SAOL:s benämning av orden "man":
1man [man´] substantiv ~nen; pl. män, best. pl. männen
1 i sammansättn. äv. person: växa upp från pojke till man; vara man för sörja för, svara för
2 manlig part i äktenskap: hennes äkta man
– I sammansättn. man-, mans-, ngn gång manna-; nästan alla sådana sammansättn. hör till 1man 1.
2man [man´] substantiv
~nen; pl. ~ el. ~nar
• person oavsett kön i trupp- el. arbetsstyrka
3man [man´] pronomen
• jfr 3en: man kan vad man vill; ser man på! som uttryck för förvåning
4man [ma´n] substantiv
~en ~ar
• långt hår på nacken på häst m.fl. djur
Jag skulle tippa på att man i det här sammanhanget är man, som i en grupp dvs mer generellt.
Jag vet med mig när jag själv använder det brukar jag ofta syfta på den generella massan, t ex "man bör tvätta sig efter toabesöket".
Sen att vissa använder man istället för jag, skulle tro att det ligger något i det, t ex det kanske inte är lika "påtagligt" att säga man istället för jag. Skulle man säga jag blir det kanske lite mer inpå, spekulerar lite nu på vad som skulle vara, finns säkert många olika anledningar till varför folk använder det som de gör.
1man [man´] substantiv ~nen; pl. män, best. pl. männen
1 i sammansättn. äv. person: växa upp från pojke till man; vara man för sörja för, svara för
2 manlig part i äktenskap: hennes äkta man
– I sammansättn. man-, mans-, ngn gång manna-; nästan alla sådana sammansättn. hör till 1man 1.
2man [man´] substantiv
~nen; pl. ~ el. ~nar
• person oavsett kön i trupp- el. arbetsstyrka
3man [man´] pronomen
• jfr 3en: man kan vad man vill; ser man på! som uttryck för förvåning
4man [ma´n] substantiv
~en ~ar
• långt hår på nacken på häst m.fl. djur
Jag skulle tippa på att man i det här sammanhanget är man, som i en grupp dvs mer generellt.
Jag vet med mig när jag själv använder det brukar jag ofta syfta på den generella massan, t ex "man bör tvätta sig efter toabesöket".
Sen att vissa använder man istället för jag, skulle tro att det ligger något i det, t ex det kanske inte är lika "påtagligt" att säga man istället för jag. Skulle man säga jag blir det kanske lite mer inpå, spekulerar lite nu på vad som skulle vara, finns säkert många olika anledningar till varför folk använder det som de gör.