Att rida med bara sätet?

Sv: Att rida med bara sätet?

Du får ju gärna förklara HUR man gör också, istället för att bara briljera med att du kan.. ;)

Jag brukar faktiskt kombinera, skänkel, tygel och vikt. Min häst är ganska viktkänslig, vilket jag inte märkte först utan det tog ett tag innan jag insåg att han faktiskt nästan bara lyssnade på vikten. Tygeln använder jag till förhållning/halvhalter, stöd, ledande osv. Med skänkeln håller jag om honom. Sätet kombinerat med skänkeln driver jag, och skänkelvikningar, sidorörelser mm använder jag bara vikten!

Det är en fantastisk känsla! Jag har nog ridit med vikten automatiskt hela tiden. Min häst har alltid varit lite trög på skänkeln, och inte riktigt fattat den. Jag kan rida på långa tyglar och ändå svänga, vända runt helt, gå i sidled, gå på böjt spår osv med bara vikten.

KL

Jag rider med sätet bara om det går, på hästar som är outbildade elelr itne rida på det sättet innan, så går det ju inte att helt göra det oftast, men om det är en häst jag kommer rida fler gånger så brukar jag försöka skola om den, eftersom jag anser att det ingår i en bra utbildad hästs grund att kunna ridas med sätet bara i princip.

JAg lärde mig att rida så från min tränare när jag var i tonåren, Leena Larson, hon är underbar och skolade om mig, fick inte ens röra tyglarna första veckorna haha! :)
Hästen jag hade då var väldigt välriden på detta sätt, då det var deras fd. häst och Helena Larson hade utbildat den, så dom visste hur han funkade helt och det hjälpte mig enormt såklart, med att lära mig rida på detta härliga sätt.

Aldrig bytt tillbaka sen, och min egna dam som inte är utbildad håller jag på att skola om och utbilda till att bli en häst som kan ridas enbart med säte, men under tiden, tills hon är såpass utbildad och lydig, så får man ju ofta rida på ett mindre idealt sätt för att ändå kunna ah kontroll och utföra det man menar, men set ingår ju i utbildning att gradvis ta bort underskänkel och tyglar etc.

Så just nu rider jag ju inte enbart med säte :S men det är mest pga att hästen inte är utbildad nog att förstå vad jag menar än.

Okej. Det låter jättebra! Hehe, jo samma här.. Fick släppa tyglarna helt jag, när min travartjej drog iväg i full trav.. Och vad hände? Jo, hon travade lugnare än nånsin. :D
Så min tränare håller på att utbilda mig på detta vis, hon rider även min häst 1 gång/veckan på detta vis och jisses, det är knappt samma häst! Hon går så himla bra på det. :)
Men då jag och hästen är under utbildning så får det bli en blandning utav allting, som du gör.

Du får ju gärna förklara HUR man gör också, istället för att bara briljera med att du kan.. ;)

Briljera?? Det ar val lite starkt uttryckt? Det finns massor av ryttare som tror att man maste anvanda starka skanklar och tygeltag for att kunna utfora skolor?? Och lara sig "hur man gor" har tagit mig 16 ar (till den niva jag ar idag, jag har massor kvar att lara och att fixa till i min kropp) sa inte latt att beratta over ett forum. Dessutom tycker jag att jag i stora drag berattade HUR jag gor? Men jag ska forsoka utveckla:

Nar jag vill ha hasten i skritt sa tanker jag skrittakt och lattar i satet. Nar jag vill ha trav sa tanker jag travtakt och lattar i satet. Nar jag vill ha hoger galopp sa tanker jag galopptakt och vinklar upp och fram hoger hoft.

Nar jag vill gora en oppna sa anvander jag ledande tygeltag for att flytta in bogen samtidigt som jag flyttar min vikt (dvs flyttar mig sjalv i sadeln) sa att jag fortfarande ar mitt over hastens bakdel.

Nar jag vill gora en sluta med bakdelen till vanster sa flyttar jag over mig sjalv till vanster i sadeln, vinklar upp vanster hoft en aning och lossar vanster lar.

Nar jag vill gora galoppombyten sa gor jag precis som i galoppfattningen, vinklar hoften.

Nar jag vill gora en piruett sa gor jag precis som i slutan, samt att jag leder med innertygel och lattar pa yttertygeln sa att hasten flyttar bogen runt i en cirkel istallet for att ga rakt fram.

Nar jag larde mig sjalv och hasten piaff sa anvande jag forvand sluta som jag tvarade mer och mer,tills den blev sa samlad att det blev piaff. Ju duktigare vi blev pa det desto mindre slutateknik kunde vi anvanda, fortfarande med slutatekniken i sinnet.

Allt hanger ihop. Man borjar med att styra och flytta pa enkla spar. Mer avancerade ovningar som piaff och piruetter ar bara forfiningar av grunderna

Hm, har läste lite i denna tråd. Säger som någon annan, så det är alltså centrerad ridning är, att rida med sättet och låren?

När jag rider så brukar jag tänka det jag vill att vi ska göra tex. när jag vill att vi ska gallopera så tänker jag galopp och får en galopp kännsla i kroppen, mer än så brukar inte behövas på min pålle, för ahn är så frammåt. Däremot när man vill få ner honom till halt får jag iaf lyfta tyglen, men att sakta ner till skritt så andas jag bara ut och slappnar av, "drar ner på energin". Jag brukar alltid börja med att använada mig av tankens kraft och energin, sen om amn måste gå upp i faser så gör aman ju det, i väldigt få fall måste jag ta i tyglen eller skänkla. Men det rolia är att när amn skänkar för hårt, tvår nitar han och föröker bita en i tårna, eller sparkar bakut! så han är verkligen en läromästare om man säger så:)

Det här med tankens kraft är rätt så häftigt faktist, har ni testat att ta en ring eller krona eller nåt och fästa ett tunt snöre runt och hålla det som en pendel mellan tummen coh pekfingret. Sen kan du tänka att den ska snurra åt motsols eller medsols eller fram och tillbaka. Undermedvetet så rör sig fingrarna (som du knatp märker) och pendeln snurrar dit du vill!! Jag tror det funkar så med ridning oxå. om du tänker på en viss sak, tex svänga höger som kommer din kropp naturligt så att hästen känner att dui vill till höger!
Var med om detta när vi var ute och red förra året. Vi hade då ridit där ca 1 år och en dag i skogen så tänkte jag att vi skulle testa en ny stig som vi aldigt hade gått på tidigare. Så jag testade detta med tankens kraft och tänkte och fokuserade på den stigen och utan att ta i tyglarna (la den på nacken) och utan att skänkla eller försöka lägga några vikt hjälper så traskade han in på den stigen, precis som om vi alltid hade gjort så. AMn blev ju lite paff! ;)

Jag red en shettis förut ibland, och första ggn jag skulle rida han så tänkte jag att "ja, men han är säkert en seg/bråkig häst", för att ägarna sa att han var så när deras dotter red. Men när jag började rida han så började han trava så fort man ens böjde sig framåt :eek: (och han gjorde inte så för att han var pigg elr liknande, han lyssnade bara på hjälperna) Han var jätte duktigt inriden och lyssnade verkligen på alla hjälper! Dock så var ägarna inte så erfarna om jag säger så..

Men nu rider jag bara med sätet när jag vill driva på i skritten. Alltså drivande sits :) Annars aldrig.

Hm, har läste lite i denna tråd. Säger som någon annan, så det är alltså centrerad ridning är, att rida med sättet och låren?

När jag rider så brukar jag tänka det jag vill att vi ska göra tex. när jag vill att vi ska gallopera så tänker jag galopp och får en galopp kännsla i kroppen, mer än så brukar inte behövas på min pålle, för ahn är så frammåt. Däremot när man vill få ner honom till halt får jag iaf lyfta tyglen, men att sakta ner till skritt så andas jag bara ut och slappnar av, "drar ner på energin". Jag brukar alltid börja med att använada mig av tankens kraft och energin, sen om amn måste gå upp i faser så gör aman ju det, i väldigt få fall måste jag ta i tyglen eller skänkla. Men det rolia är att när amn skänkar för hårt, tvår nitar han och föröker bita en i tårna, eller sparkar bakut! så han är verkligen en läromästare om man säger så:)

Det här med tankens kraft är rätt så häftigt faktist, har ni testat att ta en ring eller krona eller nåt och fästa ett tunt snöre runt och hålla det som en pendel mellan tummen coh pekfingret. Sen kan du tänka att den ska snurra åt motsols eller medsols eller fram och tillbaka. Undermedvetet så rör sig fingrarna (som du knatp märker) och pendeln snurrar dit du vill!! Jag tror det funkar så med ridning oxå. om du tänker på en viss sak, tex svänga höger som kommer din kropp naturligt så att hästen känner att dui vill till höger!
Var med om detta när vi var ute och red förra året. Vi hade då ridit där ca 1 år och en dag i skogen så tänkte jag att vi skulle testa en ny stig som vi aldigt hade gått på tidigare. Så jag testade detta med tankens kraft och tänkte och fokuserade på den stigen och utan att ta i tyglarna (la den på nacken) och utan att skänkla eller försöka lägga några vikt hjälper så traskade han in på den stigen, precis som om vi alltid hade gjort så. AMn blev ju lite paff! ;)

Det var ett intressant inlagg!! Det ar det jag menar med att "tanka galopptakt" tex. Innan en ny ovning ar inlard och befast, sa brukar jag sitta alldeles stilla pa min hast, i en halt, och bara fokusera pa vad jag ska gora. Jag ser mig sjalv utfora ovningen perfekt. Kanske tva ganger, kanske tre. Kanske fem. Sa ofta jag behover for att kanna mig saker pa det jag ska gora. Det funkar for mig. Nar jag rider och gor saker pa "lopande band", dvs nar jag gor ovningar som ar befasta och som vi kan, da behover jag inte ga fokusera sa lange pa ovningen, da ser jag den mer som en bild i ett ogonblick innan jag utfor den. Jag bara bestammer mig for att gora den och sa gor jag den. Luddigt och flummigt, jag vet. Men sa intressant!!:bump:

Ditt exempel med att svanga in pa den nya ridvagen visar hur lite man faktiskt behover gora for att hasten ska forsta. Forutsatt att man ar klar och tydlig i det man gor och inte ger andra signaler samtidigt.

Okej, varför lutar du dig framåt när du ska trava då? :p

Av vilken anledning rider du inte med sitsen längre, förutom vid drivande i skritten? :) *nyfiken*

Asch, det var ju sagt med en nypa salt, därav smileyn bakom :)
Jag menade mer att rida med sitsen är svååårt om man inte
får någon som tipsar om bra tips, så det kanske du kan göra,
eftersom du verkar duktig på det. :)

Asch, det var ju sagt med en nypa salt, därav smileyn bakom :)
Jag menade mer att rida med sitsen är svååårt om man inte
får någon som tipsar om bra tips, så det kanske du kan göra,
eftersom du verkar duktig på det. :)

Oh ingen fara alls:) Ja, rida med sitsen ar svart, men for mig ar det det enda sattet att rida. Det haller hasten frisk och uppmarksam och jag skulle aldrig kommit till den nivan om jag fortsatt pa det "klassiska" sattet att rida med en forhallandevis hard hand och starka skanklar. Det allra, allra viktigaste nar man vill halla hasten uppmarksam pa vikten och kunna rida med mestadels vikten ar att man sjalv ar lika i sidorna. Jag tex har fatt jobba jattemycket med min hogra sida, da jag i borjan hangde ner med min hogra axel. Det gjorde att ocksa min hogra hoft hangde ner och mitt hogra lar lag emot hasten mer an mitt vanstra. Min hogra fot ville ocksa garna peka ut mer an min vanstra. Sa det var det forsta jag var tvungen att fixa, och det ar nagot jag varit tvungen att halla efter i aratal. Det tog mig nog runt 7 ar att fixa till mig sjalv, dvs att fa till grunderna i min sits och fa mig sjalv liksidig och kunna anvanda mina kroppsdelar oberoende av varandra, tex kunna ta ett ledande tygeltag eller att vinkla upp en hoft utan att rora resten av kroppen o.s.v. Sa nog ar det mycket jobb, men man far sa mycket igen pa vagen!! :bump:

Något jag tänkt på, som funkar mycket bättre på min häst iallfall är att bara skuta fram höften vid fattningar, och ev lägga till skänkeln i vanligt skänkelläge.
Nu fattar han mycket renare fattningar. Tror de är för att jag annars lägger nästan hela min vikt inåt om jag lägger skänkeln framför sadelgjorden. Då stör jag honom förmodligen massvis.

Jag känner igen mig ^^ Jag har gjort de misstaget att jag har lagt nästan hela min vikt inåt men när ja slutade med det och vågad eha hästen mer framför mig har det gått mycket bättre. Det här med centrerad ridning verkar så kul :D Hästarna lyssnar mycket bättre och man måste verkligen testa sin kroppskontroll, höhö*

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka