. Har märkt att ett varv på en 10-15 meters volt och ökning efteråt kan vara bra på lite slöare hästar och sedan en volt igen, då får man lite driv och sedan måste man samla ihop traven när det är dags för volt, men ändå hålla igång för att hästen inte ska sakta av.

Men att ta hjälp av tränare är alltid bra, då de ser hur hästen är och kan ge tips direkt för hur du ska inverka :)

Som dom andra redan sagt så är det bästa att ta hjälp av tränare.

Min ridlärare på ridskolan brukar säga att vi ska lägga till mer ben, samtidigt som vi fångar upp energin med massa halvhalter typ hela tiden så hästen inte ökar tempot istället. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 056
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?