Att rida utan hjälm

Sv: Att rida utan hjälm

Jag åkte av i skritt på ridbanan, men rekylen var så kraftig att jag hade dött om jag inte hade haft hjälm. Klarade mig med en kraftig hjärnskakning, femte nackkotan ur led, sträckningar i hela ryggen och ett snett bäcken. Min hjärna hade runnit ut som saft om inte hjälmen funnits där. och ja, den hjälmen var bara att kasta...

Efter den gången finns inga ursäkter, inga "Men jag ska ju bara upp till stallet/från stallet ned till hagen" eller "Men det är ju så varmt, jag ska bara skritta"... Alla över 18 har rätt att bestämma själva, men jag rider aldrig mer utan hjälm, lastar inte utan hjälm, longerar eller tömkör aldrig utan hjälm...

Den här tråden med dess berättelser tycker jag bevisar att olyckan kan vara framme när som helst, för vem som helst. Ridbana eller skog, kallt eller varmt, skritt eller galopp, det kan gå käpprätt åt h-vete på två röda.

Precis därför har jag hjälm.

Ska väldigt mkt till innan jag ramlar av, och det är väl av den anledningen att många inte rider med hjälm - dom är rutinerade ryttare och har inte åkt i gruset på år o dag. Dom tänker inte på vad som kan hända om hästen skulle snubbla och gå omkull.

Tidigare red jag ibland utan hjälm på sommaren pga värmen, men har köpt en bra ventilationshjälm så nu går det utmärkt att rida med hjälm även om det är 30 grader.

Jag har skrivit hela tiden att riskerna minskar att slå i något hårt, inte skrivit att allt är säkert och ofarligt på banan och att ingenting kan hända. Visst, att få en hov i huvet kan vara lika stor ute och på banan.

Och vad är det som gör att risken minskar att få en hov i huvet ute bara för att det finns stenar där? Vad gör stenarna och grenarna och annat hårt att risken minskar att man får hoven i huvet? Intressant.

Då har jag inte läst tillräckligt noga, det lät som att det var mer ok att rida utan hjälm på banan.

Jag menar inte att risken minskar att man skulle ramla på en sten, men risken är ju minst lika stor att man blir sparkad som att man skulle lyckas pricka ett träd.

*kl*

Det blir lite som att "jag använder inte bilbälte för jag krockar inte".
Angående avramlingar på ridbana/skogen. Tror jag ramlat av kanske 5-6 ggr i skogen, sammanlagt sen ponnytiden. Men VÄLDIGT många fler gånger på ridbana...
Tycker faktiskt att skyddsväst skulle vara lika obligatoriskt som hjälm. Har ingen väst själv men nu när barnen rider så måste de ha och jag ska köpa mig en själv nu när jag köper ny häst också.
Hjälmen tänker jag aldrig att jag har på mig öht faktiskt, antar att det blir samma sak med skyddsväst efter ett tag.

Sen gör alla som de själva vill, framför allt när man är vuxen.
JAG skulle aldrig rida utan hjälm. Jag hoppas att jag om ett år säger samma sak om skyddsväst. :)

Jag rider alltid med hjälm...
Känner mig naken om jag av någon anledning håller på att glömma :o

*kl*

Jag använder nästan alltid hjälm när jag rider, fast det händer att jag kommit tillbaka till stallet efter ridturen och försöker knäppa lös hjälmen och upptäcker till min förvåning att jag endast har mössa på huvudet. Men det händer inte ofta och då är det mössor som sitter för bra.
Jag har en otroligt snäll häst som aldrig medvetet skulle hitta på att försöka kasta av mig eller är nervös, utan han är orädd för det mesta och stadig. Men vad som helst kan hända, det kan vara annat än hästen som orsakar en avramling och en sten, stock eller hov i huvudet är jag inte sugen på.
Även jag har galopperat på ridbanan på volt och hästen snubblat till och gått ner på knä, jag hade turen att inte ramla av utan stannade kvar på hästens hals och jag har ramlat av ca 1 gång vart 10:e år dom senaste 20 åren.
Nu har jag en gamling och en unghäst under inridning så hjälm är ett måste för att jag ska slappna av och njuta av ridturen.

Verkar inte som om att det är många som vill svara på den egentliga frågan i trådstarten?!
Jag rider inte generellt utan hjälm nuförtiden och det beror på en busig häst.
Hade jag däremot fått ha kvar min gamle ponny i livet så hade vi fortsatt med våra skogsturer utan hjälm.
Anledningen var ju att han stod hos min föräldrar och egentligen var pensionär men när jag kom och hälsade på så ville vi ta en liten runda så att han fick se annat än åker och då var ju hjälmen kvar i stallet där hästen stod.
Såg risken att skada mig som oerhört liten helt enkelt men hade det hängt en hjälm i källaren så hade jag nog tagit på den ändå.

Hej!
Funderar lite på hur ni som rider utan hjälm (regelbundet?) tänker?
Vad är orsakerna? Jag är absolut inte emot det men jag är bara nyfiken. ;)

Är uppvuxen i en miljö där hjälm inte var en självklarhet. Är uppvuxen där den nivå man ville tävla reds utan hjälm i fler grenar än en. Jag har själv haft eksem i pannan pga hjälm, det gjorde inte inställningen till hjälm bättre. Jag har utanför stallet och ridningen haft hjärnskakning mer än 4 ggr och väger då riskerna jag tog då mot dem vid ridningen. Har även fått det vid ridning men har vid de tillfällena haft både hjälm och skyddsväst.

Har hittills inte trillat av utan hjälm. Rider med hjälm när jag bedömt att det behövts, antingen på grund av omständigheterna tex hoppning, eller på grund av hästen tex oberäknelig.

Jag har även vägt in att ska man vara bekväm på tävling och ha förmågan att prestera på topp måste man vara van vid situationen. Är du inte fit for figth utan hjälm hemma kommer du garanterat inte vara det på tävling heller.

Plus, det är skönare och man kan koncentrera sig bättre.

Jag kan inte garantera att jag aldrig kommer att åka av utan hjälm men risken att jag dör/skadar mig allvarligt är betydligt större i min bil än till häst. och nej jag håller väldigt sällan hastighetsgränserna utanför tätort. Bilbälte ja självklart men riskfritt körande från min sida, inte direkt.

Är jag oansvarig och en dålig förebild, fine. Jag kan leva med det. Vill folk ha bra förebilder finns det andra som kan moralpredika och slänga sig med nedvärderande och absurda kommentarer. :p

Jag kan inte garantera att jag aldrig kommer att åka av utan hjälm men risken att jag dör/skadar mig allvarligt är betydligt större i min bil än till häst. och nej jag håller väldigt sällan hastighetsgränserna utanför tätort. Bilbälte ja självklart men riskfritt körande från min sida, inte direkt.

Är jag oansvarig och en dålig förebild, fine. Jag kan leva med det. Vill folk ha bra förebilder finns det andra som kan moralpredika och slänga sig med nedvärderande och absurda kommentarer. :p

Vad du gör med ditt huvud under ritt är väl din ensak kan jag tycka, men att du inte håller hastighetsgränser när du kör gör dig till en fara för andra. Jag tycker om inte annat att det är jävligt själviskt om du anser att din rätt att få köra fort går före andras rätt att få färdas så säkert som det går i trafiken.

Tycker du det är nedvärderande eller absurt?
Fine, jag tycker att den delen av ditt inlägg är detsamma.

Jag är lite av ett säkerhetsfreak och rider alltid med hjälm och oftast även men väst till vardags oavsett vilken häst jag rider och var.
MEN ... det händer att jag rider uppvisning med en militärhistorisk förening och då rider man i uniformer som de såg ut för 100 år sedan. Ibland rider jag även uppvisning i damsadel som det såg ut vid förra sekelskiftet. För 100 år fanns det ju helt enkelt inga ridhjälmar utan man hade någon form av hatt ... Så vid dessa tillfällen, dvs några gånger om året, offrar jag säkerheten för det autentiska och elegansen och hoppas att ödet inte vill att jag åker av just den gången ... Egentligen tycker jag inte om det, men vi människor är ju inte alltid så konsekventa och kloka ...:angel:

Hej!
Funderar lite på hur ni som rider utan hjälm (regelbundet?) tänker?
Vad är orsakerna? Jag är absolut inte emot det men jag är bara nyfiken. ;)

Jag rider utan hjälm ibland, och ibland med hjälm.
När jag rider utan hjälm begär jag inte att någon annan ska bry sig. Jag tycker bara det är skönare att inte ha hjälmen på skallen :d

Håller definitivt inte med om att distansryttare skulle vara ursäktade. Det finns utmärkta hjälmar med bra ventilation. Jag själv tränar och tävlar distans i södra Texas där vi just nu har dagstemperaturer på runt 40 grader och dygnets lägsta temperatur är 27 grader. Behöver man kyla ned sig är andra metoder att rekommendera än att ta av hjälmen.

KL

Jag tycker det är helt upp till var och en om hjälm ska användas, om personen i fråga är över 18 år. Självklart ska det vara förståeliga beslut om detta! Det är ju inget att leka med om man nu gör det av okunskap, liksom allt annat :)

KL

Jag tycker det är helt upp till var och en om hjälm ska användas, om personen i fråga är över 18 år. Självklart ska det vara förståeliga beslut om detta! Det är ju inget att leka med om man nu gör det av okunskap, liksom allt annat :)

Visst att det är upp till var och en, men om det händer något att du behöver sjukvård då?
Jag tycker att det borde vara ett krav för att få utnyttja sjukvården att man gjort vad man kunnat för att inte göra illa sig/bli mer sjuk än nödvändigt.

Att använda sjukvården är DYRT och det känns måttligt kul att skattepengarna läggs på att plåstra ihop ngn som kunnat gå oskadd om den bara använt en hjälm....

Såna rent av dumdristiga saker borde man få bekosta själv utöver den skatt man betalar...

Så jag tycker det är fel att säga att det drabbar bara mig om ngt händer osv för så är det inte...

Med det resonemanget så ska ingen som röker, dricker, knarkar eller lever farligt få hjälp av sjukvården. Om man själv orsakar en trafikolycka så får man skylla sig själv, men om man blir påkörd så får man hjälp? eller..?

Med det resonemanget så ska ingen som röker, dricker, knarkar eller lever farligt få hjälp av sjukvården. Om man själv orsakar en trafikolycka så får man skylla sig själv, men om man blir påkörd så får man hjälp? eller..?

Olyckor kan alltid hända, men att köra som en idiot tex 200 blås och orsaka en olycka så tycker jag man får skylla sig själv..
Det är inte heller okej att riskera andras liv och säkerhet på det sättet.

Sen kan det hända olyckor ändå fastän man försöker göra rätt och ja då är det ju som det är.
Man kan ju göra illa sig trots att man har hjälm men då har man försökt att minska skadan iaf.

Jag tycker att om man röker och får lungcancer eller andra sjukdomar som man kan bevisa beror på rökningen ja då får man skylla sig själv.
Det är ju knappast ngn nyhet att det är farligt att röka, det är bara ren idioti.

Om man tex ska få ersättning av försäkringsbolag måste man ha gjort det man kan för att minska/förhindra att skadan blir större än nödvändigt och det borde gälla bla sjukvården med...

Så kan man ju tycka. Frågan är bara hur man ska avgöra vilka som får "skylla sig själv" och vilka som ska få sponsrad vård, och ffa, vem som ska fatta ett sådant beslut. Tanken kan nog vara god rent teoretiskt, men hyser stark tvivel till att det är praktiskt genomförbart.

Så kan man ju tycka. Frågan är bara hur man ska avgöra vilka som får "skylla sig själv" och vilka som ska få sponsrad vård, och ffa, vem som ska fatta ett sådant beslut. Tanken kan nog vara god rent teoretiskt, men hyser stark tvivel till att det är praktiskt genomförbart.

Det har du rätt i, jag har ju som tur e inte sagt att det är genomförbart..

Men å andra sidan så som de behandlar sjuka nu med utförsäkringar osv för riktigt sjuka människor kan de nog lösa det praktiska till att få igenom en sån här grej med...

Det vore bättre om de sparade in pengarna på såna istället...

Jag har ridit utan hjälm en gång, då hade jag en tjock mössa på mej och trodde den var hjälmen :D Annars har jag alltid, alltid hjälm på mej, och 80% av gångerna har jag säkerhetsväst också. Borde göra det till 100% av gångerna...

I stallet där jag står rider många utan hjälm, inget som stör mej. De är vuxna människor som gör som de vill. Något som däremot stör mej är när man ser vuxna som rider med barn, utan hjälm. Ska man ut och rida med sina barn/andras barn tycker jag att man kan klämma på sej en störtkruka!

Att neka en medborgare sjukvård för att nån tycker att "Nä, det är ditt eget fel. Jag tänker inte slösa min tid på dig, så tack och godnatt.", skulle troligast både bryta mot svensk lag och mot läkaretiken. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där du döms till döden för att du gjort ett misstag.

Over and out.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 649
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden