Att rida utan hjälm

Sv: Att rida utan hjälm

Vad händer om 2 stycken ryttare är ute och rider, den ena med hjälm och den andre utan. Både ramlar av och bryter benet. Ska bara den som har hjälm på sig få hjälp? Ibland blir resonemangen ytterst konstiga!?

Nej för det är ganska svårt att skydda sig från att bryta ett ben.
Som jag skrev tidigare att man ska skydda sig så gott det går, tex genom att använda hjälm när man rider eller cyklar och bilbälte när man kör bil.
Då har man ju ändå gjort vad man kan för att ínte göra illa sig allt för mkt.

Man behöver helt enkelt inte vara dumdristig, det ska inte överdrivas åt något håll men folk generellt verkar ha svårt med balans.

delvis kl

Eller så slutar vi upp med att vara hobbypoliser åt varandra och accepterar att människor tar ansvar för sig själva. Rider man utan hjälm är det antagligen någonting som man gör för att man känner sig trygg i det. Dumdristigt blir det ju alltid om man gör något man vet att jag inte klarar av.

Jag såg ett horribelt exempel på ridning utan hjälm på tvn häromdagen, det var en tvåårig flicka som åkt av sin ponny och spräckt skallen i tre bitar. Två veckor senare filmar de igen då flickan mår mycket bättre då sitter hon på sin ponny barbacka utan hjälm.

Då undrar man om mamman har en hjärna alltså.

Till alla som säger att ridning utan hjälm är er egen ensak: Fy fan vad ni är själviska eller har ni inga anhöriga alls? Man kan inte bara tänka på sig själv man måste tänka på sin omgivning och sina nära och kära också.
Jag tror att anhöriga hellre ser att man överlever en olycka än att man dör. Att bära hjälm ökar chansen att överleva och bli helt återställd dramatiskt om du slår i huvudet. Det finns så många bekväma hjälmar att det inte finns någon anledning i världen att strunta i den.

Jag förstår hur du menar med att man ska skydda sig om det går. Problemet är bara att du menar att skydda sig som du tänker och tycker. Andra tycker att man helt ska låta bli att rida för att det händer såpass mycket olyckor.

Jag tycker att det är urdumt med olika äventyrssporter där folk försätter sig i farliga situationer, men det tycker ju inte alla.

Motorsport är dumt för det är farligt och miljöförstörande.

Likväl som det är hög skatt på sprit och cigaretter ska det vara det på godis och extremt fet mat, tycker vissa.

Du tycker att en som ramlat av och skadat huvudet pga hjälmlöshet får skylla sig själv. Någon annan rider med hjälm men bryter ryggen, får den människan skylla sig själv för att den sysslar med en riskabel sport. Att göra vad man kan för att skydda sig kan i slutändan vara att inte göra något alls.

Själv rider jag alltid med hjälm förresten. Men jag dömer inte de som inte gör det. Det är dumt att döma andra, sällan man själv är fläckfri.

knapplån

Det är väldigt lätt också att tro att hjälm är något som skyddar mot allt. Väldigt många olyckor sker från markhantering. Handen på hjärtat, hur många har hjälm i all hantering med hästar?

Det är farligt att hålla på med hästar, det viktigaste är inte att ha hjälm när man rider, tycker jag, det viktigaste är att i så stor mån man kan lära sig att läsa av hästar och försöka undvika farliga situationer. Att dessutom skydda sig så gott det går är föredömligt. Men är man så benhård med hjälm vid ridning att man idiotförklarar de som inte har det tar jag för givet att hjälmen är på innan man går in i stallet.

Ridning med eller utan hjälm är min ensak. Så jag använder en...

Man ska inte falla för (eller ägna sig åt) grupptryck utan själv ta informerade beslut, förr eller senare kan man ju hamna på ett ställe där grupptrycket går åt fel håll. :p

Men då kan jag lika gärna ge upp ridningen eftersom den är riskfylld som den är? Mina anhöriga vet precis vad jag sysslar med och när hjälmdiskutionen kommer upp är det ju inte så att jag uppmuntrar att inte rida utan hjälm, utan det är upp till var och en! Hellre förespråkar jag att rida med hjälm än att rida utan men JAG vill inte bli påhoppad bara för att jag ibland väljer att lämna hjälmen. Lixom de som väljer att cykla utan hjälm eller köra bil utan bälte..

Då kan vi väl ta och bojkotta hela dressyr/western eliten m.m som rider i hattar..

Detta med hjälm eller inte hjälm har varit uppe på tapeten mer än en gång.

Själv har jag alltid hjälm när jag rider (oavsett var) tömkör eller longerar. Är det livat i hagen och alla på tå har jag även hjälm vid intag(oavsett om det är min egen häst lr ngn annans) Är det blåsigt/busväder och min häst lr ponny är orolig har jag även hjälm vid promenader.

Detta är ngt som jag även har sagt åt mina barn att göra. Om olyckan är framme så är huvudet betydligt mer skyddat med hjälm än utan. Och det går inte att bortse ifrån att hästar är flyktdjur som väger betydligt mer än vi och som kan sparka till/bocka, eller att jag som ryttare faller av vipps är olyckan framme.

Sedan är det ju omöjligt att förutse/veta om i förväg om ngt kommer att hända. Men att bära hjälm för att skydda huvudet bättre om det skulle ske en olycka tycker jag är ett bildigt pris för att minimera en ev skada, OM olyckan väl är framme.

Men det viktigaste av allt tycker jag, är att jag som vuxen ska vara en bra förebild för yngre ryttare. Och tyvärr så vet vi att barn/ungdomar gör som vi vuxna gör, och inte som vi säger att dom ska göra.

Ha en fortsatt härlig tisdag :bow:

Jag förstår hur du menar med att man ska skydda sig om det går. Problemet är bara att du menar att skydda sig som du tänker och tycker. Andra tycker att man helt ska låta bli att rida för att det händer såpass mycket olyckor.

Jag tycker att det är urdumt med olika äventyrssporter där folk försätter sig i farliga situationer, men det tycker ju inte alla.

Motorsport är dumt för det är farligt och miljöförstörande.

Likväl som det är hög skatt på sprit och cigaretter ska det vara det på godis och extremt fet mat, tycker vissa.

Du tycker att en som ramlat av och skadat huvudet pga hjälmlöshet får skylla sig själv. Någon annan rider med hjälm men bryter ryggen, får den människan skylla sig själv för att den sysslar med en riskabel sport. Att göra vad man kan för att skydda sig kan i slutändan vara att inte göra något alls.

Själv rider jag alltid med hjälm förresten. Men jag dömer inte de som inte gör det. Det är dumt att döma andra, sällan man själv är fläckfri.

Nu är det JAG TYCKER igen :p

Klart man kan välja att isolera sig totalt, för att gå över gatan kan också vara farligt om man har maximal otur.

Nu tycker inte jag att man behöver vara SÅ drastisk utan självklart ska man få göra det man tycker är roligt även om det kan medföra en del säkerhetsrisker.
Men det borde vara krav på att minska riskerna om det går.

Jag tycker att det är helt sjukt att lägga sjukvårdspengar på ett klantarsel som ramlat av utan hjälm som klarat sig oskadd med hjälm när sjukvården går på knäna och det finns riktigt allvarligt sjuka eller skadade som behöver hjälper mer.

Det är väldigt lätt också att tro att hjälm är något som skyddar mot allt. Väldigt många olyckor sker från markhantering. Handen på hjärtat, hur många har hjälm i all hantering med hästar?

Precis. Jag har sällan använt hjälm vid hantering tidigare, bara rent slarv eftersom jag även hanterat unghästar och vanligtvis är rätt så riskmedveten. Men så fick vi en unghäst på boxvila som skulle promeneras en stund varje dag, runt året gammal. Tar hästen och går ut, beredd på det mesta men det till trots har jag inte hjälmen på mig. Hästen får efter en liten bit frispel och jag blir sparkad rejält både på benet och i magen, när jag sedan faller och hästen vänder är det fråga om milli-millimeter från att mitt huvud fått en springande häst över sig. Efter det har jag ALLTID hjälm vid hantering av unghästar eller okända hästar samt skyddsväst, men faktiskt inte vid hantering av de vuxna hästar jag hanterar.

Var har jag skrivit att man ska ge upp sin hobby? Jag tycker man ska skydda sig så gott man kan mot olyckor - det är milsvid skillnad.
Jag tycker att man ska ha ishakar om man går ute på is, jag tycker man ska ha säkerhetsrep om man är ute och klättrar om den möjligheten finns, jag tycker att man ska ha bilbälte på sig när man åker bil, jag tycker man ska förbereda sig och vara medveten om riskerna och försöka skydda sig så gott det går oavsett sport eller gren.
Att bära hjälm är inget som stör eller hindrar ridningen.

Jag får lov att tycka vad jag vill om allt, och jag anser att man är självisk och egocentrerad om man som vuxen människa inte kan se konsekvenserna av sitt handlande även för sina anhöriga. Ridning är som du säger en riskfylld sport, så varför ska man inte göra vad man kan för att förhindra det värsta? Huvudet är liksom lite dumt för skadar du det för mycket dör du, att skada andra delar av kroppen är inte lika allvarligt.

JAG vill inte bli påhoppad bara för att jag ibland väljer att lämna hjälmen.

Om du känner dig påhoppad av mitt tyckande måste jag trampat på en öm tå eller?

Detta är ett diskussionsforum och jag gav uttryck för vad jag anser om ridning utan hjälm. Hade jag sett dig irl hade jag inte sagt något, men jag hade tänkt för mig själv att det är mindre smart. Hade du frågat hade jag svarat att det är korkat och oansvarigt.

Då har jag inte läst tillräckligt noga, det lät som att det var mer ok att rida utan hjälm på banan.

Jag menar inte att risken minskar att man skulle ramla på en sten, men risken är ju minst lika stor att man blir sparkad som att man skulle lyckas pricka ett träd.

Jag har skrivit att jag har större förståelse för att man skippar hjälmen stekheta dagar i paddocken om man ska träna dressyr på en häst som man känner. Det kan bli fruktansvärt hett i paddockar varma dagar och känner man hästen och man har koll på omgivningarna, så ja, då har jag en större förståelse för att man rider utan hjälm.

Däremot att rida ute utan hjälm har jag ingen förståelse för alls för det är en mindre risk i paddockar där man har koll på vad som händer runt omkring och det finns inte lika många saker att slå i huvet i om man åker.

Jag rider aldrig utan hjälm, gillar min hjälm, den är otroligt bekväm. Det som är så synd tycker jag är ju att dom bekväma snygga hjälmarna är så otroligt dyra, det gör ju säkert att många drar sig för att köpa en som man kan tänka sig ha jämt. Dom billiga är ju inte så hysteriskt bekväma och trevliga alltid.

Klart du får tycka, säga o skriva vad du vill. Men det jag menar är att jag faktiskt inte bryr mig om vad du tycker eftersom det är jag själv som valt och beslutat att jag ibland väljer att rida utan hjälm och jag tycker det är mycket onödigt att man faktiskt ska bry sig om dittan och dattan per privatperson när den stora delen av hästfolket, de stora tävlingarna, inte använder hjälm.

Sen är min ridning utan hjälm, de tillfällena jag kan ta av den, ingenting som mina anhöriga behöver se eller någon annan heller för den delen. Sedan är jag ju inte dum och rider utan hjälmen och förespråkar det framför barn (eftersom du nämde i tidigare inl att en flicka fått skallen krossad när hon ramlat av). Jag tycker fortfarande att man ska ha hjälmen på! Om man inte själv tycker sig veta vad man gör och litar på situationen och sin häst.

Jag känner mig inte direkt påhoppad av dig eftersom du inte har påvekat mig speciellt. Utan att människor pekar på varandra och samtidigt blundar för de som man ser på tv bla. Att ryttare rider utan hjälm och det är tillåtet.

Min största poäng är fortfarande. Ridhjälmen ligger på eget ansvar. Som vuxna människor borde man kunna fatta besluten själv. Sedan ska man inte pracka på andra vad man ska göra och inte göra.

Min hjälm kommer för det mesta, nästintill hela tiden vara på. Men ibland åker den av, och det utav olika anledningar.

Känns som om jag inte kommer någon mer vart i denna situation. Så jag tackar för mig!

/Sweden, :)

Senast ändrad av en moderator:

Majoriteten av hästfolket tävlar inte på de stora tävlingarna, det är en minoritet som tillhör eliten.

Men det är väl ändå den majoriteten som påverkar oss hästmänniskor mest?

sedan, jag vet konsekevenserna av mitt handlande. Och de konsekvenserna är väl lika mycket där, uppe på hästens rygg, som i stallet där jag står och borstar.

Det är ju precis det jag menar, jag tycker si och du tycker så. Därför har vi demokrati och jag hoppas att de flesta människor är empatiska och tycker att alla har rätt till lika vård.

Jag lägger mig i här och undrar hur det "resonemanget" kan vara så oerhört omoget??

Jag håller till viss del med föregående skrivare och då om att t.ex. rökare får skylla sig själv om de får lungcancer MEN jag tycker inte att de ska bli nekade vård utan vara tvugna att betala hela sina vårdkostnader!
Sporter och mat tycker jag är en annan sak - då vi nästan måste hålla på med någon slags idrott för att må bra både fysiskt och psykiskt och äta måste man också, sedan kan man ju äta för mycket och bli fet, göra illa sig i sin idrott vilket inte är bra men bättre att sådana skador sker än att alla sitter på en stol hungriga, deprimerade och utan muskler hela dagarna.

Skillnaden är alltså mat och motion behöver vi ändå i lagom doser därför bör man inte tvinga dem som råkar illa ut av det betala för sig. Men cigaretter behöver INGEN röka, inte äns EN, för att kroppen ska må bra. Det är BARA DÅLIGT. Därför bör rökare som får komplikationer av rökning betala sina egna vårdkostnader. Varför ska jag betala för att andra "har lust att röka" och blir sjuka av något som alla vet ger allvarliga skador?

För övrigt vet jag många som håller med mig och tro det eller ej - INGEN av oss har naziztiska åsikter! (hur du nu kunde blanda in det i det hela :confused: förklara gärna)

En idé är att kolla upp fakta innan man skriver ett inlägg. Hur vet du att det inte är så att momsen på cigaretter ger betydligt större inkomster till staten än vad behandling till följd av skadorna av rökning kostar varje år. Så summan av kardemumman om ingen köper tobak är att sjukvården skulle få mindre resurser till alla ickerökare. Lurigt va??

Senast ändrad:

En idé är att kolla upp fakta innan man skriver ett inlägg. Hur vet du att det inte är så att momsen på cigaretter ger betydligt större inkomster till staten än vad behandling till följd av skadorna av rökning kostar varje år. Så summan av kardemumman om ingen köper tobak är att sjukvården skulle få mindre resurser till alla ickerökare. Lurigt va??

Oj tänk om alla skulle kolla upp all fakta innan vi skulle börja diskutera... då skulle det inte bli någon diskussion eftersom alla var upptagna med att researcha och vi är ju här för att diskutera byta åsikter berätta hur man tänker i nuläget och kanske till och med lära sig något nytt och sedan tänka i nya banor :idea:

Jag har aldrig skrivit att jag vet att momsen på cigaretter ger betydligt större inkomster till staten än vad behandling till följd av skadorna av rökning kostar varje år och summan av kardemumman blir ju inte så bra heller, att alla som röker och förstör sin (och andras) hälsa lika gärna kan fortsätta eftersom det gynnar min sjukvård?

Det jag däremot blir irriterad av (vilket färgar mitt tidigare inlägg) är när folk beskriver andras sätt att tänka som "oerhört omoget" det tycker jag är elakt sagt.

Nu blev det här inlägget väldigt off topic sorry!

Ingen behöver äta chips och dricka coca-cola för att må bra, du behöver inte ett enda chips eller en enda slurk coca-cola. Att röra på sig är nödvändigt - men att hålla på med sport behöver ingen göra.

Att jag syftade till ett nazitänkande var för att man börjar dela in folk i grupper, de som är bra och lever som man ska och de som gör saker som kanske inte alltid är så genomtänkt. En heroinmissbrukare är en människa med samma värde som jag och samma rätt till vård. Jag behöver inte ta heroin, men en missbrukare behöver det. Hade det varit så himla lätt hade ju inte droger varit ett problem. Alla är inte lika starka och kan stå emot. Ska ett resonemang som vissa för här hålla får vi försöka avla fram en elitmänniska.

Jag tycker det är bra att tänka ett steg längre när man häver ur sig dumheter.

Nej men det är rätt omöjligt att sätta en gräns på mat vad man ska äta för att må bra. Cigaretter kan man sätta en tydlig gräns på det är därför det skulle funka. Röra på sig är nödvändigt ja det är bra för vår fysik. Men vårt psyke då? Vi måste göra något som är roligt som vi kan koppla bort med för att må bra - därför funkar det inte att låta alla ut och springa som de kanske inte gillar utan därför behöver vi hålla på med olika roliga idrotter.

Okej jag förstår nog hur du tänker då men jag måste nog ända säga att jag står fast vid min åsikt än så länge.

Oj tänk om alla skulle kolla upp all fakta innan vi skulle börja diskutera... då skulle det inte bli någon diskussion eftersom alla var upptagna med att researcha och vi är ju här för att diskutera byta åsikter berätta hur man tänker i nuläget och kanske till och med lära sig något nytt och sedan tänka i nya banor :idea:

Jag har aldrig skrivit att jag vet att momsen på cigaretter ger betydligt större inkomster till staten än vad behandling till följd av skadorna av rökning kostar varje år och summan av kardemumman blir ju inte så bra heller, att alla som röker och förstör sin (och andras) hälsa lika gärna kan fortsätta eftersom det gynnar min sjukvård?

Det jag däremot blir irriterad av (vilket färgar mitt tidigare inlägg) är när folk beskriver andras sätt att tänka som "oerhört omoget" det tycker jag är elakt sagt.

Nu blev det här inlägget väldigt off topic sorry!

:idea: Det har du helt rätt i.

Däremot kan jag också bli lite irriterad på när man bara antar något (även fast jag själv gör samma sak hela tiden :p) Så jag svarade mer som, jo men tänk om det är tvärtom då? Vad är det som är så självklart i diskussionerna och varför. Men nu blev det ännu mer off topic.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 649
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka