Att leda en häst!

Sv: Att leda en häst!

MIn häst går inte att leda med kort grimskaft, han stannar eller backar för han tycker nog att det är obehagligt på nåt vis.
Minst en meter hängande.

Idag ledde jag mitt hbl med en teknik som knappast lärs ut någonstans, jag tog ett balsnöre som jag lade runt halsen på henne, öppnade hagen och lät de tre shettisarna leda sig själva. :angel: Gick så bra så men inget jag rekommenderar några ungar att göra. :D

Kanske *KL*, men apropå panik.

Jag planerar aldrig för ett ev panikanfall när jag leder en häst. Får hästen panik så får den, och problemet får lösas så gott det går, om man hinner reagera.

Min egen häst har lärt sig att när det tar stopp i grimskaftet så ska man stanna. Otroligt praktiskt! Har hittills funkat i alla lägen.

Totola: om hästen trycker mot mig med bogen så brukar min armbåge vara effektiv.

Utveckla vad du menar där, kan bli intressant ;)

Jag tror det är bättre att ni startar en egen tråd om det där med nh/inte nh, för det kan nog bli intressant men lär få denna tråd helt på avig vägar;)

/Camilla(som håller med älgen i detta fall, att dom flesta hästar blir nog lyckligare av att inte ha utsatts för nh)

Man planerar inte för ett panikanfall, men man måste ju naturligtvis vara beredd om det skulle komma.

Där har du nog rätt! Med hänsyn till TS så kanske vi borde skapa en egen tråd för den diskussionen, skulle gärna höra både ditt och älgens resonermang :)

Jag gör som älgen, knör tillbaka med armbågen så att hästen inte går på mig. Jag brukar inte uppfostra andras hästar, men jag ska i alla fall kunna leda den någorlunda normalt...

Nu var det flera som svarat samma sak så det blir en fråga till alla som använder den metoden:
Tycker ni det funkar? Är det bara i vissa lägen isf?
Alltså att man hinner reagera och få upp armbågen och att hästen inte är för nära för att redan ha mejat ner en.

Kan ta två exempel på hur jag själv upplever det:
*Ena hästen (min egen) är väldigt ranghög och kallblod, han vet att han är stark och även om han till största del av tiden är "snäll" nog att inte utnyttja det så har han såklart ändå det i bakhuvudet om han av någon anledning vill göra annorlunda än jag tänkt mig (stress, osäkerhet, rädsla, inbillade hormoner..). Den uttrycker det antingen genom att vrida huvudet åt andra sidan dvs höger och sen går den åt det hållet helt enkelt, den vet att jag inte kan hålla kvar den med styrka i den vinkeln.
Alternativ nummer två som hästen började med när den insåg att jag hade makt att hålla kvar huvudet rakt fram var att den istället kastar sig åt vänster sida med hela framdelen och vill göra en helomvändning.
Det är egentligen inget problem i den bemärkelsen, den har oftast lätt att sansa sig ändå och tyglar sig pga mycket lydnads- och kommunikationsträning, men blir den verkligen riktigt skraj någon gång tror jag inte den skulle märka att jag står ivägen utan tvärtom tycka det är väldigt praktiskt att bli av med farthindret om den tror att den kommer bli uppäten! :angel: Har tränat i såna situationer som bara "lätt" triggar till beteendet och då lugnt och fint flyttat tillbaka bogen och flytta tillbaka hästen i rätt riktning.
Skulle jag ha kortare grimskaft när han gör så, då har han inte möjligheten att gå runt framåt så att säga när han vill vända så då skulle han direkt hamna PÅ mig. Upplever jag alltså.

*Exempel nummer två är som sagt dessa långhalsade och inte särskilt tryckkänsliga hästar som i praktiken bara behöver höja huvudet för att få mig ur balans. Har jag långt grimskaft kan jag precis som med den egna låta hästen gå lite med huvudet före och visa med andra handen/änden av grimskaftet att hästen ska flytta huvudet utåt om den är på väg att snedda in över mig med huvud/bog, har jag för kort grimskaft skulle jag i princip redan vara på hästens bog i det läget.

Idag ledde jag mitt hbl med en teknik som knappast lärs ut någonstans, jag tog ett balsnöre som jag lade runt halsen på henne, öppnade hagen och lät de tre shettisarna leda sig själva. :angel: Gick så bra så men inget jag rekommenderar några ungar att göra. :D

oj,oj. Inte råd att köpa grimma?:rofl:

KL: Någon undrade varför man leder hästar med en hand nära huvudet, men frågan kom visst bort bland alla panikslagna hästar.:devil:

Såvitt jag vet kommer det här sättet, precis som att leda häst i träns med en hand en bit under hästens haka och tygeländan i andra handen från kavalleriet. Där handlade det om hästar i grupp och många gånger ovana ryttare, precis som på en ridskola. Det är ett bra och säkert sätt att leda de flesta hästar, framför allt om man går på ett led med flera andra.

Hur man leder en häst tycker jag beror mycket på hästen och situationen. Det är skillnad på att gå från hagen till stallet och på att vara på en tävlingsplats med trångt om plats, till exempel. Hur väl känner häst och människa varandra? Hur väluppfostrad är hästen, och respekterar den människor? Är man ensam, eller går man på led med många andra?

En verkligt panikslagen häst går knappt att få stopp på ens med träns. De går på eller igenom allt, vare sig det är människor eller staket. Däremot kan man med rätt teknik hindra en skrämd häst från att dra iväg.

KL

kom på en sak. Gamla inrutade ardennermärrar GÅR inte leda överhuvudtaget:p

Hade en på station. Två stycken med kedjegrimskaft hängades i tuten på henne och en i svansen:angel:
Hon gick ändå..:rofl:

Som tur var var det ingen vidare turbo i märren så man lyckades iaf baxa henne in och ut genom rätt grindar.:rofl:

Grimma? :o

Jodå, men jag var lat och orkade inte plumsa tillbaka genom hela hagen igen till andra änden där de hänger. Jag tog av allihopa häromdagen när jag fixade med vatten och hö åt dem och insläppet är i andra änden av hagen. Egentligen var det bara ena shettisen som jag hade tänkt ta in då hon såg lite hängig ut men då älskligen ville följa med och jag bara hade ett balsnöre i fickan fick det det duga. :idea:

Var inget större fel på någon vad jag kan se men de fick komma in och rulla sig i spånet och torka upp lite efter all blötsnö, en näve havre till de små, ett mått till den stora och jag ska rota fram grimman i bilen när jag släpper ut dem strax och leda lite traditionellt som omväxling. :D

Man planerar inte för ett panikanfall, men man måste ju naturligtvis vara beredd om det skulle komma.

Om jag skulle gå omkring och förbereda mig på alla eventuella katastrofer som skulle kunna hända så skulle jag bli ett nervvrak:crazy:. Det går inte. Händer det så händer det. Då reagerar jag rent instinktivt.

När det gäller hästarna så tycker jag det räcker med att de litar på en, är lydiga o uppför sig, det brukar lösa mycket och man slipper gå och vänta på panikattacker som kanske eventuellt kan hända. Tycker jag. Fast jag förstår hur du menar.;)

(min explosiva o intensiva häst har för övrigt hittills aldrig fått panik, hon verkar lita tillräckligt bra på oss för att veta att hon kan fortsätta gå bredvid oss även om något "läskigt" dyker upp. Blir hon rädd så lugnar hon sig snabbt och vi har hittills aldrig tappat "kommunikationsförmågan" med henne i någon situation. Peppar peppar säger skrockfull Solis ;))

Min barndoms grannes ardennerhästar hade super-turbo när det av någon anledning kom lösa. Hej vad det gick! :D

Jag minns att han också hade en äldre märr, premierad och allt, som betedde sig som den du beskriver.

KL: Någon undrade varför man leder hästar med en hand nära huvudet, men frågan kom visst bort bland alla panikslagna hästar.:devil:

Såvitt jag vet kommer det här sättet, precis som att leda häst i träns med en hand en bit under hästens haka och tygeländan i andra handen från kavalleriet. Där handlade det om hästar i grupp och många gånger ovana ryttare, precis som på en ridskola. Det är ett bra och säkert sätt att leda de flesta hästar, framför allt om man går på ett led med flera andra.

Hur man leder en häst tycker jag beror mycket på hästen och situationen. Det är skillnad på att gå från hagen till stallet och på att vara på en tävlingsplats med trångt om plats, till exempel. Hur väl känner häst och människa varandra? Hur väluppfostrad är hästen, och respekterar den människor? Är man ensam, eller går man på led med många andra?

En verkligt panikslagen häst går knappt att få stopp på ens med träns. De går på eller igenom allt, vare sig det är människor eller staket. Däremot kan man med rätt teknik hindra en skrämd häst från att dra iväg.

Tack! Ett logiskt svar, det är alltså en kvarleva från det militära, precis som vilken sida man "måste" hoppa upp ifrån samt av! Tack igen!:laugh:

jodå, men den här tråden är inte rätt tid och plats.
Starta en egen tråd i ämnet så ska du nog få svar

I think I see our problem!
Vi pratar helt enkelt om olika delar av scenariot.

Du om hur du gör för att förhindra panik, jag om vad jag gör när panik (eller vad det nu kan vara som får hästen att vilja sticka) väl har inträtt.
Är du med?

Jag gör ungefär som du när jag märker att det börjar bli oroligt, men om hästen väl tänkt "nej fan, nu drar jag" - håller jag emot.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV