Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får ju gärna förklara HUR man gör också, istället för att bara briljera med att du kan..
Hm, har läste lite i denna tråd. Säger som någon annan, så det är alltså centrerad ridning är, att rida med sättet och låren?
När jag rider så brukar jag tänka det jag vill att vi ska göra tex. när jag vill att vi ska gallopera så tänker jag galopp och får en galopp kännsla i kroppen, mer än så brukar inte behövas på min pålle, för ahn är så frammåt. Däremot när man vill få ner honom till halt får jag iaf lyfta tyglen, men att sakta ner till skritt så andas jag bara ut och slappnar av, "drar ner på energin". Jag brukar alltid börja med att använada mig av tankens kraft och energin, sen om amn måste gå upp i faser så gör aman ju det, i väldigt få fall måste jag ta i tyglen eller skänkla. Men det rolia är att när amn skänkar för hårt, tvår nitar han och föröker bita en i tårna, eller sparkar bakut! så han är verkligen en läromästare om man säger så
Det här med tankens kraft är rätt så häftigt faktist, har ni testat att ta en ring eller krona eller nåt och fästa ett tunt snöre runt och hålla det som en pendel mellan tummen coh pekfingret. Sen kan du tänka att den ska snurra åt motsols eller medsols eller fram och tillbaka. Undermedvetet så rör sig fingrarna (som du knatp märker) och pendeln snurrar dit du vill!! Jag tror det funkar så med ridning oxå. om du tänker på en viss sak, tex svänga höger som kommer din kropp naturligt så att hästen känner att dui vill till höger!
Var med om detta när vi var ute och red förra året. Vi hade då ridit där ca 1 år och en dag i skogen så tänkte jag att vi skulle testa en ny stig som vi aldigt hade gått på tidigare. Så jag testade detta med tankens kraft och tänkte och fokuserade på den stigen och utan att ta i tyglarna (la den på nacken) och utan att skänkla eller försöka lägga några vikt hjälper så traskade han in på den stigen, precis som om vi alltid hade gjort så. AMn blev ju lite paff!
Asch, det var ju sagt med en nypa salt, därav smileyn bakom
Jag menade mer att rida med sitsen är svååårt om man inte
får någon som tipsar om bra tips, så det kanske du kan göra,
eftersom du verkar duktig på det.
Något jag tänkt på, som funkar mycket bättre på min häst iallfall är att bara skuta fram höften vid fattningar, och ev lägga till skänkeln i vanligt skänkelläge.
Nu fattar han mycket renare fattningar. Tror de är för att jag annars lägger nästan hela min vikt inåt om jag lägger skänkeln framför sadelgjorden. Då stör jag honom förmodligen massvis.