Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att jag är tacksam om hästarna inte utsatts för NH så det är säkert dina hästar också.
Utveckla vad du menar där, kan bli intressant
Jag måste bara fråga. Hur lyckades du knäcka till båda pekfingrarna när du ledde en häst?
Jag gör som älgen, knör tillbaka med armbågen så att hästen inte går på mig. Jag brukar inte uppfostra andras hästar, men jag ska i alla fall kunna leda den någorlunda normalt...
Idag ledde jag mitt hbl med en teknik som knappast lärs ut någonstans, jag tog ett balsnöre som jag lade runt halsen på henne, öppnade hagen och lät de tre shettisarna leda sig själva. Gick så bra så men inget jag rekommenderar några ungar att göra.
Man planerar inte för ett panikanfall, men man måste ju naturligtvis vara beredd om det skulle komma.
KL: Någon undrade varför man leder hästar med en hand nära huvudet, men frågan kom visst bort bland alla panikslagna hästar.
Såvitt jag vet kommer det här sättet, precis som att leda häst i träns med en hand en bit under hästens haka och tygeländan i andra handen från kavalleriet. Där handlade det om hästar i grupp och många gånger ovana ryttare, precis som på en ridskola. Det är ett bra och säkert sätt att leda de flesta hästar, framför allt om man går på ett led med flera andra.
Hur man leder en häst tycker jag beror mycket på hästen och situationen. Det är skillnad på att gå från hagen till stallet och på att vara på en tävlingsplats med trångt om plats, till exempel. Hur väl känner häst och människa varandra? Hur väluppfostrad är hästen, och respekterar den människor? Är man ensam, eller går man på led med många andra?
En verkligt panikslagen häst går knappt att få stopp på ens med träns. De går på eller igenom allt, vare sig det är människor eller staket. Däremot kan man med rätt teknik hindra en skrämd häst från att dra iväg.