Att säga "man" istället för "jag"

Håller med. Jag bor i Hälsingland och där är det hur vanligt som helst, så vanligt att jag blev väldigt förvånad över tråden :D

Ja jag har funderat lite mer och kommit fram till att det kanske mer är en bra bit av kustområdet längs "midjan" där det är vanligt? Tror inte det hör till Jämtland, tex....

Men ja, lite knepig tråd att läsa - inte minst funderingarna på att det är liksom svagt och karaktärslöst att använda man. :D

Jag tycker det är extremt störande.
Jag har miinst en fb-vän som skriver så varje dag. Varenda status så skrivs det om man. Jag får sitta på händerna för att inte fråga "Vilken man menar du? Din man eller någon annans?"

"Idag har man varit hos frissan" "Idag lagade man köttbullar" :banghead::rage::arghh::meh:

Jag uppfattar att "man" i betydelsen "jag liksom andra i min situation" används när man vill framstå som en i mängden. Lite jante sådär, för att inte verka unik och egocentrisk. Jag upplever det i många sammanhang mycket mer sympatiskt än "jag", om det nu inte är något (mer eller mindre) unikt för den egna personen som framförs.

Jag säger/skriver ofta man/en , jag tror det är dialektalt. Nu har jag i mångt och mycket bytt till en och jag tror det är dialektalt också, det går så lätt. Vad fn ska en göra när en bor i gnällbältesregionen? Va? "Give me a break"....

Insåg inte riktigt implikationen av man/en skulle vara att jag inte står för det jag säger/skriver. Jag upplever det inte så i talspråk alltså att folk anser att jag inte står för det jag säger. I skrift är det svårare att veta eftersom jag inte får den feedbacken direkt.

@Ullmerkott håller med dig, lite jante, för att en inte ska verka alltför unik och egocentrisk.

Senast ändrad:
Stör mig också på det. Allrahelst i tidningsartiklar om nägot chockerande/allvarligt och berörd chef/högsta ansvarig blir intervjuad. "Är det på det viset blir man ju bestört" "man trodde aldrig nåt sånt här kunde hända".

Tror helt på detta att ducka för ansvar/utpekande av sig själv genom att använda man. Jag ser ju hellre "vi kunde inte förutspå" som att ändå stå för sin miss, än att spela på "vi ansvariga är precis som du" och känslorna som de som läser har. "[...] man blir bestört" så känner tidningsläsaren lättare samhörighet typ., för hen känner samma och ingår då i gruppen "man".

Tror sällan att vanliga människor reflekterar över varför de säger man istället för jag, utan det är liksom invant att flyga just under radarn

Jag uppfattar att "man" i betydelsen "jag liksom andra i min situation" används när man vill framstå som en i mängden. Lite jante sådär, för att inte verka unik och egocentrisk. Jag upplever det i många sammanhang mycket mer sympatiskt än "jag", om det nu inte är något (mer eller mindre) unikt för den egna personen som framförs.

Så tycker jag också det används, fast i den bemärkelsen att försöka få sitt eget liv att framstå som fungerande. T ex i Lyxfällan. Istället för att säga att "ja, jag köper kakor för hela lönen samma dag den kommer in på kontot" heter det "ja, man köper kakor för hela lönen... etc".

Det får det att verka som det är flera som gör så, det jag gör är normalt och fungerande och jag gör inget som inte alla andra gör.

Jag kan rekommendera alla som överanvänder "man" att byta mot "jag" under en vecka och se om meningarna är sanna med skiftet.

Jag tycker det helt beror på omständigheterna. I fallet med fb-status att ”man varit hos frissan” blir det jättekonstigt. I fallet med frågan om personen ville gå vidare i idol känns det inte konstigt tycker jag. För där tolkar jag det mer som man = generalisering (att alla som ställer upp i idol vill gå vidare)

Tror som många andra att det är dialektalt. Här (Stockholmsområdet) uppfattar jag det som att man vill ta lite avstånd, göra det mindre personligt och visa att så är det ju som för vem som helst, t.ex. "Det är klart man blir ledsen i den situationen."

Då irriterar jag mig mer på vissa uttryck från västkusten, t.ex. "Ska jag göra det och det och det?" "Ja det hade ju varit jättebra!" :devil::devil: Gahhh!! Jag får alltid lust att kontra med ett käckt: "Men det är inte försent än :up: !!!" För mig säger man bara så om det är något som hade varit bra, men det gick inte av olika anledningar och nu är det för sent att ändra på saken. Tog aslång tid innan jag ens fattade att det betyder att jag faktiskt ska göra som jag föreslog :D

För mig så känns ordet man (som någon tidigare skrev) att det ingår en generalitet bakom ordet.

"Är man stor, så ska man vara snäll" (alla stora bör vara snälla)

"Man kan ju inte köpa 10kg glass på en måndag!" (vi gör det inte normalt sett)

"Vad ska man göra?" (vi fast generellt, tänker t.ex. en uppgift i skolan som någon inte förstår sig på.)

Senast ändrad:
Jag tycker det helt beror på omständigheterna. I fallet med fb-status att ”man varit hos frissan” blir det jättekonstigt.
Jag brukar använda ordet man.

"Då har man varit hos frissan! "
"Då har jag varit hos frissan!"
I mitt huvud fungerar båda formerna. Det kan nog ha att göra med (som någon tidigare skrev) att man gömmer sig bakom ordet "man" litegrann och det inte blir så centrerat mot en själv. Hade lätt kunnat skriva den första på en snapchat bild och lägga upp på my story och den andra om man skickar direkt till personer (för att göra det mer personligt).

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Whoever
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30