Att rida utan hjälm

Sv: Att rida utan hjälm

Självklart ska det vara förståeliga beslut om detta!
Finns det förståeliga beslut? (KL) kom vi inte fram till det i en annan tråd att man faktiskt inte -måste- rida i hatt? Det är alltså fritt att rida i hjälm så mycket man vill = D

Jag själv tillhör gruppen som alltid alltid rider i hjälm (och liksom Andromedae känner mig naken (, rädd, exposed : P) utan den).

Min senaste olycka var också i skritt, skulle skritta av och hästen spänner till och glor på något, jag ställer huvudet bort från det läskiga, hästen har inte snabba framfötter nog och välter, det hela är ganska odramatiskt egentligen. Men jag blir ju som slungad ner, så jag dänger i huvudet rätt hårt och ligger medvetslös i ca 20 min och får åka ambulans. Vill inte ens tänka tanken på vad som skulle kunnat hänt om hjälmen inte var på....

Hej!
Funderar lite på hur ni som rider utan hjälm (regelbundet?) tänker?
Vad är orsakerna? Jag är absolut inte emot det men jag är bara nyfiken.

Det är väldigt sällan som jag rider utan hjälm, när det händer är det vinter och kallt och jag föredrar mössan på uteritten, men det är nog fler gånger jag kommit hem med hjälm och röda öron än med en mössa på huvudet. Sedan har det då berott lite på vilken häst jag sitter på, min egen filbunke (visst, allting kan hända) eller någon yngre förmåga/andras hästar, till det sistnämnda har jag alltid hjälm. Till 99% är jag riktigt noga med båda hjälm och säkerhetsväst.

Andra vuxna får för mig göra precis hur de vill, jag tycker ingenting om det i överhuvudtaget, däremot skulle jag verkligen gå i taket om barn/ungdom kom utan hjälm.

Att neka en medborgare sjukvård för att nån tycker att "Nä, det är ditt eget fel. Jag tänker inte slösa min tid på dig, så tack och godnatt.", skulle troligast både bryta mot svensk lag och mot läkaretiken. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där du döms till döden för att du gjort ett misstag.

Over and out.

Fast jag har ALDRIG sagt att man ska neka ngn vård som gjort ett misstag!

Vad du gör med ditt huvud under ritt är väl din ensak kan jag tycka, men att du inte håller hastighetsgränser när du kör gör dig till en fara för andra. Jag tycker om inte annat att det är jävligt själviskt om du anser att din rätt att få köra fort går före andras rätt att få färdas så säkert som det går i trafiken.

Tycker du det är nedvärderande eller absurt?
Fine, jag tycker att den delen av ditt inlägg är detsamma.

Att följa trafikrytmen är många gånger säkrare än att blint köra på den kilometerhastighet som står på skylten.

Den fara man utsätter andra för är inte direkt kopplad till den hastighet man har så nej jag bryr mig inte nämnvärt om ifall jag kör fortare än skyltens hastighet.

Jag har aldrig kopplat min rätt att köra fort jämfört med andras rätt att färdas säkert. Du får gärna utveckla! Ser inte direkt sambandet.

Tror du misstolkade sista meningen ganska kraftigt! Läs den i sitt sammanhang förstår du nog syftningen bättre.:)

Visst att det är upp till var och en, men om det händer något att du behöver sjukvård då?
Jag tycker att det borde vara ett krav för att få utnyttja sjukvården att man gjort vad man kunnat för att inte göra illa sig/bli mer sjuk än nödvändigt.

Att använda sjukvården är DYRT och det känns måttligt kul att skattepengarna läggs på att plåstra ihop ngn som kunnat gå oskadd om den bara använt en hjälm....

Såna rent av dumdristiga saker borde man få bekosta själv utöver den skatt man betalar...

Så jag tycker det är fel att säga att det drabbar bara mig om ngt händer osv för så är det inte...

Om de som råkar ut för olyckorna betalt mer för allas sjukvård än de själva får i vård då?

Fast i första inlägget skrev du "riskfritt körande från min sida, inte direkt." inte samma som att följa rytmen (som ju skulle minska risken?). När du skrev så, så ser man ju framför sig att det går i 90-100 istället för 70 och att de blir en och annan ful omkörning för detta. (högre risk för att du tvunget ska köra fort)

Så de som cyklar utan hjälm, åker bil utan bälte och de som ramlar och bryter benet på fyllan.. ska alltså inte få någon vård? Så klart man får skylla sig själv.. Vem annars ska man skylla på? Rider jag utan hjälm är det på mitt ansvar, har inte påstått något annat.

Sedan tycker jag att vi vanliga hästmänniskor faktiskt inte behöver gå runt och vara hobbypoliser åt varandra utan istället beklaga de som verkligen är våra förebilder. Typ hela dressyreliten? Som rider med hatt.. En olycka som händer så lätt kan lika lätt hända inne på en dressyrbana på grand prix likaväl som hemma i våra paddockar :)

Min poäng är, var och en tar sitt ansvar. Vill man rida utan hjälm är det ens egen ensak. Ramlar man av och blir skadad har man rätt till vård, lixom alla andra :)

Fast i första inlägget skrev du "riskfritt körande från min sida, inte direkt." inte samma som att följa rytmen (som ju skulle minska risken?). När du skrev så, så ser man ju framför sig att det går i 90-100 istället för 70 och att de blir en och annan ful omkörning för detta. (högre risk för att du tvunget ska köra fort)

Har det slagit dig att jag kanske bor där det inte är direkt tätbefolkat? Hur många bilar tror du man möter mitt ute i skogen mitt i natten?

Hur jag kör i min egen bil när jag är själv på vägen, måste inte vara samma som hur jag kör på kraftigt trafikerade vägar med andra i bilen.:idea:

Fast då skulle ju ingen få rida, klättra i berg, äta fet mat o.s.v. Så oerhört omoget resonemang. Alla idrottsskador ska inte tas om hand för de som utövar dem får skylla sig själv. De som har ätit fet mat och fått hjärtproblem ska inte tas om hand. Vilket jäkla tänk. Själv tycker jag att alla människor har lika värde och samma rätt till vård. Hade fler haft ditt tänk hade vi varit tillbaka i nazi-tiden.

Visst att det är upp till var och en, men om det händer något att du behöver sjukvård då?
Jag tycker att det borde vara ett krav för att få utnyttja sjukvården att man gjort vad man kunnat för att inte göra illa sig/bli mer sjuk än nödvändigt.

Att använda sjukvården är DYRT och det känns måttligt kul att skattepengarna läggs på att plåstra ihop ngn som kunnat gå oskadd om den bara använt en hjälm....

Såna rent av dumdristiga saker borde man få bekosta själv utöver den skatt man betalar...

Så jag tycker det är fel att säga att det drabbar bara mig om ngt händer osv för så är det inte...

Ush, jag riktigt avskyr det där resonemanget som verkar komma in i samhällsdebatten alltmer. Vi har gemensam sjukvård därför att vi är människovänliga, empatiska och inte kan med onödigt lidande. Vi ville att även fattiga och dumbommar skulle få möjlighet till vård.

Resonemanget att om du minsann:
Joggar för ofta, joggar för sällan, är dum nog att bli gravid, är korkad nog att ha ett slitigt jobb, äter för mycket chips, glufsar godis, råkade fastna i rökning, tränar orientering, ägnar dig åt livsfarlig sport som ridning, roar dig med thaiboxning, ägnar dig åt ju-jutsu, jobbar mer än 8 timmar per dag, cyklar utan hjälm, har eget företag, åker skridskor utan hjälm, skaffade tre barn gjorde karriär och blev utbränd, promenerar utan hjälm, sover för mycket, sover för lite, klyver ved med vedklyv, rider utan hjälm, fäller träd trots att du inte är proffs, bosatte dig i ett mögligt hus, klättrar som hobby... listan är oändlig

Så förtjänar de minsann inte vår fina sjukvård som bara perfekta människor som jag bör ha och betala för.

Det förstör ju liksom hela idén med systemet :rofl: gah!

Då kan man lika gärna skita i det och propagera för att låta folk betala själva direkt. Man är ju uppenbarligen i alla fall inte speciellt stor humanist. Det finns en del dystopiska skildringar som beskriver vansinniga hälsoregelsamhällen och hur man mår då... (eller det finns ju andra ord än regelsamhällen, men jag undvek dem :o:p)

Ledsen om jag blir lite upprörd men jag råkar vara liberal och tycker om demokrati.

Har det slagit dig att jag kanske bor där det inte är direkt tätbefolkat? Hur många bilar tror du man möter mitt ute i skogen mitt i natten?

Hur jag kör i min egen bil när jag är själv på vägen, måste inte vara samma som hur jag kör på kraftigt trafikerade vägar med andra i bilen.:idea:

Behöver kanske inte svara så kaxigt när man helt enkelt förklarade hur man tolkat det du skrev?

Fast då skulle ju ingen få rida, klättra i berg, äta fet mat o.s.v. Så oerhört omoget resonemang. Alla idrottsskador ska inte tas om hand för de som utövar dem får skylla sig själv. De som har ätit fet mat och fått hjärtproblem ska inte tas om hand. Vilket jäkla tänk. Själv tycker jag att alla människor har lika värde och samma rätt till vård. Hade fler haft ditt tänk hade vi varit tillbaka i nazi-tiden.

Nej det är inte så jag har sagt, du tolkar ju som du vill och läser inte vad jag skriver!

Jag säger att man ska göra det man kan för att inte utsätta sig för onödiga risker.
Tex att använda hjälm vid ridning och cykling. När man kör mc måste man ha godkänd mc hjälm, borde vara lag på godkänd ridhjälm vid ridning och cykelhjälm vid cykling osv

När man INTE gör det man kan för att skydda sig mot onödiga olyckor och skador tycker jag att man får skylla sig själv, DET ÄR EN JÄVLA SKILLNAD!

När man INTE gör det man kan för att skydda sig mot onödiga olyckor och skador tycker jag att man får skylla sig själv, DET ÄR EN JÄVLA SKILLNAD!

För det är just cykelhjälm och hjälm vid ridning och hjälm vid motorcykelåkning som är den dyra springande punkten för folkhälsan?

Knappast. Motorcykelåkare är dessutom antagligen billigare utan hjälm, rakt från ambulansen till kyrkogården kostar väl inte så mycket.

Rökare är enligt vissa beräkningar billiga, låga pensionskostnader...

Man ska bara låta bli att ge sig in i det där vedervärdiga träsket.

Hela befolkningen gör nog något varje dag som riskerar landstingets stålar. Lite hjälm hit och dit skrapar knappt ens på ytan.

Enligt beräkningar (på nya zealand tror jag där de införde hjälmlag) är cykelhjälm dessutom dyrt för samhället.

Antalet som slår i huvudet är helt enkelt bara inte tillräckligt stort för att väga upp mot folkhälsoförluster och miljöförluster av de som slutar cykla helt och tar bussen. Bilförarna blir ovana vid cyklister och kör över fler totalt, med eller utan hjälm, och det finns ju andra skador än huvudskador man kan få.

I övrigt finns svensk forskning (med kamera) på att bilister stryker flera meter närmre en cyklist med hjälm än med utan vid omkörning...

Livet/ekonomi är inte enkelt, allt kan inte lösas med regler, förbud, och kall hårdhet o hafsiga smålagningar.

Information o mjukhet räcker så långt ;)

Jag lägger mig i här och undrar hur det "resonemanget" kan vara så oerhört omoget??

Jag håller till viss del med föregående skrivare och då om att t.ex. rökare får skylla sig själv om de får lungcancer MEN jag tycker inte att de ska bli nekade vård utan vara tvugna att betala hela sina vårdkostnader!
Sporter och mat tycker jag är en annan sak - då vi nästan måste hålla på med någon slags idrott för att må bra både fysiskt och psykiskt och äta måste man också, sedan kan man ju äta för mycket och bli fet, göra illa sig i sin idrott vilket inte är bra men bättre att sådana skador sker än att alla sitter på en stol hungriga, deprimerade och utan muskler hela dagarna.

Skillnaden är alltså mat och motion behöver vi ändå i lagom doser därför bör man inte tvinga dem som råkar illa ut av det betala för sig. Men cigaretter behöver INGEN röka, inte äns EN, för att kroppen ska må bra. Det är BARA DÅLIGT. Därför bör rökare som får komplikationer av rökning betala sina egna vårdkostnader. Varför ska jag betala för att andra "har lust att röka" och blir sjuka av något som alla vet ger allvarliga skador?

För övrigt vet jag många som håller med mig och tro det eller ej - INGEN av oss har naziztiska åsikter! (hur du nu kunde blanda in det i det hela :confused: förklara gärna)

JAG är bara SJUKT TRÖTT på alla dessa som inte tar något som helst egenansvar och lämnar allt till samhället DET tycker jag är FEL!

Men jag kanske också ska börja göra så, skita i allt och låta alla andra ta min skit ;)
Vad bekvämt det skulle vara!

Jo jag tycker nog faktiskt du ska göra det :laugh:.

Ta inte för mycket ansvar för andra, du riskerar bara att bli arg och ilsken och kanske få en hjärtattack eller något :p

Helt ärligt, det är bara jobbigt att irritera sig på folk man inte ens känner. Och som sagt, de kostar verkligen verkligen inte speciellt mycket pengar i jämförelse.

Som sagt, alldeles speciellt inte rökarna.

Rent samhällsekonomiskt borde vi ha straffskatt på att leva länge istället.

Dyrt med vård efter 70 och så pension o ålderdomshem på det till råga på allt. Det är ett faktum att det finns länder i Europa som riskera falla ekonomiskt just på grund av sina pensionssystem och vår regering oroar sig över vårt. Är man inte humanist och människovän ska man nog sitta och hålla tummarna för minskad medellivslängd istället.LoL

För det är just cykelhjälm och hjälm vid ridning och hjälm vid motorcykelåkning som är den dyra springande punkten för folkhälsan?

Knappast. Motorcykelåkare är dessutom antagligen billigare utan hjälm, rakt från ambulansen till kyrkogården kostar väl inte så mycket.

Rökare är enligt vissa beräkningar billiga, låga pensionskostnader...

Man ska bara låta bli att ge sig in i det där vedervärdiga träsket.

Hela befolkningen gör nog något varje dag som riskerar landstingets stålar. Lite hjälm hit och dit skrapar knappt ens på ytan.

Enligt beräkningar (på nya zealand tror jag där de införde hjälmlag) är cykelhjälm dessutom dyrt för samhället.

Antalet som slår i huvudet är helt enkelt bara inte tillräckligt stort för att väga upp mot folkhälsoförluster och miljöförluster av de som slutar cykla helt och tar bussen. Bilförarna blir ovana vid cyklister och kör över fler totalt, med eller utan hjälm, och det finns ju andra skador än huvudskador man kan få.

I övrigt finns svensk forskning (med kamera) på att bilister stryker flera meter närmre en cyklist med hjälm än med utan vid omkörning...

Livet/ekonomi är inte enkelt, allt kan inte lösas med regler, förbud, och kall hårdhet o hafsiga smålagningar.

Information o mjukhet räcker så långt ;)

:bow::bow:

Och för att dra resonemanget ett steg längre (pulkaskurk - jag förstår att du inte menar såhär men bara för att det är en intressant diskussion), folk som försöker ta livet av sig? De har ju i allra högsta grad orsakat sina egna skador, inte helt sällan är de dessutom ungdomar utan egna inkomster. Vem ska då betala? Eller folk som fått psykos pga droger/alkohol, ska vi utesluta dem från psykvården eftersom de själva framkallat sitt tillstånd? Det är nog toppen om de skjutsas ut på gatan istället! :crazy:

KL
(för att återgå till ursprungsfrågan)
Jag red utan hjälm när jag jobbade på ett turridningsstall utomlands, för att "det var varmt och alla andra gjorde det". Ungefär. Ung var jag dessutom (hade dock hjälm när jag red unghästarna). När jag kom hem därifrån jobbade jag på ett stuteri där vi ofta red utan hjälm i ridhuset, utom på de yngsta hästarna. Då hade jag liksom vanan inne, att strunta i hjälmen... :grin:
Idag skulle jag aldrig rida utan hjälm, jag inser vilken otroligt onödig risk det är och hur himla lätt en olycka kan hända. Jag kan bara vara glad att jag aldrig gjorde mig illa eller ramlade av när jag inte red med hjälm!

Vad händer om 2 stycken ryttare är ute och rider, den ena med hjälm och den andre utan. Både ramlar av och bryter benet. Ska bara den som har hjälm på sig få hjälp? Ibland blir resonemangen ytterst konstiga!?

Ingen behöver äta chips och dricka coca-cola för att må bra, du behöver inte ett enda chips eller en enda slurk coca-cola. Att röra på sig är nödvändigt - men att hålla på med sport behöver ingen göra.

Att jag syftade till ett nazitänkande var för att man börjar dela in folk i grupper, de som är bra och lever som man ska och de som gör saker som kanske inte alltid är så genomtänkt. En heroinmissbrukare är en människa med samma värde som jag och samma rätt till vård. Jag behöver inte ta heroin, men en missbrukare behöver det. Hade det varit så himla lätt hade ju inte droger varit ett problem. Alla är inte lika starka och kan stå emot. Ska ett resonemang som vissa för här hålla får vi försöka avla fram en elitmänniska.

Jag tycker det är bra att tänka ett steg längre när man häver ur sig dumheter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 649
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka