Att säga "man" istället för "jag"

Jag tror också delvis dialektalt men det kan ju också bottna i den saken att vissa delar av Sverige skulle man hålla låg profil och inte sticka ut. Kan det vara så?

Nu för tiden tycker nog många att det blivit fel att vara egoistisk, det är det ju, men till sådan utsträckning att man igen börjar med "man" för att dölja sig lite bakom att man själv, som individ, t.ex vill vinna något.

När det kommer till "Så har man varit hos frisören". Så kan jag absolut se det som ett sätt att se hela händelsen utifrån. Jag kan göra så när jag bloggar t.ex.

"Så har man då varit på kurs och insett att man kanske inte var så duktig som man ville" eller "Så, har man snubblat på isklumpen utanför dörren. Man såg ut som papphammar".
I båda fallen, för mig, är att jag kan se det andra ser eller ha roligt åt mig själv för att jag kan se det från samma håll som andra. Det kan ofta också vara en reflektion som inte är från mig utan från mig, utifrån.

"Dömt" mig själv har jag redan gjort och inte tar jag så jäkla hårt på om någon annan gör det heller. Varken om jag skrivit "jag" eller "man".
Jag tycker det låter jättekonstigt. Det är ju inte man utan du som snubblat?

Jag hade skrivit "jag snubblade på isklumpen"

Jag tycker det är dåligt språkbruk att ständigt fara sig med "man" i både text och tal. Blev själv inte medveten om hur mycket jag själv använde "man" förrän jag började skriva uppsatser på universitet och språket måste vara korrekt. Sen är jag naturligtvis inte bättre än att jag också pratar/skriver i generella termer, men jag har aktivt valt att byta ut "man" mot "en" för att jag vill ha ett könsneutralt språkbruk. Funkar flytande text numera, men ibland svårare i tal.

Håller även med de i tråden som skriver att de flesta som använder "man" om sig själv gör så för att själv inte behöva stå till svars alt. påtala att den är minsann inte den enda som tänker/tycker/gör på det viset.

Den varianten är ännu värre. Syns oftare nuförtiden, förr var det otänkbart.
Precis.
Läs den här meningen: (från buke idag, vem som skrev är egalt)
"Det är klart att en inte ska kalla sig för vegetarian om en inte är vegetarian. Att äta vegetariskt ibland gör ju inte att en är vegetarian. Jag själv äter kött, men jag äter för det mesta ändå vegetariskt."
:banghead::banghead::banghead:
Var fan tog de personliga pronomen vi lärde oss i grundskolan vägen?????
Jag, han, hon, den, det osv??

Jag känner inte alls igen de som säger att man(;)) skriver man för att distansera sig själva. Det kanske stämmer i tidningar etc men det läser jag få på svenska så vet inte.

Men i vardagstal om frissan har det inget att göra med att man-sägare inte kan stå för det.
Det är dialekt.

Ja precis...
Tycker inte att man (;)) behöver tolka in så himla mycket i det.

Precis.
Läs den här meningen: (från buke idag, vem som skrev är egalt)
"Det är klart att en inte ska kalla sig för vegetarian om en inte är vegetarian. Att äta vegetariskt ibland gör ju inte att en är vegetarian. Jag själv äter kött, men jag äter för det mesta ändå vegetariskt."
:banghead::banghead::banghead:
Var fan tog de personliga pronomen vi lärde oss i grundskolan vägen?????
Jag, han, hon, den, det osv??
Håller med, låter helt förfärligt!!!!

..men jag har aktivt valt att byta ut "man" mot "en" för att jag vill ha ett könsneutralt språkbruk. Funkar flytande text numera, men ibland svårare i tal.
Hur gör du med ord som människa, human osv.? Det blir inte lätt om man konsekvent skall följa din linje med ett "könsneutralt" språk och ännu svårare på engelska då inte ens woman blir tillåtet.

Får vissa störa sig på att man använder man, så får andra störa sig på att en del använder en.

En istället för man ser fördjävligt ut i text förövrigt.

Klart man får. Själv tycker en att det är lite lustigt bara, och det är rimligen inte värre att vara road än irriterad. :D

Jag tycker det låter jättekonstigt. Det är ju inte man utan du som snubblat?

Jag hade skrivit "jag snubblade på isklumpen"

Jag (man) distanserar sig, som vi ju diskuterar, och visar på samma gång att man kan se det lustiga i det hela utifrån. Det är ok om ni andra också vill skratta. Men, det är ju min egna tolkning.

Jag liksom suckar, skakar på huvudet åt mig själv och bjuder in andra att göra detsamma.

Annars kan man ju uttrycka sig som "man" när man (oj oj) vet att det är fler som tycker på samma sätt.
Det är inte alltid jag är ensam i att tycka eller att det är lämpligt att använda jag.

Jag (man) distanserar sig, som vi ju diskuterar, och visar på samma gång att man kan se det lustiga i det hela utifrån. Det är ok om ni andra också vill skratta. Men, det är ju min egna tolkning.

Jag liksom suckar, skakar på huvudet åt mig själv och bjuder in andra att göra detsamma.

Annars kan man ju uttrycka sig som "man" när man (oj oj) vet att det är fler som tycker på samma sätt.
Det är inte alltid jag är ensam i att tycka eller att det är lämpligt att använda jag.
Jo jag förstod det du skrev, men jag förstår inte varför det inte går att få fram samma budskap med att skriva jag.

"Och precis då jag klivit ut genom dörren halkade jag på den största isklumpen jag nånsin sett."

Jo jag förstod det du skrev, men jag förstår inte varför det inte går att få fram samma budskap med att skriva jag.

"Och precis då jag klivit ut genom dörren halkade jag på den största isklumpen jag nånsin sett."

Jag ser skillnad på uttrycket men det är ju inte säkert att andra gör det.

Jag tycker det är dåligt språkbruk att ständigt fara sig med "man" i både text och tal. Blev själv inte medveten om hur mycket jag själv använde "man" förrän jag började skriva uppsatser på universitet och språket måste vara korrekt. Sen är jag naturligtvis inte bättre än att jag också pratar/skriver i generella termer, men jag har aktivt valt att byta ut "man" mot "en" för att jag vill ha ett könsneutralt språkbruk. Funkar flytande text numera, men ibland svårare i tal.

Men "man" i det här fallet är ju inte på något sätt maskulint utan ett neutrum. Texterna blir tyvärr väldigt svårlästa.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Whoever
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar