Att leda en häst!

Sv: Att leda en häst!

Så ni anser att en människa på 25-60 kilo ska kunna stoppa en livrädd eller respektlös häst med sin tyngd och muskelstyrka genom att styra huvudet:eek:

Missade...
kort sagt, ja.
Om man är snabb och dessutom lyckas vika hästens hals brukar det gå hålla dem i de flesta situationer. Dock inte alla, men det vet ju vi som hålelr på med hästar att fullständiga garantier aldrig finns.

Som vuxen och hästvan kan jag köpa det att man har mer styrning på huvudet, speciellt om man leder sin häst bland andra. Men ett litet barn på 25 kilo som leder 500 kg och håller handen under hakan på hästen:eek:

Ett kast med hästhuvudet och ungen flyger eller i värsta fall hamnar framför och under hästen!

Man drar i grimskaftet såklrt.

Men Jösses? Menar du att du på fullt allvar tror att du skulle kunna stoppa en panikslagen häst på det viset?

Hästen är ju som bekant ett flyktdjur och vill den fly, så gör den det, och då kvittar det vart du håller på grimskaftet.

Personligen tycker jag att man borde sträva efter att bygga upp ett så bra förtoende och relation som möjligt med sin häst för att få den att följa/lita på dig och därmed minska risken för att den skulle sticka/fly i en obehaglig situation och istället lita och tolka signalerna från sin ledare - du. Naturligtvis kan en häst välja att fly ändå, de är ju ändå ett djur, men där vidhåller jag att man inte med våld eller tryck kan styra deras reaktion nämnvärt.

Vad gäller ledningen så försöker jag leda mina hästar med ett längre grimskaft, jag vill att de går bakom, lite åt sidan och vi håller ett avstånd till varandra, framförallt för att det är vad vi borde göra av respekt till varanndra. Håller jag/går för nära är min åsikt att man tränger hästen. Händer något vill jag att hästen ska ha chans att reagera utan att jag "stressar" den genom att dra i grimskaftet och den också får chansen (ännu viktigare) att tolka mina signaler och min reaktion (som ledare) på situationen.

Senast ändrad:

faktum är att jag inte tror mycket alls. Däremot vet jag vad som fungerar på ett säkert sätt.

Nu anser jag inte direkt att så små barn ska leda så stora hästar. På de flesta ridskolor finns ponnyer i lagom storlek.

Jag trodde frågan var hur man lär ut hur hästen ska ledas? Eller missuppfattade jag?

Rimligtvis lär sig de flesta barn på ridskolor och har då hästar lämpade för barn.

Frågan gällde varför man lär små barn att leda hästen på ett sätt som för mej är farligt!

Att få stopp på en envis Schettlandsponny tror jag inte ens Magnus Samuelsson( eller vad han heter, Sveriges strakaste man) Klarar!
'
Att då , som ridskolor lär ut, hålla fast hästenoch med fysikens hjälp om tyngdlagar hamna framför hästen om den kastar sej iväg anser jag vara helt galet:eek:

Jag var genom min fråga ute efter om det iallafall fanns någon logisk förklaring till detta, vilket jag än inte funnit!

Fast om man går vid bogen, där iallafall jag har lärt mig att man ska gå, så hamnar man inte framför hästen om den skulle kasta sig.

Om sedan hästen blir panikslagen blir den garanterat inte lugnare om du drar i den. Du måste med hjälp av teknik få in den på ex en volt som någon skrev och lugna den.

Förövrigt tycker jag inte det är speciellt ofta som hästar blir panikslagna när man leder dom. Jag ser oftare pigga hästar som skuttar om kring och kanske skuttar lite extra när det blåser i ensilageplast. En sådan häst springer inte över dig och om den gör det är det något annat som är problemet och inte hur du håller i grimskaftet.

Men Jösses? Menar du att du på fullt allvar tror att du skulle kunna stoppa en panikslagen häst på det viset?

Jag själv har lyckats flertalet gånger genom att hålla emot, med rätt teknik. Och jag hanterar framförallt kallblod.
Det ska mycket till för att jag ska släppa grimskaftet, jag vill att dom ska lugna sig när jag är i närheten och jag vill inte ha dom på en väg.

Jag är fullt övertygad om att en normalstark person kan hålla en normalstor häst med lite teknik och jävlaranamma. Om man sedan alltid BÖR göra det är en annan sak.

*väntar spänt på kommentarerna om att jag aldrig skulle ha hanterat en häst med riktig panik*

Men en ponny kan ju vara lika stark som en stor häst om ett barn leder i jämfröelse när en vuxen leder en stor häst. Att det skulle vara säkrare bara för att man leder en ponny istället för en stor häst tvivlar jag på. det är ju inte storleken som spelar in i det här fallet.

Jag har också funderat på ungefär samma sak. Men då för att när man står i "halv-kollektivt" stall alltså med många intag/utsläpp av hästar i lite olika uppfostransgrad och storlek, så upplever jag att de större hästarna blir mycket svårare om de både är lite halv-okänsliga (inte lärt sig att ge efter för tryck ordentligt) och har lång hals. Resultatet blir att ju närmare jag håller i grimma/grimskaft desto lättare kastar dom bara med hela mig med huvudet om dom får för sig något! :p
Har jag då lite slack i linan och håller med lite marginal så har jag också större reaktionsmarginal att inte "ryckas med" ur balans om hästen så bara vänder på huvudet eller vill ändra riktning. Styra huvudet kan man då göra med kroppsspråket och att ändå snabbt vara med och kunna ta huvudet emot sig redan när den tittar åt sidan med huvudet innan den hunnit göra något mer av det.

Säger inte att det är det bästa, men jag säger att det inte är kul att bli ryckt och sliten i armarna bara för att en häst rör på sitt huvud! ;)

Jag själv har lyckats flertalet gånger genom att hålla emot, med rätt teknik. Och jag hanterar framförallt kallblod.
Det ska mycket till för att jag ska släppa grimskaftet, jag vill att dom ska lugna sig när jag är i närheten och jag vill inte ha dom på en väg.

Jag är fullt övertygad om att en normalstark person kan hålla en normalstor häst med lite teknik och jävlaranamma. Om man sedan alltid BÖR göra det är en annan sak.

*väntar spänt på kommentarerna om att jag aldrig skulle ha hanterat en häst med riktig panik*

Det är bara att inse att vi har olika åsikter om just den saken. Min åsikt och erfarenhet är att man INTE (åtminstone inte på ren styrka och tvång) kan hålla igen en häst som är panikslagen eller av annan anledning vill fly.

Däremot måste jag fråga vad du då tycker "rätt teknik" är? Hur du gör när du hamnar i situationen att hästen har panik och med hela sitt sinne och kropp vill fly, vad gör du?

Vem har förresten nämnt något om att helt släppa grimskaftet?

Jag säger inte att man inte kan stoppa en häst som vill fly, det kan vara möljligt, men inte genom styrka och tvång. Däremot tror jag helt och fullt det är möjligt med hjälp av en bra relation och ledarskap.

Det är bara att inse att vi har olika åsikter om just den saken. Min åsikt och erfarenhet är att man INTE (åtminstone inte på ren styrka och tvång) kan hålla igen en häst som är panikslagen eller av annan anledning vill fly.

Däremot måste jag fråga vad du då tycker "rätt teknik" är? Hur du gör när du hamnar i situationen att hästen har panik och med hela sitt sinne och kropp vill fly, vad gör du?

Vem har förresten nämnt något om att helt släppa grimskaftet?

Jag säger inte att man inte kan stoppa en häst som vill fly, det kan vara möljligt, men inte genom styrka och tvång. Däremot tror jag helt och fullt det är möjligt med hjälp av en bra relation och ledarskap.

Jag leder sällan hästar i vanliga korta grimskaft, unghästar eller hästar som inte lärt sig kommandon - aldrig. Det gör att jag har rep tillgodo om olyckan är framme. Jag leder också sällan med handen under hakan så hästen bli "låst", utan den har runt 30 cm rep fritt.
Om den då får panik ställer jag mig stabilt med låg tyngdpunkt och sätter vänsterhanden runt höften så jag får mer mothållskraft, sedan lägger jag fokus på att böja halsen så den vänder sig mot mig. Om den då fortfarande skulle vara i panik får jag försvara mig och göra om processen när den sprungit om mig.

Visst, en bra relation och ledarskap är ju jättebra och trevligt, men det tar tid att bygga upp. Hur menar du att människor ska göra som hanterar många okända hästar i sin vardag?

Och vad var förresten alternativet till att släppa grimskaftet? Menar du att du med kroppsspråk lugnar en panikslagen häst? Och springer med den?

Jag leder sällan hästar i vanliga korta grimskaft, unghästar eller hästar som inte lärt sig kommandon - aldrig. Det gör att jag har rep tillgodo om olyckan är framme. Jag leder också sällan med handen under hakan så hästen bli "låst", utan den har runt 30 cm rep fritt.
Om den då får panik ställer jag mig stabilt med låg tyngdpunkt och sätter vänsterhanden runt höften så jag får mer mothållskraft, sedan lägger jag fokus på att böja halsen så den vänder sig mot mig. Om den då fortfarande skulle vara i panik får jag försvara mig och göra om processen när den sprungit om mig.

Visst, en bra relation och ledarskap är ju jättebra och trevligt, men det tar tid att bygga upp. Hur menar du att människor ska göra som hanterar många okända hästar i sin vardag?

Och vad var förresten alternativet till att släppa grimskaftet? Menar du att du med kroppsspråk lugnar en panikslagen häst? Och springer med den?

Men det är ju där hela våran syn skiljer sig. Du tycker hästar ska lyda på kommandon och tryck - jag ser hellre att man använder kroppsspråket för att hästen ska förstå vad jag vill. Den ska vilja vara mig till lags. Och enligt mig så har inte hästen full panik om du bara kan ställa dig och stå emot utan minsta problem. Jag pratar inte om att hästen kanske skuttar till för det ena eller det andra utan om hästen får total panik. Dock händer detta kanske inte så ofta som tidigare påpekats i tråden, men man måste ändå ta detta i beräkning. Om det nu vore så lätt att bara stoppa en häst som vill stcika, varför tappar folk ens sina hästar och varför händer olyckor?

Jag tror vi har mycket olika syn på vad "panik" hos en häst innebär.

En bra relation och ledarskap tar lång tid att bygga upp ja, men redan vid första mötet så skapar du ju en kontakt med hästen, som sedan kommer vara mycket avgörande i hanteringen av den i framtiden. Hanterar man okända hästar med olika uppfostran i sin vardag gäller det att man själv är tydlig och använder kroppsspråket, men jag menar därför inte att du bara ska låta hästen gå lös, du har grimskaftet som en förstärkning, eftersom du som sagt eventuellt kan hantera hästen vid en liten nyck eller annat. Men sticker hästen totalt är det bara ditt lugn och inverkan som kan lugna den. Det är naturligtvis svårt att nå fram till en häst via kroppsspråk om den slrig tidigare är hanterad på det viset, men jag tror ändå man måste försöka. Men du tror alltså inte att man via kroppsspråk kan påverka en häst alls då? Det är ju så de själva är skapta, varför inte bara använda deras eget enkla språk för kontakt? Det är mitt sett att se och hantera.

Är du hästens ledare och den har tillit till dig, kommer den antagligen en inte sticka i panik för att du inte gör det - den är som sagt ett flockdjur som följer sin ledare - den litar på dig och tolkar ditt kropssspråk. (förutsatt att du ÄR ledaren) Tanken är att hästen inte ens ska springa iväg i panik om inte jag signalerat "fara". Om hästen ändå flyr på impuls gör den det förhoppnmingsvis bara fram till att den ser att jag är lugn stilla och talar om att det inte är någon fara.

Senast ändrad:

Så ni anser att en människa på 25-60 kilo ska kunna stoppa en livrädd eller respektlös häst med sin tyngd och muskelstyrka genom att styra huvudet:eek:

Ett barn på 25kg ska inte hålla eller hantera en stor häst utan att det går en vuxen nära intill beredd att rycka in om dom behöver hjälp, och även i det här läget ska dom endast hantera grymt väluppfostrade hästar.
Men även jag med mina 165cm och 65kg klara att stoppa också en skrämd häst i grimma och grimskaft häst, genom att vända huvudet på den. Fast det är genom en blandning av teknik, råstyrka och envishet. Tekniken består helt enkelt i att man vänder huvudet och då bryter du hästens fokus på det som den blivit skrämd av.

Frågan gällde varför man lär små barn att leda hästen på ett sätt som för mej är farligt!

Att få stopp på en envis Shetlandsponny tror jag inte ens Magnus Samuelsson( eller vad han heter, Sveriges starkaste man) Klarar!
'
Att då , som ridskolor lär ut, hålla fast hästen och med fysikens hjälp om tyngdlagar hamna framför hästen om den kastar sej iväg anser jag vara helt galet:eek:

Jag var genom min fråga ute efter om det iallafall fanns någon logisk förklaring till detta, vilket jag än inte funnit!
Och största anledning till att man lär barnen att leda på detta sättet är att dom då har störst kontroll på den hästen som blivit tilldelad, som i dom flesta fall är en häst som dom inte har något direkt tidigare relation till, och därför inte kunnat bygga upp förtroende och ledarskap hos.
Men som sagt små barn ska inte leda stora hästar...
Och jo Magnus Samuelsson hade med största sannolikhet klarat få stopp på en shetlandsponny på ren råstyrka, med tanke på att jag sett mindre starka män än honom lyckas. Bl.a. kompis pappa som skulle hjälpa till att lasta shettisen som inte hade en tanke på att gå in i släpet, varvid han mer eller mindre lyfta in den...

Kan bara hålla med dig om att det är ganska otroligt att det går och hålla hästarna, som det gör.
Dom enda gångerna som jag har tappat hästar har det varit ren klantighet från min sida.
Däremot håller jag även med om att det är i en del lägen, rent ut sagt idiotiskt att hålla kvar, för risken är alldeles för stor att man blir skadad själv på kupen.

/Camilla

Faktum är att jag tror vi har precis samma syn på vad full panik är. Däremot kan jag säga att jag råkat ut för detta väldigt få gånger upplevt detta eftersom det är ovanligt bland normalskapta hästar, men jag har lyckats stoppa hästar med panik.

Jag tror folk har fel teknik och utrustning, helt enkelt. Och kanske självbevarelsedrift.

Den hästhantering du förespråkar vore säkert trevligt om fler kunde praktisera, men för många hästmänniskor är det omöjligt att hinna skapa en relation till varje häst man ska flytta.

Och min kanske tidigare luddiga fundering kvarstår, har alla hästar du lett, som fått panik, stannat hos dig för att du är en så tydlig ledare?

Faktum är att jag tror vi har precis samma syn på vad full panik är. Däremot kan jag säga att jag råkat ut för detta väldigt få gånger upplevt detta eftersom det är ovanligt bland normalskapta hästar, men jag har lyckats stoppa hästar med panik.

Jag står fast vid och är helt övertygad om att du och jag INTE har samma syn på vad full panik hos en häst innebär.

Och min kanske tidigare luddiga fundering kvarstår, har alla hästar du lett, som fått panik, stannat hos dig för att du är en så tydlig ledare?

Absolut inte, det har jag heller aldrig påstått. Jag har tappat de flesta hästar som fått full panik (iallafall när det gäller okända hästar), även om det inte händer så ofta, vilket vi båda verkar vara överrens om.

Men jag tror fortafrande att jag har större chans att stoppa dem på det viset än på ren styrka. Det är svårt i båda fallen, men jag ser mina chanser större via kroppsspråk och inverkan, då jag som du nog redan förstått inte tror man öht kan stoppa en häst i panik med enbart grimma och grimskaft.

Övertygad? Det var en intressant hållning efter några rader i en tråd. ;)

Vill du förklara hur du går tillväga då? För en häst med "full panik" som det nu plötsligt handlar om, stannar i mina ögon inte för kroppsspråk, om man inte har ett otroligt etablerat ledarskap. (Vilket är sällsynt.)

Jag har sett en vuxen människa åka på skosulorna efter en ettårig islandshäst, som inte skenade ens.

Övertygad? Det var en intressant hållning efter några rader i en tråd. ;)

Ja, jag tror inte att en människa som sett en häst i panik på fullt allvar kan tro att man skulle kunna stoppa den om hästen inte själv väljer att inse att den är utom fara. Jag tycker det är lite (förlåt ordvalet) dåraktigt att tro att man kan stoppa en fullstor häst som gör allt för att komma loss.

Vill du förklara hur du går tillväga då? För en häst med "full panik" som det nu plötsligt handlar om, stannar i mina ögon inte för kroppsspråk, om man inte har ett otroligt etablerat ledarskap. (Vilket är sällsynt.)

Plötsligt handlar om? det är vad jag menat från första början.
Inte svårt att leda en lugn eller något busig häst?

Nej, den stannar inte alltid för kroppsspråk. Men som sagt, enligt min erfarenhet heller inte för styrka och teknik. Det jag gör är att jag tar ställning till vilken av metoderna jag anser är bäst, vilket jag tycker är kroppsspråket och att redan från första stund försöka bygga en relation. Nej, en häst jag inte känner och har en relation till, kommer inte stanna om den inte litar på mig, men eftersom jag inte tror på att jag kan stoppa den på annat sätt så måste jag ju försöka kontakta den på det sätt jag tror är bäst, eller hur? Jag kan ju inte bara stå där. Sticker den trots allt försöker jag ju hålla tillbaka den med grimskaftet, men vill den sticka anser jag att mina chanser inte är stora att lyckas.

Jag tror att kroppspråk och tillit är rätt väg att gå för att känna och skapa en bra relation till en häst - det tror uppenbarligen inte du och där kan vi bara respektera att vi har olika åsikter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama