Att rida med bara sätet?

Sv: Att rida med bara sätet?

Men jag har ju aldrig påstått att vaderna inte ens ska ligga intill hästen. :)

Det jag undrar är ju vilka som rider med höfterna/vikthjälperna för att få hästen att gå framåt/åt sidan/fatta galopp m.m, och inte trycker in underskänklarna för att få den att gå framåt, inte trycker med underskänklarna för att flytta hästen osv, utan bara låter underskänklarna ligga intill hästen.

:)

Det låter som helt vanlig ridning, tycker jag. På en känslig häst behöver man inte vaderna för att driva eller flytta sidvärts, det räcker med sätet. Och känsligheten hos hästen går ju att träna upp.

Hej.
Jag har lagt ridningen på hyllan av olika skäl. Men där jag red tidigare så lärde jag mig att rida med sitsen.

Varför skulle man utesluta vaderna helt? kroppens placering, påverkar vadernas placering, som påverkar hästen.

då menar jag inte att man inte genom att öppna höften ska kunna få en galopp, men man bör vara medveten om att när man öppnar höften så ger det tillföljd att man öppnar upp inner låret och då även vänder "upp" vaden något. ( samt ändrar spänningen genom benet ) Det enda hör ihop med det andra.

Sant! ! :)

Jag har fibromyalgi så för mig är det enda chansen att kunna sitta på en häst att den svarar på små hjälper. helst ska de bära sig själv och kunna jobba på lätt tygelkontakt också. Rider enbart med sits/överskänkel och tackar nej till hästar som inte svarar på det. Islandsvalacken jag rider fn skulle studsa till trädtopparna om jag la till underskänkeln. Galoppfattning på honom innebär att man vrider höfterna några millimeter, perfekt. Behöver sen bara sitta och ha överskänkeln i kontakt med sadeln så tuffar han på, en lätt viktändring bakåt med överkroppen och ett snabbt knip med låren bromsar/samlar - underbart och lättsamt...

Varför skulle man utesluta vaderna helt? kroppens placering, påverkar vadernas placering, som påverkar hästen.

då menar jag inte att man inte genom att öppna höften ska kunna få en galopp, men man bör vara medveten om att när man öppnar höften så ger det tillföljd att man öppnar upp inner låret och då även vänder "upp" vaden något. ( samt ändrar spänningen genom benet ) Det enda hör ihop med det andra.

Jag var lite för snabb när jag svarade på det första inlägget. :D

Självklart använder man vaderna. Kanske inte 100% medvetet alltid men man rider ju med hela kroppen, och kroppen hänger ju som väl bekant ihop. Vrider jag mitt bäcken/min höft öppnar jag ju upp både lår och vad på den inre sidan om jag inte anstränger mig för att inte göra det.

Rider typ bara med sätet, förutom när hon blir lite väl pigg och springer iväg i 180, då får man ta tag i tygeln. Böjer och formar med sätet men har ändå stöd på yttertygeln, och får lägga till inner skänken ibland i volt, för att volten inte bara ska minska.
Började rida så efter att jag läst boken om centrerad ridning av Sally Swift. Har fått mkt bättre sits sen jag började rida så :D
målet är väl att kunna rida så mkt med säte som möjligt men hon förstår inte jämt riktigt, men har ju bara haft henne typ 1 månad så det kmr väl :)

Tror inte Tornblomma menade illa.

Men för vissa av oss som ridit ett tag och kommit in på "rätt väg" är det helt självklart att man rider mest med sätet.

Jag rider inte renodlad klassisk ridning, ej heller centrerad. jag rider som min häst vill att jag ska rida.
Mycket sits, lite stöd i handen och lätta hjälper, han blir helt kollig om han inte känner vad jag menar med sitsen. :p

Det är jättekul för dig att du har hittat en duktig tränare!! :bow:
Hoppas att du fortsätter på detta spår då man ofta kommer långt på denna väg!
Lycka till!:banana:

Jag red på det sättet före mitt uppehåll på 6 år. Nu då jag ridit i ett par månader efter detta, känner jag att det börjar komma tillbaka. Självklart använder jag tygeln men de gånger allting faller på plats och hästen går som en klocka, är de gånger jag har henne i sitsen, så att säga :)
Dock kräver hon endel ridning, och det är då hon blvit uppvärmd och lösgjord som man kan rida henne enbart på sitsen. Men det är väl en vanesak för henne också, hon har blivit ganska mkt riden "för hand" i sitt liv.

Inom westernridningen så är det målet, att rida hästen med säte, flytta med vikt/tryck osv.
Egentligen så är det väl det man är ute inom dressyren också fast här talar vi ju om annan form osv.

Jag rider på det sättet du beskriver, eller att jag försöker att göra så mkt som möjligt med min vikt. Sedan använder jag mina underskänklar, men inte för att få hästen att gå framåt. De mesta jag gör mina ben gör jag med mina överskänklar. Unerskänklarna ligger mest mot hästens sidor utan att göra så mkt mer än att hjälpa till när det behövs.

Men för vissa av oss som ridit ett tag och kommit in på "rätt väg" är det helt självklart att man rider mest med sätet.

Jag rider inte renodlad klassisk ridning, ej heller centrerad. jag rider som min häst vill att jag ska rida.
Mycket sits, lite stöd i handen och lätta hjälper, han blir helt kollig om han inte känner vad jag menar med sitsen.
:p

Det är jättekul för dig att du har hittat en duktig tränare!! :bow:
Hoppas att du fortsätter på detta spår då man ofta kommer långt på denna väg!
Lycka till!:banana:

Precis! :bow: Så är det för mig också. Har en gammal travare, har bara haft honom i 9 månader, men bara ridit på honom i 5½ månad, för jag vart vettskrämd för honom av olika anledningar, dock är vårat mål nu att kunna rida med enbart en halsring som utrustning. Och jag tycker att det går framåt. Vi kan rida med bettlöst, grimma och grimskaft, bara grimma utan grimskaft, vanligt träns och sadel såklart och nu ska halsringen införskaffas. Min skulle inte kunna bli riden om han inte förstod min sits nuförtiden, pga detta har medryttaren fått en del problem :o

Jag har börjat rida på det sättet på den hästen jag rider nu. Han är väldigt högt utbildad, vilket gör det till en super läromästare för mig! :D Och det funkar mycket bättre att rida på det här sättet än med knackande underskänklar osv, ja ni fattar. :idea:

jag måste bara fråga, hur samlar ni hästen? och hur ställer ni hästen med sätet? Jag skulle jättegärna lära mig mer om detta ridsätt, jag kan en del, dvs styra med sits, men inget mer. så om ngn har lust att dela med sig av sina kunskaper lyssnar jag:)

Jag samlar med sitsen, dvs sitter ännu tyngre och mer bakåt lutat. Dock är hästen jag rider nu lite "omvänd" i ridsättet, så jag driver med skänklar, ev. pet med spöt när jag samlar mycket, och när jag länger lättar jag bara handen. Fast har dock inte ridit någon annan häst på det här sättet :D

Jag samlar med sitsen, dvs sitter ännu tyngre och mer bakåt lutat. Dock är hästen jag rider nu lite "omvänd" i ridsättet, så jag driver med skänklar, ev. pet med spöt när jag samlar mycket, och när jag länger lättar jag bara handen. Fast har dock inte ridit någon annan häst på det här sättet :D

Jag har då aldrig träffat några hästar som gillar att man sitter mer bakåtlutat eller tyngre i sadeln... Man samlar ju som vanligt. Genom halvhalter, bara det att man gör halvhalterna med sitsen...

Jag har då aldrig träffat några hästar som gillar att man sitter mer bakåtlutat eller tyngre i sadeln... Man samlar ju som vanligt. Genom halvhalter, bara det att man gör halvhalterna med sitsen...

Precis min tanke..

Är det någon som gör det, här? Rider med bara sätet, höfterna och överskänkel? Dvs aldrig använder vaderna till att flytta/styra/få hästen att gå framåt m.m?

Vilken intressant trad!! Jag har sett den lange nu men inte haft tid att lasa den ordentligt forran nu. Hoppas att den fortfarande ar vid liv! Jag blev lite besviken nar jag sag allt smagnabb i traden, men jag ignorar och latsas om att jag inte sag det:p

Roligt att se att sa manga ar intresserade och stravar efter att rida med latta hjalper och anvanda balans och vikt for att flytta hasten! Jag rider med sate och anvander vikt och vinkling av hofter till att flytta hasten och tex fatta galopp. Jag omskolade mig sjalv for 16 ar sen och gor bade slutor, galoppombyten, piruetter och piaff mestadels med satet! :banana: Jag anvander vaden automatiskt da jag tex flyttar hasten i en sluta och jag flyttar over min vikt at det hall jag flyttar hasten. Jag anvander aldrig halen, men daremot langa sporrar, men endast for att uppmuntra hasten till att trampa till lite extra i tex en sluta. Det ar hansynsfullare for hasten att anvanda langa sporrar an att tex anvanda halen eftersom da man anvander halen ocksa garna drar upp den, blir stum i hoften och forskjuter vikten vilket gor att hasten pa nagot satt maste kompensera for viktforskjutningen. Men som sagt, sporrforstarkningen ar inte nodvandig (och till mer skada an nytta for en ryttare som inte har full kroppskontroll). Jag anvander tygeln bara som en ledande hjalp, for att tex flytta bogen eller visa vagen i en piruett.

For att fa min hast att ga framat sa lattar tanker jag skrittakt (eller travtakt om det ar trav jag vill ha) och lattar pa sate.

Jag ar helt oduglig pa att rida hastar som inte ar valskolade och kansliga for vikthjalper, och det ar jag stolt over!! Yeay!:bump:

jag måste bara fråga, hur samlar ni hästen? och hur ställer ni hästen med sätet? Jag skulle jättegärna lära mig mer om detta ridsätt, jag kan en del, dvs styra med sits, men inget mer. så om ngn har lust att dela med sig av sina kunskaper lyssnar jag:)

Hur man staller hasten med satet, det vet jag inte:) Som jag skrev i mitt ovanstaende inlagg sa anvander jag tygeln som en ledande hjalp for att tex flytta bogen. Samlingen daremot kommer gradvis av lang tids traning, utveckling och forfining av skolorna.

Har aldrig heller sett en hast som gillar att man sitter bakatlutad eller tyngre i sadeln. Tvartom sa har jag lart mig att latta i sitsen ju mer samling hasten har, for att lamna ryggen sa fri som mojligt eftersom ryggrorelserna vid hogre grad av samling ocksa blir storre. Det enklaste sattet att samla ar att gora en oppna, eller for en hogre grad av samling, en sluta. En bra halvhalt ar otroligt svar att gora kraver mycket kunskap och kansla fran ryttaren och en hog utbildningsniva fran hasten. Men det ar en harlig kansla nar den sitter, hasten bara trampar till:love:! Som en liten piaff:bump::bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka