Att rida utan hjälm

Sv: Att rida utan hjälm

Nej, jag menar att risken att få skallskador är rätt likvärdig. När jag faller, drar jag in huvudet mot bröstet (en vana från kampsportsträning) och skyddar om möjligt huvudet med armarna. Medan det som lever farligare är ryggen - som ju, precis som du också påpekade, inte skyddas av hjälmen.

Nej, jag menar att risken att få skallskador är rätt likvärdig. När jag faller, drar jag in huvudet mot bröstet (en vana från kampsportsträning) och skyddar om möjligt huvudet med armarna. Medan det som lever farligare är ryggen - som ju, precis som du också påpekade, inte skyddas av hjälmen.

Det beror ju också på hur och i vilken situation man åker av i, man kan fastna i sadlar och stigbyglar och tyglar och i mycket vilket kan göra att man inte ramlar på rätt sätt. Det är långt ifrån alla situationer man ens hinner reagera. Med hästar går saker och ting ibland otroligt fort. Och det är också därför man har hjälm, för att förhindra sånt man inte kan eller hinner förutse.

Och risken då att slå i huvet i något hårt är större ute än i paddock.

Fast det var lite det som var min poäng, att iaf jag är betydligt mer beredd (på oförutsedda händelser och liknande, på att det plötsligt kan gå väldigt fort) ute än på ridbanan, vilket gör att risken att landa illa ökar väsentligt på ridbanan jämfört med ute.

Hej!
Funderar lite på hur ni som rider utan hjälm (regelbundet?) tänker?
Vad är orsakerna? Jag är absolut inte emot det men jag är bara nyfiken. ;)

Tycker att det hör till att man använder hjälm i sin ridning .
Tyder bara på en ren dumhet om man ej använder hjälm , är min åsikt!!
Tycker även man är en förebild för de yngre ryttarna, och då ska man visa ett hyffast beteende gentemot dem.

Sedan är det som sagt upp till var och en , om man inte vill använda hjälm av någon anledning får man skylla sig själv om man trillar av och slår halft ihjäl sig pga av en dumhet man själv bidragit till.

Ta ansvar och var rädda om er alla hästmänniskor där ute:)

Jag tycker det beror på vad det är för ekipage man talar om. En rutinerad ryttare löper mindre risk än en orutinerad osv ... Sedan spelar själva hästen in såklart. Det finns hästar som jag överhuvedtaget inte sätter mig på oavsett om jag har hjälm och säkerhetsväst. Sedan finns det andra, tryggare hästar som enligt mig inte medför någon större risk för att åka av.

Det största säkerhetstänket enligt mig sitter inte i skyddsutrustningen utan i hanteringen och själva ridningen av hästen.

Min egen rider jag med hjälm (där kan det studsa till, slänga sig och fara till åt nått håll, oavsett var vi befinner oss). Och även om jag inte åkt av på några år, så känns det som att risken ligger överhängande.

Kamratens läromästare har det hänt att jag sitter och rider på ridbana utan hjälm. Risken för att åka av där och på den hästen anser jag är mindre än att jag ska bli överfallen eller rasa i backen när själv är ute och går. Har under den tid jag känt honom inte upplevt eller sett något annat än en superstabil gentleman. Så för mig beror det på ..

För mig är det ingen skillnad på varför jag inte har hjälm när jag cyklar. Bekvämlighet. Skyddsutrustning är till för att skydda, men när risken för skada känns obefintlig så känns det inte nödvändigt.

Rider aldrig utan hjälm, inte på tävling heller, trots att jag är westernryttare:)! Använder dessutom alltid väst, utom på tävling, då jag blir för fåfäng;)! Ingen rider utan hjälm/väst hemma hos mig och barnen kör numera inte ens vagn utan väst, efter att dotter flög ur vagnen vid ett tillfälle! Finns bara fåfänga och korkade ursäkter enl min uppfattning, snack om vuxna o valfrihet klingar falskt för mig. Så länge man har barn, släkt o vänner så drabbar det inte bara dig själv ju! Hamnar du i en trafikolycka och avlider för att du inte hade hjälm (el säkerhetsbälte om du kör) så drabbar det ju förutom anhöriga, även de andra iblandade som kommer att må psykiskt mycket sämre....!
Nä, på med hjälm och väst allihop och ut och rid;)!

KL

De som rider utan hjälm har helt enkelt ingenting att skydda så då spelar de ju ingen roll om de ramlar av och blir grönsaker eller ej.

De som rider utan hjälm är inga människor jag ser upp till.

Jag tycker att det borde vara krav med hjälm även i högre dressyr och western.

Jag köper inga argument alls till att rida utan hjälm, jag köper inte heller några argument till att cykla utan hjälm det är minst lika idiotiskt det!

Idag finns det massor med moderna bra och snygga hjälmar att välja på i alla prisklasser.
Man kan välja en lätt hjälm med god ventilation om man tycker det blir varmt med hjälmen på.
Man kan välja en ställbar hjälm om man vill kunna ha mössa under när det är kallt osv.
Så idag tycker inte jag att det finns argument nog att inte ha hjälmen på sig.

Jag har aldirg krockat heller, men jag slutar inte använda bilbältet för det.

Jag använder alltid hjälm, men de som väljer att inte göra det är väl inte rädda om sitt huvud helt enkelt. De tycker förmodligen att det är värt att ta den risken. Vuxna människor tar ansvar för sina val. Jag lägger ingen värdering i det. Bara konstaterar att människor prioriterar olika och gör olika val. Inte mer med det.

Jag vet inte, funderar själv på varför en del väljer att chansa så ibland. Men väldigt många cyklar utan hjälm också, eller åker slalom etc.

Min kompis som har gård bor bredvid en annan hästgård med utsikt över deras ridbana...där rider dressyrtanterna alltid utan hjälm...och nu har även gårdens ponnyryttare börjat göra det. Jag förstår inte hur man kan tillåta det.

Fast risken att få en hästhov i huvudet vid eventuell avfallning är kanske lika stor oavsett var man rider?

Jag red tidigare utan hjälm, började redan till och från som 16 åring. Jobbade senare i ett stort stall i skåne. Där red "alla" utan hjälm, det var det normala, samma sak utomlands. Jag har dock tagit mitt förnuft till fånga och de senaste 3-4 åren och använder nu alltid hjälm.

När jag var runt 15-16 år så skulle jag skritta min ridlärares unghäst i ridhuset typ 20 min. Jag tror vi kom ca 10 m innan pålle bockar till lite, så som unghästar kan göra. Jag sitter oförberedd på långa tyglar och flyger över hans huvud och landar rakt på huvudet. Ambulansfärd till sjukhuset med nackkrage. Jag klarade mig med lätt hjärnskakning, minnesluckor och blotta förskräckelsen. MEN - min hjälm hade spruckit rakt av från skärmen till nacken. Det kunde ha varit mitt huvud...

Att rida utan hjälm är en onödig risk att ta, jag skulle aldrig göra det.

Kan tillägga att det ironiska i historien är att samma dag detta hände hade jag ridit Hubertusjakt och alltså gallopperat runt i fem timmar och hoppat fasta hinder osv. DÅ trillade jag minsann inte av utan det gör jag på ett litet glädjesprång i ridhuset... Löjligt egentligen...:grin:

Fast risken att få en hästhov i huvudet vid eventuell avfallning är kanske lika stor oavsett var man rider?
Klart det är, har jag skrivit nåt annat? Kan man även få i vanlig hantering från marken.

Senast ändrad av en moderator:

Jag upplevde att du tyckte att risken att "slå huvudet i något hårt" var mindre på ridbanan än i skogen. Klart att det finns mindre träd och stora stenar på ridbanan men då känns risken större att man får en hov i huvudet.

Jag upplevde att du tyckte att risken att "slå huvudet i något hårt" var mindre på ridbanan än i skogen. Klart att det finns mindre träd och stora stenar på ridbanan men då känns risken större att man får en hov i huvudet.

Jag har skrivit hela tiden att riskerna minskar att slå i något hårt, inte skrivit att allt är säkert och ofarligt på banan och att ingenting kan hända. Visst, att få en hov i huvet kan vara lika stor ute och på banan.

Och vad är det som gör att risken minskar att få en hov i huvet ute bara för att det finns stenar där? Vad gör stenarna och grenarna och annat hårt att risken minskar att man får hoven i huvet? Intressant.

Senast ändrad av en moderator:

Men det här handlade ju inte om argument för eller emot. Det här handlade ju om hur man tänker när man väljer att slopa hjälmen. Det kommer alltid att finnas meningsskiljaktigheter gällande rätt eller fel.

Men det här handlade ju inte om argument för eller emot. Det här handlade ju om hur man tänker när man väljer att slopa hjälmen. Det kommer alltid att finnas meningsskiljaktigheter gällande rätt eller fel.

Man tänker ju uppenbarligen inte när man slopar den ;)
Eller så har man inget man behöver skydda som jag skrev tidigare...

Tror det är en vanlig missuppfattning att man är säkrare i paddocken än ute i skogen. Min mamma åkte av i paddocken för några år sedan, i skritt. Slutade med en spricka i bäckenet.

Paddock eller inte - jag har inte ramlat av särskilt ofta de senaste åren, men då det hänt har det alltid varit ur skritt... på lång tygel. När man sitter och myser, inte är helt med - och vips sprätter hästen till för en igelkott eller något annat. Så ligger man där. :cool:

KL
Jag rider alltid med hjälm (och nästan alltid med säkerhetsväst) oavsett vilken häst jag sätter mig på. Och det är hjälmtvång för alla som ska sitta på min häst, oavsett ålder eller kunskapsnivå.
Förstår inte de som tycker att hjälmen är för varm eller obekväm, jag tänker aldrig på den när jag sitter i sadeln. Men de kanske är bara jag som har välanpassad utrustning..

Mamma gick omkull med en snäll häst, under en dressyrlektion inomhus för flera år sen. Hästen snubblade i en galoppfattning. Hon fick en hjärnblödning och är fortfarande sjukskriven. Hade hon inte haft hjälm hade hon lika gärna kunnat dö på fläcken. Olyckor händer och kan inte hjälpa att jag blir förbannad när jag ser hur lättvindigt folk tar på säkerheten.

Det kvittar hur rutinerad man är för är olyckan framme så är den!
Det är väl ingen som funderar på att ramla av heller?
Jag tycker att hjälm det har man på sej när man rider. Det ingår i klädslen bara.
För några år sedan var jag med på en långritt och i en nerförsbacke snubblade min häst och gick ner på framknäna och jag drattade av, troligtvis mellan hästens öron för jag landade på bakhuvudet. Fick whiples, hjärnskakning samt minnesförlust i 12 timmar...
Känner fortfarande av det. Men hade jag inte haft hjälm så hade jag inte levt idag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 649
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden