Var upplever du detta?
Södra norrland och tror det var "normalt" när jag bodde i Östergötland också. Här i Skåne är det udda, i Lappland var det nog också det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var upplever du detta?
Södra norrland och tror det var "normalt" när jag bodde i Östergötland också. Här i Skåne är det udda, i Lappland var det nog också det.
Håller med. Jag bor i Hälsingland och där är det hur vanligt som helst, så vanligt att jag blev väldigt förvånad över tråden
Men ja, lite knepig tråd att läsa - inte minst funderingarna på att det är liksom svagt och karaktärslöst att använda man.
Jag uppfattar att "man" i betydelsen "jag liksom andra i min situation" används när man vill framstå som en i mängden. Lite jante sådär, för att inte verka unik och egocentrisk. Jag upplever det i många sammanhang mycket mer sympatiskt än "jag", om det nu inte är något (mer eller mindre) unikt för den egna personen som framförs.
...för säger den som är med "jag" så blir det uppenbart att just den personen inte skött sig. "Jag" blir för tydligt.Titta på lyxfällan ! Där finns många som säger man om allting.
Jag brukar använda ordet man.Jag tycker det helt beror på omständigheterna. I fallet med fb-status att ”man varit hos frissan” blir det jättekonstigt.
Hua!Jag brukar använda ordet man.
"Då har man varit hos frissan! "