Att leda en häst!

Sv: Att leda en häst!

Nyfiken fråga - hur gör du om hästen trycker emot dig med bogen? T ex vill tvärvända åt ditt håll.
Andra får gärna svara också utifrån sina metoder! ;)

Oj, jag är sällan med om det.
Jag går aldrig i jämnhöjd med bogen, utan huvudet/halsen. Det är kanske anledningen? Mina egna får vandra lite som dom vill, så länge dom följer mig.

Med den positionen har man ju inte 60-70% av hästens kroppsvikt att värja sig mot, utan kan ofta utan handgripligheter "vifta bort" huvudet, som ju svänger innan kroppen.

Om dom däremot trycker ut mig för att dom vill vända åt motsatta hållet blir det först armbåge/fingrar i halsen, funkar inte det så vänder vi mot mig tills jag fått tillbaka uppmärksamheten.

OJ, jag inser att det nu låter som att jag är helsåld på någon sorts färdigpaketerad nh-lösning, så är inte fallet! Jag vill bara ha, för alla, lätthanterade hästar.

kl

Intressant tråd ,

De åren jag arbetade inom travet , ledde vi de allra flesta hästarna med långa grimskaft ,fast ena handen ca 30 cm neddanför hästens haka sas . Gick i jämnhöjd med bogen .
Hingstar (läs de hingstiga hingstarna) leddes med kedja .

Men egna Unghäst ,leder jag i långt grimskaft ,vill inte ha honom bakom mig (verkligen inte ) håller i grimskaftet med båda händerna ,men ger han mycket svängrum sas .

Även jag tycker att armbågsvarianten funkar bra om man leder en häst som försöker trycka till . Många gånger var det det som gjorde skillnaden med testande hingstar , var maninte tydlig nog och svarade tillbaka å de första signalerna ,då hade man snart en häst på två ben brevid sig. (skall väl tillägga att jag sysselsatte mig själv med mestadels 1-3 åringar= inte allför uppfostrade alla gånger)

Tack! Ett logiskt svar, det är alltså en kvarleva från det militära, precis som vilken sida man "måste" hoppa upp ifrån samt av! Tack igen!:laugh:

Det fanns oerhört mycket kunskap och sunt hästförnuft vad gällde hästhanteringen inom kavalleriet. Problemet är att inom det militära diskuterar man inte, man gör som man blir tillsagd, annars fungerar det inte. Man lärde ut hur man gjorde, inte varför. Det hängde med när ridningen blev folksport, inte minst för att många kavallerister blev ridlärare. Dessutom, nu pratar vi 50- och 60-tal, man ifrågasatte inte auktoriteter på det viset man gör idag.;)

Jag föredrar långt grimskaft, och leder alltid hästen med minst en meter lina "lös". En del av grundutbildningen för hästen är att gå undan för tryck från repet, även om jag hamnar bakom. Alltså spelar det ingen roll om jag går tre meter bakom och håller i änden på linan, eller om jag går precis vid huvudet. Lägger jag repet mot hästens kropp ska den vända upp mot mig!
Att ha grimskaft över mellan mig och hästen ger mig dessutom ett säkerhetsavstånd om något händer.

Genom att erbjuda hästen den friheten det innebär att kunna se sig omkring men ändå veta att den följer mig, blir hanteringen långt mer avslappnad. Hästen ska inte följa för att jag drar i grimman, den ska följa mig lös när jag ber den.

prat.png

/Migo
Som oftast inte använder grimma alls.

Så gör/tänker jag med, har inte alltid en meter lina, men alltid mer än 10 cm under haken i alla fall (på egna hästar).

KL
Har inte läst hela tråden.

Det fanns oerhört mycket kunskap och sunt hästförnuft vad gällde hästhanteringen inom kavalleriet. Problemet är att inom det militära diskuterar man inte, man gör som man blir tillsagd, annars fungerar det inte. Man lärde ut hur man gjorde, inte varför. Det hängde med när ridningen blev folksport, inte minst för att många kavallerister blev ridlärare. Dessutom, nu pratar vi 50- och 60-tal, man ifrågasatte inte auktoriteter på det viset man gör idag.;)

Grund Princip, Creatures Of Habit!
Om alla göra lika dan då kan det inte bli non overräskning för hästen.
Du har så rätt :bow: over 1000 häster och Ryttar och om alla gör som dom tycka då få man samma situation som har på bucka, mycket hön hus kackle och en finn RODEO:banana:.

Till Alla:
Gå till en hingst uppvissning nu till sommern, där kan man se finna hästhantering :D

Om man är trygg i säj själv då bli hästen trygg med dig.
Az

jag har en fråga angående att leda hästar. När man visar en häst för hand så vänder man den alltid från sig, varför gör man det egentligen? Jag har alltid hört att man har större kontroll över bakdelen då, hur stämmer det? I "vanliga" situationer vilket håll vänder ni hästen då?
Skulle vare intressant att få veta tycker jag :angel:

Det är menat så att bakdelen inte ska sladda iväg i vändningen och underlätta för dommaren att bedöma.

Det anses också vara lättare att undvika att ev bli trampad.

jag har en fråga angående att leda hästar. När man visar en häst för hand så vänder man den alltid från sig, varför gör man det egentligen? Jag har alltid hört att man har större kontroll över bakdelen då, hur stämmer det? I "vanliga" situationer vilket håll vänder ni hästen då?

Nej, för mig har man bättre kontrol på hästens bak del i att dra hästen till sig, jag är vänster hand, dra jag hästen till vänster kan jag koragera bak del med vänster hand.

I uppvisning som jag lärda mig i hovslagerskolan i Skara skulla vi ALLTID har hästen mellan sig och domern, han vill se hur hästen rör sig inte hur jag rör mig.
Jag skulla vara i jämn med hästens huvud 30-50cm på grimskafft så att hästen gick med min ärm i rättvinkel. Först i skritt och sen trav. hästens huvud MÅSTA VARA FRITT så att vertirnär eller domern kan se om hästen markera på något sätt.

Jag sa tidigar man kan känna lita kulor på uppställning om man kan vissa det fint, jag kan berätta en jag sog på Grevegård en gång:
Det var Fjörd Hingst Premering, domern är en av sverigas bästa.
En killer på 50 el nåt kom främ med sin hingst och ställd upp den sååå finn, och sen skritt han ivägg, vänd och kom tillbaka, ställd upp sig och spräng,
OCH HERI GUD VAD HAN SPRÄNG, :eek: den hingsten stäck utt sig så gudomlig finn, publiken stog upp och apploderad:bump: :banana:
domern bara skaka på huvud och sa
"JA! JA! VI VET DU KAN SPRINGA OCH HINGSTEN ÄR EN CHAMPION!

Två häster som är likvärdig----en finn uppvisning kan tippa vågen :angel:
Az

men det var väl inget att bli ledsen för?

Skrev att det var bättre med en separat tråd i ämnet. Eller om man anser att mina åsikter är viktiga så har jag skrivit dem i trådar som redan finns.
Klickar man på mitt namn kan man se vad jag skrivit tidigare:idea:

Ja det kan säkert göra stor skillnad. Att gå bredvid huvudet istället för bogen.
Funderar bara på hur tidseffektivt det är att "lära om" andras hästar man ska hantera att ändra position.
Det klassiska verkar onekligen vara att man lär dom gå med bogen bredvid.

Jag och jag tror de allra flesta i tråden har tala om grundposition sas.
Sedan gör man ju kanske inte alltid så på hemmaplan med kända hästar.

Tex så buntade jag ihop elva! stycken lektionsponnyer i ett svep, och då höll jag givetvi inte under hakan och gick vid bogen. Snarare så att jag samlade ihop alla grimskaftsändarna fördelat på båda händerna, och så gick vi..

Jag och jag tror de allra flesta i tråden har tala om grundposition sas.
Sedan gör man ju kanske inte alltid så på hemmaplan med kända hästar.

Tex så buntade jag ihop elva! stycken lektionsponnyer i ett svep, och då höll jag givetvi inte under hakan och gick vid bogen. Snarare så att jag samlade ihop alla grimskaftsändarna fördelat på båda händerna, och så gick vi..

Man ska inte gå tom handt, tänk vad många steg man spara ;)
Az

Det är för säkerheten för alla.
Ett sätt som man alltid använder på offentliga ställen för att hästen inte ska kasta sig runt om den blir för ivrig eller skrämd o över den som leder o då kanske ha omkull den.
Likadant när man visar för vet.

okej tack för alla svar! :)
Jag har en fråga till inom samma ämne, eller jag skrev det i min fråga men ingen som uppfattade frågan. :angel:
Använder ni den metoden även hemma i en vanlig situation t.ex in/ut från hagen?

Aldrig.

Den ska däremot kunna det.
De rutinerade kan "drillen" ändå.

Man kan höja sin vä. arm för att svänga den. Sen finns det ett knep med träns o tyglar på.
Man håller på ett sätt så att man kan "leda" åt höger- bort från sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV