Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?

Sv: Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?

En tanke vad gäller klippmaskinen, hur ser skären ut? Är ni noga med att hålla dem skarpa dvs slipade. En slö klippmaskin är inte trevlig att bli utsatt för, det sliter och drar i huden och ingen gillar det.

Tycker absolut du ska fundera på klicker, läs på hur man gör. Du behöver kanske inte gå ner på djupet, men den är super till att ge signal vid just rätt tillfälle när hunden gör något bra.

Jag tycker att man först och främst ska utreda hunden. En sund hund far inte ut mot människor och biter, det är ett försvarsbeteende. Det låter på dig som om hunden försvarar sig mot något som den vet kan göra ont.

Med tanke på att den har slagit i bakre delen i tidig ålder så sitter jag och leker med tanken på pålagringar av något slag. Vår schäfer ville absolut inte bli klappad över bakre delen av kroppen och var stel. Hade Hundmassör/fysioterapeut på hembesök. Visade sig att han hade problem med ischias. Har fått regelbunden massage, stretchning i kombination med mycket vattenträning som har fixat det.

Få hunden ordentligt kontrollerad först. Det är svårt att ge råd om hundbeteende över nätet men det blir ännu svårare om man inte har klart för sig, vad det är som triggar bitandet.

Tack för tipset! Kanske kan vara något liknande. Förstår att det är svårt över nätet för då har ni bara det jag skriver att utgå ifrån. Dessutom får man inte se själv med egna ögon och göra sin egen tolkning etc.

Jag tycker inte det spelar så stor roll att hunden har det bra resten av tiden när den lite då och då får utstå den här sortens behandling. Det är ett grovt övergrepp i mina ögon och har dessutom fått pågå under många år :(.

Det hunden utövar är zonförsvar. Han försvarar sin kropp, sin plats och sin mat. Ju mer otrygg han är, desto större blir behovet att försvara. Har hunden ont så ökar behovet ännu mer. Det ni gör bekräftar ju bara för hunden att den tänker helt rätt när den anser sig tvungen att försvara sig.

Då ska ni skämmas för att ni har satt hunden i en situation som han var tvungen att bita sig ur! Belasta inte hunden för detta, han har inte bett om att ni ska ta hem gäster som ska pilla på honom.

Jag tror inte att dina föräldrar kommer sluta misshandla hunden bara för att du vill det. Håller man på med sådana metoder saknar man nog en grundläggande respekt för hundens känslor och då behövs lite kraftfullare metoder. Jag tycker ni ska ta kontakt med en duktig instruktör som kan visa hur man kan göra istället och som kan ha ett litet snack med dina föräldrar. Om du berättar i vilken region ni bor så kan du säkert få massor av tips här.

Yes... Snackade lite med dem i bilen faktiskt, pappa ansåg att dem behöver en tillsägelse, bestraffning för fel beteende så dem vet att det dem gör är fel. Och sedan att han lyfter honom i nackskinnet sker mycket sällan, oftast håller han bara fast i honom. (Men det ska ju endå inte ske)
De har kollat lite på Ceasar Millan och hävdar väl till det där "Schht" ljudet han brukar göra medans han t.ex. puffar hunden lite. Men vet ju självklart inte vad deras grund är.

Jo. Skulle nog göra gott med en instruktör, någon som har kunskap om detta och kan visa det rätta sättet- som mina päron kan lyssna till och tänka "Aha, det är så det är." Krävs väl lite övertalning, få dem att tänka om.....

KL. (typ)

Så ställer denna fråga, har fått svar en gång men vill bara fast ställa - om en hund skäller ska man inte säga till den? Om en hund hugger ska man nonchalera?

Ska man istället vänja den t.ex. med maskin sakta men säkert med beröm.

Eller lära hunden skälla på kommando sen ha ett annat kommando som t.e.x. "tyst". ?

Se om du kan visa andra hundtränar program för dem än ceasar? Tv har stor genomslagskraft, vet att det var en riktigt trevlig man med från london i tvåans hundprogram.

Ye

Så ställer denna fråga, har fått svar en gång men vill bara fast ställa - om en hund skäller ska man inte säga till den? Om en hund hugger ska man nonchalera?

Ska man istället vänja den t.ex. med maskin sakta men säkert med beröm.

Eller lära hunden skälla på kommando sen ha ett annat kommando som t.e.x. "tyst". ?

Du kan givetvis säga åt en hund som skäller, men ställ dig först frågan "vet din hund vad du menar när du säger åt det?" Tyvärr verkar många tro att hundar föds med språkförståelse :d så de fattar vad nej, tyst osv betyder utan att ha fått det intränat. Ni kan ju alltid börja med att lära hunden "skall" och när det sitter så fortsätt med "tyst". När hunden förstår de båda kommandon så kan ni föra in det i vardagen, innan dess är det ganska lönlöst. Om hunden dock skäller innan något kommando är intränat så finns det ingen idé att skälla på hunden eller straffa den för att den skäller. Jag hade distraherat hunden med något, tex lek eller godis. Om inte det funkar så hade jag fört bort hunden från retningen.

Sen om en hund hugger, så är svaret inte så enkelt. Allt beror på situation och varför hunden biter. Om hunden hugger ordentligt så vinner du verkligen inget genom att nonchalera hunden, men om hunden får tillfälle att bita så har man låtit hunden genom gå en situation den inte är redo för.
Om hunden hugger pga osäkerhet/rädsla så hade jag fört bort hunden från sin trängda situation. Men jag hade inte undvikit situationen, utan provat igen när hunden lugnat sig, ja när alla lugnat sig och aldrig pressa hunden över den gränsen då den känner behovet av att ta en tugga. Sen berömma alla små framsteg, och då menar jag lugnt beröm inget tjoande eller så utan bara ett "bra", ev en klapp och lite godis tex. Men detta är ju lättare om man har en liten hund som inte kan göra så stor skada, om det hade varit en större hund så hade man kanske fått använda munkorg i träningsfasen och det är absolut inte heller fel att använda det på en liten hund om man är oroad för skador. Och tänkt på hur ni uppför er, om ni är redo för utfall och rädd/oroad så känner hunden av det och kan förvärra situationen.

Att straffa hunden ger hunden inget när den är rädd eller nervös, man kan dock givetvis lägga in ett kommando som visar att det var fel, men då ska hunden förstå kommandot till att börja med.

Och på din beskrivning så låter det som om eran hund är lite av det nervösare laget, lite osäker på hur den ska hantera olika situationer med främlingar.

Klippmaskinen, du skrev att uppfödaren inte har några problem med att klippa så i första hand så hade jag funderat på hur din mamma uppför sig. Allt kan man inte lägga på hunden osv utan mycket av problem skapar man själv pga osäkerhet eller okunskap osv. Så först hade jag velat analysera varför hunden ogillar när din mamma klipper den i ansiktet tex. Men ja jag hade börjat träna om maskinen från steg 1. Ingen bestraffning, man kan dock säga nej (om hunden förstår innebörden) om den försöker bita, men med lugn och sansad röst och ge beröm när den lugnat sig. Och ta det varsamt fram så klippningen blir en bra upplevelse för hunden.

Så som du ser så finns det inga enkla svar alla gånger, det är lättare om man själv kan visa det.

Det här fattar jag inte riktigt. Menar du att din pappa kastade iväg hunden och att den landade hårt på golvet i ett annat rum?

Jag såg ju som sagt inte med egna ögon men så som jag uppfatta det så skulle pappa ta på sig en tröja/tshirt, han bet tag i den (Dem båda var i köket) och så svingades han upp i luften (tror inte det var så högt, kanske 30-40cm?) sedan landa han på köksgolvet som är väldigt hårt.

KL Det är naturligtvis olika mellan individerna, men generellt sett hör pudlar till de hundar som reagerar med hot = morr och nafs, till sist bett - när de känner sig trängda.

Det handlar sällan om ilska, mer osäkerhet, och det kan man aldrig straffa bort.

Man tycker TS föräldrar borde insett vid det här laget att deras metoder inte fungerar?

Tillägg: en 8-årig hund med en gammal ryggskada skulle jag kollat upp hos vet oavsett om den morrade eller inte!

Sant, sa det även till dem - Har hans beteende förbättrats? Nej. Det enda som ändrats är att han minskat med att sno den andra hundens mat (Då blir han dock inte buren i nackskinnet)

Ang. ryggskadan så blev han kollad så fort som möjligt efter händelsen och veterinären hittade då inget fel på honom. Men kanske borde kolla igen då han verkar vara stel, kanske kan gå till något annat än veterinären......

Du har fått massvis med bra svar redan! Vill bara slänga fram frågan man inte riktigt tänker på.

Varför ska folk få kladda på ens hund? Varför ska hunden behöva bli kladdad på om den inte vill? Måste det alltid vara så att hunden är ouppfostrad ifall den ogillar kladd?

Jag har en hund med smärtbakgrund som fortfarande är väldigt selektiv med gäster. Vissa älskar hon, och vissa är hon väldigt spänd med.

Hon får vara i sovrummet bakom barngrind ifall vi har gäster. Där har hon sin säng, och har dessutom överblick över vad som händer i huset. Jag vill inte utsätta henne för situtationer som hon inte orkar med.

Så tycker jag med :). Men med tillägget att man ska bara träna in sådant som man 1) känner att man verkligen har tid och tålamod att träna på, samt 2) känner att man vet hur man ska träna.

Hundar behöver nödvändigtvis inte vara jättebra på allt för att fungera problemfritt i vardagen. Har man en hund med sociala svårigheter så krävs det massor med träning OCH ett stort kunnande för att få den trygg i de flesta situationer. Jag har själv en hund som inte är helt bekväm med hantering och vi har fått träna ganska mycket på att han skulle klara tandvisningen i lydnadsettan. För att klara hanteringen i utställningssammanhang har vi mååånga timmars träning framöver, och det intresset har jag nog inte. Lite synd, för han är ganska snygg.

Att någon som kanske inte är så intresserad av hundträning ska få en socialt osäker hund helt komfortabel med främmandes hantering ser jag lite som en utmaning. Då är det nog bättre att helt enkelt undvika de problematiska situationerna. Lättast genom att låta hunden vara i ett annat rum när man har gäster, eller så tränar man hunden att låta bli gästerna.

Så här tycker jag du/ni ska göra:

1. Visa dina föräldrar den här tråden och svaren. Det kanske känns lite jobbigt, men hunden förtjänar det.

2. Ta hunden till veterinär och gör en helkoll. Är den dessutom lite äldre är det verkligen på tiden.

3. Få i samråd med t.ex. veterinär, fysioterapeut eller liknande ett träningsschema med aktiviteter som stimulerar hunden mentalt och fysiskt, samt hjälper den att gå ner i vikt

4. Säg åt gästerna att de får hälsa på hunden när han kommer fram, till exempel genom att böja sig ner lugnt och fint, låta hunden nosa på dem och kanske klia den lite på halsen om den gillar det. De ska inte klappa på ryggen om hunden visar så tydligt att den inte vill det. Om hunden visar obehag, ta bort gästerna från den. Det är gästerna som får anpassa sig efter hunden på den punkten, hunden är i sitt hem och ska inte behöva morra/skälla/bita för att slippa obehag.

5. Försök lära er se när en hund är orolig/ängslig/rädd, så ni inte tror att den är kaxig och "dum" och bara förvärrar situationen.

6. Kontakta en instruktör (eller liknande) som kan hjälpa er med tips på hur ni ska hantera hunden, och framförallt: som kan prata med dina föräldrar och förhoppningsvis ändra deras synsätt på hunden.

Jag hoppas du verkligen tar tag i detta och att det löser sig! Om du är under 18 är det egentligen inte ditt ansvar utan dina föräldrars, men hunden blir faktiskt misshandlad av dem, och mår med all sannolikhet skit, så du måste göra nåt för att hjälpa den.

1. true, känns lite jobbigt då vissa kommer med så hårda ord - men som sagt, alla är invider och tänker på olika sätt.

2. Kanske är bra det... Tyvärr så är det så dyrt med veterinär men ska övertala dem att iaf få honom kollad- Bättre sent än aldrig

3. Jo, ska nog göra en "punkt"-lista och skriva ner viktiga saker, för detta bör man ju ta tag i snarast. Ett schema är ju toppen :D

4. Ja det är ju idealiskt, man får bli lite mer "vaken" och läsa av signaler mer, hunden är ju dock inte så skygg och försiktig utan blir i stort sätt överlycklig när det kommer gäster och hälsar på dem i ca tjugo minuter. Det är mer när han lugnat ner sig och man kanske sitter vid soffan, och han sitter där nertill och "vill bli klappad", det är lugnt runt huvud men över rygg då är det inte lugnt längre. Alla klappar ju olika och vissa kanske "skakar" hans skinn t.ex. när dem klappar honom över ryggen- lite för hård hänta. Men ska säga till dem som kommer hit att hålla sig till huvudet bara.

5. Ja.. eller att den är osäker, för det kan ju visas på olika sätt tror jag bl.a. genom aggressivitet? Hmm. Men ja, det skadar ju inte att kunna förså sig på sin hund lite bättre så håller med där verkligen.

6. Yes :D ska googla runt lite

Mm vill göra det och tror inte dem var medvetna om att det är misshandel att lyfta en hund i nackskinnet sådär. Och yes, tror det är prio ett nästan^^ Iallafall hur hundar fungerar.

Varför ska folk få kladda på ens hund? Varför ska hunden behöva bli kladdad på om den inte vill? Måste det alltid vara så att hunden är ouppfostrad ifall den ogillar kladd?

Min inställning till detta är att min hund är inte till för alla att kladda på, absolut inte speciellt då han inte vill det själv. MEN jag tror ingen hund mår bra av att känna en vissa grad av stress vid tex besök, för hur man än vill ha det så utsätts hunden även för främmande när man får besök i sitt hem. Och jag stänger inte in min hund, eller sätter hunden bakom galler bara för det. Det känns inte ok för mig och min hund (hur andra gör det är deras ensak), han är ju ändå nyfiken, vill hälsa och undersöka. Men det han inte riktigt gillar är att bli klappad av främmande, inte förrän de mutat honom innan, sen kan det gå bra och då kan han nästan bli lite för klängig, för kel ska han ha då :meh:

Jag tycker man måste få anpassa det till sin situation och vad hunden mår bäst av. Om jag hade en hund som verkligen blev stressad vid besök så hade jag nog kanske valt att ha honom bakom galler, för hans skull. Men jag hade inte sett det som ett bra val, utan jag hade försökt få honom mer avslappnad med gäster och det innebär inte att han ska behöva tålas att kladda på men med oss ska han kunna vara och inte behövas hänvisas till ett avskilt område.

Jag uppmuntrar hellre ett socialt beteende och med det betyder det inte att han är fri att kladda på för det. Men om hunden vill finnas där så ska han få göra det, med sina gränser respekterade.

En tanke vad gäller klippmaskinen, hur ser skären ut? Är ni noga med att hålla dem skarpa dvs slipade. En slö klippmaskin är inte trevlig att bli utsatt för, det sliter och drar i huden och ingen gillar det.

Tycker absolut du ska fundera på klicker, läs på hur man gör. Du behöver kanske inte gå ner på djupet, men den är super till att ge signal vid just rätt tillfälle när hunden gör något bra.

Yes, dem håller vi i gott skick :D

Jaa hoppas jag kan hitta klickern, annars är dem nog inte så dyra ^^ för han är extremt lättlärd så borde inte vara något problem :up:

Vi är nog av samma åsikt. Är hunden vädligt stressad måste man ju för hundens bästa träna bort det. Eller om hunden är helt avslappnad i ett annat rum.

Min hund trivs som sagt med vissa gäster, medan andra, ofta de som är riktigt hundrädda gör henne spänd. Då mår alla bäst av att vara i skilda rum för att undvika stress.

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka