Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?

Sv: Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?

Så här tycker jag du/ni ska göra:

1. Visa dina föräldrar den här tråden och svaren. Det kanske känns lite jobbigt, men hunden förtjänar det.

2. Ta hunden till veterinär och gör en helkoll. Är den dessutom lite äldre är det verkligen på tiden.

3. Få i samråd med t.ex. veterinär, fysioterapeut eller liknande ett träningsschema med aktiviteter som stimulerar hunden mentalt och fysiskt, samt hjälper den att gå ner i vikt

4. Säg åt gästerna att de får hälsa på hunden när han kommer fram, till exempel genom att böja sig ner lugnt och fint, låta hunden nosa på dem och kanske klia den lite på halsen om den gillar det. De ska inte klappa på ryggen om hunden visar så tydligt att den inte vill det. Om hunden visar obehag, ta bort gästerna från den. Det är gästerna som får anpassa sig efter hunden på den punkten, hunden är i sitt hem och ska inte behöva morra/skälla/bita för att slippa obehag.

5. Försök lära er se när en hund är orolig/ängslig/rädd, så ni inte tror att den är kaxig och "dum" och bara förvärrar situationen.

6. Kontakta en instruktör (eller liknande) som kan hjälpa er med tips på hur ni ska hantera hunden, och framförallt: som kan prata med dina föräldrar och förhoppningsvis ändra deras synsätt på hunden.

Jag hoppas du verkligen tar tag i detta och att det löser sig! Om du är under 18 är det egentligen inte ditt ansvar utan dina föräldrars, men hunden blir faktiskt misshandlad av dem, och mår med all sannolikhet skit, så du måste göra nåt för att hjälpa den.

Lite lån av tråd men:

Jag var på praktik hos en man som ofta lyfte sin mindre hund (vovven var runt 1 år) i nackskinnet. Den VERKADE dock inte visa något obehag, och han gjorde inte det i bestraffningssyfte utan för att lyfta upp hunden eller flytta på den.

Hunden kunde hänga i nackskinnet i många sekunder och bara kollade sig omkring, viftade på svansen och han kunde till och med slumra till så.

För övrigt var hunden väldigt trygg vi all hantering.

Kan det vara så att om man lyfter hunden i nackskinnet från att den är liten, att den vänjer sig? och om man gör det lite försiktigt så gör det inte ont/lika ont?

Självklart vet jag att djur döljer smärta bra, men jag tänker lite att vovven inte borde kunna somna eller se så pass avslappnad ut om det var starkt obehagligt?

Min egen vovve kan jag "ta" i nackskinnet (snarare håller över), inte hårt och jag lyfter eller drar absolut inte! Mer tar ett tag över nacken och håller där tills hon väljer att lägga sig ned avslappnat. Mest för att jag sett de äldre hundarna göra såhär på de yngre för att tillrättavisa. Alltså att de håller över halsen/nacken till den andra "ger med sig"

Även fått det tipset av en tränare som jag använde mig utav ett tag, detta just för att min hund gärna varvar upp sig och att bara använda rösten fungerar inte när hon väl har hunnit komma så lågt i reaktionen.

Jaa, jag har börjat fundera på om han har ont. Det vi vet är att han är stel. Det har hänt en olycka när han var valp, att han bet tag i pappas tröja när han skulle sätta på sig den (Var inte med när det hände) och då så blev han luftburen och landa i vårat köksgolv som inte är så mjukt så att säga...

Det här fattar jag inte riktigt. Menar du att din pappa kastade iväg hunden och att den landade hårt på golvet i ett annat rum?

Men seriöst!

Självklart ska hunden gå undan om den inte vill bli petad på. Nog för att jag lever för mina hundar men jag skulle aldrig någonsin acceptera att de biter eller morrar mot besökare. Folk ska kunna komma hem till mig utan att bli bossade eller tuggade på av mina hundar. Min förra hund hade grava reservationer mot människor och hade nog gärna tagit en tugga eller två om hon bara fått. Det fick hon definitivt inte och de gånger hon försökte åkte hon ut med buller och bång. Det går inte att ha en rottweiler som tuggar på folk och som själv bestämmer vilket umgänge som ska accepteras. I mina ögon är utåtagerande beteende så förbjudet att himlen ska ramla ned över hunden. Den får göra vad som helst utöver att angripa. Puff puff kan ha tendens ibland att agera utåt mot okänd, men hon behandlas inte annorlunda bara för att hon är liten. I alla fall inte i det avseendet.

Sedan ska man självklart uppfostra sina besökare till att låta bli hunden och arbeta med hunden för att den ska bli tryggare, men kommer ett utfall....då är det tjong bong bang i min värld.

Senast ändrad:

Och jag håller inte med, mitt hem är även mina hundars, de ska kunna sitta, ligga och röra sig fritt utan att behöva bli antastade av besökare.

Jag har en surgubbe till hund och om han skulle bita en besökare för att den tar en leksak från honom, då är det tjong bong fast på besökaren....

Naturligtvis ska hunden kunna röra sig fritt och slippa bli klappad men samtidigt ska mina vänner och inbjudna kunna sätta sig i soffan eller putta bort hunden om de inte vill ha den i knät utan att bli bitna. Om besökarna lämnar hunden ifred så ska även hunden lämna besökarna ifred. Jag skulle aldrig besöka någon där jag måste be hunden om tillåtelse att stå, gå eller sitta.

En hund som är rädd för främmande mår dessutom bäst av att inte springa fram till folk. Den vill inte hälsa. Den vill kontrollera och det är ett ansvar den ska slippa.

Jag kan ta stödtag i nacken när jag behöver lyfta hundarna över staket/upp ur vatten eller liknande, men då har de alltid antingen stöd av underlaget eller så använder jag min andra arm som stöd under magen/baken. Att lyfta en hund i nackskinnet enbart tror jag är smärtsamt, oavsett om det görs i korrigeringssyfte eller ej.

Om du tror att ditt grepp om nacken efterliknar det hundarna gör med varandra, hur härmar du då alla hundratals signaler de skickar innan de faktiskt blir handgripliga med varandra?

Nej det kan jag ju självklart inte, jag är medveten om detta, är trots allt människa och inte hund så oavsett hur bra man är på att läsa hundar och på att använda kroppsspråket kan man ju aldrig ge exakt samma signaler. (dessutom är jag inte super bra på det heller, det säger jag verkligen inte)

Detta använder jag ytters sällan! Har väl hänt 2 gånger senaste åren. Men det är när hon väl kommit i det stadiet där hon inte längre är kontaktbar.

Då sätter jag mig på knä bredvid och håller över nacken, trycker inte ned men håller tills hon själv väljer att lägga sig.
När hon väl slappnar av så släpper jag direkt.

Jag säger inte att det är rätt, bara för att EN utbildad person använder sig av det behöver inte det vara korrekt. Men jag tycker inte man ska behöva vara rädd för att ta hunden i nacken.

Jag brukar kunna bryta hennes beteende innan det går så långt, men en gång stod jag i duschen medans brevbäraren tvunget skulle försöka trycka in post i brevinkastet (som inte ska användas för vi har postboxar där alla post ska läggas)
Hon vaktade dörren med sitt liv och kastade sig mot dörren våldsamt medan hon skällde tills hon började drägla för att hon inte han svälja och var så stressad (när jag springer ut ur duschen så är hon helt ner dräglad) Även efter han hade gått så fortsatte hon med att kasta sig mot dörren, så när jag kastar mig ur duschen. Gjorde jag det greppet. Hon lugnade sig och lade sig och sov på stället sedan. Detta var två dagar efter vi flyttat in och jag stod i duschen så kunde inte avbryta henne innan hennes "panik attack" (för det är snarare så jag ser det, hon är en osäker vovve som tenderar att gå till aggressivitet)

Nu "äger" jag dörren och blir hon väldigt orolig går jag fram och "kollar" så brukar hon lugna sig. Hon vet att hon inte behöver vakta den längre:)

Senast ändrad:

Det är djurplågeri! Att lyfta en hund i nackskinnet är mycket smärtsamt och ett solklart brott mot djurskyddslagen. Har mycket svårt att tro att hunden klarar sig utan blödningar under huden samt ett stort mått av dödsångest av denna behandling.

Är det verkligen så? Jag har två tikar som ibland ryker ihop och ibland är enda sättet att skilja dem åt att ta en hund i var hand, dvs ta dem i nackskinnet. Detta är alltså för att dela dem.
Jag har aldrig märkt att det skulle göra ont på dem.

OBS, detta har bara hänt ett fåtal gånger. Oftast (peppar peppar ta i trä) kan man skilja dem åt på annat sätt.

KL Det är naturligtvis olika mellan individerna, men generellt sett hör pudlar till de hundar som reagerar med hot = morr och nafs, till sist bett - när de känner sig trängda.

Det handlar sällan om ilska, mer osäkerhet, och det kan man aldrig straffa bort.

Man tycker TS föräldrar borde insett vid det här laget att deras metoder inte fungerar?

Tillägg: en 8-årig hund med en gammal ryggskada skulle jag kollat upp hos vet oavsett om den morrade eller inte!

Ser absolut inget fel i att ta i hunden, även om det är i nackskinnet. Brukar leka ganska tufft med min hund där jag sliter och drar i skinnet och han älskar det. Det är så hundar leker med varandra och även om jag inte är hund, så jag jag ändå erbjuda lek på våra bådas villkor. Nu har jag inte så pass löst skinn att min hund kan dra mig på samma sätt, men han brukar ta en hand eller ett finger men på ett lugnt och sansat sätt då han vet att jag vill behålla mina fingrar och händer ;)

När han var yngre så kunde jag även uppfostra honom genom att ta tag i nacken, men jag lyfte ALDRIG. Nu var han även så pass stor så det hade ändå inte gått så lätt. Men nej jag hade inte lyft någon hund i nacken om det inte är i nödsituation, då hade jag nog även lyft hunden i svansen om det hade krävts :)

Att ta ett lugnt och bra grepp i nacken och ej involvera smärta kan lugna många hundar. Så det behöver absolut inte vara fel.

Men jag ryser av bara tanken att man greppar hunden långt upp på nacken och lyfter hela kroppen utan stöd. Tänkt vilken tyngd nacken får ta som då ska bära hela kroppen, skador kan man bara vänta sig om man gör det regelbundet.

Kan dock lyfta mina katter i nacken om de är på ett dåligt ställe, de är inte alltid så samarbetsvilliga. Men då tar jag ett stadigt grepp långt ner mot bogen och lyfter snabbt och sätter stöd under med andra handen så fort jag kommer åt. Katter är sen mycket lättare och har smidigare kropp än hundar, men man ska ändå inte missbruka den typen av hantering.

Men som uppfostringsmetod dvs lyfta djuret som hmmm straff, det är bara övergrepp i mina ögon.

Att han ogillar det är något som jag tycker det verkar som, mina päron tycker typ bara att han är aggressiv och att han ser oss som lägre rang etc. Att han behöver "uppfostras".

Men de har ju helt ha missuppfattat! Om man ska vara ledare så inte håller man på och lyfter i nackskinnet och gör allmänt nedtryckande handlingar. Inte ok!

Fråga dina föräldrar vem de själva skulle vilja följa. Någon som hotar och gör så att det gör ont på dem och är elak mot dem när de gör fel eller någon som med varlig hand och mycket tålamod förklarar och visar hur det är önskvärt att de ska göra istället. Vill de följa någon som tar ansvar för dem och ser till att inget ont händer dem och som de kan lita på eller vill de bli utlämnade och straffade när de försöker försvara sig mot något som de ser som något farligt eller som ett hot?

Eran hund är osäker och behöver vägledning för att lära sig hur han ska bete sig. Han behöver inte bli bestraffad när han försöker försvara sig själv. Är de någon de ska lyfta i nacken så är de sig själv som inte skyddar sin hund och tar ansvar för honom genom att lära honom att det är okej att gå undan och att ni säger ifrån till era gäster så att han slipper. Jag undrar verkligen vad ni har för konstiga gäster som inte slutar klappa när hunden morrar? Jag hade ju iallafall aldrig fortsatt pilla på ett djur så så uppenbart visar att den vill bli lämnad ifred.

Att han behöver bli grundligt undersökt av veterinären är självklart så det behöver jag väl egentligen inte skriva.

Hunden har blivit tjong-bongad i 8 år utan vidare resultat. Jag tror inte att polletten har trillat ner hos hunden. Dags att byta metod?

Jag tycker det verkar betydligt smidigare att stoppa undan hunden de gånger man har besök.

Är det verkligen så? Jag har två tikar som ibland ryker ihop och ibland är enda sättet att skilja dem åt att ta en hund i var hand, dvs ta dem i nackskinnet. Detta är alltså för att dela dem.
Jag har aldrig märkt att det skulle göra ont på dem.

OBS, detta har bara hänt ett fåtal gånger. Oftast (peppar peppar ta i trä) kan man skilja dem åt på annat sätt.

Om hunden skriker och är allmänt högljudd så har den nog en rejäl portion ångest ja! Den här hunden blir ju inte bara upplyft i nackskinnet ("ett tag"), den blir alfarullad också.

När det gäller hundar i full aggression så ska det bra mycket till för att de ska "känna" smärta. Men enligt veterinär som föreläste om akutsjukvård så fick hundar blödningar under hunden av att en annan hund fick tag i huden och drog/ruskade och om det var på ett tillräckligt stort område så kunde hunden dö av chock. Jag tror inte att det är någon risk för allvarliga skador, men att nackskinnet på en vuxen hund skulle vara någon sorts inbyggt handtag, nej det köper jag inte.

Hundar, speciellt valpar o mindre raser som man faktiskt kan lyfta upp o ruska om kan förmodligen lika lätt "baby shake syndrom" som en bebis.

Det behöver inte alls ha något med smärta att göra heller. En vänlig hund brukar ofta vända baken mot en människa, för att visa sin sinnesstämning och de brukar inte ha några problem med att bli klappade där. Så när en hund misstycker den typen av beröring så kan det ju vara så att hunden inte känner sig trygg. Och varför tvinga hunden då att genomgå det?
Åh det visste jag inte! Yes, kan vara så.

Att han glor på gästerna kan även betyda att han testar dem, dvs är osäker och försöker läsa av dem. Stirrande hundar emellan är en utmaning, så det låter från din beskrivning att han är lite osäker på främmande, men ändå nyfiken dvs framme. Sen att de får klappa honom runt huvudet visar ju även att så långt är han med, men han är inte redo att "ge baken" till dem. Så jag tycker ni ska lära era gäster att klappa honom på hans villkor, dvs om han vill bli kliad på huvudet så bra, men låt bli resten. Försök istället att uppmuntra honom när han söker kontakt, be gästerna ge godis men när han visar att nu blir det för mycket så borde de ta ett steg tillbaka.
Okej, tack så hemskt mycket för dessa svar, väldigt välgjorda och informativa. :bow:

Om hunden morrar/hugger så har det fått gå för långt, så lär er läsa honom och avsluta hanteringen innan det når dit dvs till morret. Det är ju bara genom morr/hugg han kan kommunicera.

Och tänk inte bestraffning, det ger hunden inget och hunden kommer inte lära sig något. Han kommer bara må dåligt och så även ni. Om hunden dock hugger, så avsluta hanteringen och nonchalera. Prova sen igen, för om man aldrig utsätter hunden för hanteringen så kommer hunden aldrig bli klokare. Och BERÖM när hunden gör rätt även om det bara är att bli klappad på ryggen tex.
Ja... Morrandet är ju en tydlig signal på att han ogillar/inte trivs med t.ex. berörningen och borde vara tillräckligt för att man ska sluta..

Det där låter as bra, ska meddela detta vidare, woohooo!!! :D

Min hund är osäker på främmande, han låter sig klappas runt huvudet och han STIRRAR på människorna. Men han har aldrig morrat eller bitit då jag inte tillåter att folk kladdar på honom där han själv inte vill bli klappad. Hans regler gäller! Han är rädd om sin bak när det kommer till främlingar. Om han dock får chansen att hälsa på personen så slappnar han av och tillåter sig bli klappad även där, men det måste få ta tid i hans fall räcker det sock oftast med lite godis i några minuter;)
Haha ja men precis, man tar det i hundens takt och framtvingar inte något obekvämt. Lite hundgodis är som heaven för hundar! Vår hund drar ibland hela alfabetet bara för den där lilla biten.

Jag tror eran hund är väldigt missförstådd.
Jo.... Jag antar att säkerligen hela familjen är rätt så blind på signalerna som han ger och när man väl "ser" dem så misstolkar man dem i brist på kunskap. (Kanske inte hela tiden.)

Vad gäller klippmaskinen så hade jag gått tillbaka till ruta 1. Tagit babysteg och mycket beröm när jag börjar vänja hunden vid den igen. Läsa gärna om klickerträning, jätte bra sätt att ge en signal vid just rätt tillfälle. Beröm de små framstegen och nonchalera misstagen.
Okej, låter som en bra plan! Vi hade en sån där klicker förut men tror den är försvunnen (sist jag såg den hade jag klistrat upp den på min dörr-minns inte varför), men använde den ett tag men slutade då det bara kändes konstigt. Men hör hela tiden om att klicker träning är bra så kanske borde pröva med det igen!

Sen finns det ju hundar som gärna visar att "så där gör du inte", tex när de blir klippta. Och då kan jag faktiskt anse att en fast hantering ger hunden mera, dvs man visar att man inte tar åt sig och om jag klipper så klipper jag vare sig hunden vill det eller inte. Viss hantering måste de lära sig utstå även om det är jobbigt. MEN man ska alltid vara schysst mot hunden även om ens åsikter går isär.
Ja det kan jag nog hålla med om, hellre en fast och säker hand än en osäker och försiktig- verkar iallafall så för när mamma tar honom till en uppfödare som får klippa han så går det mycket bättre (hon är mera säker och van). Men ja, man får ju vara anpassningsbar.

Men grunden borde vara BERÖM de små framstegen även om de känns obetydliga och nonchalera misstagen och straffa hunden inte när ni vill lära hunden något.
Yes :up: Tack för svaren!! :banana:

Undvik situationerna. Att morra när man tar på ett visst ställe är ett av de tydligaste sätten jag kan komma på fär hunden att visa obehag (tex smärta, även om det inte måste vara det).
Jo, yes, kommer ihåg att jag brukade säga till mina vänner att dem inte ska klappa han på ryggen- men oftast är det inte dem som gör det felet.

Ta inte mat från hunden. Måste ni göra det så kör byteshandel.
Hmm... Har hänt att man fått ta bort en gammal kycklingvinge han hittat i skogen ur hans mun (försökt muta med godis) - ibland funkar mutorna.

Sen vill han gärna sno vår andra hunds mat då dem äter olika... Men en smaskig korvbit borde han inte kunna motstå.

På vilket sätt märks det att han är stel? Är det efter det som hände som valp? Vad görs för att minska stelheten och underlätta för hunden.
Jag tycker han verkar stel då hans gång-stil inte är likadan som vår andra hund. Han går med benen på samma sida samtidigt. "passtaktigt".
Vet inte om det var från när han var en valp men tror det kom senare nu när han blev lite äldre- men källan bakom det kan nog vara det som skedde när han var valp (det ända som kan ha orsakat skada vid rygg).
Veterinären kanske missade något?
Och vi gör nog ingenting åt saken, det enda jag kan tänka mig är att när han blir kliad och han ligger på rygg så kliar vi på ljumsken vilket han älskar och sträcker ut benet ordentligt.

Sluta ge hunden allt vad matrester och godbitar heter. Han är överviktig (vilket i sin tur sliter extra på kroppen, speciellt om de har gamla skador) och har dessutom tidigare blivit sjuk av det?
Ja... Tjatar om det hela tiden, men tror ost&övrigt matrest givande har minimerats. Nu får han bara en liten köttbit från när vi grillat.... och korv ibland.

Att han biter kan ju också ha med osäkerhet att göra, tex med klippmaskinen.

Yes, tror inte han riktigt fått chansen att bli van med den tyvärr :( Vi klipper inte honom så ofta och jag föredrar att använde sax då den inte är lika jobbig för honom - man borde vänja in honom med klippmaskinen för kan tänka mig att han tycker det är obehagligt då den har ett visst ljud. (Dock väldigt ljudlös för att vara maskin)

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka