Att para marsvin

blondienancy

Trådstartare
Jag och en kompis som oxå har marsvin har planerat att para min hane med hennes hona. Susu är redan 1 år och har inte fått ngn kull tidigare... Tror ni att det ändå går? Hur vet man när honan är ... öhm.. brunstig :D /har löptid /vad fan :D
Berätta allt ni vet... Hur gammal får hanen vara?

Sv: Att para marsvin

Det är inte bra att para en hona som är ett år gammal och aldrig haft en kull innan!! Honans höfter har redan växt ihop och då är det väldigt stor chans att både hon och bebisarna kan dö! Jag hoppas ni är redo för det om ni tänker para henne för chansen är stor... Det är också inte bra att para "bara för skoj", vet ni ens om honan eller hanen har haft några ärftliga sjukdomar? tänk noga innan ni gör det =/

Jag skulle inte heller våga para marsvinet om jag vore du.

vi vet att de inte har några ärftliga sjukdomar, det var därför vi valde just den honan. Min kompis har också en yngre hona, men den har haft problem med sina tänder och vi var oroliga för att det skulle gå i arv. :crazy: Men det är klart, om hon är för gammal så kommer vi givetvis inte att försöka korsa dem

Instämmer med övriga.
Det kan gå bra om man har tur, men det är dumt att chansa.
Marsvinsbebisar är väl bland det finaste som finns? :love:

Höfter som växer ihop?
Monica W hade en artikel om honor och parningar efter 1 års ålder samt det har diskuterats hos andra uppfödare och det är så att höftbenen inte alls växer ihop. Den största risken ligger i att marsvin över 1 år allt för ofta är överviktiga om dom inte haft kull innan och övervikt ökar risk för toxicos.
Möjligen att bäckenet blir lite mindre flexibelt men bara fara för dom med trångt bäcken redan från början och dom vet man ju inte om dom skulle haft ungar som fastnat ialla fall.
Det finns inga skelettdelar som växer fast i alla fall utan det är myt.
Jag vet en del uppfödare som parar sent. I USA är det tex vanligt att para långhåren när där dom får första kullen när dom är över året.
Monica W har enligt artikel parat honor som är 2 år gamla utan problem. Problem kom först när hennes marsvin inte hade samma ytor att röra sig på mer.
Jag vet fler som haft sina marsvin dräktiga med första kulle när honan varit runt 1,5-2 år gamla. Jag vet hona som vid 4 års ålder fått sin första kull utan problem.

Däremot så rekommenderar jag inte att para en hona som man inte är beredd på att förlora för det är rätt hög dödlighet hos marsvin både hos ungar och honor. Man bör heller inte para en hona som är överviktig.

Okay, tack för svaren :)
Susette (honan) borde åtminstone inte vara överviktig, men kanske är det ändå en stor chans att ta..?

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka