Att leda en häst!

Sv: Att leda en häst!

Men ett litet barn på 25 kilo som leder 500 kg och håller handen under hakan på hästen:eek:

Ett kast med hästhuvudet och ungen flyger eller i värsta fall hamnar framför och under hästen!

Så små barn ska inte leda så stora hästar och dom kan inte heller leda dom korrekt för dom har inte en chans att kunna hålla rätt eller gå på rätt ställe.

I övrigt.

Om man låter hästen gå "som den vill" på slakt dinglande grimskaft så är det väldigt lätt att man hamnar framför, bakom eller för långt till sidan på hästen och då har hästen mycket större chans att ta över och dra precis vart den vill.
Och om det är en häst som är lite vild av sig och hoppar och stutsar runt så är det tryggare att vara så nära hästen som möjligt för att undvika att bli träffad.

Håller man korrekt så har man som andra sagt en chans att få in huvudet och få hästen att bli under kontroll igen om den är "dum".

Oj, det är tråkigt att du verkar tro att vi har helt olika åsikter!
Jag är fullt övertygad om att det trevligaste relationen har man till sin häst om båda parter har tillit och respekt för varandra.

Anledningen till att jag skrev plötsligt var att jag från TS ursprungsinlägg inte kom ihåg något om panikslagna hästar.

Och jag vill fortfarande gärna veta HUR du går tillväga, vad för trick du har.

Men vad gör du då när en häst blir panikslagen? Släpper den bara? Jag skulle bli galen om någon hanterade mina häster och bara släppte utan att ens försöka hålla i. Det ska mycket till innan jag släpper en panikslagen häst.
Jag använder ungefär samma metod som pannkakssmet och jag har bara tappat en häst i hela mitt liv och det var för att jag gjorde ett misstag. Speciellt stor och stark är jag inte, och med mina 45 kg kan man knappast kalla mig tung. Det handlar inte om ren råstyrka, det handlar om teknik.

Du säger att det handlar om kroppspråk och tillit och ja visst, det gör det. Men när en häst väl har vänt dig ryggen och gå över i panik då fungerar inte kroppspråket längre, då måste man ta till något annat. En panikslagen häst är livsfarlig både för sig själv och andra. Jag tar hellre till alla knep som går för att hålla i och lugna en panikslagen häst, än bara släpper den med attityden att det inte går att hålla i.

Oj, det är tråkigt att du verkar tro att vi har helt olika åsikter!
Jag är fullt övertygad om att det trevligaste relationen har man till sin häst om båda parter har tillit och respekt för varandra.

Anledningen till att jag skrev plötsligt var att jag från TS ursprungsinlägg inte kom ihåg något om panikslagna hästar.

Och jag vill fortfarande gärna veta HUR du går tillväga, vad för trick du har.

Jag tror inte man når respekt och tillit om man inte använder kroppspråket och ömsesidig respekt. Och vad jag förstått tycker inte du att använda kroppspråk är ett bra sätt att gå tillväga? Att dra och tränga hästen i en svår situation tror inte jag löser problemet utan snarare gör hästen mer stressad. Men det är som sagt vad jag tror, och jag respekterar att du inte tror detsamma.

Jag kan inte beskriva för dig exakt hur jag går tillväga och det handlar inte om några "trick". Men jag ska göra ett försök iallafall.

Nu utgår vi ifrån att jag hanterar någon utav mina egna hästar. Jag leder denne på långt grimskaft, jag vill ha honom placerad snett bakom mig, hästen ska veta att han inte får komma närmare (inom min respektzoon) om inte jag inte tillåter, eller alternativt ber om detta. Stannar jag bör hästen också stanna - på behörigt avstånd. Dyker det nu upp ett oros-moment, som normalt skulle kunna skrämma min häst till flykt har hästen dels chans att läsa av situationen själv och eftersom jag är flockledaren så läser den av via mig och mitt kroppsspårk hur jag reagerar, och jag reagerar ju inte alls eller lungt, eftersom jag vet att det inte är någon fara. Då bör hästen heller inte göra det. Skulle den ändå reagera kan förhoppningsvis våran tidigare relation leda till att hästen inte springer rakt över mig, då den vet att den inte är välkommen in i min "zoon" om jag inte bett den. Jag har också chansen att till viss mån (om det går så långt) försöka stoppa hästen med grimskaftet, eftersom jag fortfarande har detta - sista utvägen.

Med en okänd häst gör jag precis likadant. Dock är chansen att hästen ser mig som ledare inte alls lika stor som hos mina egna, men jag tycker ju som sagt fortfarande att detta är bästa sättet att "kontakta" hästen på.

Senast ändrad:

Leder jag en häst jag tror kommer resa sig så har jag både handskar, längre rep och en annan ledposition än när jag leder mina egna väluppfostrade hästar;)

/Migo
Gör precis samma

Kl
Skulle inte ha tanken att promenera en bråkig häst med typ 1m rep som många verkar ha. Man vill ju ha marginal och svängrum om något händer. Har ett kortare grimskaft (de som säljs som "normala") och de har jag till fint med min säkra häst.

Men vad gör du då när en häst blir panikslagen? Släpper den bara? Jag skulle bli galen om någon hanterade mina häster och bara släppte utan att ens försöka hålla i. Det ska mycket till innan jag släpper en panikslagen häst.
Jag använder ungefär samma metod som pannkakssmet och jag har bara tappat en häst i hela mitt liv och det var för att jag gjorde ett misstag. Speciellt stor och stark är jag inte, och med mina 45 kg kan man knappast kalla mig tung. Det handlar inte om ren råstyrka, det handlar om teknik.

Du säger att det handlar om kroppspråk och tillit och ja visst, det gör det. Men när en häst väl har vänt dig ryggen och gå över i panik då fungerar inte kroppspråket längre, då måste man ta till något annat. En panikslagen häst är livsfarlig både för sig själv och andra. Jag tar hellre till alla knep som går för att hålla i och lugna en panikslagen häst, än bara släpper den med attityden att det inte går att hålla i.

Ingen har nämnt något om att släppa?
Lyssnar inte hästen på mina signaler försöker jag givetvis stoppa den med de alternativ som finns kvar - grimskaftet. Dock anser jag som jag påpekat så måpnga gånger tidigare att jag inte har speciellt stora chanser om hästen verkligen vill fly. Men självklart försöker jag, jag släpper den givetvis inte och det har heller aldrig påstått.

Senast ändrad:

Men det förstår ju vem som helst att du inte kan få stopp på en häst genom att bara slita och dra i grimskaftet, det krävs teknik och med rätt teknik kan du lyckas.

Jag leder sällan hästar i vanliga korta grimskaft, unghästar eller hästar som inte lärt sig kommandon - aldrig. Det gör att jag har rep tillgodo om olyckan är framme. Jag leder också sällan med handen under hakan så hästen bli "låst", utan den har runt 30 cm rep fritt.
Om den då får panik ställer jag mig stabilt med låg tyngdpunkt och sätter vänsterhanden runt höften så jag får mer mothållskraft, sedan lägger jag fokus på att böja halsen så den vänder sig mot mig. Om den då fortfarande skulle vara i panik får jag försvara mig och göra om processen när den sprungit om mig.

Nyfiken fråga - hur gör du om hästen trycker emot dig med bogen? T ex vill tvärvända åt ditt håll.
Andra får gärna svara också utifrån sina metoder! ;)

Jo, men som sagt tror inte jag att man kan det om hästen verkligen vill fly. Till viss mån kanske, men inte en häst som verkligen vill sticka. Hästen kan lätt trycka bort dig med både styrka och tyngd. Det är vad JAG tror och har fått erfara. Därför tycker jag att det är viktigare att satsa på kroppsspråk och därmed ledarskap för att överhuvudtaget undvika händelsen. Dessutom handlar ju tråden om hur man leder. Och jag har bara lagt fram vilket sätt jag tycker är bäst.

Om hästen "knör" på mig så sätter jag sonika armbågen i den:p
Vill den köra huvudet åt mitt håll så föser jag bort det alternativt vifftar till den med grimskaftet om den inte fattar vinken.

Nu talar jag om normala, vuxna hästar som mycket väl vet hur man egentligen ska göra.

Njaa. Om jag får in den på en liten volt runt mig vill jag påstå att den inte kan trycka bort mig hur som helst. Det är var jag har fått erfara och inte bara vad jag tror.

kl mig själv

Måste bara säga att det måste vara en sjuhelsikes ouppfostrade kusar vissa håller på med om man ska gardera sig mot panik varenda gång man leder:confused: Visst KAn hästar fara iväg, men vissa här verkar utgå från att de SKA göra det:confused:

Varför skulle BARN elelr för all del vuxna nybörjare,hantera hästar som inte lärt sig folkvett?

Tråden hadlade ju om varför man lär ut som man, gör och det har det ju kommit många bra svar på. Sedan när man på hemmaplan, med häst man känner slappar till lite och leder annorlunda är ju en annan sak.

Det är ren och skär fakta:D
hästen kan inte böja sin kropp hur som helst , det krävs vissa "böjar och leder"

Nyfiken fråga - hur gör du om hästen trycker emot dig med bogen? T ex vill tvärvända åt ditt håll.
Andra får gärna svara också utifrån sina metoder! ;)

Jag gör som älgen, knör tillbaka med armbågen så att hästen inte går på mig. Jag brukar inte uppfostra andras hästar, men jag ska i alla fall kunna leda den någorlunda normalt...

Jag uppfostrar inte mina hästar enligt nh's konster och regler så enligt många här är det säkert ouppfostrade. Däremot vet dom att det är jag som bestämmer och de får inte springa över mig, det finns inte i min värld. De får vara pigga och studsa till om det skulle behövas men de får inte springa över mig.

Panikslagna har jag nog knappt varit med om att någon av mina varit men det händer ibland att någon häst blir panikslagen. Stort tävlingsstall = många hästar som kommer och går.

Det är ju olika skolor många går i som är lika främmande för varandra. Jag lärde min systerson redan från 2 år att gå med långt grimskaft (skälvklart inte själv utan vi hade ett varsit grimskaft) och inte har han blivit översprungen någon gång. Jag anser inte den ena metoden är bättre än den andra för nybörjare men själv har det aldrig passat att hålla hästarna kort. En okända häst får gå snett bakom så man ser vad de gör.

Nu menade jag inte att just du hade panikslagna hästar.
Om i så fall måste jag ha tryckt på fel svarsknapp och ber om ursäkt.

Det jag menade var att ursprungsfrågan var varför man leder som man gör, och helt plötsligt är det en massa info om panikslagna hästar hit och dit:confused:

Jag vet att jag är tacksam om hästarna inte utsatts för NH:devil: så det är säkert dina hästar också.:D

Anledningen till att man ska hålla lite kortae är att små barn inte "hinner med" att korta upp grimskaftet annars för då har hästen redan fått upp farten sas.

Nej jag trodde inte du frågade specifikt till mig men eftersom jag är en del av panikslagnahästar-diskussionen tänkte jag att jag kunde svara för min del. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV