Sv: Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?
Ye
Så ställer denna fråga, har fått svar en gång men vill bara fast ställa - om en hund skäller ska man inte säga till den? Om en hund hugger ska man nonchalera?
Ska man istället vänja den t.ex. med maskin sakta men säkert med beröm.
Eller lära hunden skälla på kommando sen ha ett annat kommando som t.e.x. "tyst". ?
Du kan givetvis säga åt en hund som skäller, men ställ dig först frågan "vet din hund vad du menar när du säger åt det?" Tyvärr verkar många tro att hundar föds med språkförståelse
så de fattar vad nej, tyst osv betyder utan att ha fått det intränat. Ni kan ju alltid börja med att lära hunden "skall" och när det sitter så fortsätt med "tyst". När hunden förstår de båda kommandon så kan ni föra in det i vardagen, innan dess är det ganska lönlöst. Om hunden dock skäller innan något kommando är intränat så finns det ingen idé att skälla på hunden eller straffa den för att den skäller. Jag hade distraherat hunden med något, tex lek eller godis. Om inte det funkar så hade jag fört bort hunden från retningen.
Sen om en hund hugger, så är svaret inte så enkelt. Allt beror på situation och varför hunden biter. Om hunden hugger ordentligt så vinner du verkligen inget genom att nonchalera hunden, men om hunden får tillfälle att bita så har man låtit hunden genom gå en situation den inte är redo för.
Om hunden hugger pga osäkerhet/rädsla så hade jag fört bort hunden från sin trängda situation. Men jag hade inte undvikit situationen, utan provat igen när hunden lugnat sig, ja när alla lugnat sig och aldrig pressa hunden över den gränsen då den känner behovet av att ta en tugga. Sen berömma alla små framsteg, och då menar jag lugnt beröm inget tjoande eller så utan bara ett "bra", ev en klapp och lite godis tex. Men detta är ju lättare om man har en liten hund som inte kan göra så stor skada, om det hade varit en större hund så hade man kanske fått använda munkorg i träningsfasen och det är absolut inte heller fel att använda det på en liten hund om man är oroad för skador. Och tänkt på hur ni uppför er, om ni är redo för utfall och rädd/oroad så känner hunden av det och kan förvärra situationen.
Att straffa hunden ger hunden inget när den är rädd eller nervös, man kan dock givetvis lägga in ett kommando som visar att det var fel, men då ska hunden förstå kommandot till att börja med.
Och på din beskrivning så låter det som om eran hund är lite av det nervösare laget, lite osäker på hur den ska hantera olika situationer med främlingar.
Klippmaskinen, du skrev att uppfödaren inte har några problem med att klippa så i första hand så hade jag funderat på hur din mamma uppför sig. Allt kan man inte lägga på hunden osv utan mycket av problem skapar man själv pga osäkerhet eller okunskap osv. Så först hade jag velat analysera varför hunden ogillar när din mamma klipper den i ansiktet tex. Men ja jag hade börjat träna om maskinen från steg 1. Ingen bestraffning, man kan dock säga nej (om hunden förstår innebörden) om den försöker bita, men med lugn och sansad röst och ge beröm när den lugnat sig. Och ta det varsamt fram så klippningen blir en bra upplevelse för hunden.
Så som du ser så finns det inga enkla svar alla gånger, det är lättare om man själv kan visa det.