Att lyssna på andra

K

Kaji

Vad är det som gör att många människor, och tyvärr oftast de som har minst erfarenhet, vägrar lyssna på andra? De flesta människor tycks ju vara sådana, mer eller mindre.

Själv ansåg jag mig i tonåren tillhöra den ledande hästexpertisen, och idag (30 år senare) ser jag hur de flesta tonåringar, samt även vuxna med ytterst liten erfarenhet, är precis likadana som jag var då.

Förhoppningsvis har jag med tiden blivit lite mera ödmjuk, men varför behövde det ta så lång tid? Vad är det för instinkt eller vad det nu kan vara, som gör många av oss människor sådana?

Är osäker om denna fråga hör hemma i den här tråden, men många av inläggen här handlar ju just om hur folk hanterar sina hästar på ett, i många andras ögon, felaktigt vis...

Sv: Att lyssna på andra

Osäkerhet, rädsla för att inte duga. känner sig kritiserade. Vill vara den som vet bäst, har kanske alltid varit den som vet bäst och som gett råd. Svårt att hamna på andra sidan staketet så att säga.

Jag tror sådant mkt beror på att de råkat få sin "hästuppfostran" i fel miljö. Eller så har de fått "laborera" för mkt på egen hand utan att se/uppleva hur andra (företrädelsevis erfarnare) hästmänniskor hanterar hästar.

Därför att ungdomen är bortslösad på de unga.

Det gäller väl för tusan allt, när man är ung och har alla möljligheter i världen att ta till sig och lära sig saker. Ja då är man världsmästare på allt. När jag var 18 tyckte jag att jag var en enda i trafiken som kunde köra bil, nu vet jag bättre. När jag var 16 så flyttade jag hemifrån, för då var jag minsan vuxen och visste allt, idag vet jag ingenting. Och hästar, det var jag proffs på när jag var 14 eller nåt, nu vet jag betydligt mindre efter att ha fyllt på mitt kunskapsförråd med 20 år eller nåt.

Man måste köra av vägen, bli sparkad, och dumpad ett par gånger innan man lär sig.

Ödmjukhet, nåt man lär sig i LHS (livets hårda skola)

Kaji skrev:
Vad är det som gör att många människor, och tyvärr oftast de som har minst erfarenhet, vägrar lyssna på andra? De flesta människor tycks ju vara sådana, mer eller mindre.

Själv ansåg jag mig i tonåren tillhöra den ledande hästexpertisen, och idag (30 år senare) ser jag hur de flesta tonåringar, samt även vuxna med ytterst liten erfarenhet, är precis likadana som jag var då.

Förhoppningsvis har jag med tiden blivit lite mera ödmjuk, men varför behövde det ta så lång tid? Vad är det för instinkt eller vad det nu kan vara, som gör många av oss människor sådana?

Är osäker om denna fråga hör hemma i den här tråden, men många av inläggen här handlar ju just om hur folk hanterar sina hästar på ett, i många andras ögon, felaktigt vis...
Hej,

Jag tror att det ofta kan ha med hur man lämnar synpunkter eller kritik vidare. Att man gör det på ett sådan sätt att mottagaren inte känner sig nedtryckt eller illa åtgången. Ser man att mottagaren tar illa vid sig, måste man fundera på vad man kunnat göra annorlunda eller kanske inte alls...

Jag har träffat på många människor med mer eller mindre stor kunskap att förmedla/ta emot kritik. Måste säga att det lika ofta handlar om oförmåga till socialkompetens från den som ska få andra att lyssna på sig. Vare sig man ska ge eller ta kritik.

Att ha socialkomptens har inte alltid med åldern att göra, vissa föds med det och andra får lära sig den hårda vägen. Vissa kommer aldrig att kunna klara av ett samspel med andra människor på ett sunt och trevligt sätt. Dit hör självklart att kunna förmedla kunskap, kritik eller att ta emot.

Sedan måste man alltid fråga sig om man verkligen måste tala om allt man tycker för alla i tid och otid? Vi har ingen rapporteringsplikt inför andra i Sverige. Nu tänker jag då inte på när någon medvetet gör någon häst/människa illa utan små enkla ting som hur folk tränsat sin häst, vilket schabrak man väljer att använda eller hur man rider. Frågar folk efter ens synpunkter och tips har ju personen redan öppnat dörren för en dialog. Alla är barn i början, att visa respekt och vänlighet kostar inte mycket...

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Hmm ja jag tänkte ju mera på som när man ser att folk binder hästen i en trädgårdsmöbel, barn som står och kramar hästen runt bakdelen, ledande av ouppfostrat kallblod i bara grimman eller andra situationer som verkar minst sagt livsfarliga.

Självklart angår färgen på deras schabrak, eller hur de rider eller hur de tränsar sin häst, varken mig eller någon annan.

Sen är det ju precis som du säger det där med HUR man förmedlar något. Men visst är det så att vissa verkar vilja det så besvärligt som möjligt, så de sedan kan beklaga sig över hur jobbigt det är...? Varför lära sig tränsa på en halv minut, om man kan få det att ta två timmar....?

Kaji skrev:
Hmm ja jag tänkte ju mera på som när man ser att folk binder hästen i en trädgårdsmöbel, barn som står och kramar hästen runt bakdelen, ledande av ouppfostrat kallblod i bara grimman eller andra situationer som verkar minst sagt livsfarliga.

Självklart angår färgen på deras schabrak, eller hur de rider eller hur de tränsar sin häst, varken mig eller någon annan.

Sen är det ju precis som du säger det där med HUR man förmedlar något. Men visst är det så att vissa verkar vilja det så besvärligt som möjligt, så de sedan kan beklaga sig över hur jobbigt det är...? Varför lära sig tränsa på en halv minut, om man kan få det att ta två timmar....?
Hej,

Jag håller ju med dig om de situationer du beskriver så klart är direkt farliga, men även där är det ju en fråga om HUR man säger det. Att man säger till kanske är en självklarhet men konsten att framföra saker om man är upprörd är inte alltid det lästtaste.

Dock ser jag en fara i att de som "ridit sedan de föddes" har en tendens att se ner och klanka ner på de som är nya istället för att lägga lite krut på att lära ut så gnäller man i det tysta eller bakom någons rygg.

För mig gäller social kompetens i alla situationer. På arbetet, i stallet eller vart man nu är i livet. Där brister det endel både här och där...

~Ingrid

Blandrastik skrev:
Därför att ungdomen är bortslösad på de unga.

Det gäller väl för tusan allt, när man är ung och har alla möljligheter i världen att ta till sig och lära sig saker. Ja då är man världsmästare på allt. När jag var 18 tyckte jag att jag var en enda i trafiken som kunde köra bil, nu vet jag bättre. När jag var 16 så flyttade jag hemifrån, för då var jag minsan vuxen och visste allt, idag vet jag ingenting. Och hästar, det var jag proffs på när jag var 14 eller nåt, nu vet jag betydligt mindre efter att ha fyllt på mitt kunskapsförråd med 20 år eller nåt.

Man måste köra av vägen, bli sparkad, och dumpad ett par gånger innan man lär sig.

Ödmjukhet, nåt man lär sig i LHS (livets hårda skola)
'

:bow: :bow:

Väl talat :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 375
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar